Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiangibson
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2024
Mijn ouders zijn met een nieuwbouwwoning bezig. Ze financieren het project met een overbruggingskrediet op hun huidige woning. Ze gaan verhuizen begin 2024. Omstreeks zomer 2024 gaan ze hun hudige woning verkopen. Ik heb een huurwoning in Amsterdam. Mijn huurkosten p.m. komen overeen met de hypothecaire lasten die mijn ouders betalen voor hun huidige woning, inclusief de overbruggingskrediet. Ik kan echter niet voldoende geld van een bank lenen om hun woning te kopen. Wij overwegen daarom een huur/koop constructie. Is dit mogelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:51
christiangibson schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:56:
Mijn ouders zijn met een nieuwbouwwoning bezig. Ze financieren het project met een overbruggingskrediet op hun huidige woning. Ze gaan verhuizen begin 2024. Omstreeks zomer 2024 gaan ze hun hudige woning verkopen. Ik heb een huurwoning in Amsterdam. Mijn huurkosten p.m. komen overeen met de hypothecaire lasten die mijn ouders betalen voor hun huidige woning, inclusief de overbruggingskrediet. Ik kan echter niet voldoende geld van een bank lenen om hun woning te kopen. Wij overwegen daarom een huur/koop constructie. Is dit mogelijk?
Als zij beide hypotheken kunnen dragen op hun inkomen en dus twee woningen kunnen aanhouden én de hypotheek op de oude woning wordt omgezet in een verhuurhypotheek, dan kan het zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:10
Als ze nog een hypotheek hebben op het huis waar ze uit gaan zijn ze verplicht daar zelf hoofdbewoner te zijn(en dus te wonen). Zonder toestemming van de hypotheekverstrekker mag dit dus niet.
In de praktijk zal het waarschijnlijk goed gaan zolang de alles wordt betaald, maar het kan elk moment fout gaan, en dan eist de bank het hele hypotheekbedrag op en word je gedwongen het huis op zeer korte termijn te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@sjaakwortel maakt een terechte opmerking

Sorry, ik zie even niet hoe je bij huurkoop gebruik kunt maken van HRA.

Al eens bekeken of jullie wel een hypothecaire lening kunnen krijgen als je ouders borg staan?
Of anders een familiehypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:25
Waarom schenken je ouders niet gewoon een deel van de woning, zodat je het huis wel kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:07
nokiaan958GB schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:55:
@sjaakwortel maakt een terechte opmerking

Sorry, ik zie even niet hoe je bij huurkoop gebruik kunt maken van HRA.
Ik zie niemand het hebben over HRA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
fisherman schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:41:
Waarom schenken je ouders niet gewoon een deel van de woning, zodat je het huis wel kan kopen?
Gewoon? Dan moet ze dat geld wel hebben. Niet elke ouder is vermogend....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
christiangibson schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:56:
Hebben je ouders al een deel van de huidige woning afgelost? Dat zou dan verklaren waarom je de bestaande maandlast kan dragen.

Dacht ooit ergens gelezen te hebben, dat banken wel bezig zijn om te kijken of je op basis van langdurige huurlasten niet een gelijkwaardige hypotheeklast zou moeten kunnen krijgen. Dit omdat je anders in de situatie komt dat je wel huur betaald en niet kan sparen en daarom nooit zou kunnen kopen. Terwijl als je dezelfde (of lagere) maandlasten hebt als je het huis gekocht hebt er eigenlijk niet meer naar je inkomen kijkt (je zou bij wijze van je baan kunnen opzeggen, zolang je maar de hypotheek tijdig betaald).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
jannus66 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:50:
[...]

Gewoon? Dan moet ze dat geld wel hebben. Niet elke ouder is vermogend....
Heeft niets met vermogen te maken. Gewoon korting op de prijs van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:06
nokiaan958GB schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:55:

Al eens bekeken of jullie wel een hypothecaire lening kunnen krijgen als je ouders borg staan?
Borg staan kan (volgens mij) tegenwoordig niet meer. Als ouder(s) kan je wel meetekenen op de hypotheekakte:
Ouders die de hypotheekakte meetekenen zijn net zoals bij een garantstelling ook aansprakelijk voor de hypotheek wanneer het kind deze niet meer kan betalen. Het verschil is dat er andere voorwaarden gesteld zijn aan de maximale termijn van de ‘garantstelling’ en aan het deel van de hypotheeklasten die u minimaal zelf moet kunnen dragen.
Bron: https://boumij.nl/vraag/k...staan-voor-mijn-hypotheek

Mijn ervaring is dat de bank nu haast alleen nog maar kijkt naar het inkomen van de aanvrager en het financieel draagvermogen dat diegene daarmee heeft. Hulp van ouders kan bijna alleen nog maar d.m.v. een schenking of een familiehypotheek.
Ze financieren het project met een overbruggingskrediet op hun huidige woning. Ze gaan verhuizen begin 2024. Omstreeks zomer 2024 gaan ze hun hudige woning verkopen. Ik heb een huurwoning in Amsterdam. Mijn huurkosten p.m. komen overeen met de hypothecaire lasten die mijn ouders betalen voor hun huidige woning, inclusief de overbruggingskrediet.
Zijn er dan ook verder geen voorwaarden aan dat overbruggingskrediet verbonden? (Termijn waarop dat afgelost moet worden o.i.d.)

Heb je er al eens over nagedacht om dit verhaal bij een financieel adviseur neer te leggen? Vaak zijn de eerste afspraken daarmee gratis. Zij zullen een idee hebben van de mogelijkheden bij deze constructie. Lijkt mij namelijk niet dat je de enige bent in een situatie als deze.

[ Voor 27% gewijzigd door naarden 4ever op 12-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

fisherman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:10:
[...]

De woning is onderdeel van je vermogen. Je schenkt een deel dus weg wanneer je korting geeft. Heeft dus alles met vermogen te maken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
[...]

Daar vind de belastingdienst dan weer wat van, die korting is echt niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Een flinke korting geven valt onder een schenking en dan mag je gewoon schenkbelasting gaan afdragen a 30%~(?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Huurkoop is de koopovereenkomst waarbij de koopprijs in termijnen wordt betaald, en de verkoper de eigendom voorbehoudt totdat alle termijnen zijn betaald. Huurkoop van woonruimte is mogelijk, en kan het beste bij notariële akte worden vastgelegd en bij het kadaster worden ingeschreven.

Huurkoop van een woning waar nog een hypotheek op rust is link omdat je als koper geen zekerheid hebt. Je kunt dat gebruiken om een lager termijnbedrag af te spreken zonder dat de belastingdienst het als schenking ziet. Je moet je wel realiseren dat tegenover het lagere termijnbedrag een groot risico staat.
BastaRhymez schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:16:
[...]

Dacht ooit ergens gelezen te hebben, dat banken wel bezig zijn om te kijken of je op basis van langdurige huurlasten niet een gelijkwaardige hypotheeklast zou moeten kunnen krijgen. Dit omdat je anders in de situatie komt dat je wel huur betaald en niet kan sparen en daarom nooit zou kunnen kopen. Terwijl als je dezelfde (of lagere) maandlasten hebt als je het huis gekocht hebt er eigenlijk niet meer naar je inkomen kijkt (je zou bij wijze van je baan kunnen opzeggen, zolang je maar de hypotheek tijdig betaald).
Dat klopt, maar het is nog geen succes.

TS is trouwens verdwenen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-07 16:12
NicoHF schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:06:
[...]

Een flinke korting geven valt onder een schenking en dan mag je gewoon schenkbelasting gaan afdragen a 30%~(?).
Valt mee. 2 schalen van 10% en 20%: https://www.belastingdien.../tarieven-schenkbelasting

Kan wel interessant zijn, als ouders een erfenis hebben die hoog genoeg is om in de tweede schaal van erfbelasting te komen. Dan kun je door schenken de erfenis als het ware naar voren trekken en over een groter deel 10% betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:11:
[...]
Valt mee. 2 schalen van 10% en 20%: https://www.belastingdien.../tarieven-schenkbelasting

Kan wel interessant zijn, als ouders een erfenis hebben die hoog genoeg is om in de tweede schaal van erfbelasting te komen. Dan kun je door schenken de erfenis als het ware naar voren trekken en over een groter deel 10% betalen.
Zou interessant kunnen zijn maar dan belanden we wel bij een volgende discussie.
Wordt er inflatie correctie toegepast bij ts?
Want stel ts krijgt 100k, die 100k is over 20 jaar misschien nog maar 60k waard en daardoor is de erfenis die hij 20 jaar geleden ontvangen had 40k meer waard.
Dit is een interessante discussie waar men elders op tweakers over begon.

Edit Dat was hier
Voorschot op de erfenis

[ Voor 4% gewijzigd door NicoHF op 12-12-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
FirePuma142 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:35:
[...]

De woning is onderdeel van je vermogen. Je schenkt een deel dus weg wanneer je korting geeft. Heeft dus alles met vermogen te maken.
Jij ziet dat als vermogen, maar dat is vooral lucht. Maar goed het gaat erom dat ouders korting kunnen geven als hun kinderen hun huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
jannus66 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:59:
[...]

Daar vind de belastingdienst dan weer wat van, die korting is echt niet gratis.
Maakt toch niets uit? Dan betaal je toch gewoon wat belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
NicoHF schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:06:
[...]

Kan ook een kleine korting zijn van 130 duizend bijvoorbeeld. Dan betaal je maar 10 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:01
Heel simpel advies.

Ga praten met de hypotheek adviseur die je ouders hebben gebruikt voor de aankoop van de nieuwbouwwoning.

Vraag gewoon een gesprek aan.
Grote kans dat het nog gratis is ook.

Hij heeft volledig inzicht in alle financiële situaties (draagkracht ouders, jouw draagkracht) enzovoort.

Dan kan hij een berekening maken en eventueel constructies uitdenken.

- verhuur hypotheek
- schenkingen
- ouder- kind hypotheek

Combinatie van deze zaken.
Alles is mogelijk, maar ligt aan jullie financiële situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

fisherman schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:41:
[...]

Jij ziet dat als vermogen, maar dat is vooral lucht.
Het is vermogen, daar kun je niet omheen. Als het lucht zou zijn, is de korting precies dat: lucht. Dat is het niet, het gaat om knalharde knaken. Die je als ouder of niet op de bank ziet verschijnen of extra moet financieren. Dat zou niet hoeven als het lucht was.
Maar goed het gaat erom dat ouders korting kunnen geven als hun kinderen hun huis kopen.
Dat kan, dat kost geld. Geen lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
FirePuma142 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:54:
[...]

Het is vermogen, daar kun je niet omheen. Als het lucht zou zijn, is de korting precies dat: lucht. Dat is het niet, het gaat om knalharde knaken. Die je als ouder of niet op de bank ziet verschijnen of extra moet financieren. Dat zou niet hoeven als het lucht was.

[...]

Dat kan, dat kost geld. Geen lucht.
Overwaarde zijn pas knalharde knaken om maar in jouw termen te blijven, totdat je verkoopt.
Een woning heeft natuurlijk wel een bepaalde realistische waarde, pakweg de helft van de marktwaarde op dit moment. Alles wat je daarboven extra aflost is natuurlijk geen lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

fisherman schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:25:
[...]

Overwaarde zijn pas knalharde knaken om maar in jouw termen te blijven, totdat je verkoopt.
Bingo. Dat is precies wat hier wordt voorgesteld. Verkopen voor minder knalharde knaken, want korting. Dan geef je dus gewoon vermogen weg.

Pagina: 1