Waarvan plateau fonteintje maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-05 20:33

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In onze toilet komt een losse waskom van een kilo of 10. Deze wordt op een plateau geplaatst.
Maar een plateau van ongeveer 35 x 55 kan ik kant en klaar niet goed vinden.
Want het liefst zou ik alleen het plateau zien, en geen rekje o.i.d. eronder.
Dus zo'n beetje als een zwevende plank.
De kleur mat zwart. Er komt geen kraan op het plateau.

Heb al gezocht naar hardsteen, maar dat is lastig te vinden in mat zwart weet ik uit ervaring.
Of composiet, maar dan vind ik vooral aanrechtbladen.
Zit ook te denken aan 30 mm MDF en dit mat zwart schilderen.

Maar ik heb nog niet echt gevonden wat ik zoek.
En ook nog niet de juiste bevestiging.
Vooralsnog zit ik te denken aan bevestiging met blinde plankendragers.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/ql95Yn52v0w0/550x489.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
MDF zou ik in ieder geval niet doen, dat gaat doorhangen na een tijdje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:16
Het is geen oplossing, maar ik ben bang dat deze blinde plankdragers niet super stabiel zijn en zullen gaan doorhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:23
Steenhandelaar die granieten aanrechtbladen etc verkoopt kan dit wel op maat leveren

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Meloenen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:55:
Het is geen oplossing, maar ik ben bang dat deze blinde plankdragers niet super stabiel zijn en zullen gaan doorhangen.
Hangt (letterlijk en figuurlijk in deze) helemaal af van het type wand waaraan dat fonteintje bevestigd dient te gaan worden. Bij nieuwbouw woningen kom je steeds vaker tegen dat alle binnenmuren van het type 'profielbouw / holle-wand' zijn en daarbij ga je aan dat soort blind-ophangsystemen niets hebben.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat plateau komt niet in een nis? M.a.w. links en rechts geen wand?
Want dan kun je latjes op de wand bevestigen en de plank overheen schuiven zodat het onzichtbaar is (zo kon het bij ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38

mrc4nl

Procrastinatie expert

mdf is niet sterk, en kan ook nog eens slecht tegen vocht. (niet handig als je er een waskom op wil zetten)

als je zelf met de kwast bezig wil kan je ook beter hout kopen dan mdf.
Goedkoop: Betonplex: Heeft al een laag van melanime, en vaak al voorzien van een zwarte toplaag. Nadeel, je moet wel op zoek naar goede plank die netjes recht en mooi massief is (geen ontbrekende stukken)

Beter: Watervast Multiplex of watervast spaanplaat. Spaanplaat is weer wat goedkoper, en minder sterk.Ook zal je de randen met strijkband moeten behandelen.

best: Massieve plaat HPL/Trespa

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

En de plank moet de kom dragen? Waar is de kom van gemaakt? Is dat ook steen of rvs ofzo (Ikea hack van rvs slakom.nl). Maakt nogal uit.

Moet in alle gevallen wel een beetje foolproof zijn. Je wil niet dat mensen met het spulletje in hun handen het toilet uit stappen.

Dus alles wat op een gammele boekenplank lijkt zou ik niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Cheesy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
Want dan kun je latjes op de wand bevestigen en de plank overheen schuiven zodat het onzichtbaar is (zo kon het bij ons).
Het zou al heel erg helpen als het plateau in de hoek komt zodat je 1 zijwandje hebt waar gewicht op kan leunen en het doorhangen al sterk wordt voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MrSenne schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:55:
MDF zou ik in ieder geval niet doen, dat gaat doorhangen na een tijdje.
Ook als de plank maar 60 x 35 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Sgrovert schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:42:
Steenhandelaar die granieten aanrechtbladen etc verkoopt kan dit wel op maat leveren
Ik ben voor dorpels al bij een aantal steenhandelaren geweest.
Mat zwart en dan nog zonder spikkeltjes oi.d. is nauwelijks te vinden.
Ik heb absolute black basalten raamdorpels, maar in dat materiaal kan ik niks anders vinden.
Wel zaken die zeggen dat ze absolute black hebben, maar in het echie is het dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Will_M schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:49:
[...]

Hangt (letterlijk en figuurlijk in deze) helemaal af van het type wand waaraan dat fonteintje bevestigd dient te gaan worden.
Gemetselde muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Cheesy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
Niet in een nis, maar ik zou het wel tegen de linkermuur en de achterwand kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
mrc4nl schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:52:
mdf is niet sterk, en kan ook nog eens slecht tegen vocht. (niet handig als je er een waskom op wil zetten)

als je zelf met de kwast bezig wil kan je ook beter hout kopen dan mdf.
Goedkoop: Betonplex: Heeft al een laag van melanime, en vaak al voorzien van een zwarte toplaag. Nadeel, je moet wel op zoek naar goede plank die netjes recht en mooi massief is (geen ontbrekende stukken)

Beter: Watervast Multiplex of watervast spaanplaat. Spaanplaat is weer wat goedkoper, en minder sterk.Ook zal je de randen met strijkband moeten behandelen.

best: Massieve plaat HPL/Trespa
Van MDF vind ik zo mooi dat je het bijna helemaal glad kunt maken en als je het dan schildert dat het zo mooi strak is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Barrycade schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:53:
En de plank moet de kom dragen? Waar is de kom van gemaakt? Is dat ook steen of rvs ofzo (Ikea hack van rvs slakom.nl). Maakt nogal uit.

Moet in alle gevallen wel een beetje foolproof zijn. Je wil niet dat mensen met het spulletje in hun handen het toilet uit stappen.
De kom is van aardewerk en zal een kilo of 10 wegen.
Sommige plankendragers kunnen 25 KG per drager dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Hann1BaL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:54:
[...]

Het zou al heel erg helpen als het plateau in de hoek komt zodat je 1 zijwandje hebt waar gewicht op kan leunen en het doorhangen al sterk wordt voorkomen.
Dit kan ik inderdaad doen en dan aan de linker-zijwand een L-profiel bevestigen (en wellicht tegen de achterwand ook)
Dan nog 1 extra blinde plankendrager ter ondersteuning van de rechterzijde van het plateau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Rzaan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:22:
[...]

Van MDF vind ik zo mooi dat je het bijna helemaal glad kunt maken en als je het dan schildert dat het zo mooi strak is
dan zou ik watervast spaanplaat kiezen (groene toplaag) die is knalhard en heel mooi vlak.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 21:45
Een zwevende plank zou ik niet per se aan beginnen. Het is niet voor niets dat al die fabrikanten daar bizar lage belastingen bij definiëren. Een IKEA LACK plank kan bijvoorbeeld maar 10kg dragen. Daarnaast zit je ook met je afvoer en dergelijke wat eronder door loopt.
Rzaan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:24:
[...]

Ja plankendragers wel, maar dat is niet zwevend ;). En het helpt als je dit soort dingen met ons deelt, dan kunnen we meekijken wat je bedoelt.
Rzaan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:22:
[...]

Heb je melamine weleens geschilderd? Dat is echt een drama qua hechting. En de kans dat zoiets mooi blijft op een te gebruiken oppervlakte is echt 0,0. MDF Is een natte ruimte is in principe gewoon een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
mrc4nl schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:26:
[...]

dan zou ik watervast spaanplaat kiezen (groene toplaag) die is knalhard en heel mooi vlak.
Er bestaat ook groen MDF.
Is dat zachter en minder watervast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 14:17
mrc4nl schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:26:
[...]

Spaanplaat gaat nog meer doorhangen dan MDF. Bovendien bestaat er ook gewoon watervast MDF, groene platen zijn dat.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:58
[...]

Het is geen plank waar je af en toe wat op zet of afpakt, het is een wasbak op een toilet. Als ik er met beide armen op leun zit je al over dat gewicht van 2 dragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 14:17
alex3305 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:27:

[...]

Heb je melamine weleens geschilderd? Dat is echt een drama qua hechting. En de kans dat zoiets mooi blijft op een te gebruiken oppervlakte is echt 0,0. MDF Is een natte ruimte is in principe gewoon een no-go.
MDF heeft geen melamine toplaag en kan je gewoon schilderen. Geen enkel probleem.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik moet wel toegeven dat spaanplaat niet echt sterk is.Maar ik heb wel gezien hoe dat spul in weer en wind wel netjes blijft. watervast MDF heb ik geen ervaring mee. Alleen normaal mdf en dat vind ik troep

Andere vraag. hoe hoog komt die plank te hangen? want als het laag is zou je evt metalen steuntjes aan de onderkant kunnen maken, dat doet een hoop voor de draagkacht.

[ Voor 30% gewijzigd door mrc4nl op 01-12-2023 11:32 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 21:45
Ozzie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:28:
[...]

MDF heeft geen melamine toplaag en kan je gewoon schilderen. Geen enkel probleem.
Ik had afgewerkt MDF in mijn hoofd 8)7. Inderdaad dat van de bouwmarkt kun je gewoon schilderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Composiet is ook wel fijn spul én leverbaar in de gewenste kleurstelling. Even bij een GOEDE keukenboer binnen lopen en vragen om een afvalstuk wat uit een volledig keukenblad uitgezaagd is (ten behoeve van een spoelbak).....

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 01-12-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dan zou ik toch gewoon plankdragers gebruiken en dan kiezen voor een stijlvolle minimalistische drager, bijvoorbeeld zoals onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://www.wandplankonline.nl/data/upload/Shop/images/plankdrager-zwart-t-ijzer.jpeg

Verder zou ik niet zelf gaan verven, ik vind dat niet mooi voor een plank.
Destijds konden wij bij de badkamerboer gewoon een plaat met melamine toplaag op maat bestellen. Geen idee wat in de kern zit verder. Die werd netjes rondom afgeband en ik heb nog geen problemen met water. Een eiken plank op maat bestellen lijkt me ook geen probleem. En heb je liever een steenachtig materiaal dan is dit op maat te bestellen bij een keukenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

[...]

En vul je kom eens wegens een verstopte afvoer dan zit je al akelig dicht bij de draagkracht. Iemand die even er op steunt na een zware avond en je zit met brokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ja plankendragers wel, maar dat is niet zwevend ;). En het helpt als je dit soort dingen met ons deelt, dan kunnen we meekijken wat je bedoelt.
Blinde plankendragers bedoel ik' die heb je met een plug + schroef, of keilbout.
Deze bijvoorbeeld gaat tot 85 KG per stuk.
Is wel een flinke diameter. Maar met iets minder diameter kun je ze ook vinden van 25-50 kg per stuk.
Ik heb jarenlang prachtige kastdeuren gehad van MDF. Mooi geschilderd. Wel eerst heel goed ontvetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 01-12-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Barrycade schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:35:
[...]

En vul je kom eens wegens een verstopte afvoer dan zit je al akelig dicht bij de draagkracht. Iemand die even er op steunt na een zware avond en je zit met brokken.
Ik denk dat je té bang bent :9

Traptreden van zwevende 'design trappen' worden ook middels zo'n type verbinding aan de dragende constructie bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Groningerkoek schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:28:
[...]

Het is geen plank waar je af en toe wat op zet of afpakt, het is een wasbak op een toilet. Als ik er met beide armen op leun zit je al over dat gewicht van 2 dragers.
Wie gaat er met 2 handen op een fonteintje leunen in een toilet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
mrc4nl schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:30:

Andere vraag. hoe hoog komt die plank te hangen? want als het laag is zou je evt metalen steuntjes aan de onderkant kunnen maken, dat doet een hoop voor de draagkacht.
Het plateau zelf zal op ± 80 cm hoogte komen hangen.
Dus vanaf de pot zie je de onderkant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Cheesy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
Een eiken plank op maat bestellen lijkt me ook geen probleem.
Dat is ook een optie.
We hebben ook een zwarte eikenhouten trap.
Cheesy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
En heb je liever een steenachtig materiaal dan is dit op maat te bestellen bij een keukenboer.
Ik ga daar eens langs binnenkort. Want als aanrechtmateriaal bestaat er volgens mij wel mat zwart zonder zichtbare randen. (zoals je bij iets met strokenband wel hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Rzaan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:40:
[...]

Normaliter niet, maar ik ben zelf eens flauw gevallen tijdens het handen wassen. Is in zulke situaties wel handig als het wat sterker is :) In een toilet heb je verder niet heel veel om op te steunen als je duizelig wordt tijdens het opstaan na een grote boodschap o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:58
[...]

Goed het is inmiddels wel duidelijk dat wat jij wilt de goede oplossing is, punten van aandacht die anderen aandragen worden weggeschoven omdat ze niet passen bij het ontwerp zoals jij dat in je hoofd hebt.

Veel plezier met het klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-05 14:13
Heb al gezocht naar hardsteen, maar dat is lastig te vinden in mat zwart weet ik uit ervaring.
Waarom hardsteen en niet graniet, dat is namelijk makkelijk te krijgen in zwart en alle gradaties ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
agitri schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:46:
[...]

Waarom hardsteen en niet graniet, dat is namelijk makkelijk te krijgen in zwart en alle gradaties ervan?
Graniet moet ik eens naar gaan kijken.
Ben vooralsnog alleen gepolijst graniet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Groningerkoek schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:58:
[...]

Goed het is inmiddels wel duidelijk dat wat jij wilt de goede oplossing is, punten van aandacht die anderen aandragen worden weggeschoven omdat ze niet passen bij het ontwerp zoals jij dat in je hoofd hebt.
Wat een nonsens.
Als je het topic doorleest, dan zie je dat ik wel degelijk tips oppik.
Maar ik vind ''met 2 armen op een fonteintje leunen" niet echt een sterk tegen-argument.
Te meer omdat er genoeg blinde plankdragers zijn die met gemak het gewicht van een volwassene kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ligt er aan welk fontein exact, maar je hebt er ook profielen voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cU82bI6zbTUpzNu-Sy0_UOtDHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v8WURJnPk3qY9zsXWkRPIxpv.png?f=user_large

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:09:
ligt er aan welk fontein exact, maar je hebt er ook profielen voor.
Nog niet eerder tegengekomen!
Zoiets zou ik ook kunnen laten maken door een bevriende metaalbewerker.
En daar dan een houten of stenen blad inleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Idd, er is zoveel mogelijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 09:37
Rzaan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:53:
In onze toilet komt een losse waskom van een kilo of 10. Deze wordt op een plateau geplaatst.
Maar een plateau van ongeveer 35 x 55 kan ik kant en klaar niet goed vinden.
Want het liefst zou ik alleen het plateau zien, en geen rekje o.i.d. eronder.
Dus zo'n beetje als een zwevende plank.
De kleur mat zwart. Er komt geen kraan op het plateau.

Of composiet, maar dan vind ik vooral aanrechtbladen.
Zit ook te denken aan 30 mm MDF en dit mat zwart schilderen.

Maar ik heb nog niet echt gevonden wat ik zoek.
En ook nog niet de juiste bevestiging.
Vooralsnog zit ik te denken aan bevestiging met blinde plankendragers.

[Afbeelding]
Een zwevende plank van mdf kan prima ga alleen niet voor een stuk van de gamma oid. (Relatief zachte persing, niet vochtbestendig ect.)
Ga naar de houthandel en haal daar een stuk groene mdf (watervast verlijmd) van minimaal 22dik. Als je hem in een hoek aan twee kanten vast kan zetten met pinnen die 10 a 15cm het hout in gaan gaat dat prima.

Ik heb dit in onze vorige woning gedaan voor een aantal relatief smalle schappen voor dvd's. Elk schap bestond uit een masief eikenplank van 150cm x 20cm x 5cm. Deze hingen op 4 m12 draadeinden van 18cm (8cm in de muur, 10cm in het hout)

Als je toch voor een alternatief materiaal wil gaan ga dan eens langs een aanrecht bladen boer die in composieten bladen doet. Het afvalstuk van een spoelbak is voor jouw toepassing al meer dan groot zat. En die zullen vast wel iets in een egale / strakke kleur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 09:37
[...]

Ik geloof dat de leden van de mile high club voor 50% met deze houding lid geworden zijn. Om het maar niet over de hitsige tieners te hebben die even snel samen de wc op duiken. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Woody179 op 01-12-2023 19:19 ]

Pagina: 1