Audiolab Cresto II CD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-06 17:04
Goedemorgen Tweakers,

Onlangs heb ik een hele nette set Audiolab Cresto II CD luidsprekers overgenomen ter vervanging van mijn Jamo S606 luidsprekers die niet zo goed passen in het interieur van onze nieuwe woning.

Ze klinken heerlijk, ik ben geen audiofiel maar ik hoor beslist een verschil met de Jamo's. De Audiolabs klinken wat gedetailleerder, je hoort meer in de muziek. En ze zijn wat neutraler, er is meer balans tussen hoog, midden en laag.

De luidsprekers komen uit 1988, ik heb ze overgenomen van de 1e eigenaar en hij heeft er naar eigen zeggen nooit iets aan gedaan. De Foamranden van de luidsprekers zijn nog in prima staat.

Ik lees hier en daar dat de electronica in de filters, vooral de condensatoren, best eens vervangen mag worden en dat dat een aangename verbetering in de luisterervaring kan opleveren. Dit ga ik dan maar eens proberen.

Gisteren heb ik de speakers uit een luidspreker geschroefd, het filter gevonden achter een laag dempingsmateriaal.

De luidsprekers bestaan uit 2 parallel aangesloten Vifa P21-WN-10 8 ohm woofers, een onbekende middentoner (of tweeter, aangezien er een audiolab high fidelity speaker sticker opzit?) en een Heco KC 25M tweeter van 4 ohm.

Wat mij opviel waren twee weerstanden welke in serie zijn geplaatst met de middentoner en tweeter. Niet op het filter maar direct op de luidspreker. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Zou dit origineel zijn? En wat zou dan de functie zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaxaZ3tucF0ir-TdYlmAgYj-bhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOd2ZcWckSdAWaCAFPNb8hYY.jpg?f=fotoalbum_large
middentoner, weerstand links onder in beeld, gegevens niet genoteerd (dom ja).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWqyjssNOGw7pgePNhc95McF9VQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myDdNQuJagzp3o0Kt0xyiDhf.jpg?f=fotoalbum_large
tweeter, weestand heeft een waarde van 1 ohm, 5% tolerantie.

[ Voor 3% gewijzigd door G-addict op 01-12-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Audiolab heeft best goede luidsprekers gemaakt, zeker voor de orginele verkoopprijs. De woofer randen zijn gemaakt van rubber en die vergaan niet zo als foam randen. Ze kunnen wel verharden maar dat komt niet zo vaak voor. Waarschijnlijk kunnen ze makkelijk 20 jaar mee.

Geen idee of de weerstanden orgineel zijn, de plaats maakt niet zoveel uit, wel een beetje rommelig verbonden. Weerstanden maken het volume toch minder? Als de vorige eigenaar aangeeft er niets aan gedaan te hebben kun je ervan uitgaan dat de weerstanden orgineel zijn.

Heb je ook een foto van het filter? Als er folie condensatoren gebruikt zijn hoeven deze niet vervangen te worden. Maar vaak worden ook "elco's" toegepast.

[ Voor 9% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-12-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Roderiktweaker schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:34:
Audiolab heeft best goede luidsprekers gemaakt, zeker voor de orginele verkoopprijs. De woofer randen zijn gemaakt van rubber en die vergaan niet zo als foam randen. Ze kunnen wel verharden maar dat komt niet zo vaak voor. Waarschijnlijk kunnen ze makkelijk 20 jaar mee.

Geen idee of de weerstanden orgineel zijn, de plaats maakt niet zoveel uit, wel een beetje rommelig verbonden. Weerstanden maken het volume toch minder? Als de vorige eigenaar aangeeft er niets aan gedaan te hebben kun je ervan uitgaan dat de weerstanden orgineel zijn.

Heb je ook een foto van het filter? Als er folie condensatoren gebruikt zijn hoeven deze niet vervangen te worden. Maar vaak worden ook "elco's" toegepast.
Tja 20 jaar... Deze zijn 35 jaar. Maar is zo te zien nog in goede staat.

Audiolab maakt geen luidsprekers meer, maar bestaat nog wel voor service en reparatie. Ik kreeg te horen dat de weerstanden origineel zijn geplaatst om de midden en hoge tonen iets te dempen.

Het filter is inmiddels gedemonteerd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2pfH-o540cl3TnFq6zS1krwdt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8aWAS2EJ5JtthOWhKyGtkz1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Nu online
Je zou die bipolar elco's kunnen vervangen voor film condensatoren. Dit kan in elke prijsklasse van zeer betaalbaar tot erg duur. Zou het niet al te gek maken en er een paar tientjes aan uitgeven. Wel even de orginele waardes zien te vinden en deze aanhouden. Er is hier een zelfbouw speaker topic met mensen die hier meer verstand van hebben.

De spoelen kan je laten zitten, die verouderen eigenlijk niet.

De randen kunnen waarschijnlijk NOG 20 jaar mee. Het verhaal van de weerstanden is zeer logisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-12-2023 18:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
Roderiktweaker schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:51:
Je zou die bipolar elco's kunnen vervangen voor film condensatoren. Dit kan in elke prijsklasse van zeer betaalbaar tot erg duur. Zou het niet al te gek maken en er een paar tientjes aan uitgeven. Wel even de orginele waardes zien te vinden en deze aanhouden. Er is hier een zelfbouw speaker topic met mensen die hier meer verstand van hebben.

De spoelen kan je laten zitten, die verouderen eigenlijk niet. Er is hier een zelfbouw speaker topic met
mensen die er meer vanaf weten.

De randen kunnen waarschijnlijk NOG 20 jaar mee. Het verhaal van de weerstanden is zeer logisch.
Ik ben even bij Speakerland in Oss gaan buurten vanmiddag. De man in deze winkel lijkt er goed kijk op te hebben. Hij heeft ruim de tijd voor me genomen en mij vriendelijk te woord gestaan. Ik heb idd nieuwe condensatoren mee gekregen, 10 stuks. Dus niet alleen voor de bipolar condensatoren maar ook de MKT condensatoren worden vervangen door MKP condensatoren. Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar op advies heb ik het niet te gek gemaakt (de duurdere componentenzijn ook flink groter en passenook niet zomaar). Ik heb daarbij nog wat nieuwe, nette aansluitterminals meegekregen, wat fatsoenlijke kabel om de iele ijzerdraadjes van de terminals naar het filter te vervangen en het advies om de middelste kleine spoel op zijn kant te zetten, zodat deze spoelen elkaar minder kunnen beïnvloeden. Ik was voor €35 klaar, inclusief een fooitje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gol6VTk_u_0jjPxHxsRJrP-ZcFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oy6BumAFLjuDIAEs2QUORBz1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Nu online
In wist niet dat er nog zo'n winkel was, prima advies denk ik ook en een nette prijs om eraan uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Speakerland in Oss is wel een van de weinigen zo ja. Meen dat er in Den Haag ook nog eentje zit, naam even kwijt :)

Overigens heeft speakerland ook eigen zelfbouw kits. Heb die ooit gehoord, klonk echt erg goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Roderiktweaker schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:34:
Audiolab heeft best goede luidsprekers gemaakt, zeker voor de originele verkoopprijs.
Volgens mij waren het destijds geen goedkope speakers. Ik las ergens dat ze ooit F1400,- hebben gekost, per stuk. Even snel omgerekend zou dat nu €635,- zijn, dus €1270 voor een set. Destijds was een gemiddeld netto salaris €957,- ofwel F2100,- Het waren dus best prijzige speakers voor die tijd.

Wel grappig dat de man bij Speakerland gisteren bijna begon te huilen toen hij het filter in handen kreeg. Het gebruikte spul is zelfs voor die tijd al niet best naar zijn mening. Volgens hem kom je nu zelfs in de duurdere luidsprekers van gerenommeerde merken nog belabberde filters tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Nu online
@G-addict Ik ken zelf voornamelijk de Audio symbol welke voor 500 gulden per stuk ging. Doelde meer op dat Audiolab voor relatief weinig geld mooie luidsprekers bouwden. 1400 gulden is natuurlijk wel een vrij fors bedrag maar het kon nog veel duurder.

Ja, aan wisselfilters besteden speaker fabrikanten vaak minder aandacht, deze zijn voor de consument niet te zien. Je zou verwachten dat ze wel het maximale uit de luidsprekers zouden willen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Het eerste filter heeft een upgrade gehad, verschillende condensatoren vervangen en alle componenten opnieuw vastgelijmd op de print met hotglue. De middelste spoel op z'n kant zetten bleek niet zo goed uit te komen qua ruimte dus deze gelaten hoe het was. Ach, het zit al 35 jaar zo en heeft prima gefunctioneerd.
Morgen terug inbouwen en dan zsm verder met speaker 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQZ-Fqe2pu081d5ShaS5CgtLMsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQNbVft4M2CvVxi6UmP1q8hj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die kan er weer even tegenaan.

Nu je één filter hebt aangepakt, ben ik benieuwd of je verschil hoort met het oude filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
TBTL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:46:
Die kan er weer even tegenaan.

Nu je één filter hebt aangepakt, ben ik benieuwd of je verschil hoort met het oude filter.
Na het uitvogelen van het eerste filter was het uitbouwen, reviseren en terugbouwen van het tweede filter echt in een uurtje gedaan. Ik heb ze dus beiden klaar en op m'n versterker aangesloten.

Toen ik m'n versterker aanzette viel het mij wat tegen, maar toen ik na 30 minuten later weer beneden kwam klonk het al wat aangenamer. Het schijnt dat je nieuwe condensatoren moet "inspelen".

Ik heb zojuist een muziek nummer geluisterd waarin het hoog bij een bepaalde uithaal nogal schel klonk, dat ervaar ik nu niet meer. Geen idee of ik dat aan de condensatoren mag wijten, mijn kennis van electronica is beperkt en van dit soort filters al helemaal.

We zijn een avondje weg, en heb het huis achtergelaten met een redelijk luid spelende stereo op een lange spotify playlist. Voordeel van nieuwbouw is dat helemaal niemand dat hoort :-).

Aangezien ik beslist geen audiofiel ben, zal het hoorbare verschil voor mij waarschijnlijk minimaal zijn. Maar het is leuk om eens te doen, en fijn om te weten dat alles wat de luisterervaring kan beïnvloeden in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:32
@G-addict fijne speakers. Hier kan je serieus naar luisteren maar ook een feestje mee bouwen. Ik ben een enorme liefhebber van Audiolab sinds begin jaren '90 en heb dezelfde speakers hier ook staan. Veel plezier ermee :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
j-phone schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:42:
@G-addict fijne speakers. Hier kan je serieus naar luisteren maar ook een feestje mee bouwen. Ik ben een enorme liefhebber van Audiolab sinds begin jaren '90 en heb dezelfde speakers hier ook staan. Veel plezier ermee :)
Dank je wel. Ze spelen hier naar tevredenheid. Toch heb ik wel een kleine subwoofer toegevoegd omdat ik wel wat laag mis bij de cresto's. Voorlopig kan het zo prima mee. De audiolabs klinken heerlijk en onder de bank staat nu een kleine subwoofer die bescheiden meedoet maar beslist meerwaarde heeft!
Pagina: 1