Bitlocker schijf met juiste herstelsleutel niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-08 22:21
Sinds kort heb ik Windows 11 geïnstalleerd voor dual boot met Windows 10. Laatste is een installatie die al een tijd draait. In een poging om te voorkomen dat de Windows 11 installatie vrij toegang had tot mijn Windows 10 schijf, en om deze schijf beter beschermen aangezien die al mijn persoonlijke data bevat besloot ik Bitlocker te activeren. Volgende stappen hierbij gevolgd:

-Bitlocker herstel bestand op een thumb drive laten aanmaken.
-Volledige drive laten encrypten aangezien deze al een lange tijd in gebruik was.
-New encryption mode geselecteerd.
-Bitlocker system check aangevinkt.
-Vervolgens kreeg ik de melding dat de encryptie zou beginnen na het herstarten van de computer.

Bitlocker system check had er naar mijn weten voor moeten zorgen dat er eerst een check werd uitgevoerd en na het herstarten het encryptie process pas zou beginnen.

Echter na het herstarten leek alles niet zoals gepland te gaan. Bij het opstarten van Windows 10 kreeg ik geen beeldsignaal en na een paar seconden viel de PC spontaan uit. Na het opnieuw aanzetten kreeg ik de welbekende Bitlocker melding. Vervolgens de USB drive in een laptop gestopt en de Bitlocker herstel stond daar gelukkig op. ID komt volledig overeen echter na invoeren van de herstelsleutel krijg ik de melding"herstel sleutel klopt niet". Meermaals geprobeerd maar de sleutel werkt simpelweg niet.

Ook als ik via Windows 11 de schijf probeer te benaderen krijg ik de melding dat de herstelsleutel niet overeenkomt.

Enige wat ik kon vinden was de tip om secure boot te activeren. Helaas maakt dit geen verschil. TPM staat overigens ook geactiveerd.

Gaat om zelfgebouwde PC met B550M moederbord.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is of hoe dit te herstellen? Eigenlijk alle info op internet gaat over situaties waarbij de herstelsleutel kwijt is, maar deze heb ik gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door TheDukemaster op 01-12-2023 17:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Niet echt handig om (blijkbaar?) zonder backup met bitlocker te experimenteren.

Misschien proberen via een WinPe omgeving toegang te krijgen tot de schijf / de status daarvan op te vragen?
Hiren’s BootCD PE is een bekende basic WinPe.
Uitgebreidere WinPE's bieden (veel) meer reparatie/diagnose opties zoals Sergei Strelec WinPE.

https://github.com/cmartinezone/BitLockerUtility
Afbeeldingslocatie: https://github.com/cmartinezone/BitLockerUtility/raw/master/Screenshots/BitLockerUtilityGif.gif