Draagmuur herkennen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ferri050
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
Hallo,

Ik ga mijn appartement verbouwen en wil de wand tussen het toilet en de badkamer uitbreken. Nu heb ik bij het kadaster een plattegrond gevonden maar ik word er niet veel wijzer van. Weet één van jullie misschien of je uit deze plattegrond kan bepalen wat een draagmuur is en niet ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBAXci9Ls7ZUYe3ABIq-vu4fdKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipdBTa0nLgdrDogJ1IKPx29P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al iets in de muur gehakt en het materiaal is kalkzandsteen (metsel stenen 214x102x55).

Op de foto heb ik de desbetreffende muur aangegeven met een rode pijl.

Groet,
Ferri

[ Voor 28% gewijzigd door Ferri050 op 30-11-2023 20:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07
De foto mist alleen nog.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ferri050 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:47:
Hallo,

Ik ga mijn appartement verbouwen en wil de wand tussen het toilet en de badkamer uitbreken. Nu heb ik bij het kadaster een plattegrond gevonden maar ik word er niet veel wijzer van. Weet één van jullie misschien of je uit deze plattegrond kan bepalen wat een draagmuur is en niet ? [Afbeelding]

Ik heb al iets in de muur gehakt en het materiaal is kalkzandsteen (metsel stenen 5cm dik en 10cm lang).

Op de foto heb ik de desbetreffende muur aangegeven met een rode pijl.

Groet,
Ferri
5cm dik is geen dragende wand.

Maar nadat de TS zijn post heeft gewijzigd zijn de stenen niet meer 5cm dik en staat er een foto bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 30-11-2023 20:59 ]

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Waarschijnlijk niet, maar eigenlijk heb je een tekening nodig van de vloeren en fundering. Veelal kun je die opvragen bij de gemeente.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:30
Ernemmer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:49:
[...]

5cm dik is geen dragende wand.
Ik lees 10cm dik.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Omdat TS zijn post heeft aangepast :D

@TS, dat wandje is met 10cm stenen ook niet dragend, een dragende wand op die plek heeft namelijk geen nut.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 30-11-2023 20:58 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kans is klein dat dit dragend is en het is moeilijk te zien maar de arcering van de wand lijkt toch echt die van een lichte scheidings wand te zijn. Dat het dan kalkzandsteen zou zijn is wel weer bijzonder.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 30-11-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:07
Ten eerste, niet zeker? Laat er een constructeur na kijken. Ten 2e, constructieberekeningen ergens?
Misschien geeft die een indicatie? Niet dat ik er iets van weet, maar je weet maar nooit wat je tegen komt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:33

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Appartementen hebben vaak de dragende constructie in de wanden tussen de woningen in. Deze tussenwanden zijn dan heel wat steviger uitgevoerd dan de 10cm wand die jij bedoelt.

Aan de tekening te zien komt de woning van vóór 1980. Is de vloer er boven van hout? Een dragende muur is dan vaak makkelijk te herkennen in een woning van deze leeftijd. Bij beton is dat wat minder makkelijk, maar beton overspant makkelijker grotere overspanningen.
In deze situatie durf ik wel met 95% zekerheid te stellen dat er geen dragende muur zit op deze plek. Het lijkt mij totaal onlogisch (net als hierboven aangegeven).

Als je de boel open aan het breken bent, kun je misschien een foto maken van de aansluiting op de bovenliggende vloer ("plafond" waar alle afwerking vanaf is gesloopt voor jou). Dan weten we mogelijk wat meer te vertellen en kunnen daaraan misschien al voldoende zien.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1