Gaming monitor AOC. Ander type dan besteld

Pagina: 1
Acties:

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:19
Bij een webshop (Type Expert met winkels) (wel in Noorwegen (woon hier ook) maar grotendeels dezelfde regels) in de Black friday 2 stuk AOC monitoren gekocht voor de kinderkamers.

Type AOC C27G2AE (curved scherm, 27 inch Full HD met 2 ingebouwde luidsprekers). Prijs van (ca.) 300 voor 160 euro per monitor.

Eergisteren de monitor opgehaald. Nu blijkt dat ze de AOC C27G2E (zonder A) hebben geleverd. Dit is niet gewenst want ingebouwde speakers was 1 van de eisen bij de aanschaf (geen zin in draadjes en extra luidsprekers). Ter info: ingebouwde speakers staan specifiek benoemd onder de specificaties EN hoogtepunten van het scherm. Geen probleem dacht ik, ik neem even kontakt op en los het op.

Helaas blijkt de case niet zo simpel. Iedereen heeft blijkbaar in de Black friday het scherm zonder speakers gekregen.

Nu had ik op de webshop gekeken of ze een alternatief hadden, en jawel ze hebben de AOC C27G2ZU, adviesprijs 300 euro, exact dezelfde (advies) prijs als mijn bestelde product (en qua specs nagenoeg gelijk 27 inch, curved en full HD, zelfs iets hogere refresh rate (ook al kan dat mij aan mijn kont roesten :+ )

Ik naar de winkel waar ik de monitoren had afgehaald. Daar wordt ik even afgewimpeld door 3 tieners dat ik volgens de wet recht heb om de koop te ontbinden 8)7 Gezegd dat dit geen optie is en dat ze met een oplossing kunnen komen (waaronder ik als voorstel de C27G2ZU voorstel) als ze het oorspronkelijke product niet binnen een normale termijn (voor kerst) kunnen leveren. k wijs ze er nog op dat de C27G2ZU ook in de aanbieding was tijdens black friday, en ik als uiterst compromis het verschil tussen de 2 monitoren kan bijbetalen als dat een optie is. Na contact met de manager is de conclusie duidelijk: geld terug enige optie, anders verliest het bedrijf er centen op...I

Ho even, dat is niet mijn probleem. Ik zeg ook duidelijk dat het irrelevant is dat ik kan ontbinden, ik wil niet ontbinden, ik wil de gekochte monitor. En volgens het recht heb ik duidelijk een koopovereenkomst. Lang verhaal kort, ik ben weer vertrokken (heb de monitoren terug naar huis genomen) en heb de webshop via het hoofdkantoor benaderd. Mijn insteek is duidelijk: of een gelijkwaardig (met luidsprekers alternatief) of oorspronkelijke koop leveren, ben bereid om hier gerust een principe kwestie van te maken.

Ik wacht de reactie van het hoofdkantoor af, die zeggen dat ze een interne oplossing hebben verstuurd welke ze niet met mij kunnen delen 8)7 .

Ben ik totaal onredelijk of is het van de zotte dat ze als argument gebruiken dat ze verlies op een order maken?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:08
Producten met verlies verkopen is volgens mij in sommige landen strafbaar. Ik snap eigenlijk waarom jij het normaal vindt dat een bedrijf verlies moet lijden op een verkoop?

Je klinkt niet als een vriendelijke klant dus ik begrijp dat de winkel gewoon gaat terugstorten. Ik zou dat ook doen en wacht dan wel af op je rechtszaak.

En ja, er komen veel reacties met dat je gelijk hebt op een gelijkwaardig product met wetregels etc. Ga je gelijk maar eens halen, veel succes.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Wat was er op tegen om de koop te ontbinden en dat andere type vervolgens aan te schaffen? (Volgens mij jouw voorstel om bij te betalen in theorie)

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:44
stylezzz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:39:
Wat was er op tegen om de koop te ontbinden en dat andere type vervolgens aan te schaffen? (Volgens mij jouw voorstel om bij te betalen in theorie)
Zo te lezen de bf deal, de aangekochte kosten toen 160 per stuk en de andere zijn nu 300 per stuk. en met bijbetalen zal het verschil zijn omdat de andere ook in de bf zat maar iets duurder waren.

[ Voor 11% gewijzigd door Toerq op 30-11-2023 19:44 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40
Als je niet tevreden bent stuur je het product terug en neem je die andere type met bijbetaling, klaar opgelost.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2023 19:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Ik zou zeggen wees niet zo Nederlands.
Maar je kan het allicht proberen om iets te geregelen. Maar vliegen vang je met stroop en niet met azijn. Zo'n spreekwoord zullen ze ook wel in het Noors hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

wodkabuikje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:34:
En ja, er komen veel reacties met dat je gelijk hebt op een gelijkwaardig product met wetregels etc. Ga je gelijk maar eens halen, veel succes.
Dat laatste doe ik altijd graag en die principes kunnen bij jou flink in de papieren lopen. Jij vindt het kennelijk normaal dat een winkelier een afspraak niet nakomt. Ik vind dat niet.
We weten niet waarom de winkel de overeenkomst niet nakomt en met welke gedachte de aanbieding is gedaan. Stel nou dat jij de verkoper bent en erop verliest als je de overeenkomst nakomt, terwijl TS erop verliest als jij de overeenkomst niet nakomt. Waarom moet jij dan aan het langste eind trekken en ga je steigeren als een klant verwacht dat jij je aan de wet houdt?

Ik begrijp trouwens ook niet waarom je TS geen vriendelijke klant vindt. Hij heeft met de winkel meegedacht en een compromis voorgesteld waarbij hij zou bijbetalen. Kan TS vriendelijk zijn maar toch zijn recht halen?
Rene schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:27:
Bij een webshop (Type Expert met winkels) (wel in Noorwegen (woon hier ook) maar grotendeels dezelfde regels) in de Black friday 2 stuk AOC monitoren gekocht voor de kinderkamers.
Ik ben niet op de hoogte van Noors recht. In Nederland zou de winkel de overeengekomen moeten leveren, en anders zou je een dekkingskoop kunnen doen. Je kunt in Nederland geen ander type monitor eisen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Noorwegen valt wel buiten EU maar heeft wel de wetgeving die in Europa gangbaar is aangenomen.

Aankopen vanuit Nederland bij Noorse webshops vallen onder dezelfde regels en rechten.

Maar dit valt wellicht onder gevalletje druk en zet fouten.

• Rene
Bedankt allen voor de reacties. Even een kleine toelichting van mijn kant:

Laat ik beginnen met het feit dat ik mezelf absoluut geen onvriendelijke klant vind. Sterker nog, ik probeer (zoals @fopjurist al aangeeft) in eerste instantie gewoon tot een redelijke oplossing te komen. In de winkel heb ik de jongens ook vriendelijk bedankt en gezegd dat ik hun niks aanreken, ondanks een goede discussie. Ik heb ook nergens gedreigd met vervolgstappen etc.

Dat de winkel verliest draait lijkt me overigens ook dubieus. Ik kan de inkoopsprijzen niet. Maar mijn voorstel om te wisselen naar een iets duurdere monitor met bijbetaling van mijn kant voor de black Friday prijs was geen optie.

Mijn probleem zit hem voornamelijk in het feit dat ik iets koop, en dat niet geleverd krijg. Ik wil namelijk niets ontbinden, ik wil een monitor met een speaker erin. De monitor wordt nog steeds aangeboden (nu bijna 2x zo duur als tijden BF) dus omwisselen zou ik totaal geen probleem mee hebben. Echter geeft de webshop aan dat ze dan wederom de versie zonder speaker zullen krijgen. (Dan gaat het voor mij al bijna naar misleiding als ze weten dat ze de specs überhaupt niet kunnen leveren).

Ik wacht de reactie via de mail even af. Ze zeggen dat ze een geschikt voorstel hebben gestuurd na overleg met het hoofdmagazijn. Wellicht dat het met een sisser afloopt ;)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:32
Promoties van black Friday komen van de leverancier uit en niet van de winkels. De aankoop marges zijn belachelijk laag en het is niet dat ze de monitor die je zelf hebt voorgesteld nog maar enigszins dicht in de buurt komt van de promo.

Een fout gebeurd , en ik heb echt een hekel aan het idee dat men voor elke fout de winkel afstraffen om iets goedkoper te krijgen. Ook daar werken mensen en bijna alle electronica winkels zijn in overleven modus.

Dat ze de toestellen moeten terugbetalen lijkt me logisch, ze hebben nu eenmaal de fout hebben gemaakt. Maar deze twee monitors terugnemen en in stock houden EN twee nieuwe monitors meegeven die waarschijnlijk voor hen in aankoop 50 a 100€ duurder zijn maakt het allemaal wel heel duur en moeilijk. Zo maken ze dubbel verlies.

Misschien dat ik wat hevig reageer, maar je wil niet weten hoeveel mensen proberen om winkeliers af te zetten waar ze kunnen. Producten verwisselen, valse garanties, enz. Dat verlies tikt echt aan en maken het enorm moeilijk om met de beperkte marges in business te blijven.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:15
tc982 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:55:
Promoties van black Friday komen van de leverancier uit en niet van de winkels. De aankoop marges zijn belachelijk laag en het is niet dat ze de monitor die je zelf hebt voorgesteld nog maar enigszins dicht in de buurt komt van de promo.
Die kans acht ik inderdaad wel aanwezig en dan kan het inderdaad bij zo'n deal flink in de papieren lopen.

Ik heb het in het verleden bij een oud werkgever ook wel eens gezien, heeft een artikel eerst een A&P budget van X, laten we voor het voorbeeld zeggen €50 en dan is dat tijdens een Blackfriday achtige actie ineens bijvoorbeeld €150, kan de prijs dus tijdens BF flink omlaag. Echter bij een ander artikel (of zodra de actie afgelopen is) is die korting er dan niet, en dus zit de winkelier dan wel een probleem als er ergens iets fout gaat en hij later ineens een ander product moet gaan leveren tegen een veel hogere prijs zonder dat actie budget vanuit de leverancier of fabrikant.

Ik vermoed echter wel dat dit mogelijk ook in Noorwegen gewoon een ondernemersrisico is, tenzij je vooral kon weten dat de actie niet klopte, wat hier niet het geval lijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 01-12-2023 00:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
Volgens mij heb je alsnog een mooie deal te pakken, ook al heb je een exemplaar zonder speakers.
Maar, die ingebouwde speakers stellen meestal sowieso niet veel voor. Koop er een gewoon 2 koptelefoons bij voor je kinderen en klaar ben je. Heb je gelijk zelf geen last van hun gamegeluiden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rene
Dank voor alle reacties :)

Zojuist bericht gehad van de winkel. Vriendelijk gesprek gehad met de manager en ze leveren 2 andere monitoren (C27G2ZU) voor de black Friday prijs (en zelfs nog wat korting waar ik geeneens om gevraagd had).

Volgens de specificaties heeft deze ingebouwde speakers. Is alles toch goedgekomen!

Pagina: 1