Python database forecast obv data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Naam1983
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
He mensen

Ik heb een vraag over het bouwen van een database in python.
Zelf heb ik basis kennis van css en html.
Nu zou ik graag een forecast willen maken obv oudere data. Elke data krijgt een waarde (getal).
Nu zou ik graag een forecast (obv kansberekening) willen maken.
Simpel voorbeeld.
Data:

1,1,3,1,1,3,1,1,[..]

De kans dat de drie de eerstvolgende waarde is , is erg groot als we kijken naar alle voorgaande data.

Nu zat ik te denken om me te verdiepen in python om hier de forecast te gaan bouwen.
Of is sql hiervoor beter? En wat zijn de functions die ik hiervoor zou moeten gebruiken?
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen of advies kunnen geven!

Groetjes rene

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45

Yucon

*broem*

Je zult eerst eens op papier uit moeten schrijven welke logica je precies gebruikt. Dus hoever je terugkijkt, wat je met uitschieters doet, dat soort dingen. Dan pas komt de techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvanhemert
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05 14:38
Het is op basis van je bericht erg lastig om in te schatten wat je nu eigenlijk wilt. Ik lees dat je een database wilt waar je data in opslaat waarop je vervolgens een kansberekening uitvoert. Dat is een best algemeen verhaal.

Om keuzes te maken over welke database je wilt gebruiken zul je rekening moeten houden met welke data deze bevat. Is het een grote dataset? Staat er data in relatie met elkaar? Mag je database transactioneel zijn of maakt dat niet veel uit?

Betreft je voorkeur voor python. Ik snap waarom je die voorkeur hebt maar ook hier kun je jezelf een aantal vragen stellen. Ben je van plan om je data te plotten? Hoe groot is de dataset? Ben je van plan om echt even de datascience in te duiken of kan een simpele berekening je probleem oplossen?

Afrondend dan nog even een klein inhoudelijk puntje over je plan van aanpak.

Je stelt dat bij het gegeven "1,1,3,1,1,3,1,1,[..]" de kans erg groot is dat er weer een drie volgt. Maar feitelijk gezien kan het gebeuren nadat er 2 keer een 1,1,3 reeks voorbij is gekomen er een getal bij het laatste getal wordt opgeteld. Dus dan zou je na deze reeks 2 keer een 1,1,4 krijgen.

Goed, ik snap dat jij de data die je hebt beschreven beter voor je hebt maar wat ik hiermee probeer te zeggen is voordat je een goede kansberekening kan maken je het speeldveld zal moeten bepalen. Wat zijn alle mogelijke opties, wat kan juist totaal niet. e.g. Welke nummers zijn er mogelijk, hoelang mag een reeks eigenlijk worden? Probeer alle aannames uit te sluiten en alle randvoorwaarden vast te leggen. Pas dan kun je een degelijke inschatting geven.

Omschrijf je use case is of pak één die er erg op lijkt. Misschien dat er nog wat extra advies gegeven kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zoiets in Sql bouwen lijkt me gecompliceerd.
Je kunt beter Python nemen en Sqlite als database, dat zit in Python ingebouwd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is dit niet meer een machine learning vraag? Je hebt een bak met data, je maakt heel veel scenarios met die test data, daarmee maak je een model waarin je kunt "vragen" wat de volgende in de reeks is op basis van de gegeven input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Als je time series analyse wilt doen (ik neem even aan dat dit om time series data gaat) kan je kijken naar pandas (python pakket) of een timeseries database zoals InfluxDB, of beide. Voorspellen van data klinkt simpel maar is dat niet. Wat betreft dit type data (telkens hetzelfde herhalende patroon) zou je eens naar Holt Winters forecasting kunnen kijken.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Pagina: 1