Wat is jullie ervaring met weinig kilometers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Yuran
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 16:22
Ik was even benieuwd naar jullie idee/ervaring rondom het hebben van een auto die eigenlijk alleen maar lange ritten maakt, maar weinig ritten in totaal.

Ik heb nu een 9N Polo 1.4 met 162k KM die ik eerst had gekocht voor werkverkeer, maar heb uiteindelijk een lease auto gekregen. Nu heeft die dit jaar niet veel kilometers gereden, rond de 6 duizend.

Maar deze ritten zijn gemiddeld 80 KM per rit. Dit klinkt als redelijk prima verbruik, maar in totaal is het natuurlijk niet veel.

Is dit ook slecht voor de auto? Hij komt goed op temperatuur en wij geven hem bij koud weer 10 minuten de tijd om even stationair te draaien voordat hij gaat rijden. En dan het eerste kwartier max half pedaal gas geven en 2,5k toeren.

Verder heb ik hem zelf bij 155k KM een grote beurt gegeven, dus ik verwacht echt niet de komende jaren olie te hoeven verversen.|

Ben benieuwd naar jullie meningen/ervaring!

Beste antwoord (via Yuran op 30-11-2023 21:04)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 17:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Yuran schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:08:
[...]

Ah dat is anders dan wat ik normalieter hoor. Ik dacht dat stationaar laten draaien voor een korte tijd voor het wegrijden juist aangeraden was. Gezien de olie dan een klein beetje kan opwarmen en fatsoenlijk door de motor kon komen.
Geen idee waar jij dat dan 'normaliter' allemaal hoort, maar het is absoluut niet waar. Olie werkt ook gewoon bij koud weer (multigrade olie althans, maar dat hebben op enkele oldtimers na echt alle auto's) en voor het rondpompen heb je een oliepomp. Een motor warmt pas goed op bij deellast, bij stationair draaien verdampt niet al het vocht uit de olie en krijg je 'mayonaise' (sludge).
Plus dat 10 minuten lange stationaire gebrom voor je deur zal ook niet door al je buren worden gewaardeerd neem ik aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Icephase op 30-11-2023 17:21 ]

Alle reacties

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ik rijd ongeveer hetzelfde per jaar, en mijn garage gaf aan dat het het beste was om elke week minimaal 1 keer 30 minuten aan een stuk vooral 80 wegen te rijden, dan zat het wel goed.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
10 minuten stationair laten draaien alvorens te gaan rijden is niet aan te raden, gewoon rustig wegrijden.
En een auto die weinig rijdt heeft gewoon onderhoud nodig, alleen deze zal dan gedicteerd worden door het tijdsinterval ipv afstandsinterval.

• Yuran
thealterego1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:04:
Ik rijd ongeveer hetzelfde per jaar, en mijn garage gaf aan dat het het beste was om elke week minimaal 1 keer 30 minuten aan een stuk vooral 80 wegen te rijden, dan zat het wel goed.
Wij pakken dan wel met namen 100 wegen, maar in principe willen wij wel aanhouden dat elke week 1 keer te doen.

Maar goed om te weten, ben zelf geen monteur haha. Ik doe het op basis van "internet" kennis haha

• Yuran
Teleluvr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:06:
10 minuten stationair laten draaien alvorens te gaan rijden is niet aan te raden, gewoon rustig wegrijden.
En een auto die weinig rijdt heeft gewoon onderhoud nodig, alleen deze zal dan gedicteerd worden door het tijdsinterval ipv afstandsinterval.
Ah dat is anders dan wat ik normalieter hoor. Ik dacht dat stationaar laten draaien voor een korte tijd voor het wegrijden juist aangeraden was. Gezien de olie dan een klein beetje kan opwarmen en fatsoenlijk door de motor kon komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Yuran schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:01:
Ik was even benieuwd naar jullie idee/ervaring rondom het hebben van een auto die eigenlijk alleen maar lange ritten maakt, maar weinig ritten in totaal.

Ik heb nu een 9N Polo 1.4 met 162k KM die ik eerst had gekocht voor werkverkeer, maar heb uiteindelijk een lease auto gekregen. Nu heeft die dit jaar niet veel kilometers gereden, rond de 6 duizend.

Maar deze ritten zijn gemiddeld 80 KM per rit. Dit klinkt als redelijk prima verbruik, maar in totaal is het natuurlijk niet veel.

Is dit ook slecht voor de auto? Hij komt goed op temperatuur en wij geven hem bij koud weer 10 minuten de tijd om even stationair te draaien voordat hij gaat rijden. En dan het eerste kwartier max half pedaal gas geven en 2,5k toeren.

Verder heb ik hem zelf bij 155k KM een grote beurt gegeven, dus ik verwacht echt niet de komende jaren olie te hoeven verversen.|

80 km is lang zat om de auto goed op temperatuur te krijgen. 10 minuten warm draaien is nergens voor nodig, gewoon de eerste paar kilometer rustig aan, je ziet vanzelf de temperatuur oplopen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
[...]

Dat had je natuurlijk ook zelf op "het internet" kunnen achterhalen ;)

https://yeshugo.com/stationair-draaien-dos-en-donts/

dan kan je beter een motorverwarmer laten installeren.. (als je op een oprit kan parkeren)

[ Voor 8% gewijzigd door Backpacker op 30-11-2023 17:13 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
. . .

Ik rijd ook maar 5 a 6 kkm per jaar, maar olie verversen laat ik wel altijd jaarlijks doen, gelijk met de APK.
Olie veroudert met de tijd, ook al zullen daar ook de meningen over verschillen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:24
Bij korte ritten gewoon elk jaar de olie verversen. En inderdaad af en toe een lange rit maken. Dan komt het wel goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 17:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

Geen idee waar jij dat dan 'normaliter' allemaal hoort, maar het is absoluut niet waar. Olie werkt ook gewoon bij koud weer (multigrade olie althans, maar dat hebben op enkele oldtimers na echt alle auto's) en voor het rondpompen heb je een oliepomp. Een motor warmt pas goed op bij deellast, bij stationair draaien verdampt niet al het vocht uit de olie en krijg je 'mayonaise' (sludge).
Plus dat 10 minuten lange stationaire gebrom voor je deur zal ook niet door al je buren worden gewaardeerd neem ik aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Icephase op 30-11-2023 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:24
Je auto warmt inderdaad sneller op bij deellast. De motor is dan sneller op temperatuur en draait minder lang in de opwarm modes, in die modes krijgt de motor een hele rijke mix van brandstof (benzine verdampt minder goed bij kou. een motor loopt tenslotte op benzine damp, niet op vloeibare benzine). Een rijke mix is slecht voor je motor. Het spoelt de olie van je zuigerwanden en komt uiteindelijk in je olie, vandaar dat je bij korte stukken ook eerder je olie moet vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door mortal op 30-11-2023 17:28 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Met oudere en jongere auto's jaren ~ 8.000km per jaar gereden en na een jaar of 10 begint het weinig rijden zich te wreken aan bijvoorbeeld remmerij. Heb bij een auto rondom schijven moeten vervangen omdat ze te verroest waren geworden, doordat ze meer stonden te roesten dan gebruikt werden.

Verder heb ik mezelf aangeleerd om de accu vooral in de winter een paar keer bij te laden om te voorkomen dat ie te lang te weinig doet, niet genoeg bijgeladen wordt en door de kou dan het loodje legt.

Motorisch qua warmrijden zoals gezegd gewoon rustig rijden en als ie warm is hoef je een brandstof motor niet af te beulen, maar het is ook niet zo dat ie er beter van wordt door de toeren maar laag te houden ofzo. Olie liet ik altijd vervangen per jaar, incl evt filters. Olie zag er dan altijd nog goed uit, maar wordt gewoon ouder en er kan vocht in gaan zitten. Ik merk dat m'n auto's het fijner vonden door er net even vaker mee te rijden.

Al met al, gewoon rijden en niet te veel over nadenken, jaarlijks/periodiek onderhoud en als je echt weinig rijdt evt accu in de gaten houden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Verder heb ik hem zelf bij 155k KM een grote beurt gegeven, dus ik verwacht echt niet de komende jaren olie te hoeven verversen.
Hoe bedoel je, zelf een grote beurt gegeven? Ik neem aan bij een garage.

Maar zoals iemand eerder al zei: olie wordt hoe dan ook aangeraden om te vervangen na een bepaalde tijd. 'Komende jaren vooruit kunnen' klinkt veel te lang. Ik rijd ook weinig, maar vervang de olie jaarlijks. Kost weinig en is het beste wat je voor de motor kan doen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

JukeboxBill schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:14:
[...]

Ik rijd ook maar 5 a 6 kkm per jaar, maar olie verversen laat ik wel altijd jaarlijks doen, gelijk met de APK.
Olie veroudert met de tijd, ook al zullen daar ook de meningen over verschillen.
Ik doe altijd APK + kleine beurt. Olie, filters e.d. en wat er dan verder bij de keuring nog aan het licht komt. Op de een of andere manier rijdt die altijd lekkerder als die van een beurt terug komt maar dat kan ook schijn zijn omdat ik een veel oudere auto als leenauto krijg.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1