Vraag

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
woning:
-2009
-ketel remeha avanta 2009
-woonopervlakte 185M2
-12 zonnepanelen 3900WP (growatt 3600WP out).
-elektrischverbruik op jaar: +- 0 KWh per jaar. afhankelijk van zonuren. vorig jaar had ik 500 over. dit jaar ga ik ligt negatief door defect omvromer in juli.
-waarom: mijn energiecontract verloopt in juli 2024. betaal nu 24 cent om 80 cent.
-c.v. locatie: zolder
-elektrische aansluiting: 1 fase 35AMP. moet anders bij warmtpomp (doe ik mogelijk zelf, en netbeheerder natuurlijk).

Historisch gasverbruik: 1428 m3 m³/jaar (winter '21/22?)
Historisch gasverbruik: 1325 m³/jaar (winter '21/22?) (cv iets getuned) 60 graden aanvoertemp en toerental verlaagd.
Historisch gasverbruik: 917 m³/jaar (winter '22/23 tot nu to?)
Afgiftesysteem:
- type 22 radiatoren door hele woning.
- verwarmen alleen beneden en zolder bij thuiswerk.
SWW: - misschien voor later
- plek voor boiler is er
- X liter nodig +-250 liter
- DWTW aanwezig? nee.
Warmtepompvoorkeur:
L/W zet op volgorde: terugverdientijd max 8 jaar liever 5, goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

voorkeuren
- Quatt 4KW 5779 euro
AUX all elec 5-8KW https://comfortklimaat.nl...epomp-2700-subsidie-kopie 200 euro, maar dan moet ik nog wel een installateur vinden.
Atag Energion hybride (zeer goede testresultaten consumentenbond). 9000 euro na subsidie

op garage dak of aan de muur vlak boven de garage. hierachter zit onze badkamer.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
worden later bijgevoegd.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom 2 warmtepompen? (hybride en tapwater?)

Deze onlangs geinstalleerd bij een kennis.
https://www.climamarket.eu/nl/panasonic-kit-adc05k3

En meteen klaar.. (nou ja, er zat een storing hoge druk sensor in, met een niet goed erin gedrukt stekkertje vanuit de fabriek, deze goed erin geklikt en toen was dat over)

Ik wacht nog ff tot heishamon both beschikbaar is. Dan kan panasonic cloud en lokal domotica (in dit geval home assistant) tegelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2023 16:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
(jarig!)
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:43:
Ik lees nergens iets over 2? Of ik moet er overheen lezen.
Wel worden er een aantal (3) voorkeurs WP opgesomd.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Backpacker Hybride doet geen tapwater dus moet er nog een komen...
Ik zou die stap gewoon overslaan, is uiteindelijk goedkoper om een volledige WP te nemen en wel van het gas af te gaan.

9000 euro (NA subsidie) voor een 4 kW Atag hybride?
Dan zit er toch een steekje los als je daarvoor kiest (sorry voor mijn directe verwoording)

En thuiswerk op zolder, denk ik dat je blijer wordt van een airco die ook kan verwarmen.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2023 17:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:43:
Het zijn er 3 "aux bi bloc, atag inc nieuwe ketel en quatt" waar ik nu offertes van heb.
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:05:
@Backpacker Hybride doet geen tapwater dus moet er nog een komen...
Ik zou die stap gewoon overslaan, is uiteindelijk goedkoper om een volledige WP te nemen en wel van het gas af te gaan.

En thuiswerk op zolder, denk ik dat je blijer wordt van een airco die ook kan verwarmen.
Ik vind deze ook te duur, hier zat wel een nieuwe ketel bij.

Die panasonic lijkt ook mooi van de bovenbuurman in het topic, ik wil echter zelf de installtie niet uitvoeren. Wat ik tot nu toe ben tegengekomen is allemaal te duur 12k plus of meer zelfs. Dan is de terugverdientijd mij te hoog.

De zolder is met de huidige radiatoren zomaar warm. Die hebben een te hoog vermogen voor de ruimte, maar die splitsen we nog eens op. Airco is mooi, maar eerst deze stap maar eens.

[ Voor 12% gewijzigd door dezejongeman op 30-11-2023 19:18 ]