Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:11
Hallo,

Ik lees hier veel over hardware keuzes, maar ik zit in de "luxe positie" en lastige discussie dat ik eerst mijn optimale dakverdeling en max aantal kw kan bepalen. Ik heb een dak van 40gr helling met 3 dakdelen.
ZO - circa 5kW
ZW - circa 7kW
NW -circa 8kW
Geen schaduwen
Op dit moment is het stroomverbruik 4000kw. In de toekomst neemt dit mogelijk toe door klima/verw mogelijkheden. Alles vol leggen is overkil en duur. Ik woon in DL waardoor er geen salderingsregeling is en mogelijk de thuisaccu wel weer interessant is. Maar eerst de dakverdeling en max kw bepalen.

Wat is dan de beste verdeling procentueel voor de beste opvangst en tegen hoeveel kw max?

Tot nu toe wordt mijn ZO - NW 10-12kw met 5kw accu en 8Kw-3f omvormer geadivseerd.
Zelf denk ik aan geen accu, maar dan 10kw op alle 3 de dakvlakken verdeeld 33/33/33% ?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
Er zijn maar beperkt 3F omvormers met 3 trackers.

NO doet relatief weinig als je het nodig hebt: niet in de warme helft van jaar. Ik zou dus denken aan ZO en ZW + accu voldoende om groot deel van een dag door te komen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04
Zou gaan voor ZO en ZW, dan heb je minder een piek midden op de dag.

Zou wel kijken naar iets om overdag en zomers het te gebruiken. Denk aan airco's en warm water.

Een dag als vandaag wek ik 3,3KW op IPV 100KW in de zomermaanden.Je zult dus een half jaar in de zomer iets hebben aan de zonnepanelen en in de winter een half jaar erg weinig.

Met dat in het achterhoofd zou ik gaan voor de helft van je 4000KWh (of je moet je verbruik gaan verhogen). Een 3KW omvormer zou dan echt de max zijn.

Met de 10KW die je voorstelt zul je rond de 6000KWh opwekken gok ik zo tijdens de zomermaanden.

Tip: meld je aan bij solaredge designer (is gratis) teken het in en geef je verbruik erbij op. Alles wordt dan voor je berekend, je kunt ook een accu meenemen in de berekening. Bijna alle type zonnepanelen staan dus je kunt exact berekenen wat de kosten en baten zijn.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:11
Ik had de oriëntatie fout opgeschreven! Sorry is gewijzigd!

Solaredge designer ga ik mij zeker in verdiepen. Ik wist niet dat zoiets (gratis) bestond!
Hopelijk beantwoord dat al mijn vragen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk ook eens naar de gratis tool sunnydesignweb.
Registratie niet nodig, kies rode knopje nieuw project.

3 dakvlakken en een hybride omvormer kan je oplossen door polystring.
Neem twee dakvlakken samen met dezelfde hoeveelheid panelen en sluit ze parallel aan op 1 mppt ingang.
De SMA 10.0 tripower hybrid heeft 3 aansluitingen. En geschikt voor polystring vanwege hogere toelaatbare stroom.

De 1 fase hybrid heeft wel 3 onafhankelijke mppt ingangen.
Maar met zoveel panelen minder geschikt.

Opslaan in warm water doe ik al een paar jaar met aton power to heat in een RVS buffer met tapwater hygienespiraal.

Op ebay.de onlangs nog twee home managers 2.0 gekocht voor 450 euro ps.
Die heb je nodig voor de battery sturing.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-12-2023 04:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek