Vraag

• Pehol
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-09 01:06
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik wil een uitbreidingskaart kopen waarbij ik 2 x M.2 NVME SSD's kan toevoegen aan mijn moederbord.

Dit boardje beschikt over 4 x SATA aansluitingen en heb ik gekocht om een xpenology NAS mee te maken en hier komen 3 x 14TB SATA schijven aan te hangen die ik heb geshucked en een 512GB SATA SSD als read cache.

Ik heb door upgrades 2 x 512GB M.2 NVME SSD's over en deze zou ik willen toevoegen aan dit boardje. Zodoende zou ik dan een RAID 1 volume kunnen maken voor Docker/VM's.

Wat is je budget?
25 euro moet volgens mij genoeg zijn, het hangt ook af van de voordelen die de geboden oplossing geeft.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Asrock J5005-ITX board, deze heeft een vrije PCI-E 2.0 x1 aansluiting en een m.2 E key aansluiting.

Ik weet niet of een PCI-E 2.0 x1 aansluiting voldoende bandbreedte heeft om de snelheid te benutten van de 2 NVME SSD's. Ook is de m.2 E key aansluiting omschreving als een intel wifi/bluetooth aansluiting en snap niet of hier andere uitbreidingskaarten op aangesloten worden. Ook lees ik op internet dingen over PCI lanes en bandbreedte door de CPU, nu is dit maar een quadcore celeron, gaat dit wel werken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Een PCIe 2.0 x1 poort heeft een bandbreedte van 500MB/s. Een enkele PCIe 3.0 x4 nvme heeft een bandbreedte tot 4000MB/s. Oftewel het wordt tergend langzaam om dit zo uit te breiden. Je kunt ze wel in een externe behuizing doen en via USB aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Let op als je extern aansluit dat je wel de usb 3.2 aansluiting gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
99ruud99 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:36:
Let op als je extern aansluit dat je wel de usb 3.2 aansluiting gebruikt.
Die zit er niet op, maar wel 4x USB 3.1 Gen1. Bandbreedte van 5GB/s. Is voldoende voor een nvme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Djarune schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:31:
[...]

Die zit er niet op, maar wel 4x USB 3.1 Gen1. Bandbreedte van 5GB/s. Is voldoende voor een nvme.
Let op, USB3 doet 5Gb en niet 5GB per seconde. Factor 8 verschil.

Onderaan de streep is PCIe 2.0 x1 even snel als een standaard USB 3.0 poort.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
nelizmastr schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:25:
[...]

Let op, USB3 doet 5Gb en niet 5GB per seconde. Factor 8 verschil.

Onderaan de streep is PCIe 2.0 x1 even snel als een standaard USB 3.0 poort.
Oeps, bits en bytes door elkaar gehaald.

@Pehol
Beide dus ongeveer een bandbreedte van 500MB/s. Wel is het goedkoper om 2x nvme via USB aan te sluiten. Een behuizing is ongeveer 15 euro.
Pagina: 1