stopcontact functioneert niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• newguest1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-12-2023
Mijn vraag
...Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum en heb een probleem dat ik aan jullie voor wil leggen. Het stopcontact waar de vaatwasser op is aangesloten functioneert niet meer. Ik heb eerst gekeken of er een stop was gesprongen maar dit is niet het geval en daarna de vaatwasser op een ander stopcontact aangesloten en uitgesloten dat deze kapot is.
vervolgens mijn multimeter erbij gepakt en geconstateerd dat er maar een spanning van +/- 12V meetbaar was. Stroom eraf gehaald, kapje los geschroefd en eraf gehaald, stroom er weer op en voorzichtig meten waarbij ik met de multimeter wel 230 meet over de fasedraad en aarde maar niets over fasedraad en nuldraad. Ook heb ik de wandcontactdoos vervangen omdat ik dacht dat hier het probleem lag maar zonder resultaat.
Wat denken jullie dat het kan zijn? Zou de nuldraad zomaar losgekomen kunnen zijn uit een lasklem? De vorige bewoners hebben de centraal doos onhandig weggewerkt dus misschien is er nog een andere oplossing voordat ik het plafond moet openbreken...
alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Beste antwoord (via newguest1 op 30-11-2023 15:50)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-12 01:29
Afgaande op je gemeten gegevens is inderdaad de nul onderbroken.

En helaas kan dat overal zijn gebeurt. Automaat/Groepenkast kan een onderbreking/defect hebben, de draad kan ergens uit een lasdop zijn geraakt, iemand kan 10 jaar geleden een schroef in de muur hebben gedraaid die door de buis is gegaan en nu pas is de nul echt gebroken.

Als de groepenkast goed is, en je WCD niet dan is het allereerste wat je wilt doen eventuele centraaldozen openen. (heeft de vaatwasser trouwens geen eigen rechtstreekse groep?)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-12 01:29
Afgaande op je gemeten gegevens is inderdaad de nul onderbroken.

En helaas kan dat overal zijn gebeurt. Automaat/Groepenkast kan een onderbreking/defect hebben, de draad kan ergens uit een lasdop zijn geraakt, iemand kan 10 jaar geleden een schroef in de muur hebben gedraaid die door de buis is gegaan en nu pas is de nul echt gebroken.

Als de groepenkast goed is, en je WCD niet dan is het allereerste wat je wilt doen eventuele centraaldozen openen. (heeft de vaatwasser trouwens geen eigen rechtstreekse groep?)

• newguest1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-12-2023
Hartelijk dank voor het antwoord, dan zal ik toch maar moeten gaan kijken bij de centraaldoos en hopen dat daar het probleem zit. De vaatwasser zit niet aangesloten op een eigen groep

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:59

DukeBox

loves wheat smoothies

newguest1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:14:
vervolgens mijn multimeter erbij gepakt en geconstateerd dat er maar een spanning van +/- 12V meetbaar was.
Je moet wel AC (~) meten, geen DC (+/-) ;)

Maar zoals je zelf al aangeeft denk ik ook een losgeraakte lasklem.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 30-11-2023 15:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DukeBox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:29:
[...]

Je moet wel AC meten, geen DC (+/-)
Ik denk dat de TS plusminus bedoelt, alt 241 ± :P

Ey!! Macarena \o/