Orbi icm KPN modem

Pagina: 1
Acties:

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 23:45
Een kennis heeft een Orbi mesh systeem gekocht welke die achter een KPN modem wilt hangen.

Nu las ik dat je de KPN modem niet in bridge modem kan zetten en twijfelde welke opstelling het beste is.

1. Op de KPN modem wifi uitzetten, de Orbi router erachter bekabeld aansluiten en connecten bekabeld via de router naar de satilites. Hierdoor krijg je denk ik wel dubbel NAT. Ik weet niet of dit problemen gaat geven?

2. Zelfde als 1. Maar dan de Orbi router op AP mode zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Thoraxx op 30-11-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-09 18:19
1. Dit geeft geen problemen, zolang je Orbi maar een ander subnet gebruikt dan de KPN.

2. dit is ook een optie. Heb je geen dubbel NAT, maar ben je wel afhankelijk van de KPN modem voor zaken als DHCP. Je kan dan de Wifi van de KPN eventueel gebruiken icm de Orbi, maar mogelijk geeft dit problemen bij je draadloze apparaten en het roamen van Orbi naar KPN en terug.
Zorg dan wel voor zelfde SSID en andere settings op zowel je Orbi als je KPN (als je beide wilt gebruiken)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Thoraxx
GarBaGe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:55:
1. Dit geeft geen problemen, zolang je Orbi maar een ander subnet gebruikt dan de KPN.

2. dit is ook een optie. Heb je geen dubbel NAT, maar ben je wel afhankelijk van de KPN modem voor zaken als DHCP. Je kan dan de Wifi van de KPN eventueel gebruiken icm de Orbi, maar mogelijk geeft dit problemen bij je draadloze apparaten en het roamen van Orbi naar KPN en terug.
Zorg dan wel voor zelfde SSID en andere settings op zowel je Orbi als je KPN (als je beide wilt gebruiken)
Ik neig naar optie 1. wat meer een out of the box methode is en behoud je alle functies van de Orbi. Was even bang dat dubbel NAT problemen ging geven met bijv playstation etc.

Bedankt voor je verhelderende antwoord ik ga het zo proberen!

[ Voor 4% gewijzigd door Thoraxx op 30-11-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:03
Heeft je kennis ook vast-bellen van KPN via het modem en is het glasvezel?
Want als het glasvezel is kun je waarschijnlijk de Orbi gelijk aansluiten op de NTU (als ze die hebben) en eventueel het modem weer achter de Orbi hangen voor vast-bellen / TV. TV zou waarschijnlijk ook nog wel direct werken als je die op de Orbi aansluit aangezien ze tegenwoordig "routed"-mode gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:27
Mesh is niets anders dan draadloze backhaul.

Of je hem in AP mode kunt zetten is dus afhankelijk hoe je de andere systemen aansluit.
Als je maar een Orbi hebt, zet hem in AP mode.
Heb je meerdere Orbi satellieten en zijn die bekabelt aangesloten dan zet je hem ook het beste in AP mode.

Heb je meerdere satellieten en zijn die niet bekabel dan moet hij in router mode staan en maakt je main Orbi een eigen netwerkwerk.

Het grote nadeel van router mode is dat alles wat rechtstreeks via de KPN box werkt niet kan communiceren met wat via die Orbi wekt.
Dus als je bijvoorbeeld een printer of een Nas aansluit op de KPN box dan kun je die niet gebruiken vanuit alles wat via die Orbi gaat.

Verder heeft router mode geen voordelen dus als het kan heeft AP mode de voorkeur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
ik gebruik 3 Orbi als mesh achter de Experia, experia doet verder niks (dus geen wifi) maar ook geen bridge. Alle andere ethernet aansluitingen zitten op de orbi/unify en niet op de experia. De satellieten maken rechtstreeks contact met de core-orbi, eentje bekabeld, eentje draadloos. Ik zou die backhauls nooit via de experia laten lopen. En inderdaad, de core-orbi is router en dus dubbele NAT, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Net een uur bezig geweest alles werkend proberen te krijgen. Wifi en bekabeld werkte prima. Maar de tv van KPN niet aan de praat gekregen zowel op router als AP mode.

Aangezien er 6 kpn tv kastjes gebruikt worden was het ook geen optie die wel via de KPN modem te laten lopen.

Schijnbaar ondersteund de Orbi geen IGMP snooping en komt het daardoor.

Alles maar weer terug gezet naar hoe het was en gezegd dat ze beter KPN wifi punt erbij kunnen nemen bekabeld. Ik was al geen fan hiervan, maar dit bevestigd het weer ff 😂

Wat een gedoe 😅

[ Voor 6% gewijzigd door Thoraxx op 01-12-2023 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
IGMP ondersteuning was wel cruciale informatie, dat gaat inderdaad niet via de Orbi's
Pagina: 1