Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11 22:44

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
(jarig!)
Ik heb een klein piramide-dak (dus vier zijden) op een huis van ongeveer 6x6. Aan de westkant staat een hoge lindeboom die ik niet kwijt wil, dat maakt praktisch gezien dus eigenlijk alleen de oost- en zuidkant van het dak bruikbaar. Omdat het een klein dak is kan ik er weinig op kwijt, in de offertes tot nu toe zijn dat 5 panelen. Ik vraag me af of het allemaal wel de moeite wel waard is, heel benieuwd naar jullie input.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx8JdjHu23kx-bbcMReiMge-qw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTaKdZYPeHkMQjGVNwnqlp1M.png?f=fotoalbum_large
Foto even gestolen uit de offerte van Coolblue :) (noord is boven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOF3UoxhxvDwv81SHnUQSzOhd7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZparDh5xuKMe1NSjNxnro2v.jpg?f=fotoalbum_large
De zuidkant vanaf het dakterras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTmlJjJ2iTtbdHLhpZTrbH3uquc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPXpdt2AtwWmJi62m3abdlIs.jpg?f=fotoalbum_large
De zuid- en oostkant.
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis is ongeveer 6x6 meter, uitgaande van de zuid- en oostkant zou je kunnen zeggen zo'n 18m2? Give or take a few ivm de hoek enzo. Op beide kanten van het dak helaas wel erg ongunstige pijpen. Ik denk dat zoals de offrerende partijen ingetekend hebben wel zo'n beetje het meest haalbaar is?
Schaduw
Ik denk dat de zuid- en oostkant van het dak vrijwel geen schaduw hebben. De zuidkant misschien nog iets van de boom aan de westkant laat op de dag.
Jaarverbruik en huidige elektriciteitsaansluiting
Wij verbruiken zo'n 2800kWh. Ik heb op dit moment geen plannen voor warmtepomp, electrische auto oid.
Er is een 1-fase aansluiting.
Budget en doel
Geen specifiek doel. Het lijkt me niet mogelijk om het hele verbruik op te wekken. Eigenlijk gewoon aan het kijken wat reeel haalbaar is en zinvol is. Geen specifiek budget ook, maar wil 'gewoon een prima deal'.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het laten doen.
Bijhouden van data
Standaard data is voldoende denk ik. Ik vermoed dat ik sowieso op micro-omvormers uitkom gezien de opstelling?
Reeds verkregen offertes
Ik heb 5 partijen benaderd, 3 daarvan geven aan dat ze niks voor me kunnen of willen betekenen gezien ze mijn situatie te afwijkend vinden. Ik heb op dit moment dus maar 2 offertes:

1. GoVolt
5 Talesun 415Wp TP7F54M Mono black 5 Enphase IQ8M Micro-Omvormer
1 Q-Relay (1 fase)
2 Q-Term (1 fase)
5 Q-Cable 1.7m (1 fase)
2 Epcos Ferrietring
1 Blubase Next montagesysteem
1 Enphase Envoy-S Standaard
1 Volledige all-inclusive installatie
1 Keurig wegwerken van kabels en aansluiten op de meterkast 1 Eventueel een extra groep aanmaken
1 Montage binnen 2 - 4 weken.
Verwachte opbrengst 1.520 kWh
€ 3.640,00

2. Coolblue
5x Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB zonnepanelen
• Een totaalvermogen van 2.125 Wattpiek
• 25 jaar garantie op ie product
• 25 jaar garantie op je vermogen
Omvormer
• 5x Enphase 1Q8+ micro omvormers
• 25 jaar garantie op je producten
• Energieproductie bekiken via Envoy-S Standard
• Parallel geschakeld
Verwachte opbrengst 1.650 kWh productie eerste jaar
€ 4.430,00
Regio
Ik woon in regio Twente

Ik heb zelf het gevoel dat beide voorstellen best wel duur zijn. Helemaal als je kijkt naar €/Wp. Maar dat komt vermoed ik omdat ik maar 5 panelen kwijt kan terwijl je wel alle algemene kosten maakt. Hoe zien jullie dit?

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:34
Begin dit jaar heb ik genoeg voorstellen gehad van boven 2 euro / wp, met meer panelen. Ik vind ~1.75 / wp voor die hoeveelheid bij de eerste offerte dus niet echt schokkend. Ik zou de goedkoopste pakken. Waarom leg je niets op het westen? Dan heb je een mooie verdeling de gehele dag.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 18:23

timovd

Voorsprong door techniek

Op het westen zou ik er inderdaad ook nog 3 leggen. Dat levert meer op dan saaie dakpannen.
Wat voor pijpje zit er op zuid? Kun je die nog opschuiven zodat er nog een paneel geplaatst kan worden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11 22:44

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
(jarig!)
Thanks beide! Als de boom in blad staat komt er praktisch geen straaltje zon op de westkant van het dak. Denk niet dat dat zinvol is :)
timovd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:37:
Wat voor pijpje zit er op zuid? Kun je die nog opschuiven zodat er nog een paneel geplaatst kan worden?
Nee, dat gaat niet.. mijn woonkamer is direct onder het dak en dat is de pijp van de haard 😊