Vraag

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Gisteren heb ik mijn PC omgebouwd van een Intel naar een AMD AM5 systeem. Mijn eerste AMD, sinds het Pentium 3 tijdperk altijd Intel gehad. Momenteel geen geweldige ervaring.

Een 7800X3D met een Gigabyte X670 Gaming X AX mobo. Windows staat op een NMVE SSD (Firecuda(.

Mobo geswapt en Windows starte vrolijk weer op, reboot en in de BIOS wat settings aangepast waaronder SATA RAID. NMVE RAID staat overigens uit. Ook fastboot aangezet wat niet slim was.

En toen ging alles berg af. In Windows gepoogd drivers te installeren. Die liepen allemaal vast. Windows wilde ook nog wat updates installeren wat de situatie geen goed gedaan heeft. Systeem willen rebooten maar daar bleef Windows hangen. Na een lange tijd maar een reset gedaan want er gebeurde niets.

Gevolg, Windows wil niet meer booten want er is iets met de boot config stuk. Een recovery stick en skills om de boot config te fixen hielp niet (ik heb ooit een systeem weten te redden hier mee waar de boot partities op een andere schijf dan windows stonden die dood was, hier hielp zelfs dat niet).

Met tegen zin maar Windows op nieuw geinstalleerd (Win 11 laatste versie via Rufus op een stick) en eigenlijk begonnen de problemen al direct weer. Drivers willen niet installeren (de installaties doen gewoon niets, geen CPU activity en geen error of progress. Als of het geblockt word door een ander proces).

Restart en shutdown werken niet, blijft hangen op de animatie indicator. Shutdown via commandline zorgt er wel voor dat de animatie weg gaat maar vervolgens gebeurt er nog niets. Zwart scherm met werkende muis cursor.

Omdat ik fastboot op ultrafast had gezet en ik op geen enkele manier meer in de bios kon komen (want restart werkt niet dus ook vanuit windows niet) of een USB stick kon booten heb ik de CMOS gereset.

En toen kwam ik er achter dat het aan de RAID setting ligt. In Windows kon ik weer dingen installeren en restart werkt weer gewoon. Alle drivers geinstalleerd, systeem weer gereboot en de BIOS naar de laaste versie geupdate (om zeker te zijn dat ik de fix had en geen dode CPU). Weer SATA RAID aangezet en het probleem is terug....

Om het makkelijk te maken kan ik dus ook geen RAID drivers installeren, want AMD laat dat alleen toe als RAID aan staat. Zowel via Gigabyte controll center als AMD hun eigen installer. En beide blijven dus fijn hangen tijdens de instalatie.

Dus hoe krijg ik RAID aan de gang? Bij Intel was het altijd simpel, aanzetten in de bios en in de RAID BIOS van Intel configureren.

TLDR;
SATA RAID in de bios aanzetten sloopt Windows en het is niet mogelijk drivers te installeren zonder die optie aan te zetten.

Hoe fix ik mijn systeem en krijg ik RAID werkend?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Waarom wil je SATA RAID?
NVME SSDs zijn tegenwoordig zo snel, dat RAID (voor performance) eigenlijk niet meer van deze tijd is.

Daarnaast, als je denkt een Windows over te kunnen zetten van een Intel platform naar een AMD platform, ben je ook niet lekker bezig. Dat is echt vragen om problemen.

Welke RAID driver en versie gebruik je?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:05

RvL

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het probleem hier toch echt tussen stoel en toetsenbord zit en niet in het AM5 platform.

Een Windows installatie van een ander systeem gebruiken is vrijwel altijd vragen om problemen. Zeker als je dan ook nog eens van Intel naar AMD gaat. Daar zou ik dus mee beginnen: een schone Windows installatie.

Windows is al opnieuw geinstalleerd zie ik, mea culpa

[ Voor 35% gewijzigd door RvL op 30-11-2023 14:26 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• LOTG
@GarBaGe @RvL
Ik begrijp je reactie niet helemaal, mijn vraag was hoe ik het werkend kan krijgen. Waarom ik het wil doen is niet van belang lijkt mij, maar als je het zo graag wil weten om een paar oudere drives als bulk storage te gebruiken in mirror.
En de raid driver en versie die ik gebruik is dus geen, dat is het hele probleem. Ik kan ze niet installeren.

Dat het overzetten van Intel naar AMD vragen om problemen is kan zo zijn, maar het werkte tot dat ik RAID aan zette en de huidige situatie is een schone installatie die nog steeds niet werkt naar behoren, wat in mijn post staat.
Met tegen zin maar Windows op nieuw geinstalleerd (Win 11 laatste versie via Rufus op een stick) en eigenlijk begonnen de problemen al direct weer. Drivers willen niet installeren (de installaties doen gewoon niets, geen CPU activity en geen error of progress. Als of het geblockt word door een ander proces).
Volledige specs:
AMD 8700X3D
Gigabyte X670 AORUS Gaming X AX
2X 16GB Corsair Vengence DDR5 6000
Gigabyte NVidia Geforce 3070 RTX

Windows Boot drive:
1TB Seagate Firecuda

SATA Drives
2x Western Digital Black 2TB (Exacte model niet bij de hand maar 5+ jaar oud)
2x Intel 512GB SATA SSD

Verder vraag ik gewoon een antwoord op een lijkt mij vrij normale vraag, ik wil een feature van mijn moederbord gebruiken. De drives geven overigens geen probleem (net zo als de rest van Windows) als de RAID modus uit staat, en ze hebben ook zonder problemen gewerkt op mijn vorige moederbord (een Gigabyte Z390 AORUS PRO WIFI).

TLDR;
Is een schone Windows installatie zoals vermeld (laatste versie die Rufus heeft gedownload, als het goed is het laatste Microsoft image dus), geen problemen als SATA RAID uit staat, wel problemen als die aan staat en het blokt dus de instalaltie van drivers via AMD hun eigen installer van hun website (AMD RAID installer 3.12.08.452, die krijg ik als ik daar de X670 chipset selecteer).

En ik wil nogmaals vermelden dat het ALLE driver installaties blokkeert. Software installeert prima, maar alles wat een driver wil installeren blijft oneindig hangen. Dus ook Corsair iCue bijvoorbeeld wil niet installeren, NVidia Geforce Experience ook niet. Staat SATA RAID uit dan werkt het gewoon.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
De huidige systemen zijn niet bepaald meer gericht op raid.En daar loop je nu ook denk ik tegen aan.
Er word weinig aandacht meer aan besteed,zoals wel met oudere systeemen wel het geval was
Zeker in de tijd van langzame hdd's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik neem aan dat je de huidige RAID set vanuit je Intel systeem probeert in te lezen op je AMD systeem?
Zowel Intel als AMD gebruiken een vorm van software RAID, maar dat maakt ze niet automatisch compatible met elkaar.
Ik zou proberen je data van de RAID af te halen en even ergens te bewaren en dan de schijven leeg te maken om daarop je AMD RAID set te configureren.
Dat is stap 4: "Initialize the disks using RAIDXpert2"

Verder, je hebt het over "AMD RAID installer 3.12.08.452".
Dat is een 200MB package. Best flink voor een driver.
Ze bieden ook een "AMD RAID Driver" versie 9.3.2.00158 met een package grootte van 3MB.
Is dat niet genoeg voor wat je zoekt?
Voor software RAID waar je NIET van opstart, zou je in theorie geen BIOS support voor nodig hoeven hebben.

Nu ik er zo over nadenk en lees wat je problemen zijn, kan dat best daardoor komen.
Het inlezen van een Intel RAID set op een AMD systeem, welke (zeer waarschijnlijk) niet compatible is, kan best grote instabiliteitsproblemen veroorzaken.
Omdat het RAID systeem al vanuit de BIOS wordt gestart...
Probeer dat eens: met lege data disks een nieuwe array van scratch opzetten....

Edit: persoonlijk zou ik geen software RAID opzetten op basis van Intel of AMD, omdat je dan afhankelijk bent van je platform.
Je kan ook een RAID opzetten op basis van Microsoft Windows zelf.
Die ondersteunt ook het gebruik van "Mirrored Volume"

[ Voor 9% gewijzigd door GarBaGe op 30-11-2023 15:26 ]

• LOTG
Ik probeer de RAID niet te recoveren, dat het niet mogelijk zou zijn die over te zetten was ik van op de hoogte maar ik had dan verwacht dat de drives gewoon zouden worden herkend als niet geformatteerd of zo.

Wat betreft de software, die andere bevat geen installer en is bedoeld om tijdens de windows setup je RAID volumes te kunnen gebruiken, en die wat ik heb bevat ook de software om de raid volumes mee te beheren.

Lege disks is misschien wel iets om te proberen, ze zijn niet geformatteerd, kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen op een of andere manier.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan het zijn dat er nog een bootloader op je HDD's (in RAID) staat? Wat geeft UEFI aan als bootopties, daar zou je eigenlijk alleen je NVME en/of Windows Boot Manager moeten zien staan wanneer er geen externe devices zijn aangesloten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• LOTG
DukeBox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:45:
Kan het zijn dat er nog een bootloader op je HDD's (in RAID) staat? Wat geeft UEFI aan als bootopties, daar zou je eigenlijk alleen je NVME en/of Windows Boot Manager moeten zien staan wanneer er geen externe devices zijn aangesloten.
Nee, dat is niet het geval (maar een optie). Dan had ik eigenlijk ook verwacht dat die een probleem zou zijn als RAID uit stond.
Ik heb een handleiding kunnen vinden eindelijk voor de RAID configuratie van AMD, daar staan meer BIOS opties in dan ik gezien heb in eerste instantie en blijkbaar moet het mogelijk zijn om in de BIOS je RAID configuratie aan te passen. Die optie heb ik niet gezien, maar ik heb sinds de BIOS update wel een andere UI dus misschien zit dat weer ergens waar ik het niet heb gezien.

Zo meteen maar eens kijken wat ik kan vinden dan.

• GarBaGe
Nog een optie....
Buiten software RAID (ik zou noch Intel noch AMD software RAID aanraden, mogelijk kan je de Windows Mirrored Volume gebruiken)
kan je ook kiezen voor hardware RAID.
Ik heb in het verleden extreem goede ervaringen gehad met Areca hardware RAID controllers.
Bijvoorbeeld zoiets: v&a aangeboden: Areca ARC-1223-8i, 8 x SATA/SAS II hardware RAID, 512MB cache...

zou je toch voor 1 of 2 tientjes moeten kunnen overnemen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

LOTG schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:50:
Ik heb een handleiding kunnen vinden eindelijk voor de RAID configuratie van AMD, daar staan meer BIOS opties in ..
Je moet niet in je (legacy) BIOS zijn maar je UEFi manager.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• LOTG
DukeBox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:09:
[...]

Je moet niet in je (legacy) BIOS zijn maar je UEFi manager.
Ik bedoel uiteraard UEFI, maar het word volgens mij nog steeds gewoon BIOS genoemd.

Zowel AMD als Gigabyte hebben het over BIOS, en de optie die aangeeft dat ik op delete moet duwen bij het booten heeft het ook over BIOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
Gisteren het werkend weten te krijgen maar er waren nogal wat vreemde dingen.
In de BIOS de optie voor xpertraid2 gevonden waar ik de arrays kon aanmaken. Het eerste wat mij op viel was dat elke disk in zijn eigen RAID array met als type VOLUME was gezet. Alle arrays verwijderd en twee nieuwe aangemaakt.

Dit was al deels beter, in Windows waren de disks nu te zien in Disk management en de xpertraid windows applicatie wilde nu ook starten. Alleen wilde een van de twee arrays niet initializen en kreeg ik toen ook op de andere IO errors toen ik deze wilde partitioneren. Bleek dat ik perongeluk een op VOLUME had gezet bij het aanmaken. (De UI is echt super slecht hier voor).

Het lijkt er op dat dit iets is waar Windows niet blij mee is, want toen ik die had weg gegooid en met de juiste RAID config weer had aangemaakt lukt het wel. Geen problemen met drivers en restart/shutdown meer.

In de tussen tijd heb ik ook nog een tweede NVME er in gezet, en hier is weer een vreemde factor bij gekomen. Deze staat nu in de Windows versie van xpertraid als een 3e raid array met type legacy. In de bios staat die er niet bij en NVME RAID staat ook nog steeds uit, en de NVME waar Windows op staat is hier niet te zien dus extra vaag waarom die dan wel.

Extra vreemd was dat die ineens toen ik er dingen heen aan het kopieren was mee leek te stoppen, en toen ik xpertraid had geopend om te kijken of er SMART errors waren deze plots weer normaal werkte...

Het blijft vreemd en misschien inderdaad maar eens gewoon Windows voor RAID overwegen. Een hardware controller vind ik weer wat overkill, maar wie weet.

Eind resultaat het lijkt te werken maar de oorzaak blijft onduidelijkt.

Edit:
Na wat verder zoeken is het blijkbaar een common issue dat AMD RAID de NMVE controller driver vervangt door de RAID driver. Dit heb ik handmatig hersteld omdat Windows de drive niet herkend als je de drive niet in een RAID array zit.

[ Voor 7% gewijzigd door LOTG op 02-12-2023 13:07 ]

Pagina: 1