Dieselwagen nog herstellen of toch maar een nieuwe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• SimonVdd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-05 07:36
Hallo,

We rijden met een dieselwagen (Peugeot 208sw) uit begin 2018, die ik ook voor mijn zelfstandig beroep gebruik.
Vorig jaar hebben we de Adbleu tank moeten vervangen (een kost van 1400euro, waarvan de fabrikant 600euro tegemoet is ingekomen).
Nu hebben we problemen met de distributieketting (geen riem maar een ketting). Herstelkost zou om en bij de 2000euro zijn. Nu is de garage aan het kijken of de fabrikant een financiële tegemoetkoming wil doen, omdat dit probleem eigenlijk niet zou mogen voordoen bij een relatief recente wagen.

Nu zat ik te denken om dit nog allemaal de moeite loont om nog zo'n dure herstellingen te doen.
Aangezien de wagen op de zaak staat is het misschien tijd voor een nieuwe elektrische wagen?

Beste antwoord (via SimonVdd op 30-11-2023 12:24)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Weg ermee en een betrouwbaar merk/auto ervoor in de plaats.

Elektrisch, waar dacht je zelf aan? Zijn prima auto’s met een bereik van 500+ in de zomer. Echter betaal je daar ook 40 - 45k voor. Zo niet meer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 13:50
Goh, voor een auto die nog niet zo oud is (6 jaar), zijn dat allemaal zaken die eigenlijk na 10 jaar nog niet moeten opspelen.
Het lijkt een beetje op een maandagochtend model.

Persoonlijk krijg ik dan toch altijd minder vertrouwen in zo'n product, omdat je je dan gaat afvragen.... wat gaat er morgen stuk?

Zo'n distributieketting zou toch een auto leven mee moeten kunnen?!?

Ik zou neigen naar inruilen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• penthadix
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-04 22:03
Ik zou hem persoonlijk inruilen voor een hybrid station als je de keuze hebt en op de zaak kan. volledig elektrisch kan toch nog regelmatig betekenen dat je tussendoor extra moet laden (zeker met de huidige temperartuur)

Ook al ben ik persoonlijk best wel fan van dieselen qua rijden, dat komt alleen kostentechnisch niet uit bij mij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Weg ermee en een betrouwbaar merk/auto ervoor in de plaats.

Elektrisch, waar dacht je zelf aan? Zijn prima auto’s met een bereik van 500+ in de zomer. Echter betaal je daar ook 40 - 45k voor. Zo niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een diesel Peugeot, dan vraag je er ook wel om :+

Ik zou die auto verkopen aan een of andere handelaar en snel een nieuwe kopen, elektrisch of hybride van een fatsoenlijk merk. Die hoeven tegenwoordig niet meer zo heel duur te zijn, als je kijkt naar de Hyundai Ioniq of Kia's EV's dan is er toch heel wat leuks te krijgen voor dezelfde prijs als een ICE in dezelfde klasse.

• SimonVdd
Ik zie vaak Skoda Enyaq bij mensen die een firmawagen krijgen. Nieuwprijs ligt rond de 50K met standaard uitrusting(pfff). Nuja een Tesla Y-model kost dezer dagen ook "maar" 50K / 55K meer.
Mits wat inruilwaarde en wat onderhandelen kan de prijs wel nog wat naar beneden.

Maargoed, we hadden we wagen gekocht met het idee, we gaan hem op rijden. Misschoen is dat een ouderwetse gedachte geweest, maar k vind het toch heel vervelend om nog een relatief jonge wagen te moeten laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
Vraag is even wat een 308SW nog waard is met een kapotte motor, en wat ie waard is na herstel. Voor 2000 euro heb je geen vervangende auto.

Maargoed, ik heb destijds ook heel wat geld weggegooid aan een 207SW met 1.6VTI motor. Elke keer weer oplappen want "voor 500 euro heb je geen andere auto", toen "voor 1000 euro heb je geen andere auto" en toen de motor na de zoveelste reparatie klapte was er geen geld meer voor een motorrevisie, laat staan een andere auto :X.

Peugeot kan wel goed zijn, ook de diesels, maar dan moet je gewoon 15-17 jaar terug in de tijd. Alles wat daarna kwam was regelrechte troep. Ik rijd op dit moment alweer 3 jaar een 206SW van 2006 met inmiddels 407.000km op de teller. Die ga ik oprijden en reparaties doe ik zelf.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Tja het is maar net wat je onbetrouwbaar vind. Die ketting is shit, maar andere merken hebben net zo goed ook gedoe met riemen en kettingen. Adblue tank is inderdaad zonde, maar andere merken (kuch* Volkswagen groep kuch*) kozen ervoor om de boel te bedonderen i.p.v. de kopers op te zadelen met een extra tank die periodiek gevuld moet worden.

Voor 2000 euro heb je geen andere auto en wellicht is er een verbeterd ontwerp voor de nieuwe distributieketting waardoor die wel zo lang mee gaat als bedoeld. Of er is een andere oorzaak aan het vroegtijdig slijten van de ketting, niet op tijd olie wisselen bijvoorbeeld is bij diesels erg belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SimonVdd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:06:
Herstelkost zou om en bij de 2000euro zijn. Nu is de garage aan het kijken of de fabrikant een financiële tegemoetkoming wil doen, omdat dit probleem eigenlijk niet zou mogen voordoen bij een relatief recente wagen.
Dat is leuk dat de garage kijkt bij de fabrikant, maar als de garage al toegeeft dat het niet voor moet komen moet het gewoon gefixed worden onder garantie. Wat zij met de fabrikant regelen is niet jouw zaak.

Maar ja, hoop gezeik dit soort zaken. Heb je geen rechtsbijstand toevallig?

• mortal
  • Laatst online: 18-05 21:53
Laten repareren en daarna inruilen. De euro5 diesels van peugeot zijn echte probleem makers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonVdd
Aikon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:38:
[...]

Dat is leuk dat de garage kijkt bij de fabrikant, maar als de garage al toegeeft dat het niet voor moet komen moet het gewoon gefixed worden onder garantie. Wat zij met de fabrikant regelen is niet jouw zaak.

Maar ja, hoop gezeik dit soort zaken. Heb je geen rechtsbijstand toevallig?
Ondertussen heb ik daarnet wel het bericht gekregen dat de fabrikant de herstelling zal betalen.
Dus op zich is dat wel goed.
2000euro was nog positief gerekend. Het zou blijkbaar tegen de 3000euro gaan. 8)7

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:56
lucky!
Ik heb een volvo V50 gehad, met een PSA diesel, wat een drama was dat....

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:35
SimonVdd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:49:
[...]

Ondertussen heb ik daarnet wel het bericht gekregen dat de fabrikant de herstelling zal betalen.
2000euro was nog positief gerekend. Het zou blijkbaar tegen de 3000euro gaan. 8)7
En toch zal ik hem daarna wegdoen. Als hij hersteld is, dan heeft hij zijn waarde weer terug. Echter zit je nog met de afschrijving van een peugeot. Dat gaat een stuk vlotter in vergelijking tot andere merken. Ikzelf heb zeer negatieve ervaringen met peugeot. Die van ons was ook een "lemon car". (auto was 1 jaar oud, kapotte motorsteunen, kachel stuk, roest op de motor (lijst is te lang om op te noemen)).

Snel weg gedaan en nooit meer omgekeken naar het merk. Ze maken prachtige wagens, maar het blijft een onbetrouwbaar merk (imho).

[ Voor 7% gewijzigd door Monkeydancer op 30-11-2023 14:57 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SimonVdd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:30:
Maargoed, we hadden we wagen gekocht met het idee, we gaan hem op rijden. Misschoen is dat een ouderwetse gedachte geweest, maar k vind het toch heel vervelend om nog een relatief jonge wagen te moeten laten gaan.
Het ligt er ook maar net aan wat je zelf zoekt. Ik rijd persoonlijk veel liever in een 15 jaar oude luxewagen dan in een jongere wagen die minder luxe is. Als ik de keuze krijg tussen een Volvo of Audi uit ~2009 of een Citroën, Peugeot, Mazda of ander 'budget' merk uit 2020 dan kies ik toch de auto die 10 jaar ouder is, want ik heb liever een comfortabele rit dan allerlei technische hoogstanden (en bijbehorende onderdelen die kapot kunnen gaan).

Maar ook dat ligt weer aan je budget, als je 50K voor een Tesla als overwegen kunt hebben dan zou ik eerder voor een Volvo EX40, Hyundai Ioniq, of Kia EVx gaan. Het enige dat Tesla zegt meer te kunnen mag/kun je in Nederland toch niet gebruiken, en lane assist met adaptive CC hebben ze tegenwoordig allemaal.

Als je je budget lager inzet, bijvoorbeeld rond de 15-20K, dan zou ik niet jonger dan ~2017 gaan zoeken en gewoon een wat hoger segment auto pakken met rond een ton op de teller, want dan heb je gewoon heel veel meer auto voor hetzelfde geld.

Mooi dat de auto nu alsnog gerepareerd kan worden, ik zou 'm daarna snel verkopen en een betere kopen :)

• SimonVdd
[quote]Oon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:56:
[...]

Het ligt er ook maar net aan wat je zelf zoekt. Ik rijd persoonlijk veel liever in een 15 jaar oude luxewagen dan in een jongere wagen die minder luxe is. Als ik de keuze krijg tussen een Volvo of Audi uit ~2009 of een Citroën, Peugeot, Mazda of ander 'budget' merk uit 2020 dan kies ik toch de auto die 10 jaar ouder is, want ik heb liever een comfortabele rit dan allerlei technische hoogstanden (en bijbehorende onderdelen die kapot kunnen gaan).

Dag Oon, daar kan ik u in volgen. Zelf hecht ik weinig waarde aan een wagen. Maar doordat hij op de zaak staat zou een volgende wagen zowiezo een elektrisch moeten zijn. De overheid duwt mensen met een zelfstandig beroep (in mijn geval freelance) echt in een specifieke richting.

• Aikon
  • Niet online
SimonVdd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:49:
[...]

Dat is netjes. Dan zou ik gewoon het originele plan volgen en hem oprijden. In weze is er niks veranderd, en is de auto na reparatie juist betrouwbaarder geworden.

Ik snap de logica ook niet helemaal, ik rij een oudere motor, daar wil ook weleens iets kapot aan gaan, of simpelweg iets vervangen wat bij een nieuwe niet voorkomt. Koppeling of remschijven bijvoorbeeld. Dat kost dan 1000 euro, als ik een nieuwere motor koop heb ik dat risico niet maar weet ik zeker dat ik minstens 10x zoveel kwijt ben doordat ik een nieuwe moet kopen eerst. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:10

MLLL

Palm Treo 650

Oon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:56:
[...]

Maar ook dat ligt weer aan je budget, als je 50K voor een Tesla als overwegen kunt hebben dan zou ik eerder voor een Volvo EX40, Hyundai Ioniq, of Kia EVx gaan. Het enige dat Tesla zegt meer te kunnen mag/kun je in Nederland toch niet gebruiken, en lane assist met adaptive CC hebben ze tegenwoordig allemaal.

Als je je budget lager inzet, bijvoorbeeld rond de 15-20K, dan zou ik niet jonger dan ~2017 gaan zoeken en gewoon een wat hoger segment auto pakken met rond een ton op de teller, want dan heb je gewoon heel veel meer auto voor hetzelfde geld.

Mooi dat de auto nu alsnog gerepareerd kan worden, ik zou 'm daarna snel verkopen en een betere kopen :)
Of een Audi uit 2009 betrouwbaarder is dan de Peugeot van TS betwijfel ik ten zeerste.
Die vreten distributiekettingen als een malle. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonVdd
Hallo, hier ben ik weer met mijn Peugeot. We hebben hem ondertussen nog niet verkocht.
de distributieketting werd vervangen volledig op kosten van de fabrikant, gelukkig zeg.
Maar ondertussen steekt het volgende probleem al de kop op.
Er werden metaaldeeltje gevonden in de brandstoffilter, wat er zou kunnen op wijzen dat de brandstofpomp aan het verslijten is 8)7 . Een kostelijk ingreep om die te laten vervangen heb ik me laten vertellen. Deze morgen viel mijn vrouw plots uit het niets stil met de auto. K begon spontaan aan de brandstofpomp te denken. Gelukkig kreeg ze hem terug aan.
En ja, hij krijgt op tijd en correct zijn onderhoud O-)

Soit, tijd voor een nieuwe zou ik zeggen. Aangezien de autowereld mij eigenlijk totaal onbekend is vroeg ik me af of er tegenwoordig nog fel kan onderhandeld worden over de prijs van een nieuwe wagen?
We opteren om een elektrische wagen aan te kopen. Ik werk op zelfstandige basis, dus leek me dat fiscaal de meest interessantste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tuurlijk, vooral als je een voorraadmodel neemt of veel opties aanvinkt kan er altijd onderhandeld worden.
Of eventueel over extra's zoals verlengde garantie, afleverbeurten, etc.

Heb wel het idee dat het bij EV's wat minder is omdat de marges daar ook kleiner zijn, en bv Tesla doet er helemaal niet aan, iedereen betaalt dezelfde prijs. (Opzich ook wel een fijne gedachte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:28
Oon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:26:
Een diesel Peugeot, dan vraag je er ook wel om :+
Als je verstand van zaken hebt, dan weet je dat diesels van Peugeot over het algemeen zeer betrouwbaar zijn. Weer heel een merk afschrijven door onderbuikgevoelens voegt mijns inziens weinig toe.

En Mazda een budgetmerk? Volgens mij weet je niet zo goed waar je over praat.

[ Voor 10% gewijzigd door Naafkap op 12-03-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonVdd
Hoi,
We zijn eens gaan kijken naar de garage voor een nieuwe wagen ter vervanging van onze peugeot.
We hadden er één op het oog wat ons wel aanstaande. De verkoper stelde ons een leasing voor.
Ik heb nog nooit een leasing aangegaan, dus aan zijn voorstel geraak ik er niet echt aan uit:

Dus voorstel klink als volgt:
Waarde van de wagen komt aan 41 459.50euro (excl. btw)
Eerste verhoogde huur van 8 264.46euro (excl. btw)
Daarna 60 x 601.07 euro (excl. btw) = 36064.20 euro (excl. btw)
Dus komen we op een bedrag van 44 328.66 euro (excl. btw). Dus 2869.16euro interesten.

Tot daar ben ik mee, maar nu komt het:
Tot slot nog een aankoop optie van 6 218.93 euro (excl. btw) die na 60maanden

Dus betalen we 9 088.09 euro (excl. btw) interesten + losgeld ofzo (k weet niet hoe ik het anders kan noemen) opdat de wagen dan effectief van ons zou zijn.

Iemand die mij dit kan uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
Je doet een aanbetaling van 8264 euro. Vervolgens betaal je 60 maand lang 601 euro. Aan het eind van de rit is de restwaarde van je auto 6218 euro en mag je die kopen voor dat bedrag, of gewoon laten staan als je hem niet hoeft.

In feite betaal je over 5 jaar uitgesmeerd 44328 om een nieuwe auto te mogen rijden, daarna betaal je 6218,93 om de auto te mogen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonVdd
Waarom zou iemand dan leasen? Bij een gewone auto lening via de bank betaal je ongeveer ook even veel interesten, en na 60 maanden betaal je die 6218.93euro niet, en ben je je ook eigenaar van de wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
SimonVdd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:26:
Waarom zou iemand dan leasen? Bij een gewone auto lening via de bank betaal je ongeveer ook even veel interesten, en na 60 maanden betaal je die 6218.93euro niet, en ben je je ook eigenaar van de wagen
Met lease zijn onderstaande kosten inbegrepen in het leasebedrag:
- Wegenbelasting
- Verzekering
- Regulier onderhoud
- Onvoorzien onderhoud
- Nieuwe banden
- Evt vervangend vervoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonVdd
Joris748 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Met lease zijn onderstaande kosten inbegrepen in het leasebedrag:
- Wegenbelasting
- Verzekering
- Regulier onderhoud
- Onvoorzien onderhoud
- Nieuwe banden
- Evt vervangend vervoer
ja, maar de leasing waar ik van spreek is een financiële leasing. Een leasing met alles erin, wat moet dat dan niet kosten? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carswitch
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03 11:05
*knip* werving / spam

[ Voor 91% gewijzigd door twain4me op 22-02-2025 15:20 ]

Pagina: 1