Luxeprobleem - keuze leasewagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 11:44
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken van m'n werkgever. Mijn shortlist is op dit moment:

- Tesla Model 3 LR (Highland)
- Tesla Model Y Performance
- Skoda Enyaq Sportline
- Volvo EX30

Zaken die ik belangrijk vind:
- geluid (audiofiel)
- stoelen (altijd rugproblemen, hogere zit is wel prettig)
- vering, mag strak maar niet oncomfortabel zoals de M3 LR 2019 die ik nu rij
- snelheid, ben verslaafd geraakt aan zoveel performance...
- uiterlijk (het oog wil ook wat)

De nieuwe auto wordt alleen zakelijk gereden. Verder geen eisen, ik hoef geen spullen of extra personen te vervoeren o.i.d. Budget nog niet helemaal duidelijk maar verwacht rond de 62k catalogusprijs.

Op dit moment rij ik een M3 LR 2019, ik moet zeggen het beste geluid dat ik tot nu toe heb gehoord in een auto. De slechte vering en het gehobbel ben ik wel zat. Stoelen lijken ook steeds slechter te zitten maar dit kan ook aan mij liggen.

De Tesla Model Y checkt eigenlijk alle boxes, behalve dat ik hem niet perse mooi vind, en er inmiddels zoveel rond rijden..... De Quicksilver versie vind ik wel okayish... Model 3 LR in rood idem. Volvo EX30 wel alle opties en de snelheid, maar nog spartaanser van binnen dan de M3. Skoda Sportline vind ik de mooiste van het stel, goede stoelen, luxe van binnen, audio (Canton) verwacht ik voldoende, snelheid flinke stap terug.

En dan komt het stuk infotainment / app nog om de hoek kijken. Tesla heeft het in die zin niet makkelijk gemaakt door de lat zo hoog te leggen.

Blijf het lastig vinden, geen enkele auto lost alle wensen in. Welke zouden jullie kiezen?

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:11
De Skode Sportline 85 (reeds te bestellen) heeft een upgrade in performance gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTkcFAMLBIhe153axypdmpFeWwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jH1GoXoyKmyyZglMa0IvNcK.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet de snelheid van de andere opties maar wellicht wel het verschil om te doen besluiten voor de Enyaq te gaan.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
Heb je al proefritten gemaakt?

Voor mij is het de M3 LR geworden, serieus een stap vooruit ten opzichte van m'n huidige 2019 M3 LR. MY is leuk als je ruimte nodig hebt, maar het blijft een hondenhok. Die andere twee ken ik persoonlijk niet, maar qua software/infotainment kan volgens mij helemaal niets tippen aan wat Tesla biedt.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 08:49
Herkenbare quest! Wij ook een 2019 M3 en die gaat er over 12 maanden uit, maar door lange levertijd van sommige merken en omdat de werkgever die de auto betaalt geen Tesla meer in het wagenpark wilt moeten we ook rustig aan rondkijken.

Paar overwegingen vanuit Tesla die wij meenemen: we vinden het infotainment systeem niet zo goed en missen carplay (mijn vrouw heeft er een tijdlang een zuignap op geplakt om haar telefoon met maps te gebruiken, ter illustratie). Ook het moeten instellen van basale dingen via het scherm en de slechte autopilot/cruise controle zullen we missen als kiespijn. Snelheid en gemak van supercharger zijn dan weer wel pluspunten, maar de degelijkheid is hopenlijk bij nieuwere modellen beter. Die van ons mankeert steeds van alles (behalve aan het EV-gedeelte). Vergeleken met andere auto's met premium audio is de M3 niet slecht, maar ook niet heel goed - maar das persoonlijk en helaas vergt het best veel luistertijd voor je het echt kunt beoordelen is mijn ervaring. In mijn vorige auto zat een Bose audio installatie met active noise cancellation en dat is weer een hele andere beleving: geen rijgeluid en fijn geluid. In mijn (andere) huidige auto zit een premium JBL installatie en die is wel een stuk bombastischer dan de Tesla audio, maar niet per se beter.

De Enyac staat ook op de lijst om te bekijken, waarbij het vooral om de familie-functie zou gaan. Als dat niet zo boeit is het best een bakbeest voor gewoon verkeer. EX30 zou een mooie optie zijn, al is dan gek genoeg een Lynq en Co toch ook geen rare deal - die ziet er van binnen uit als een Volvo maar dan prettiger geprijsd. Edit: lync en co is in NL alleen plugin hybride lees ik. Never mind.

Ioniq 5N komt er overigens aan, maar de prijs zal vast iets boven de 62k komen te liggen. Wel qua je snelheidswens de natte droom met > 600pk in een vrij compacte auto :7

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-11-2023 12:00 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heeft de Enyaq ook het Canton audio systeem als mogelijke upgrade? Dat geeft in mijn Superb echt een superb geluid (kon de pun niet laten uiteraard.)
Dat is een overweging. Ik rijd de Enyaq dus niet, maar schijnt wel te rijden als een blok beton. Proefritten vertellen het je.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:32
Ik snap je probleem dat geen enkel auto je wensen inlost. Zou een Kia EV6 een compromis kunnen zijn?

• fRiEtJeSaTe
Hann1BaL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:59:
Heeft de Enyaq ook het Canton audio systeem als mogelijke upgrade? Dat geeft in mijn Superb echt een superb geluid (kon de pun niet laten uiteraard.)
Dat is een overweging. Ik rijd de Enyaq dus niet, maar schijnt wel te rijden als een blok beton. Proefritten vertellen het je.
Ja Canton zit erin als optie. Vervelende is dat de meeste dealers geen topmodel hebben staan om proef te rijden. Dus dan weet je nog niks.
swbr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:54:
Heb je al proefritten gemaakt?

Voor mij is het de M3 LR geworden, serieus een stap vooruit ten opzichte van m'n huidige 2019 M3 LR. MY is leuk als je ruimte nodig hebt, maar het blijft een hondenhok. Die andere twee ken ik persoonlijk niet, maar qua software/infotainment kan volgens mij helemaal niets tippen aan wat Tesla biedt.
Alleen met de MYLR. Ik deel je mening over hondenhok. Misschien dat Juniper hier verandering in brengt maar ik ben bang dat ik dat niet ga halen. Moet in dec-2024 (net als half leaserijdend NL) deze inleveren.

De ruimte heb ik niet nodig en het voelt enerzijds ook wat lullig om zo'n bakbeest te nemen alleen om de betere zit en het uiterlijk. Ik bedoel, ondanks dat ik er geen kosten meer aan heb moet m'n werkgever het wel betalen. Anderzijds wordt deze ook niet blij als ik weer een paar maanden met hernia thuis lig. De EX30 komt dan meer in de buurt, toch een iets hogere zit maar niet het formaat van de Skoda. XC40 zou ook nog kunnen maar die gaat snel richting de 62k.
Invictus66 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:06:
Ik snap je probleem dat geen enkel auto je wensen inlost. Zou een Kia EV6 een compromis kunnen zijn?
Heb ik in gezeten bij een vriend van me. Zou ook een optie kunnen zijn, al werd ik niet heel warm van het uiterlijk, specifiek de velgen en de verlichting. Moet beetje je smaak zijn. Ik miste toen ook de echte one-pedal drive ervaring (volledig tot stilstand komen). Maar zoals het er nu naar uit ziet heb je dit alleen bij Tesla of Volvo.

[ Voor 21% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-11-2023 14:22 ]

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
BMW i4 al bekeken?

Alternatief, als je nog even kan wachten de nieuwe Audi A6 e-tron?

• fRiEtJeSaTe
Lt.Mitchell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:28:
BMW i4 al bekeken?

Alternatief, als je nog even kan wachten de nieuwe Audi A6 e-tron?
Buiten budget helaas. Bij de Q4 e-tron is het al schrapen.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:42
als je stoelen belangrijk zijn: volvo. Ik heb van alles gereden, maar rijd nu in een V60 van 6 jaar oud, maar de stoelen zitten het best van alles (renault/ford/vw/peugeot, allemaal ruk ten opzichte van Volvo). Ook in vergelijk met de premium duitser (S-klasse/A8/7serie buiten beschouwing) vind ik het de beste stoelen in de markt.

Maar helaas, je kunt ze in een EX30 nog niet proef zitten.

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik heb de Enyaq gekozen. Was ook de duurste uit het lijstje en nog geen spijt van.

Snelheid was voor mij geen issue gezien ik van een plug in hybride kwam, maar kan me voorstellen dat je met een Tesla een beetje verwend bent op dat vlak.

Belangrijk puntje is ook wel snelladen, dat is wel een stukje minder bij de Enyaq (max 135kW denk ik zo even vanbuiten?).

Maar qua comfort, rijgemak, uitrusting en ruimte wint de Enyaq voor mij.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:49:
als je stoelen belangrijk zijn: volvo. Ik heb van alles gereden, maar rijd nu in een V60 van 6 jaar oud, maar de stoelen zitten het best van alles (renault/ford/vw/peugeot, allemaal ruk ten opzichte van Volvo). Ook in vergelijk met de premium duitser (S-klasse/A8/7serie buiten beschouwing) vind ik het de beste stoelen in de markt.

Maar helaas, je kunt ze in een EX30 nog niet proef zitten.
Bij mij zijn de V60 stoelen juist wat te kort, en te hoog (stoel kan niet ver genoeg naar beneden) (1.88). De BMW sportstoelen veruit de beste qua steun e.d.) maar helaas altijd wat duur.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:31:
[...]

Buiten budget helaas. Bij de Q4 e-tron is het al schrapen.
Jammer, de i4 M50 is hands down de beste keuze gegeven je eisen. Ioniq 5N vind ik echt grappig, als die het 'N' label waarmaakt dan een goede optie. Anders dan maar de Model 3, zeker niet de beste maar wel onverslaanbare prijs/prestatie.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-06 12:04
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:44:
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken van m'n werkgever.
......
Blijf het lastig vinden, geen enkele auto lost alle wensen in. Welke zouden jullie kiezen?
En heb je al een keuze gemaakt?
Pagina: 1