Toon posts:

Fans regelen via seriele poort ... poging 2

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een hele tijd geleden heb ik hier ook al eens een topic neergezet over het besturen van je fans via de computer en dus niet meer met een fanbus + knopjes.

Het is toen niet gelukt, wat me niet verwonderde, maar de software kwam ik vandaag terug tegen en die werkt wel.

Het is dus mogelijk om 3 LED's aan en uit te zitten op je seriele poort(wat behoorlijk stom is ...). Het grote probleem is nog altijd om een schema te maken voor deze software, dit te solderen en dit te delen met iedereen die het wil ;)

Dus als er nog geïnteresseerden zijn voor dit proggie en/of electronica kenners die denken dat het echt wel moet kunnen => HELP :)

ik ben de schema's nog aan het terugzoeken van een tijdje geleden, maar dat lijkt onbegonnen werk, ik zoek verder

http://users.skynet.be/bk234359/FanControl.zip

[credits]

De eerst versie van die proggie werd gemaakt voor [k°nyn], hopelijk geeft hij dus geen bezwaar tegen dit topic :)

Ik zelf heb dan de control van de beschikbare compoorten volledig herschreven en de layout verandert + enkel kleine bugs

[/credits]

(als meneer k°nyn dit topic mocht opmerken heb ik nog een vraag voor hem => mag het proggie open source ?)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

DaRoot

Some say...

FF brainstormpje van mijn kant: als je drie ledjes kunt aan en uitzetten via de seriële poort, zou je ook 3 relais kunnen aansturen. Zo zou je 3 fans apart aan/uit kunnen doen, of 1 fan aan/uit en de ander bijv. uit/7volt/12volt kunnen doen.
't is maar een ideetje... kweenie in hoeverre de praktische uitwerking mogelijk is.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
heb met relais geprobbert, dat was de bedoeling eigenlijk zoals jij vertelde maar de relais schakelden niet na een week schakelingen te testen(waarvan ik nog steeds de schema's terug zoek) ...

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ik denk dat je de relais het best kunt aansturen via een powertorretje... dan zouden ze toch echt moeten schakelen... maar wat voor spanningen staan er eigenlijk als logisch 0 en 1 op de compoort?

Verwijderd

Heb hier geen verstand van, maar hou me op de hoogte... Ik ben wel zeer geninterreseert naar het eindproduct.

Verwijderd

Topicstarter
ok, de schakelingen ben uk echt wel kwijt, jammergenoeg, maar er zatten
2 weerstanden
1 transistor
en een relais

ik had gemeten op mijn Com poort en had 0V en +/- 11,8V

ik wil het ook al een maand of meer, de software was echt simpel, maar de schakeling :?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

is dat +/- 11,8 volt bedoeld als ongeveer 11,8 volt, of als positief en negatief 11,8 volt?

Verwijderd

Topicstarter
als de fan moet draaien heb ik 11,8 - 11,9 V
als de fan NIET mag draaien heb je 0V

:) sorry was effe onduidelijk geweest

update spanningen
aan ligt tussen 11,5V en 12V
uit ligt tussen 0V en 0,2V

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ok dan... ga nu aan het werk... kijk vanavond hier wel weer ff... mzzls..

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 17:47 schreef Mr.ChronoM het volgende:
heb met relais geprobbert, dat was de bedoeling eigenlijk zoals jij vertelde maar de relais schakelden niet na een week schakelingen te testen(waarvan ik nog steeds de schema's terug zoek) ...
hoi ik heb contact met je gehad maar je zij dat je er niet meer me bezig was...

maar goed zoals ik je al heb gezecht moet je het met een transistor doen en die laat je dan een relais schakelen :)

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
Kent een van jullie het boek van Kainka ?
PC poorten anders benut heet het.
Staat echt alles in over de COM / PAR. poort.
Ook hoe je er een I2C (IIC) bus op kan maken.
Hiermee zou je een digitale potmeter kunnen aansturen, welke op zijn beurt een powertor aanstuurt. Zo zou je zelfs het toerental van je FAN kunnen regelen. Er kunnen meerdere dig. potmeters op een bus aangesloten worden (7 dacht ik).
Ook kun je een A/D converter er op aansluiten, welke bijv. de temperaturen in je kast / cpu / voeding etc. meet.
Ideetje misschien ?
Vraag me niet om schema's.. ik heb weinig tijd, en dit soort dingen bouw ik meestal uit mijn hoofd. (is echt niet zo moeilijk hoor.. I2C is echt heel simpel).

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

dit zou moeten werken

komt uit genoemde boek

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.kwarten/serial-relais.JPG

Verwijderd

Topicstarter
er zijn toevallig geen mensen geïnteresseerd om zo iets te maken, want wat ik gemaakt had leek er allesinds goed op

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gebruik een C-Control (60 piek) om je fan's aan te sturen, ik kan wel een schakeling maken waarme je je fan's ook kan 'dimmen'. Zijn er mensen met interesse? Om mijn site is trouwens een artikel om dit op de parallelle poort te doen...

Met C-Control zou je dan maximaal iets van 4 Fan's kunnen dimmem, als ik even globaal reken, of 16 Fan's AAN/UIT

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 14:53

Bluppy2

Hip!

Op donderdag 06 september 2001 19:50 schreef laupro het volgende:
Gebruik een C-Control (60 piek) om je fan's aan te sturen, ik kan wel een schakeling maken waarme je je fan's ook kan 'dimmen'. Zijn er mensen met interesse? Om mijn site is trouwens een artikel om dit op de parallelle poort te doen...

Met C-Control zou je dan maximaal iets van 4 Fan's kunnen dimmem, als ik even globaal reken, of 16 Fan's AAN/UIT
ik heb ff gezocht op je site maar kannet niet vinden... heb je ff een duidelijke directe url?

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18

LauPro

Prof Mierenneuke®

http://www.c-control.de

Bijvoorbeeld, maar ik geef je gelijk je kon niet weten wat C-Control duits was

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Dat moet handig lukken ja, wij gaan voor een project voor school een beveiliging + uren registratie met smartcards (chipknip-alike) en data uitwisseling via de serieele poort doen..
duis je zou ook wel fans aan moeten kunnen sturen, iig met microcontroller >:)

Verwijderd

Topicstarter
het wprd dus ongelooflijk ingewikkeld ...

Verwijderd

/me vind het helemaal niet erg ofzow, ook geen probleem met opensource

Laat wel ff me naam der bij staan en kan je mischien mail adres ook bij zette in about :) :)

Ik moet wel toegeve dat ik het ook niet helemaal zelf heb geschreven hoor :o
De basis komt dus eigelijk uit elektuur (zie van nummer 443 tot ....) maar chronom heeft dit deeltje waarschijnlijk helemaal herschreven en die port.dll komt nog van iemand anders :)

kan je mischien source posten chronom??

Verwijderd

Topicstarter
*kickerdekickerdekick*

ok, FanControl => OPEN SOURCE :)

Link naar de VB6 Source

dus nu iedereen de source kan aanpassen, gelieve mij en/of k°nyn op de hoogte te houden via mail of op dit forum ;)

en zeker als er iemand een echt controller kan solderen voor fans ofzo

Verwijderd

Topicstarter
*laatste kick* ;)

nu het zaterdag is zal er wel wat mer volk op het forum zijn dus dacht ik om nog een laatste keer te kijken of er nog verdere ideeën/schema's en geïnterseerden zijn voor FanControl + de uitwerking ...

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Relais zou moeten gaan. Wel errug gevoelige: ik weet dat de meeste kleine relaytjes die ik hier heb 12V/6V ers zijn en ik kan me niet inbeelden dat je seriele poort dat levert. ;)

Maar als je dus 3 relais kan vinden, die laat je dan 12 schakelen, deze laten je fans draaien :)

Wat je natuurlijk ook kan doen is met transistors werken, daarme een schakeling bouwen. Dan kan je wel maar 1 fan op je seriele poort zetten denk ik :(
Pagina: 1