thermostaat voor alleen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sjenitzer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik heb sinds kort een vloerverwarming in mijn huis en daarbij een Honeywell round thermostaat die modulerend aangesloten is op mijn ATAG Q51C CV. Aangezien je met vloerverwarming niet snel je temperatuur kunt veranderen leek dit mij goed genoeg als regelsysteem.
Nu valt het mij op dat de cv eerst 12 uur lang aanstaat, en daarna 12 uur lang uit. Dit zie je ook terug in de temperatuur in huis. Die schommelt meestal van een halve graad kouder tot een halve graad warmer, maar soms is het ook 1,5 graad kouder of 1,5 graad warmer.

Is dit normaal voor een vloerverwarming en weet iemand of ik dit beter kan regelen, (het liefst zonder voor honderden euros aan zone regeling te investeren)

Ik zat zelf te denken aan
- zelf lerende thermostaat, maar helpt dat? Alle slimme functie en tijdschema's heb ik niet nodig, want de verwarming staat op een temperatuur
- buitenvoeler, ik kan hier weinig van vinden, wordt dit nog gebruikt?
- water temperatuur aanpassen. Helpt het om de watertemperatuur hoger/lager te zetten zodat het systeem sneller/langzamer reageert.
- gewoon accepteren, dit hoort bij een vloerverwarming
- andere suggesties

Tsja...

Beste antwoord (via Sjenitzer op 02-12-2023 22:42)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Heb je wat meer info?
- Als het het "Nederlandse" systeem is, waarbij de isolatie onderaan zit, dan constructieve betonvloer, dan zandcement/anhydriet met vloerverwarming, en dan afwerking, zit je met een zeer traag systeem. In België zie je vaker isolatie tussenin zitten, waardoor je systeem relatief veel vlotter reageert.
- Als ik het goed zie, heeft je CV 45kW, dus je kan er 5 huizen mee op temperatuur houden tijdens een strenge winter. Woon je in een kasteel, en moet je 600m² vloeroppervlak verwarmen?
- Welke verdeler heb je, hoe is die ingesteld?
- Wat bedoel je met "12 uur aan staan"? Ik kan moeilijk geloven dat een ketel van 45kW, zelfs op laagste modulatiestand, in 12 uur je huis niet naar 30°C kamertemperatuur krijgt.

Vloerverwarming is traag, ja, maar dat wil niet zeggen dat nachtverlaging geen zin heeft. Als het 2 uur duurt voor je huis warm is, kan je 2 uur vooraf de klokthermostaat laten opwarmen, en 2 uur vroeger weer uitzetten (een goeie thermostaat heeft aanwarmvervroeging, en regelt dit automagisch zelf). Duurt het te lang voor het warm is, ga dan wat minder omlaag. En in een goed geisoleerd huis zakt de temperatuur sowiezo geen 5°C 's nachts.

Qua stabiliteit: als de vloer net aan het opwarmen is, en de zon schijnt krachtig binnen, dan ga je wat overshoot krijgen. En gaat het plots erg waaien en tocht dat door je huis, dan wordt het plots wat kouder. Ook hier: hoe trager je systeem, hoe groter de afwijkingen. Maar in stabiele omstandigheden (zoals nu: nauwelijks zon en steeds wind) moet de temperatuur erg stabiel zijn.

Een issue wat je soms ziet, is dat bepaalde installaties moeite hebben met modulerend werken, de thermostaat vraagt te lage temperatuur en de ketel (zeker als die een te hoog vermogen heeft) schiet daar meteen boven en gaat een tijd in de antipendelbeveiliging, waardoor er nauwelijks warmte in de vloer geraakt. De "lompe" oplossing is dan een aan/uit thermostaat gebruiken.

Watertemperatuur: is dat een issue hier? Eerst meer info verzamelen. Zelfde met buitenvoeler, die past watertemperatuur aan.

Ideaal zou zijn als je wat temperaturen kan loggen op verschillende plekken (verdeler in en uit, ketel in en uit), dat geeft snel een indicatie wat het wel en niet kan zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Heb je wat meer info?
- Als het het "Nederlandse" systeem is, waarbij de isolatie onderaan zit, dan constructieve betonvloer, dan zandcement/anhydriet met vloerverwarming, en dan afwerking, zit je met een zeer traag systeem. In België zie je vaker isolatie tussenin zitten, waardoor je systeem relatief veel vlotter reageert.
- Als ik het goed zie, heeft je CV 45kW, dus je kan er 5 huizen mee op temperatuur houden tijdens een strenge winter. Woon je in een kasteel, en moet je 600m² vloeroppervlak verwarmen?
- Welke verdeler heb je, hoe is die ingesteld?
- Wat bedoel je met "12 uur aan staan"? Ik kan moeilijk geloven dat een ketel van 45kW, zelfs op laagste modulatiestand, in 12 uur je huis niet naar 30°C kamertemperatuur krijgt.

Vloerverwarming is traag, ja, maar dat wil niet zeggen dat nachtverlaging geen zin heeft. Als het 2 uur duurt voor je huis warm is, kan je 2 uur vooraf de klokthermostaat laten opwarmen, en 2 uur vroeger weer uitzetten (een goeie thermostaat heeft aanwarmvervroeging, en regelt dit automagisch zelf). Duurt het te lang voor het warm is, ga dan wat minder omlaag. En in een goed geisoleerd huis zakt de temperatuur sowiezo geen 5°C 's nachts.

Qua stabiliteit: als de vloer net aan het opwarmen is, en de zon schijnt krachtig binnen, dan ga je wat overshoot krijgen. En gaat het plots erg waaien en tocht dat door je huis, dan wordt het plots wat kouder. Ook hier: hoe trager je systeem, hoe groter de afwijkingen. Maar in stabiele omstandigheden (zoals nu: nauwelijks zon en steeds wind) moet de temperatuur erg stabiel zijn.

Een issue wat je soms ziet, is dat bepaalde installaties moeite hebben met modulerend werken, de thermostaat vraagt te lage temperatuur en de ketel (zeker als die een te hoog vermogen heeft) schiet daar meteen boven en gaat een tijd in de antipendelbeveiliging, waardoor er nauwelijks warmte in de vloer geraakt. De "lompe" oplossing is dan een aan/uit thermostaat gebruiken.

Watertemperatuur: is dat een issue hier? Eerst meer info verzamelen. Zelfde met buitenvoeler, die past watertemperatuur aan.

Ideaal zou zijn als je wat temperaturen kan loggen op verschillende plekken (verdeler in en uit, ketel in en uit), dat geeft snel een indicatie wat het wel en niet kan zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenitzer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12-2024
Dank voor deze uitleg
Het is inderdaad een Nederlandse constructie, met veel beton (volgens mij zelfs wat meer dan standaard) Dus dat verklaart het langzame systeem.
Het huis had vroeger de isolatie van een kasteel, dus ik denk dat de vorige eigenaar er daarom een grote ketel in heeft gehangen. We zijn in het proces om de isolatie goed te krijgen, maar we zijn halverwege, dus dat kan de schommelingen verklaren.

Ik ben nog eens wat wat dieper in de data gaan kijken en de cv staat inderdaad niet op de 45kW te stampen, dus het moduleren werkt wel, maar kan wellicht niet zo laag werken. Ik zag dat het met vrieskou inderdaad wat constanter brand.

De cv produceert water met een temperatuur van 50, de verdeler stuurt water met 32 graden de vloer in het komt met 22 graden weer terug (dit laatste is een moment opname, maar volgens mij wel redelijk typisch.

Tsja...