• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-08 11:05
Beste tweakers.

Ik heb een woning gekocht vorige maand en ik heb een vraag over de vloerverwarming in de badkamer.

mijn kennis van deze techniek is echt minimaal dus ik hoop dat iemand mij wat hierover kan uitleggen:

In de badkamer hangt deze (ik denk thermostaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISNrimE381VKgagaG9uQXKPVxHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOxGEJNztu1ssodZe9yR5ims.jpg?f=fotoalbum_large

en deze pomp hangt in de kelder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNOgS2ke8Cwy_Paa16_c-QTtE7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9822QqgTmNLD3ZDnysi8ww4Q.jpg?f=fotoalbum_large

De water buizen naar deze pomp toe zien er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yVCWMCMQ8up-Cnsl6-05H2yg3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDwfVj2tr70cd16i7hFqfwWd.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik deze buizen volg zie ik dat deze naar andere radiatoren in de kelder loopt. Als ik het dus goed begrijp is mijn vloerverwarming aangesloten op de CV?

Dit is mijn CV ketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D97aB3Ka5u2LuV8Jv8NHm3PegY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ock8MfiEhYAIG3pbOvnosXLP.jpg?f=fotoalbum_large

maar dan komen hier mijn vragen:

* De pomp in de kelder draait 24/7. Ik zag online van die stekkers die je er tussen kan zetten met een klemmetje op je CV leiding dat de pomp alleen aan gaat zodra het voelertje voelt dat de CV leiding warm wordt. Is dit aan te raden?

* Zodra ik de thermostaat in de badkamer aanzet en op de hoogste stand zet zie ik dat permanent me stroomverbruik met 600 watt stijgt.
Mijn thermostaat in de woonkamer (welke op mijn cv ketel zit aangesloten staat uit aangezien ik me woonruimtes met een pelletkachel verwarm (deze zit niet aangesloten op de CV)

Zodra ik mijn thermostaat in de badkamer aanzet heb ik dus een stroom verbruiker erbij maar wat verbruikt er dan stroom? is mijn vloerverwarming dan toch deels elektrisch?

Zoja, waar zit dan het gedeelte wat het water verwarmt?

Tevens merk ik op dat zodra ik de thermostaat in de badkamer aan heb staan en de thermostaat van me CV in de woonkamer uitzet na 12 uur de leidingen naar de rode pomp toe koud zijn.

Ik snap er helemaal niks meer van....'

Aanvulling:

Badkamer is op de BG.
Rode pomp is in de kelder.
Ketel is op de BG

[ Voor 11% gewijzigd door Gh0st op 30-11-2023 09:14 ]

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:25

yay

Die in je badkamer is elektrisch en compleet los van je CV. Schakelaar om is verwamen tot standje 1, 2, 3, 4, 5 of 6.

Dat blijkt ook uit energieverbruik van 600watt tijdens het aanzetten van je badkamervloerverwarming.

Een tussenstekker voor je vloerverwarmingspomp is zeker aan te raden.

[ Voor 14% gewijzigd door yay op 30-11-2023 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0st
yay schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:06:
Die in je badkamer is elektrisch en compleet los van je CV. Schakelaar om is verwamen tot standje 1, 2, 3, 4, 5 of 6.

Dat blijkt ook uit energieverbruik van 600watt tijdens het aanzetten van je badkamervloerverwarming.
Bedankt voor je antwoord.

Waar is die rode pomp van dan?

Ik heb nergens anders vloerverwarming in huis.

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 10:01
Mijn eerste reactie was toen ik de foto van de thermostaat zag: dat is vast elektrische vloerverwarming. Bovendien ligt volgens mij het niet meteen voor de hand dat de pomp van een vloerverwarming zich op een lagere verdieping bevindt dan de te verwarmen vloer.

Je vloerverwarming is inderdaad aangesloten op de cv. De algemene werking van een vloerwarming is vast wel op google of op een wikipedia te vinden. Je vloerverwarming heeft een thermostaatkraan/regelknop die ervoor zorgt dat er niet te heet water door je vloer stroomt.

Aanvulling: volgens mij zie in maar 1 groep achter de pomp. Het is dus een klein oppervlakte wat vloerverwarming heeft. Is er ergens anders nog een kleine ruimte die vloerverwarming zou kunnen hebben?

Tweede aanvulling: ik zie ook geen retour op de pomp? Het water gaat weg, maar lijkt niet terug te komen bij de pomp. Het circuleert dus niet? Hier houdt mijn kennis ook op... :?

[ Voor 27% gewijzigd door Adagio op 30-11-2023 09:12 ]

Agree to disagree... | Sort that one out!

• Gh0st
Adagio schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:09:
Mijn eerste reactie was toen ik de foto van de thermostaat zag: dat is vast elektrische vloerverwarming. Bovendien ligt volgens mij het niet meteen voor de hand dat de pomp van een vloerverwarming zich op een lagere verdieping bevindt dan de te verwarmen vloer.

Je vloerverwarming is inderdaad aangesloten op de cv. De algemene werking van een vloerwarming is vast wel op google of op een wikipedia te vinden. Je vloerverwarming heeft een thermostaatkraan/regelknop die ervoor zorgt dat er niet te heet water door je vloer stroomt.

Aanvulling: volgens mij zie in maar 1 groep achter de pomp. Het is dus een klein oppervlakte wat vloerverwarming heeft. Is er ergens anders nog een kleine ruimte die vloerverwarming zou kunnen hebben?
Bedankt voor je reactie, maar ik snap je niet helemaal. is het nou elektrische vloerverwarming of via de CV?

Volgens mij is alleen de badkamer via vloerverwarming, wat wel grappig is dat als ik op blote voeten door de gang loop ik op precies 1 strook warmte voel en dat is op de plek waar die flexibele slang vanaf de pomp naar de BG gaat en dan de badkamer in.

• yay

yay

Wel curieus inderdaad. 600watt zou kunnen duiden op bijverwarming.

Ik begrijp niet helemaal hoe je het nu doet met CV en pellet.

Als je je cv aanzet, dan zouden de leidingen naar je vloerverwarmingspomp warm moeten worden en ook het verdeelblok (het rode blok). Blijkbaar voel je dan ook de warme strook in de vloer van de gang? Voel je dan ook de temperatuur van de badkamer stijgen?

Wat je kan testen is beide individueel, dus de ene dag de cv en dan vloertemperatuur in je badkamer en de andere dag het kastje in de badkamer aan en dan de temperatuur van de vloer in de badkamer.

Je hebt niet toevallig nog een radiator in je badkamer wat het kastje eventueel zou kunnen bedienen?

Als achtergrond:
ik heb hier beide systemen in de keuken: dus cv vloerverwarming en electrische vloerverwarming omdat volledig cv vloerverwarming niet kon (aldus vorige eigenaren). Ik heb dus ook dezelfde systemen als jij bij elkaar hangen: een simpele vloerverwarmeringverdeler met eenzelfde pomp die continue 60 watt verbruikte (dankzij Tarcel pompschakelaar alleen als cv draait) en ook precies zo een kastje met aanuit schakelaar en 5 standen (ander merk dus dan de jouwe).

• Gh0st
Ik begrijp niet helemaal hoe je het nu doet met CV en pellet.
Ik heb mijn CV eigenlijk uit staan ( thermostaat op 12 graden) en verwarm mijn woonkamer met een pelletkachel en de slaapkamer met een airco.

Er hangt een radiator in me badkamer maar die is ook aangesloten op de CV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQ-y86n9xUGMXrl-KGyIy8XHgaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNkcxLOLKTs6RK2jFOEw2e3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier de piek wat er gebeurt zodra ik me vloerverwarming thermostaat aanzet in badkamer.

Zou het ook kunnen dat beide er ligt?

Dus water vloerverwarming op de CV maar ook tevens elektrische verwarming?

Maar waarom wordt de vloer dan in de gang warm terwijl CV uit staat?

ik laat nu de vloerverwarming is aanstaan voor 24 uur en kijk dan is wat er gebeurt....

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 19:38
Wat doet je gasverbruik? Heb je 0 verbruik?

Euhm... \n ...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heeft je kelder vloerverwarming als bijverwarming ?
Want meestal zit de verdeler op de verdieping waar vloerverwarming ligt .

Grundfos pomp kan ook stuk zijn dan werkt ie niet meer. Zit de stekker er wel in ?.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2023 09:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Gh0st
Nickname55 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:46:
Wat doet je gasverbruik? Heb je 0 verbruik?
Lastig te zien,
Douchen nog wel op gas en koken op gas.

Ik zal het nu even opschrijven en vanavond voor het douchen en koken nogmaals is kijken.

Dank

• Gh0st
Sport_Life schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:47:
Heeft je kelder vloerverwarming als bijverwarming ?
Want meestal zit de verdeler op de verdieping waar vloerverwarming ligt .

Grundfos pomp kan ook stuk zijn dan werkt ie niet meer. Zit de stekker er wel in ?.
Ik zie de leidingen van de rode pomp direct door de vloer naar de BG gaan.
De rode pomp staat 24/7 aan en draait ook.

• Nickname55
Gh0st schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:49:
[...]

Lastig te zien,
Douchen nog wel op gas en koken op gas.

Ik zal het nu even opschrijven en vanavond voor het douchen en koken nogmaals is kijken.

Dank
Zit dat niet in die app dan? Mooi grafiekje, net als het energieverbruik?

Euhm... \n ...

• Gh0st
Nickname55 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:51:
[...]

Zit dat niet in die app dan? Mooi grafiekje, net als het energieverbruik?
Dit is de app van Tibber en heb daar alleen stroom.

Gas ga ik binnenkort in HA monitoren.

• Gh0st
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pooHv3lJVOs84nsYknJ2Q4XRuYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hgx3fAiGU6jdqbYyAX70xk2B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlCL8cMreF1gNZ1_ETslBlrZYlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zOcioirfkqkPdmo6qHA2rnT.jpg?f=fotoalbum_large

• Gh0st
Heb even het kastje open gemaakt en dit zit erachter.

Begin toch echt te denken dat ze 2 type vloerverwarmingen in dezelfde vloer hebben gemaakt?

en een elektrische vloer verwarming en eentje op de CV. boven elkaar ofzo????

Iemand die dit eerder is tegen gekomen?

wat wel raar is dat ik vanacht de AEG thermostaat op 100% heb gehad. hele nacht veel stroom verbruik maar het is niet warm in de badkamer.... snap er echt helemaal niks meer van

[ Voor 29% gewijzigd door Gh0st op 30-11-2023 10:00 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08 10:52
Is niet toevallig je kelder deels met vloerverwarming? die verdeler moet boven het te verwarmen oppervlakte zitten anders gaat de lucht er nooit uit. Als je de CV nooit aan hebt staan merk je daar ook niks van natuurlijk :).

Waar gaan de 2 flex buizen heen die onderop de pomp en verdeler zitten?

Flickr - Strava

• Gh0st
GWBoes schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:06:
Is niet toevallig je kelder deels met vloerverwarming? die verdeler moet boven het te verwarmen oppervlakte zitten anders gaat de lucht er nooit uit. Als je de CV nooit aan hebt staan merk je daar ook niks van natuurlijk :).

Waar gaan de 2 flex buizen heen die onderop de pomp en verdeler zitten?
Hoi, dank voor je reactie.

Zie mijn vorige rectie:
Gh0st schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:51:
[...]

Ik zie de leidingen van de rode pomp direct door de vloer naar de BG gaan.
De rode pomp staat 24/7 aan en draait ook.
Ik zal even duidelijkere fotos maken!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Gh0st schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:01:
Ik heb een woning gekocht vorige maand en ik heb een vraag over de vloerverwarming in de badkamer.
Weet de vorige bewoner het niet toevallig? En anders eens kijken met een https://www.techweise.com/products/warmtebeeldcamera ? duur grapje maar ik heb ook wel eens gelezen over tweakers die er 1 uitlenen of huren bij een keten of zo.

• Gh0st
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkBqE6HqEpJslwhWEPumj8dxwiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruU3U5UtI6PuF9Sghor7MjJU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08UHJQScPp-xhEhBt1S4uS7KNsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fF9a2d1ISyymaOOpxb7dM1uf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er echt 100% zeker van dat ze naar boven gaan.... (rode mantel buizen)

• Gh0st
Tevens ben ik nu even goed gaan voelen, met de AEG thermostaat aan voel ik warmte verschil tussen de vloer en de tegels in de inloopdouche (de inloopdouche ligt een stuk lager dus ik denk dat daar geen vloerverwarming onder ligt)

Wat dus betekent dat de vloer warmer wordt.

De buizen van de CV in de kelder zijn nog koud....

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-08 11:20

CaDje

Framedrops for life

Een vloerverwarming verdeler bestaat zover ik weet altijd uit 2 delen, een aanvoerzijde en een retour zijde. Bij een mengverdeler met pomp wordt het retour water uit de vloer gemengd met warm water van de cv (de aanvoer wordt geregeld via een thermostaat groep). Deze "verdeler" bestaat echter maar uit 1 deel, alles is op dezelfde module aangesloten. Ik vermoed dat er op de retourleiding die terug naar de cv gaat een begrenzer zit (die grijze kraan naast de thermostaat kraan).

Kan het niet zijn dat je wellicht in de hal vloerverwarming hebt?

Er lijkt wel al wel een pompschakelaar op te zitten, dat witte kastje naast de pomp. Mocht je het hele systeem niet gebruiken kun je de pomp ook gewoon uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay

yay

CaDje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:45:
....

Er lijkt wel al wel een pompschakelaar op te zitten, dat witte kastje naast de pomp. Mocht je het hele systeem niet gebruiken kun je de pomp ook gewoon uitschakelen.
Ik heb ook wel eens een thermische beveiliging gezien die tussen de pomp en stopcontact zat. Die zat, zoals hier, ook op een leiding.

• yay

yay

Gh0st schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:17:
Tevens ben ik nu even goed gaan voelen, met de AEG thermostaat aan voel ik warmte verschil tussen de vloer en de tegels in de inloopdouche (de inloopdouche ligt een stuk lager dus ik denk dat daar geen vloerverwarming onder ligt)

Wat dus betekent dat de vloer warmer wordt.

De buizen van de CV in de kelder zijn nog koud....
Je kunt evt nog zoiets kopen: https://www.bosch-diy.com/nl/nl/p/universaltemp-0603683100
Is niet zo duur en helpt wel om eea te identificeren.

Wat ik me ook nog bedacht: de elektrische verwarming zou ook in de muur kunnen zitten van de douche? Als een soort bijverwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gh0st
Heb toch nog is de oude bewoners gebeld en die hebben het aan hun vader nagevraagd.

Het blijkt dat de vloerverwarming van de rode pomp van de gang is en niet van de badkamer.

Ik was dus verkeerd geinformeerd (mijn excuses dat ik iedereen zijn tijd heb verspild) en mijn dank is groot aan iedereen die meegeholpen heeft.

Nu deze topic toch best actief is nog een vraag:

Ik heb deze besteld:
https://www.bol.com/nl/nl...NLIQ.2_12.14.ProductTitle

Moet ik dat witte kastje bij de rode pomp ertussen uit halen?

wat is dit?

er wordt hierboven geopperd dat dit een thermische beveiliging kan zijn. Hoe kom ik hier achter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkBqE6HqEpJslwhWEPumj8dxwiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruU3U5UtI6PuF9Sghor7MjJU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Gh0st op 30-11-2023 11:52 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-08 11:20

CaDje

Framedrops for life

yay schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ik heb ook wel eens een thermische beveiliging gezien die tussen de pomp en stopcontact zat. Die zat, zoals hier, ook op een leiding.
Ik denk dat het idd een thermische beveiliging is. Die moet je dus laten zitten. Je kunt de kabel die de thermische beveiliging ingaat aansluiten op de pomp schakelaar.

• Nickname55
nvt

[ Voor 98% gewijzigd door Nickname55 op 30-11-2023 12:09 ]

Euhm... \n ...

Pagina: 1