Netwerk gedoe en wifi “dips”

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:50
Mijn vraag:

Ik heb in de loop van de jaren een klein netwerk aangelegd om in het hele huis wifi te hebben. Het is een 100 jaar oude woning. Ook zijn er o.a. aluminium isolatie dekens in vloeren en plafonds verwerkt en op sommige verdieping vloeren zwaluwstaart platen gelegd. Vanuit het verleden is gebleken dat 1 wifi punt in de woonkamer, tot minimaal/ geen bereik leidde op de zolder. Vandaar de uitbreidingen.

Ik heb sinds een paar weken last van wifi “dips”. Ik krijg geen verbinding meer als ik in de eetkamer ben. Ik moet dan naar 4g switchen op mijn telefoon om apps te kunnen gebruiken.

Sinds vorige week hebben we in de eetkamer een Samsung Frame aan de schoorsteen hangen, die werkt op wifi, geen lan. We gebruiken alleen apps (ook iTV van kpn) Het beeld bevriest regelmatig, terwijl router 2 binnen het netwerk op nog geen 30 cm van de ontvanger van de tv staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
In de woonkamer (voorzijde) staat een Experia Box v1.0a.

In de eetkamer (achterzijde) staat een Asus RT-AC87U. Deze is verbonden met de woonkamer via een harde lijn. De beide ruimtes worden gescheiden door een centrale hal. Meerder stenen muren.

Op zolder staat nog een Asus RT-AC87u. Ook deze is via een harde lijn verbonden met de Experia Box.

Alle SSID namen zijn hetzelfde, alle wachtwoorden idem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mogelijk zit het in de overlap van de wifi kanalen, dat de devices “vast” blijven zitten tussen de verschillende kamers.

De Asus op zolder verzorgt ook de verbinding voor een game pc en twee consoles van de kinderen.

Via het bedrade netwerk zijn er helemaal geen problemen, dat draait maximaal.

Wat zijn mijn opties?

- wifi extenders hangen en dan de wifi van de routers (Asus) uitschakelen?
- wifi kanalen beneden en boven veranderen? Ze zullen nu op de standaard kanalen staan.
- of een optie die in over het hoofd zie.

Ik hoor graag jullie suggesties. Bedankt alvast voor de reacties !

Gr. Theo

Alle reacties

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:52
Buren? Is daar wat gewijzigd?

Verder zou ik gaan uitzoeken waarom je geen verbinding krijgt, wat is de foutmlding? Is dat op 1 apparaat of gelijk op alle apparaten?

Hattrick: Thorgal Eagles

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees "router 2" dus ik ben zeer benieuwd naar je inrichting want "meer dan 1 router" in een netwerk, is over het algemeen geen heel goed idee.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even samenvattend:
- het probleem treedt alleen op de WiFi op, niet bedraad -> het probleem zit dus aantoonbaar in WiFi-domein.
- het probleem treedt dichtbij AP (in eetkamer) op -> het probleem is niet gebrek aan signaalsterkte.
- het probleem treedt op op een telefoon (welke?) en een Samsung Frame.
- Je hebt vermoedens dat er sticky clients in het spel zijn - maar geen onderbouwing van dat vermoeden.

Klopt dat?

Eerste vraag die in me opkomt is of de RT-AC87U in de eetkamer aan staat cq ueberhaupt werkt. Branden LEDs? Kun je inloggen op het apparaat?

Zo niet is dat ding brak en is dat je probleem
Zo ja kan het alsnog met het apparaat te maken hebben. Feit dat je een tweede identieke hebt is in dat geval handig: wissel de twee even om. Zorg dat je ook de voedingsadapters omwisselt, want dat is vaak eerste onderdeel om bij oudere netwerkhardware te overlijden.

Wordt dan nog niet dudelijk waar het probleem ligt (dus als uitwisselen niets verandert, nog steeds in eetkamer slechte ervaring en geen verandering op zolder), dan moeten we een verdiepingsslag maken in wat er exact in de eetkamer gebeurt.

Oslik blyat! Oslik!