Vraag

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-06 19:16
Mijn vraag

Ik heb deze 86 inch tv eergister gekocht, juiste deze micro LED met dimming pro+. Echter, bij donkere grijswaarden zie ik verticaal differentiaties, ook bij zwart zie je dat heel licht. De micro led erachter staan dus niet allemaal even fel. Uiterarad zie je dat mn in het donker en bij donkere scene met grote egale oppervlakken (lokale Software dus, nooit beeld).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zet ik local dimming volledig uit, dan is het weg, maar dan ben ik de belangrijkste feature van deze TV kwijt en zie ik juist weer wat van de LCD bleeding 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VJoGfjgzmJpsNBr7XfLFKxLKV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZShPZ7TZ3HROUqg5c9gqXczm.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn medetweakers ook al eens tegen dit fenomeen aangelopen? De belangrijkste feature is mijns inziens nu de zwakste schakel. Is zoiets met een complexere tweak te handelen, hoort het, of juist RMA :-( ?
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Wat je ziet is een combinatie van banding en backlight bleeding. Dit is helaas inherent aan de IPS techniek. Ook lijken op sommig plekken de individuele zones zichtbaar.

Gebruik de Expert Dark beeldmodus, local dimming op medium en zet de helderheid op 10 - 14%.

Voer deze test uit en maak foto's van 10%, 30% en 100%.

Als hierbij de uniformiteit nog steeds belabberd is dan kun je het beste de TV terugsturen en voor een 85'' LCD met VA paneel kiezen. De TCL 85C803 is dan een relatief goede keuze wanneer je geen concessies wilt doen op het gebiedt van formaat en het budget beperkt is.

• Carel
Dank, het zijn inderdaad mn de individuele zones. Ik heb de testten uitgevoerd, je blijft het zien, afhankelijk van de intensiteit meer of minder (foto betreft worst case). Alleen het definiëren van acceptabel aka belabberd is lastig.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Carel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:34:
Dank, het zijn inderdaad mn de individuele zones. Ik heb de testten uitgevoerd, je blijft het zien, afhankelijk van de intensiteit meer of minder (foto betreft worst case). Alleen het definiëren van acceptabel aka belabberd is lastig.
Graag gedaan.

Zoals gezegd is het deels inherent aan de techniek en deels slechte/ matige implementatie van de fabrikant.

Omruilen gaat geen soelaas bieden, een andere merk/ model wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Ik ben het zeker eens wat betreft de conclusie matige implementatie fabrikant en dat dit uitermate slecht is.

Echter,
  • Een QNED versie type IPS 86 ipv 91 (enkel micro dimming pro+ verschil) heeft dit niet.
  • Bij micro dimming uit is het beeld netjes egaal, dat impliceert dat het wel kan, maar dan is de TV 1 dimming zone ipv 1500.
  • Ik zie nu online (enkel recent) meer mensen klagen, specifiek met het QNED91