Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:59
Over het algemeen lees ik dat er sommige mensen in mijn omgeving mij hebben verteld dat IT-servicedesk voor MBO is. Toen ik zelf nog op het MBO zat zag ik voldoende niveau 3 studenten daar eindigen.

Mijn niveau 4 medestudenten rolde bijna allemaal in ee systeem of netwerkbeheer rol. Werkelijk lees ik steeds vaker dat om een systeem of netwerkbeheerder te worden, je vanaf IT-servicedesk de ladder moet opklimmen door eerst certificaten te behalen.

Dan maakt MBO of HBO niet uit, terwijl de aanname van mijn kant uit was dat je met een HBO diploma ook een junior systeem of netwerkbeheer in kan rollen. Toch zie ik ook vaker dat ze ook voor IT-servicedesk HBO vragen (Linkedin berichten en vacatures).

Als een ontwikkelaar start je gewoon in een traineeship of junior rol, maar binnen de andere tak lijkt het toch heel anders. Eigenlijk net zoals in de horeca dat je jezelf ook moet opklimmen.

Natuurlijk gaat het uiteindelijk om ervaring volgens mij, maar daarom wil ik uit nieuwsgierigheid toch vragen hoe dit nou precies zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
In principe is een eerstelijns helpdesk/servicedesk functie inderdaad op mbo-niveau. Maar ook daar zie je wel diploma-inflatie, waar eerst niveau 3 voldoende was vragen ze nu misschien om niveau 4.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:14:
In principe is een eerstelijns helpdesk/servicedesk functie inderdaad op mbo-niveau. Maar ook daar zie je wel diploma-inflatie, waar eerst niveau 3 voldoende was vragen ze nu misschien om niveau 4.
Dat komt voornamelijk omdat het niveau van het MBO daalt (ze moeten steeds meer mensen met een lager niveau toelaten en de norm wordt daarop aangepast). Een MBO'er van 10 jaar terug is niet de MBO'er van nu. Bedrijven zien dat ook bij stages en schoolverlaters.

Bron: vrouw is docent op het MBO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast zal het ook heel erg liggen aan wat voor servicedesk.

Bij een ziggo of kpn dan kan je zelfs met mbo2 nog wel uit de voeten.

Bij een meldkamer it servicedesk is mbo4 echt het minimum en wordt er veel meer eigen inzet verwacht al. Zelfs al vaak genoeg gezien dat er gewoon junior hbo daar op zit inderdaad. Maar als meldkamer it servicedesk moet alles 10x sneller en is het niet van trek de stekker er even uit en wacht 20s.

Het ligt dan denk ook vooral aan wat voor servicedesk is het en welke service moet er verleend worden. Iemand met mbo2 zal over het algemeen niet het overzicht hebben om direct de impact in te schatten en zonder hulp scripts alle juiste acties uit te zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 21:07
Is dat ook in de praktijk zo, of is het zoals gewoonlijk een HR-medewerker die de vacature heeft opgesteld terwijl degene die daadwerkelijk beoordeelt daar nauwelijks naar kijkt.

offtopic:
ik heb meerdere HBO en MBO'ers moeten interviewen en aannemen, en qua wat je aan ze hebt is echt een mixed bag, de ene HBO'er kan niet voor zichzelf nadenken en de MBO'er was leergierig en kwam met de coolste dingen aanzetten.
Maar het MT wou graag per se HBO'ers aantrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:02
Ik denk dat hier verschillende dingen spelen.

- Bedrijven vinden diploma's mooi, en sturen hier erg op tijdens sollicitaties
- Er zijn nogal veel verschillende studies, dus dan is het soms veiliger om een niveau hoger te pakken dan eigenlijk nodig omdat je dan i.i.g. weet dat het denk-niveau er is
- Verschillende types servicedesk

Dat laatste, er zit natuurlijk best een verschil tussen een eerstelijns helpdesk die eigenlijk wat vooraf vastgestelde stappen doorloopt met de klant en indien dit niet werkt het probleem 'escaleert' en een skilled servicedesk die eigenlijk standaard beheer-werk uitvoeren en de servicedesk er nagenoeg als bij-taak uitvoeren. Hier wordt dan ook verwacht dat de servicedesk medewerker meer kan oplossen, pro-actiever is, beter classificeert, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:52

Marc H

- - Is wakker - -

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:33:
Daarnaast zal het ook heel erg liggen aan wat voor servicedesk.

Bij een ziggo of kpn dan kan je zelfs met mbo2 nog wel uit de voeten.

Bij een meldkamer it servicedesk is mbo4 echt het minimum en wordt er veel meer eigen inzet verwacht al. Zelfs al vaak genoeg gezien dat er gewoon junior hbo daar op zit inderdaad. Maar als meldkamer it servicedesk moet alles 10x sneller en is het niet van trek de stekker er even uit en wacht 20s.

Het ligt dan denk ook vooral aan wat voor servicedesk is het en welke service moet er verleend worden. Iemand met mbo2 zal over het algemeen niet het overzicht hebben om direct de impact in te schatten en zonder hulp scripts alle juiste acties uit te zetten
Het hangt er inderdaad helemaal vanaf wat voor serviceverlening verwacht wordt.
Sommige bedrijven hebben een skilled servicedesk, waar van de helpdesker verwacht wordt dat hij een hoog percentage van de calls meteen zelf oppakt en oplost en dus niet na een "heeft u de computer al eens herstart?" een call logt voor de tweedelijns. Dat je daar geen mbo'ers op neer zet lijkt mij logisch.

Ook makers van dure bedrijfs softwarepakketten hebben een helpdesk, daar zitten ook geen beginnelingen op.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De typische MBO naar helpdesk doorstroom zie je inderdaad heel veel. Echter zou ik het niet als verplichting beschouwen, er zijn genoeg andere routes. Als je fijn bij je stageplaats zit kan je daar meteen aan de bak. Er zijn traineeships waar je snel certificaten kunt behalen en doorgroeit. Eveneens zijn er detacheerders die je - voor een slecht salaris - graag ergens willen plaatsen voor veel geld en je daar certificaten voor laten behalen.

Ik heb zelf ook alles gedaan om die helpdesk functie te voorkomen. Uiteindelijk is dat altijd prima gelukt en werk ik momenteel op HBO+ niveau met een topsalaris. Geen reden om aan te nemen dat jou dat niet gaat lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Skating_vince schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:07:
[...]

Dat komt voornamelijk omdat het niveau van het MBO daalt (ze moeten steeds meer mensen met een lager niveau toelaten en de norm wordt daarop aangepast). Een MBO'er van 10 jaar terug is niet de MBO'er van nu. Bedrijven zien dat ook bij stages en schoolverlaters.

Bron: vrouw is docent op het MBO.
En de aard van het werk wordt complexer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
eric.1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:55:

- Bedrijven vinden diploma's mooi, en sturen hier erg op tijdens sollicitaties
Dat is ook het enige objectieve middel wat je hebt bij sollicitaties. De gesprekken zijn te kort om een heel goed en gegarandeerd correct beeld van een sollicitant te krijgen. Het geeft slechts een gevoel, terwijl het diploma laat zien dat er ooit iets is gepresteerd. Uiteraard kan het dan nog steeds misgaan ondanks dat iemand alle papieren heeft, en iemand zonder papieren kan het werk wellicht heel goed aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Marc H schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:02:
[...]

Sommige bedrijven hebben een skilled servicedesk
....
Dat je daar geen mbo'ers op neer zet lijkt mij logisch.
...
Ook makers van dure bedrijfs softwarepakketten hebben een helpdesk, daar zitten ook geen beginnelingen op.
Kan je me dan vertellen hoe een HBO'er, van eender welke studierichting, dan "kant & klaar" ingezet kan worden als skilled servicedeskers voor een <random pakket> en meteen de weg weet te vinden alsmede een hoog zelf-oplossend vermogen heeft alsmede voldoende kennis om tickets te borgen voor de tweede-lijn?

Ik kan je waarschijnlijk vertellen dat die studierichting er amper is en dus maakt het helemaal niet uit of je MBO / HBO / LOM of anderszins als voorgeschiedenis hebt. Zodra je wil solliciteren op een functie, zijn er veel bedrijven die wel/ook kijken naar je interesse, leergierigheid, eventuele algemene (computer)kennis, etc.

En allicht is mijn ervaring anders dan die van jou maar ik heb tientallen servicedeskers zien komen en zien gaan de afgelopen jaren; daar zat van alles tussen van veterstrik-diploma tot HBO-afgestudeerd; uiteindelijk blijven ze (of stromen ze door) op basis van inzet & kennisvergaring; ze gaan (verplicht) weg vanwege geen inzet en geen kennisvergaring.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:09:
[...]
Zodra je wil solliciteren op een functie, zijn er veel bedrijven die wel/ook kijken naar je interesse, leergierigheid, eventuele algemene (computer)kennis, etc.
Was er nou maar een papiertje die hier een best aardige uitspraak over deed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Misschien ben je het leren beu.

Maar de voordelen op de lange termijn van een HBO opleiding zul je elke keer weer opnieuw waarderen als je daar eenmaal mee klaar bent (misschien al eerder).

Ik zou durven stellen dat een HBO opleiding om langdurig in de ICT aan de slag te gaan alleen maar voordelen heeft en extra studietijd dubbel en dik waard is.

Nog ff doorbijten.....

[ Voor 3% gewijzigd door eheijnen op 30-11-2023 13:20 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Sissors schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:12:
[...]

Was er nou maar een papiertje die hier een best aardige uitspraak over deed...
Ja, die krijg je vanuit school niet meteen mee, zo'n C.V. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFrames
eheijnen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:16:

Maar de voordelen op de lange termijn van een HBO opleiding zul je elke keer weer opnieuw waarderen als je daar eenmaal mee klaar bent (misschien al eerder).

Ik zou durven stellen dat een HBO opleiding om langdurig in de ICT aan de slag te gaan alleen maar voordelen heeft en extra studietijd dubbel en dik waard is.

Nog ff doorbijten.....
Kan je me toelichten zoals wat? Ik heb al mijn HBO-IT diploma al namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
TheFrames schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:50:
[...]

Kan je me toelichten zoals wat? Ik heb al mijn HBO-IT diploma al namelijk :)
Dat zag ik niet in je topicstart staan, vandaar...

Is servicedesk van belang in de richting die je nastreeft?
Zo ja, op wat voor een soort servicedesk zou je jezelf zien?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

eheijnen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:16:

Nog ff doorbijten.....
Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Ik ben ik 2016 afgestudeerd op MBO-4 niveau en verdien meer dan al mijn IT-vrienden. De aankomende jaren ben ik van plan de overstap te maken naar een leidinggevende rol en ik zie daarvoor geen beren op te weg. Ik zou de HBO opleiding gerust overslaan, zeker als je ervoor moet lenen.

• TheFrames
eheijnen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:57:
[...]

Dat zag ik niet in je topicstart staan, vandaar...

Is servicedesk van belang in de richting die je nastreeft?
Zo ja, op wat voor een soort servicedesk zou je jezelf zien?
Ik baseer mijn vraag op basis van wat ik waarneem in mijn LinkedIn berichten en soms zie je wel eens een vacature verschijnen.

De vraag is meer uit nieuwsgierigheid en hypothetisch dan het hebben van een praktische toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
TheFrames schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:14:
[...]

Ik baseer mijn vraag op basis van wat ik waarneem in mijn LinkedIn berichten en soms zie je wel eens een vacature verschijnen.

De vraag is meer uit nieuwsgierigheid en hypothetisch dan het hebben van een praktische toepassing.
Zonder die achtergrond/context te weten heeft het niet perse zin om SD werk te gaan doen. In het algemeen zul je van de meeste werkzaamheden altijd wel wat opsteken. Unskilled werk, tickets noteren en doorzetten heeft natuurlijk weinig zin.

Als iemand generaliserend stelt dat je op SD moet beginnen om goed te worden in de ICT..... hmmm...

Als er mensen zijn die je richting SD vacature sturen met zulk soort argumenten kun je je vooraf ook nog eens afvragen waarom ze dat doen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 22:21
Wat wij veel zien is dat een schoolverlater HBO en MBO 4 eigenlijk vrijwel geen "inhoudelijke" kennis heeft over hoe het eea in de praktijk werkt. De theorie zit er goed in, maar dit in de praktijk brengen is vaak lastig.
Wij starten dan over het algemeen om met minimaal 6 maanden maar vaker 1 jaar vlieguren krijgen op een servicedesk.

Dan weet je ook wat de klant nou eigenlijk voor vragen stelt en hoe je daar mee om moet gaan. Vanuit de ervaring die je daar op doet kan je veel gemakkelijker de beheer taken gaan doen die bij een systeem beheerder zitten. Omdat je aan de voorkant de impact mee hebt gemaakt die een systeem beheerder soms teweeg brengt bij ogenschijnlijk kleine technische wijzigingen, en omdat je veel voorkomende problemen etc al een aantal keer hebt opgelost aan de telefoon. Dit maakt het starten als systeem beheerder vaak wat makkelijker dan direct vanuit de schoolbanken.

Dit is vaak een reden dat veel systeembeheerder ook gestart zijn op een servicedesk. Kwestie van ervaring op doen in een wat veiligere omgeving met minder rechten. Voordat je aan de grotere knoppen mag gaan draaien. Wij werken dan ook wel met een skilled servicedesk waarin de SD'er eigenlijk bijna alles al zelfstandig mag oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Ik werk al heel lang op servicedesks, en niet eens leidinggevend. Het niveauverschil is absoluut van bedrijf tot bedrijf verschillend.
De servicedesks die externe klanten bedienen zijn ook heel anders dan intern gerichte sd's. Die externe sd's verdienen niet zo goed en zijn vaak een opstap naar beheer of management.
Mijn functie zou ik omschrijven als het zelfstandig intern faciliteren van een hele regio. Ik beheer de hele asset lifecycle, beheer vendor contacten en plaats grote orders, ik bouw kantoren op en breid ze uit. Ik schakel makkelijk van 1ste lijn naar 2e lijn al is het een taak om dat routinewerk te automatiseren of uit te besteden aan de helpdesk. Procesbeheer dus. Gedurende de ontwikkeling/groei van het bedrijf verandert mijn werk enorm. Na ongeveer vijf jaar chaos raakt het bedrijf gesettled en wordt het tijd om een andere uitdaging te zoeken. Ik heb een gerelateerd hbo diploma maar er wordt nooit om gevraagd. In mijn niche is het belangrijk wat je kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Volgens mij vragen sommige bedrijven gewoon HBO functie voor MBO salaris om goedkoper uit te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
FFW schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:11:
Ik werk al heel lang op servicedesks, en niet eens leidinggevend. Het niveauverschil is absoluut van bedrijf tot bedrijf verschillend.
De servicedesks die externe klanten bedienen zijn ook heel anders dan intern gerichte sd's. Die externe sd's verdienen niet zo goed en zijn vaak een opstap naar beheer of management.
Mijn functie zou ik omschrijven als het zelfstandig intern faciliteren van een hele regio. Ik beheer de hele asset lifecycle, beheer vendor contacten en plaats grote orders, ik bouw kantoren op en breid ze uit. Ik schakel makkelijk van 1ste lijn naar 2e lijn al is het een taak om dat routinewerk te automatiseren of uit te besteden aan de helpdesk. Procesbeheer dus. Gedurende de ontwikkeling/groei van het bedrijf verandert mijn werk enorm. Na ongeveer vijf jaar chaos raakt het bedrijf gesettled en wordt het tijd om een andere uitdaging te zoeken. Ik heb een gerelateerd hbo diploma maar er wordt nooit om gevraagd. In mijn niche is het belangrijk wat je kunt.
Dit is toch helemaal geen servicedeskwerk maar gewoon een leidinggevende functie als ik dit takenpakket zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TheFrames schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:08:
Volgens mij vragen sommige bedrijven gewoon HBO functie voor MBO salaris om goedkoper uit te zijn.
Je gaat van een vragende topicstart naar een ongefundeerde / wijzende andere richting.

Dus als je zelf wil ontwikkelen & werken: in jouw idee zal je dus HBO moeten gaan halen om MBO betaald te gaan worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
MAX3400 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:18:
[...]

Je gaat van een vragende topicstart naar een ongefundeerde / wijzende andere richting.

Dus als je zelf wil ontwikkelen & werken: in jouw idee zal je dus HBO moeten gaan halen om MBO betaald te gaan worden. ;)
Ik bedoelde in de richting van IT-servicedesk en dat sommige daarom HBO vragen, maar ja... Ik stelde de vraag aan jullie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:59:
[...]
Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Ik ben ik 2016 afgestudeerd op MBO-4 niveau en verdien meer dan al mijn IT-vrienden. De aankomende jaren ben ik van plan de overstap te maken naar een leidinggevende rol en ik zie daarvoor geen beren op te weg. Ik zou de HBO opleiding gerust overslaan, zeker als je ervoor moet lenen.
De overstap naar een leidinggevende functie (binnen en buiten de IT), zonder hbo of wo is *zeker* mogelijk, maar je kansen zijn wel fors kleiner. Voor veel leidinggevende functies, zeker als je daar van buiten op solliciteert en niet intern doorgroeit, *eisen* ze hbo/wo, minimaal propedeuse, vaak bachelor of zelfs master.

Ook als je er voor moet lenen, loont het in veel gevallen een hbo/wo diploma te halen, juist richting de technisch zwaardere of leidinggevende functies.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

sirdanilot schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:13:
[...]

Dit is toch helemaal geen servicedeskwerk maar gewoon een leidinggevende functie als ik dit takenpakket zo lees.
Niet helemaal mee eens.

Het klinkt als een senior rol, maar "leidinggevend" vind ik het pas op het moment dat er serieuze HR taken bij komen kijken en je formele macht hebt. (Dus hiërarchisch "boven" iemand staat in het organogram.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1