Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-F
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-01 20:47
Heeft het zin om het werkgeheugen van mijn 7 jaar oude PC uit te breiden met 8GB?
Ik speel zo nu en dan nog spellen als CS:GO (onderhand CS2), PUBG en GTA 5. Over het algemeen gaat dat prima maar soms merk ik dat de performance niet meer is zoals die was. Nu wil ik geen nieuwe PC kopen of dure upgrades uitvoeren omdat ik niet zo vaak meer speel, maar ik zag dat een stick RAM van 8GB maar rond de 20 euro kost.

Heeft het met mijn set-up zin om uit te breiden en ga ik het verschil merken? Voor die 20 euro hoeft het geen groot effect te hebben maar als het voor mijn game-ervaring waarschijnlijk niks uit gaat maken omdat bijv. de bottleneck ergens anders ligt is het natuurlijk niet de moeite waard.

En zo ja, welke stick is aan te raden? Deze moet uiteraard compatibel zijn met mijn hardware maar dan nog zie ik meerdere opties.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H110M PRO-VD€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper T4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 117,76€ 117,76
1Voedingenbe quiet! Straight Power 10 CM 500W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX200 240GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 117,76

Ik weet niet 100% zeker of de RAM die ik heb ingevoerd de juiste is, de enige info die ik nog terug kon vinden was;
Crucial - DDR4 - 8 GB : 1 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz / PC4-17000 - CL15 - 1.2 V - niet-gebufferd - niet-ECC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je niet een complete upgrade wilt doen, is het denk ik handiger om te kijken waar de bottle neck zit en die eventueel breder maken. Feit blijft wel als je een complete upgrade doet, je een veel grotere performance gain krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Voor 20 euro zou ik het gewoon doen, mits je weet dat het geheugen wel samenwerkt met je moederbord en je bestaande geheugenreepje. Verwacht absoluut geen wonderen maar het kan wat gestotter voorkomen tijdens het spelen. Dingen als een webbrowser met veel tabbladen zal ook lekkerder werken met 16GB RAM i.p.v. 8GB RAM.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:10
Ik zou nog iets meer uitgeven en 2x8gb kit kopen met een wat hogere snelheid gelijk, max wat je moederbord kan.

2 niet identieke modules heeft vaak problemen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:03
meljor schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:54:
Ik zou nog iets meer uitgeven en 2x8gb kit kopen met een wat hogere snelheid gelijk, max wat je moederbord kan.
Dat is 2133, precies wat er nu in zit.

@J-F Het gaat om JEDEC profielen en dan boeit het allemaal niet bij Skylake. uitvoering: Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15 bestellen bij Amazon.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@J-F
Gevoelsmatig zou een verse installatie van windows op een nieuwe SSD meer impact hebben. In 7 jaar tijd vervuilt een installatie en je huidige SSD is erg oud. Voor diezelfde 20 euro kan je ook een 2.5" SATA SSD kopen. Nieuwe SSD erin prikken, oude loshalen, installatie draaien en daarna oude SSD weer aansluiten om je data over te zetten.
Verder kan een extra reepje geheugen zeker geen kwaad, eventueel zelfs via vraag en aanbod: categorie: Geheugen intern

Maar ik zou stiekem wel gaan kijken voor iets nieuws. Een nieuw setje hoeft niet veel te kosten en je kan nog wel even vooruit met je 1060.

• J-F
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-01 20:47
Bedankt voor alle tips! @Uszka die Corsair stick ziet er prima uit, meer dan 2133 heeft ook geen zin inderdaad, daar kan mijn moederbord niks mee. Is het voor de installatie zo simpel als plug&play of moet ik nog ergens rekening mee houden?

@chrisborst Aan een verse windows installatie zat ik ook te denken, alleen ik heb nog een 3TB HDD aangesloten en was van plan om belangrijke gegevens van mijn SSD daarop te zetten en de installatie gewoon op die SSD te doen. Heeft een hele nieuwe SSD veel voordeel ten opzichte van het schoonvegen van mijn oude?

Verder upgraden klinkt overigens aanlokkelijk maar ik gebruik mijn systeem momenteel te weinig om een investering van meer dan een paar tientjes te verantwoorden. Misschien iets voor over een paar jaar als de boel echt helemaal niet meer werkt. Dan in plaats van een micro-ATX gewoon een goede ATX om de ruimte in m'n Fractal Design tower optimaal te benutten. :P

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@J-F
Je oude SSD is redelijk instapmodel, destijds al. Dus een nieuwe zal sowieso betere prestaties leveren. Daarnaast zal je in spellen verschil kunnen merken als je die vanaf je SSD speelt en niet vanaf een HDD.
En dan is je huidige SSD al snel te klein. Ook wil je niet dat je SSD helemaal vol komt te staan, dat vertraagd vaak enorm.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:45

D4NG3R

kiwi

:)

Loopt je RAM überhaupt wel vol? Het gaat natuurlijk maar om 2 tientjes, maar zoals je zelf al aangeeft wel 2 weggegooide tientjes als daar de bottleneck helemaal niet ligt.

Sneller RAM ga je in ieder geval weinig tot niks van merken op dat platform.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:56
Ik denk zeker dat het verdubbelen van je RAM een goed idee is. Ik heb zelf een oude PC waar ik dit recentelijk nog heb gedaan. Een oud AM3 systeem met een Phenom X6 en een GTX 1050 2GB. Ik ben van 4x2 GB naar 2x8 gegaan en het systeem is echt sneller geworden. Ook ik speel daar weleens GTA5 op en ook dat loopt voelbaar soepeler. Als je nog wat leven uit je PC wilt trekken, dan vind ik dit een goede optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Als je het systeem een beetje meer bruikbaarder wilt maken.. Misschien eens kijken of je een I7 processor er voor kan vinden als dat gaat lukken op dat goedkope moederbord.

En wat je zelf al aanhaalt het geheugen.

Ik heb zelf destijds een upgrade gedaan in een i7 4790K & Z97 moederbord. Ging van 8GB naar 16GB en merkte het verschil best goed.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Pagina: 1