PC Sluit willekeurig af tijdens gamen sinds Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellaweird
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-12-2023
Mijn vraag

Ik ben sinds een paar weken overgestapt van windows 10, naar windows 11.
Sinds ik over ben gestapt merk ik de laatste tijd veel problemen tijdens het gamen.

Op dit moment kan ik bijna niks spelen zonder dat mijn pc ineens uitvalt. Maar dit probleem is niet aanwezig als ik iets render via blender, of een benchmark doe.

Ik heb een hele hoop geprobeerd, en wil graag zeker weten dat dit geen software probleem is maar een hardware probleem voordat ik nieuwe onderdelen ga bestellen, die dan niet nodig zijn.

Mijn pc is nog redelijk nieuw, maar heb hem nu al 3 jaar. In het verleden heb ik nooit dit probleem gehad.

Het probleem:

Ik start een game op, speel ongeveer een half uur en dan valt mijn pc uit, na ongeveer 4 seconden start hij weer opnieuw op.

Het is geen warmte probleem, aangezien mijn pc wel gewoon zelf weer opstart. (De tempratuur van mijn onderdelen was ver onder de maximum)

En het probleem is echt alleen als ik aan het gamen ben. Tijdens dagelijk gebruik (ook hardware intensief) heb ik er geen last van.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Intel Core i9-9900K
ASUS ROG MAXIMUS X HERO
MSI GTX 1080 Ti GAMING X
32GB Corsair vengeance RGB PRO
750w be quiet! power supply (80 plus bronze)
Windows 11 Pro 23H2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Probleem word in event viewer aangegeven als Kernel-Power 41.
https://imgur.com/a/NMU2I9w

Heb een herinstalllatie gedaan van windows,
Drivers opnieuw geinstalleerd,
sfc snannow

Ik hoop dat iemand raad weet met mijn probleem,
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:27
https://www.makeuseof.com...ning%20CHKDSK%20and%20SFC.

Als ik op die error zoek. Lijkt me ook eerder een toevallig probleem en niet een ik ben naar W11 overgestapt probleem, maar kan van alles zijn.

Alle drivers geupdate bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellaweird
Arunia schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:30:
https://www.makeuseof.com...ning%20CHKDSK%20and%20SFC.

Als ik op die error zoek. Lijkt me ook eerder een toevallig probleem en niet een ik ben naar W11 overgestapt probleem, maar kan van alles zijn.

Alle drivers geupdate bijvoorbeeld?
Yes ik heb alle drivers naar de nieuwste versie geupdate. en een schone installatie gedaan van de NVIDIA drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 19:43
Als je pc opeens uitvalt en weer opstart is het hoogstwaarschijnlijk geen software probleem. Lijkt eerder een hardwarematig defect, bijvoorbeeld je voeding.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-05 18:18
Onverklaarbare issues zijn vaak door voeding of RAM.

Je beweert dat de temperatuur ver onder maximum is, hoe heb je dit gemeten?

• Hellaweird
grasmanek94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:32:
Onverklaarbare issues zijn vaak door voeding of RAM.

Je beweert dat de temperatuur ver onder maximum is, hoe heb je dit gemeten?
Ik heb tot nu toe furmark, cinebench blender en memtest86+ gedraait.

Tijdens het draaien van furmark en cinebench heb ik de temperaturen van de onderdelen in de gaten gehouden met hwinfo. Die bleven gewoon mooi onder de maximum van wat de onderdelen aan kunnen.

Het gekke is wel, tijdens het draaien van furmark (60 min) is hij niet 1x uitgevallen. Terwijl dat tijdens het gamen wel gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Als memtest86+ alle memory met alle testen minimaal 1x gecheckt heeft dan geloof ik wel dat RAM goed zit.

Blijft PSU over, vermoed een spike die de PSU over de kop haalt (misschien zelfs CPU en GPU die ineens erg veel stroom vanaf bijna niks trekken en de PSU overhoop halen).

Maar dan nog wel raar, CPU ~200W GPU ~200W =~400W, bij lange na geen 750. Toch zou ik de PSU eens even vervangen / eentje van een vriend checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellaweird
grasmanek94 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 01:17:
Als memtest86+ alle memory met alle testen minimaal 1x gecheckt heeft dan geloof ik wel dat RAM goed zit.

Blijft PSU over, vermoed een spike die de PSU over de kop haalt (misschien zelfs CPU en GPU die ineens erg veel stroom vanaf bijna niks trekken en de PSU overhoop halen).

Maar dan nog wel raar, CPU ~200W GPU ~200W =~400W, bij lange na geen 750. Toch zou ik de PSU eens even vervangen / eentje van een vriend checken.
Ik heb gister een aantal benchmarks gerunt, met occt. en de losse componenten op max stressen werkt prima. maar bij de power test valt de pc inderdaad uit. Ik heb een nieuwe PSU besteld, hopelijk is t probleem daarna opgelost :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
De power test zal waarschijnlijk eerst zo min mogelijk stroom verbruiken, om dan ineen heel veel stroom te gaan gebruiken - een power spike kan soms een veelvoud zijn van wat een PSU aan nominaal vermogen kan leveren, en ook die informatie zal ergens beschikbaar zijn. Mogelijk slaat je PSU gewoon te vroeg af, maar idd als het werkte, gewoon een andere even proberen / bestellen.

Mooi dat je een aanhakingspunt hebt!

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 01-12-2023 12:03 ]

Pagina: 1