Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 21:34
Mijn vraag
In de badkamer hebben wij, om gas te besparen, de oude radiator af laten koppelen. Daarvoor in de plaats is een elektrische radiator van Maxaro gekomen. Zie https://www.maxaro.nl/rad...1270-watt-aluminium-7134/

Deze radiator heeft volgens de gegevens van Maxaro een inhoud van 3,4 liter. De radiator moet gevuld worden met 80% water en 10% antivries. Dat zou dan een totale vulling van 3,06 liter moeten zijn. Vandaag heb ik de radiator gevuld en bij iets minder dan 3 liter zat deze al vol. Er stroomde boven uit het vulpunt water uit de radiator. Een tijdje gewacht om eventueel lucht te laten ontsnappen had geen effect.

Nu wil het verwarmingselement niet warm worden. Ook niet als ik deze voor langere tijd aan heb staan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de website van Maxaro gezocht naar tips en trucs. Filmpje gevonden over het installeren van de radiator en dit sluit bijna aan bij de manier waarop het is gedaan. Verschil is dat de radiator niet gevuld was toen deze tegen de muur is gehangen. Het vullen hebben we later gedaan. Nu zou ik het hele spul wel van de muur kunnen halen maar dat is een hoop werk.

Heeft iemand hier een idee wat ik eerst nog zou kunnen doen om het werkend te krijgen. Het is nu wel erg koud in de badkamer. Gelukkig heb ik nog een oud los kacheltje staan.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik begrijp niet waarom je dit aanschaft, het is veel duurder verwarmen dan je oude radiator op gas.
Geen idee waarom het niet werkt, het zou een heel simpel ding moeten zijn dat werkt als het stroomkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Denk toch dat je het moet zoeken in het verwarmingselement dan. Bedien je hem wel 'juist'?
(RTFM)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je hebt de radiator toch niet aan gezet terwijl hij nog niet was gevuld met water? Want daar zal hij niet tegen kunnen.
Overigens komt het op mij over als een "Tell-Sell" product.
Ik kan mij voorstellen dat je in de badkamer iets wil hebben dat onafhankelijk van de centrale verwarming werkt en snel op temperatuur is. Maar dan was je beter af geweest met een infrarood panel of een ouderwetse quartz badkamer kacheltje.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Verwarmingselement ziet er vrij simpel uit, zit een thermostaatje op en een aantal knopjes. Misschien is "aanzetten" niet genoeg en moet je even een temperatuur instellen ofzo?
ASW1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:29:
Ik begrijp niet waarom je dit aanschaft, het is veel duurder verwarmen dan je oude radiator op gas.
Geen idee waarom het niet werkt, het zou een heel simpel ding moeten zijn dat werkt als het stroomkrijgt.
Het is sowieso een raar ding. Marketinggeneuzel ten top. Een vermogen (1270 W) noemen en vervolgens schrijven dat dit alleen zo is bij een aanvoer van 75 en retour van 65... In een elektrische kachel.. Het element zelf heeft maar 900W en meer zal de kachel dus nooit afgeven. Gewoon lui overgenomen van het CV-model van de radiator.

[ Voor 65% gewijzigd door Aardedraadje op 29-11-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:23
Mijn eerste idee zou inderdaad ook zijn:

Waarom heb je niet gekozen voor een infraroodpaneel? (aanvullend aan de oude bestaande radiator)
Nog simpeler, en geeft tenminste direct warmte als je hem aanzet. (dus veel effectiever dan een ingebouwde dompelaar die eerst nog een watermengsel moet opwarmen, en door stroming de warmte maar rond moet laten stromen... En omdat je deze radiator dus eerst een tijd moet laten opwarmen, kost het dus meer energie) maar goed, das wellicht nuttig voor de volgende persoon dit dit leest...
Zo'n ding wat je nu hebt, werkt warmte-technisch precies hetzelfde als je oude radiator, maar is qua energiekosten twee keer zo duur dan je oude radiator die via je gas-CV werkte.
Dus bespaart je gas, maar kost je twee keer zoveel aan elektriciteit voor dezelfde warmte.
Anyway..

Er zit een displaytje op.. doet dat wel iets? Geeft deze iets weer?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielK71
ASW1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:29:
Geen idee waarom het niet werkt, het zou een heel simpel ding moeten zijn dat werkt als het stroom krijgt.
Reden waarom ik voor de badkamer kies voor een elektrische radiator is het volgende. Wij hebben sinds een jaar of 2 airco's in de woonkamer, werkkamer en slaapkamer. Hiermee verwarmen wij in de herfst, winter en het voorjaar het huis. Naast warmwater maakten wij alleen voor de badkamer nog gebruik van de CV installatie. Om de badkamer warm te stoken gebruikten we ongeveer 1 à 1,5 kuub gas. Met de huidige gasprijzen is dat vrij kostbaar. Een elektrische radiator gebruikt stroom die wij zelf opwekken met zonnepanelen. En een kilowatt uur stroom is heel wat voordeliger dan 1 kuub gas. De badkamer hoeft alleen maar in de ochtend (voor 1 uur) warm te zijn. In de avond vindt ik het minder belangrijk.

Dus daarom de keuze voor een elektrische radiator ;)

• MichielK71
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:56:
Denk toch dat je het moet zoeken in het verwarmingselement dan. Bedien je hem wel 'juist'?
(RTFM)
Ik denk ook dat het in het verwarmingselement zit. Omdat ik zelf niet voorzien ben van 'klushanden' heb ik een klussenbedrijf gevraagd om de oude radiator af te koppelen (en de waterleiding door te lussen in plaats van af te doppen) en de nieuwe radiator op te hangen.

Samen hebben we de radiator afgevuld met water en antivries.

• MichielK71
JukeboxBill schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:01:
Je hebt de radiator toch niet aan gezet terwijl hij nog niet was gevuld met water? Want daar zal hij niet tegen kunnen.
Overigens komt het op mij over als een "Tell-Sell" product.
Ik kan mij voorstellen dat je in de badkamer iets wil hebben dat onafhankelijk van de centrale verwarming werkt en snel op temperatuur is. Maar dan was je beter af geweest met een infrarood panel of een ouderwetse quartz badkamer kacheltje.
Waarom zie jij dit als een tell-sell product? Infrarood paneel was ook een optie geweest maar die verwarmt de omgevingslucht niet. Als ik onder de douche sta zou het paneel te ver van mij af zijn om de stralingswarmte nog te voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

BrainCrash schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:15:
Mijn eerste idee zou inderdaad ook zijn:

Waarom heb je niet gekozen voor een infraroodpaneel? (aanvullend aan de oude bestaande radiator)
Nog simpeler, en geeft tenminste direct warmte als je hem aanzet. (dus veel effectiever dan een ingebouwde dompelaar die eerst nog een watermengsel moet opwarmen, en door stroming de warmte maar rond moet laten stromen... En omdat je deze radiator dus eerst een tijd moet laten opwarmen, kost het dus meer energie) maar goed, das wellicht nuttig voor de volgende persoon dit dit leest...
Zo'n ding wat je nu hebt, werkt warmte-technisch precies hetzelfde als je oude radiator, maar is qua energiekosten twee keer zo duur dan je oude radiator die via je gas-CV werkte.
Dus bespaart je gas, maar kost je twee keer zoveel aan elektriciteit voor dezelfde warmte.
Anyway..

maar daar kun je weer geen handdoeken aan hangen ;)

En neem je er een met aan de voorkant zo'n beugel, dan maar 1, en dan 'blokkeer' je de warmtestraling weer :S

• MichielK71
Aardedraadje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:01:
Verwarmingselement ziet er vrij simpel uit, zit een thermostaatje op en een aantal knopjes. Misschien is "aanzetten" niet genoeg en moet je even een temperatuur instellen ofzo?

[...]

Het is sowieso een raar ding. Marketinggeneuzel ten top. Een vermogen (1270 W) noemen en vervolgens schrijven dat dit alleen zo is bij een aanvoer van 75 en retour van 65... In een elektrische kachel.. Het element zelf heeft maar 900W en meer zal de kachel dus nooit afgeven. Gewoon lui overgenomen van het CV-model van de radiator.
Het verwarmingselement kan je vergelijken met een elektrische waterkoker. Het wattage geeft alleen aan hoe snel het water op temperatuur kan worden gebracht. Een 1000 watt koker verwarmt 2 keer sneller dan een 500 watt koker. Beide verwarmen uiteindelijk naar 100 graden Celsius. Die 1270 watt warmte afgifte is gebaseerd op het oppervlakte van de radiator. Hoe groter hoe meer vermogen die heeft. Daardoor kan je met een 900 watt verwarmingselement (die het water verwarmt naar maximaal 70 graden) toch 1270 watt afgeven.

Je hebt overigens gelijk dat het stuk over aanvoer en afvoer bij een elektrische radiator niet logisch is. Deze radiator kan je ook als reguliere radiator in een CV systeem gebruiken. Dan klopt het wel.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MichielK71 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:48:
[...]

Reden waarom ik voor de badkamer kies voor een elektrische radiator is het volgende. Wij hebben sinds een jaar of 2 airco's in de woonkamer, werkkamer en slaapkamer. Hiermee verwarmen wij in de herfst, winter en het voorjaar het huis. Naast warmwater maakten wij alleen voor de badkamer nog gebruik van de CV installatie. Om de badkamer warm te stoken gebruikten we ongeveer 1 à 1,5 kuub gas. Met de huidige gasprijzen is dat vrij kostbaar. Een elektrische radiator gebruikt stroom die wij zelf opwekken met zonnepanelen. En een kilowatt uur stroom is heel wat voordeliger dan 1 kuub gas. De badkamer hoeft alleen maar in de ochtend (voor 1 uur) warm te zijn. In de avond vindt ik het minder belangrijk.

Dus daarom de keuze voor een elektrische radiator ;)
Als je CV in een uur meer dan 1 kuub gas verbruikt, zit je op 10 kW aan warmte. Als je dat in je badkamer stopt wordt het een oven. Grote kans dus dat je of veel langer dan een uur verwarmt, of toch de rest van het huis opwarmt. Elektrische weerstandsverwarming is gewoon duurder.
Hoog tijd om salderen af te schaffen, want het is enorm zonde om veel meer gas te verstoken in een energiecentrale zodat jij een klein beetje gas kan besparen.

• MichielK71
RemcoDelft schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:59:
[...]

Als je CV in een uur meer dan 1 kuub gas verbruikt, zit je op 10 kW aan warmte. Als je dat in je badkamer stopt wordt het een oven. Grote kans dus dat je of veel langer dan een uur verwarmt, of toch de rest van het huis opwarmt. Elektrische weerstandsverwarming is gewoon duurder.
Hoog tijd om salderen af te schaffen, want het is enorm zonde om veel meer gas te verstoken in een energiecentrale zodat jij een klein beetje gas kan besparen.
Ik denk ook dat een deel van de warmte in de rest van de CV installatie 'verdwijnt'. Dit probeer ik te voorkomen door de andere radiatoren op de spaarstand te zetten maar helemaal voorkomen lukt helaas niet.

• MichielK71
BrainCrash schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:15:
Het display geeft aan dat de watertemperatuur op 50 C is ingesteld en dan gaat er een symbooltje van een vlam knipperen. Dat betekent volgens de handleiding dat het water opgewarmd wordt naar de ingestelde temperatuur. Maar daar gaat het dus mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:23
MichielK71 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:48:
[...]
En een kilowatt uur stroom is heel wat voordeliger dan 1 kuub gas.
Ja hee, nee… zo werkt die kostenvergelijking natuurlijk totáál niet.

Met die 1 kuub gas maakt je CV ketel 8 a 9 kWh effectief aan warmte.
Als je diezelfde 8 a 9 kWh als elektrische energie uit het stopcontact haalt, ben je wel degelijk duurder uit dan met die 1 kuub gas.
Daardoor kan je met een 900 watt verwarmingselement (die het water verwarmt naar maximaal 70 graden) toch 1270 watt afgeven.
Hoog tijd om je basiskennis natuurkunde eens wat bij te spijkeren.
Wat je hier beweert is klinkklare onzin, en onmogelijk.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• paQ
  • Nu online

paQ

MichielK71 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:03:
[...]

Het display geeft aan dat de watertemperatuur op 50 C is ingesteld en dan gaat er een symbooltje van een vlam knipperen. Dat betekent volgens de handleiding dat het water opgewarmd wordt naar de ingestelde temperatuur. Maar daar gaat het dus mis.
en je stroommeter (ergens) neemt op dat moment niet bijna 1 kW toe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

BrainCrash schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:06:
[...]
Hoog tijd om je basiskennis natuurkunde eens wat bij te spijkeren.
Wat je hier beweert is klinkklare onzin, en onmogelijk.
Ik schrik er echt van hoe weinig mensen blijkbaar begrijpen van basale natuurkundige concepten en dus dit soort contraproductieve fouten maken nu de energietransitie ze dwingt om hierover na te denken.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• MichielK71
BrainCrash schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:06:
[...]

Ja hee, nee… zo werkt die kostenvergelijking natuurlijk totáál niet.

Met die 1 kuub gas maakt je CV ketel 8 a 9 kWh effectief aan warmte.
Als je diezelfde 8 a 9 kWh als elektrische energie uit het stopcontact haalt, ben je wel degelijk duurder uit dan met die 1 kuub gas.

[...]
Wat ik in een andere reactie schreef is dat een deel van de energie in de rest van de CV installatie 'verdwijnt'. Voor alleen het verwarmen van de badkamer is het schijnbaar niet zo handig om de gehele CV installatie 'aan te zwengelen'.

[ Voor 10% gewijzigd door MichielK71 op 30-11-2023 10:14 ]

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
MichielK71 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:00:
[...]

Ik denk ook dat een deel van de warmte in de rest van de CV installatie 'verdwijnt'. Dit probeer ik te voorkomen door de andere radiatoren op de spaarstand te zetten maar helemaal voorkomen lukt helaas niet.
Dan wordt de rest van je huis er warmer van.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

En als je dat niet wil, dan kun je dat wel beschouwen als verspilde warmte. Energie moet altijd ergens heen en kan niet verloren gaan, maar rendement bereken je over nuttige energie.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-06 19:15
MichielK71 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:22:
Mijn vraag
In de badkamer hebben wij, om gas te besparen, de oude radiator af laten koppelen. Daarvoor in de plaats is een elektrische radiator van Maxaro gekomen. Zie https://www.maxaro.nl/rad...1270-watt-aluminium-7134/

Deze radiator heeft volgens de gegevens van Maxaro een inhoud van 3,4 liter. De radiator moet gevuld worden met 80% water en 10% antivries. Dat zou dan een totale vulling van 3,06 liter moeten zijn. Vandaag heb ik de radiator gevuld en bij iets minder dan 3 liter zat deze al vol. Er stroomde boven uit het vulpunt water uit de radiator. Een tijdje gewacht om eventueel lucht te laten ontsnappen had geen effect.

Nu wil het verwarmingselement niet warm worden. Ook niet als ik deze voor langere tijd aan heb staan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de website van Maxaro gezocht naar tips en trucs. Filmpje gevonden over het installeren van de radiator en dit sluit bijna aan bij de manier waarop het is gedaan. Verschil is dat de radiator niet gevuld was toen deze tegen de muur is gehangen. Het vullen hebben we later gedaan. Nu zou ik het hele spul wel van de muur kunnen halen maar dat is een hoop werk.

Heeft iemand hier een idee wat ik eerst nog zou kunnen doen om het werkend te krijgen. Het is nu wel erg koud in de badkamer. Gelukkig heb ik nog een oud los kacheltje staan.
Vrijwel identieke e kachels monteren wij in de sociale huurwoningen als extra verwarming naast vloerverwarming via een wp, de bediening mogen de bewoners zelf uitzoeken, veel instel mogelijkheden; kan snel tot verwarring leiden...dus geen warmte.
zit er een tijdklok op die per ongeluk is ingesteld? of een 'kinderslot' tegen ongewenst inschakelen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• remco_k
  • Laatst online: 11:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MichielK71 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:22:
Om bedieningsfouten uit te sluiten: hoe zet je hem aan en hoe lang is langere tijd?

Edit: note to self: Volgende keer eerst het hele topic lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 30-11-2023 18:18 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
Aan iedereen die een reactie heeft achtergelaten, heel erg bedankt voor het meedenken. De zoektocht gaat verder en als het lukt om de radiator aan de praat te krijgen geef ik een reactie met wat de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald68
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 12:28
Hi, heb je nog ergens een link naar het filmpje voor het vullen van de radiator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:13

Agent47

I always close my contracts.

Zit die elektrische radiator op een aparte groep? Kan het niet zo zijn dat er een groep uitknalt als je dat ding aan zet?

Tevens wel mooi om te zien hoor dat TS al wat gekocht heeft en half van het Forum er over valt dat hij beter product X had kunnen kopen. Het gaat om de huidige situatie, niet om wat hij beter had kunnen en / moeten doen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
Het probleem bleek te zitten in het verwarmingselement. Dat is nu vervangen door een nieuwe en nu werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
Ronald68 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:40:
Hi, heb je nog ergens een link naar het filmpje voor het vullen van de radiator?
Geen filmpje kunnen vinden. Werkt vrij makkelijk, je draait het verwarmingselement onderin de radiator, boven op de radiator draai je een ‘vuldop’ los en dan met een maatbeker (langzaam) vullen. Er is een tabel met per model radiator de benodigde hoeveelheid water en koelvloeistof. Dat moet je mengen in de aangegeven verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald68
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 12:28
Ik denk dat ik hetzelfde heb, maar weet het niet zeker. Radiator 80% gevuld met water en 10% antivries. Thermostaat gaat wel aan en het knipperend vlammetje verschijnt, verwarmt dan paar seconden, waardoor eenmalig warm wordt en stopt dan weer. Resultaat een verwarmt blad en 3 bladen koud.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBteo-VkeZyx9nD2XLfrNFqB0A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFerrYRJxy167LScs3fwwDMa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
@Ronald68
Heb je die zo kant en klaar gekocht of heb je het verwarmingselement zelf gemonteerd?
In het tweede geval zou het kunnen dat in deze radiator een stromingsbuis is gemonteerd en dat het verwarmingselement daar in is gestoken. Daardoor wordt alleen het water in de stromingsbuis verwarmd en een beetje daar omheen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1