Kan ik 5v aftappen van een Usb-c displaykabel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-08 23:37
Ik heb een iPad display gekocht met een control bord om het aan te sturen als extra mini-monitor voor mijn laptop. Dit control bord heeft niet alleen een USB-C poort voor beeld aansluiting nodig, maar heeft nog een tweede 5V USB-C voor power. Kan een USB-C poort zowel beeld als 5V voor power leveren? Aangezien ik 1 poort op mijn laptop tot mijn beschikking wil stellen en niet altijd een stopcontact in de buurt heb zoek ik naar een oplossing.

Is het mogelijk om de 5V die door de display USB-C kabel loopt af te kunnen tappen in de kabel en te verbinden met de 5V op de power USB-C poort.

Alternatief is er ook een mini-HDMI poort beschikbaar voor alleen beeld, zou het gemakkelijker zijn om daar 5V vanaf te tappen en te gebruiken voor de USB-C power?

Het is niet een hele nette aanpak, maar mijn vraag is of dit zal werken en of er eventueel een betere oplossing is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej0XZHhVEjmOSpmHOmzmT2NybhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cuD7NsKzlwMJot1l5hoTfMc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSgDoNATalziLGkki4ZwsXRqhzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trBUmURTrpav9JYYhCXM8nL6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTxU9mxdJEBMDQ7X0BbZaggy89s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEOJgVHI1NlpNArsb50RFmpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:49
Heb je al geprobeerd om maar 1x USB-C aan te sluiten? Alle displays/boards die ik gebruikt hebben werkte prima op die manier met een telefoon, de 2e USB-C poort was alleen nodig om de aangesloten telefoon tegelijk op te laden.

5V aftappen van HDMI zal hem niet worden, die kan niet genoeg stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan020
Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd om alleen de display USB-C aan te sluiten, helaas moet er echt nog een tweede USB-C in de power, anders gaat hij niet aan. Heb je ervaring met control bord een iPad display die wel via 1 poort werken? Ik ben bereid om een nieuw control bord te kopen als dat de oplossing is, maar dan moet ik wel weten of die echt alleen met 1 USB-C poort te gebruiken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als er met power delivery onderhandeld wordt kan er zomaar 20V komen. Weet je zeker dat dat niet gebeurd dan kun je zonder PD een unit gebruiken. Dat is 250mA voor USB-c. Maar in de praktijk mag het totaal meestal wel wat hoger zijn (500mA)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan020
Ok, goede opmerking, had nog niet over nagedacht dat het voltage hoger kon liggen. Zal ik testen, maar lijkt me sterk aangezien er uitsluitend beeld wordt verstuurd over de USB-C kabel. Als die 5V gebruikt kan ik dus gewoon twee draden van de display-USB-C naar de PD USB-C solderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja dat kan. Maar dan begint mogelijk de PD onderhandeling die niet werkt omdat je pinnen niet hebt aangesloten. De vraag is dan of het dan wil opstarten bij zo weinig stroom. Kun je ook met een voeding testen. Ook al kan die alles leveren, hij kan het niet doorgeven. Gewoon proberen dus.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:43
Usb-c hubje mss een oplossing

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:35

Yucon

*broem*

Ik kan niet beoordelen of het terecht is, maar ergens in m'n achterhoofd spookt het idee dat ze geen tweede usb-c aansluiting erop gezet hadden als het ook van de eerste af te tappen zou zijn. Dat zou immers bij wijze van spreken slechts een extra spoortje op de printplaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Power delivery is een ander protocol dan display weergave. Dat kan denk ik nooit tegelijk.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:49
xah5kiDe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:41:
Power delivery is een ander protocol dan display weergave. Dat kan denk ik nooit tegelijk.
Dat kan wel, daarom hoef je ook maar 1 USB-C kabel aan te sluiten aan een laptop om een dock te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:55
xah5kiDe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:41:
Dat gaat prima. Mijn externe scherm heeft 1 USB-C kabel van laptop naar scherm.

Het controllertje is gewoon verkeerd. Die heeft die functie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:00

thof

FP ProMod
Als je een beetje onderzoek doet en zin heb in solderen, kun je misschien nog zelf een custom converter maken denk ik?

Stel de laptop doet USB-C PD out en DisplayPort alt-mode op die poort. Kun je dan niet het DP-out pins doorlussen en er een alternatief power delivery circuit naast kunnen maken?

Dan denk ik aan zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/1005005901692704.html
Wellicht voldoet de 5V variant al, anders een hoger voltage i.c.m. een step down converter?

Zou toch makkelijker moeten kunnen. Een powerbank achterop het display plakken of zo :+.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Twan020 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:17:
Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd om alleen de display USB-C aan te sluiten, helaas moet er echt nog een tweede USB-C in de power, anders gaat hij niet aan. Heb je ervaring met control bord een iPad display die wel via 1 poort werken? Ik ben bereid om een nieuw control bord te kopen als dat de oplossing is, maar dan moet ik wel weten of die echt alleen met 1 USB-C poort te gebruiken is.
Als je de draadjes doorverbind dan vermoed ik dat je de chip magic smoke gaat produceren ze hebben gewoon 2 aparte voedingen oid op het boardje gemaakt, ergens wel "logisch" want dan moet je die 20v weer terug reduceren naar 5v/3v voor de controller-chip

moment dat je usb-c aansluit is het default 5v .. met de juiste weerstanden kan je dat 9v,12v of 20v maken

denk dat je beter een boardje kan zoeken met 1x usb-c

Tja vanalles

Pagina: 1