Eenzijdig ongeluk met privé auto tijdens zakelijke rit(?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Beste mede-tweakers, wij zitten met onderstaande casus waar ik niet helemaal uit kom. De situatie is als volgt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op internet wordt ik niet veel wijzer, bij de ene link ben ik ervan overtuigt dat het een zakelijke rit was en bij de ander staat dat een enkelzijdig ongeluk altijd privé is.

Ik wilde contact opnemen met de verzekeraar en het aan hun vragen, echter doen ze dit alleen voor de eigenaar van de verzekering. En die is er wel klaar mee en vind het allemaal wel prima zo...

Rechtsbijstand hebben we, maar niet de "verkeer" module, wellicht goed moment om deze gelijk toe te voegen voor de volgende keer.

Mijn concrete vraag:
Heeft het nut om hier tijd en energie in te steken of is dit gewoon overduidelijk een privé rit geweest?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:33
De weg naar huis is de kortste weg naar huis niet langs school

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Members only:

Nee, je denkt het dat het een principekwestie is, maar het is puur een geldkwestie. Dat maakt niets uit, maar maak het niet mooier dan het is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:34

Zyk

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 14:56
Ik denk dat je pech hebt.

Ben wel benieuwd of bedrijf tijdelijk auto kan regelen wanneer privé auto gerepareerd wordt (natuurlijk krijg je in meeste gevallen een leenauto mee, maar toch een principe kwestie )

[ Voor 3% gewijzigd door Silver7 op 29-11-2023 23:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je het uit principe niet vindt kunnen dat je vrouw haar privé auto gebruikt voor werk zal ze een werkgever in de zorg moeten vinden die met lease auto's werkt. Die zijn er weinig/geen.

Dit was gewoon een privé rit, een zakelijke rit is tussen kantoor of thuis en klant, dan kom je überhaupt niet op de parkeerplaats van de BSO. Dit is niet anders dan dat het buiten werktijd gebeurd was, ze heeft er zelf om gevraagd om de volgende afspraak te verplaatsen zodat ze een privékwestie kon afhandelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dit is een privé rit. Dat ze uit werk kwam met een auto die ook wordt gebruikt om naar klanten te rijden is toeval, maar verandert niet dat de werkgever niets te maken heeft met een rit naar de BSO voor een ziek kind.

Dat geef je eigenlijk ook al aan in de laatste zin van je eigen topicstart.

Daarnaast: waarom vind je dat het niet kan dat je vrouw met een eigen auto naar klanten moet? Is haar bij indiensttreding een leaseauto beloofd? Anders heeft ze als volwassene toch gewoon een keuze gemaakt om deze arbeidsvoorwaarden te accepteren?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, voor mij is het duidelijk, we gaan hem gewoon aanmelden bij de verzekering.

Ik had ergens het gevoel dat het mogelijk toch onder een zakelijke rit viel. Als we hem dan gewoon bij onze verzekeraar hadden aangemeld had bij mij toch altijd zo'n gevoel blijven hangen dat de werkgever misschien toch wel verantwoordelijk was... Na bovenstaande reacties is dit gevoel weg, dus bedankt :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De basisregel is vrij simpel, woon-werk verkeer is privé. Daar komen dan wel nog wat mitsen en maren aan vast, zoals van huis direct naar een klant (dat is zakelijk) of een tussenstop onderweg maken voor je werk (postkantoor), maar andersom werkt dat ook. Je vrouw was van klant naar huis, technisch zakelijk, maar enkel als 'directe' route, tussenstop privé... dan is het weer privé.

Misschien had je nog kans als de BSO op de route lag, het ongeluk 'op de weg' gebeurde (en dus niet parkeerplaats BSO), maar verder acht ik de kans bijzonder klein. Er zijn wel bedrijven die aanvullend verzekerd zijn voor woon/werk gevallen, maar dat is veelal een arbeidsvoorwaarde (lees die eens door onder, mogelijk dat daar nog iets te vinden) en wederom.. zakelijk karakter.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 21:12
Ik heb het altijd vertikt mijn eigen auto te gebruiken voor werk bezoeken.

Een dure les (schade vrije jaren) dat je eigenlijk naar een andere oplossing moet kijken.
Of je vriendin moet er zoveel mee verdienen dat dit het risico waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:39
Hier stond iets waar ik een eigen topic voor zal maken.

[ Voor 88% gewijzigd door jopie op 30-11-2023 00:19 ]

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:57
Maar je doet het toch maar? ;)

Even eigen topic aanmaken lijkt me handiger.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:39
Ok doe ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:42
SinergyX schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:29:
De basisregel is vrij simpel, woon-werk verkeer is privé. Daar komen dan wel nog wat mitsen en maren aan vast, zoals van huis direct naar een klant (dat is zakelijk) of een tussenstop onderweg maken voor je werk (postkantoor), maar andersom werkt dat ook. Je vrouw was van klant naar huis, technisch zakelijk, maar enkel als 'directe' route, tussenstop privé... dan is het weer privé.

Misschien had je nog kans als de BSO op de route lag, het ongeluk 'op de weg' gebeurde (en dus niet parkeerplaats BSO), maar verder acht ik de kans bijzonder klein. Er zijn wel bedrijven die aanvullend verzekerd zijn voor woon/werk gevallen, maar dat is veelal een arbeidsvoorwaarde (lees die eens door onder, mogelijk dat daar nog iets te vinden) en wederom.. zakelijk karakter.
Gezien niet duidelijk was of dit een prive of zakelijke rit was, zou ik je ook adviseren om te controleren hoe de verzekering van de werkgever eruit ziet. Erg grote kans dat in je privé polis staat dat zakelijke ritten niet gedekt zijn, je rijdt dan mogelijk niet verzekerd (iig, wordt op de verzekeringsnemer verhaald bij een ongeval).
Controleer of er niet een situatie bestaat waarbij beide verzekeringen niks dekken.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 30-11-2023 07:36 ]

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 23:22
Heb je de verzekering lopen via een tussenpersoon? Ik zou de tussenpersoon bellen en het verhaal uitleggen. Hij of zij kan jou dan exact vertellen hoe het zit.

Het voordeel van een tussenpersoon is dat deze met jou meedenkt om het voor jou zo goed mogelijk opgelost te krijgen. Klop je direct bij een verzekering aan dan denken hun alleen aan hoe ze zo goedkoop mogelijk uit kunnen zijn.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:02
grasmanek94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:36:
[...]

Gezien niet duidelijk was of dit een prive of zakelijke rit was, zou ik je ook adviseren om te controleren hoe de verzekering van de werkgever eruit ziet. Erg grote kans dat in je privé polis staat dat zakelijke ritten niet gedekt zijn, je rijdt dan mogelijk niet verzekerd (iig, wordt op de verzekeringsnemer verhaald bij een ongeval).
Controleer of er niet een situatie bestaat waarbij beide verzekeringen niks dekken.
Is simpel hoor, als het een zakelijke rit is, en de werkgever is niet verzekerd (dat is een keuze) dan moet hij alsnog vanuit de spaarrekening van het bedrijf betalen.

Je verzekerd je alleen als je zelf het risico niet wil/kan dragen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:42
LordSinclair schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:55:
[...]

Is simpel hoor, als het een zakelijke rit is, en de werkgever is niet verzekerd (dat is een keuze) dan moet hij alsnog vanuit de spaarrekening van het bedrijf betalen.

Je verzekerd je alleen als je zelf het risico niet wil/kan dragen.
Dat klopt, maar dan bestaat er ook nog (extra) risico dat TS en zijn vrouw worden weggefloten, en extra moeite, tijd, geld en stappen moeten inzetten om dit op orde te krijgen. Beter indekken dan later van alles in stress en een benadeelde positie proberen te regelen.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21

mjl

Ugh

De verzekering gaat dit voor je uitvogelen, als die een manier kunnen bedenken om niet te hoeven betalen gaan ze daar echt wel achteraan. Gewoon aanmelden bij de verzekeraar waar de auto geregistreerd is.

-------

Pagina: 1