Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Hallo allemaal,

ik heb op 15 november een GPU besteld en deze is op 16 november binnengekomen. Nu heeft deze eerst 11 dagen op de plank gelegen omdat ik mogelijk nog een andere GPU binnenkreeg, niet gebeurd.

Ik heb deze kaart zondag geinstalleerd in mijn PC, alleen hij valt momenteel tegen. Het gaat om een uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7800 XT 16GB

Nu clockte deze bij veel reviews over met een undervolt rond de 850-900mV en clocks >2900MHz. De mijne crashte net in RDR2 op 2800MHz op 1000mV. Verder lijkt de koeler erg matig te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQtX6XKpVWEoyqDmcP3c66an-Kc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qkj6VXuPN1wpODpGWMwaENfv.png?f=user_large

Bij verschillende reviews hebben ze het over rond de 60 graden op de core en ergens in de 80C op de hot spot. De mijne zag ik net 74C/102C aantikken. Dat was met een fanspeed van 1900rpm dus ook geen kattenpis, terwijl reviews zeggen dat hij juist lekker stil blijft rond de 900rpm. Zie ook de TPU review:
https://www.techpowerup.c...-rx-7800-xt-nitro/36.html

Kortom, ik ben erg teleurgesteld. Silicon lijkt niet erg sterk, maar ik vermoed ook dat de cooler gewoon niet goed gemonteerd zit (te weinig druk). Omdat ik nog binnen mijne 14 dagen zit zou ik hem retour kunnen sturen naar de webshop lijkt mij? Alleen de plastic beschermingsfolie is er wel vanaf.

Of vallen dit soort tegenvallende resultaten onder 'defect', volgens mij meestal niet omdat AMD aangeeft dat 103°C 'binnen spec' valt. :X

Ik kan natuurlijk ook zelf de koeler openmaken en de koelpasta vervangen, maar volgens een HWI artikel uit 2018 vervalt bij Sapphire dan je garantie (geldt dit nog steeds anno 2023?) :( .

Iemand een tip wat de juiste stap zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat zijn de prestaties zonder dat je de kaart out off specs laat draaien? Overclocken is namelijk geen normaal gebruik, misschien leuk dat het lukt, maar daar heb je alles mee gezegd. Ik zou zeggen breng alles eerst eens terug naar de standaard instellingen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
_Dune_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:49:
Wat zijn de prestaties zonder dat je de kaart out off specs laat draaien? Overclocken is namelijk geen normaal gebruik, misschien leuk dat het lukt, maar daar heb je alles mee gezegd. Ik zou zeggen breng alles eerst eens terug naar de standaard instellingen.
Inderdaad, net gedaan. Draait die rond de 2500MHz op 70C GPU en 90C hotspot op een 1500MHz fanspeed. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat hij verticaal gemonteerd is, maar wel in een O11 D XL met 10 casefans dus aan frisse lucht geen tekort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Santee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:00:
[...]Inderdaad, net gedaan. Draait die rond de 2500MHz op 70C GPU en 90C hotspot op een 1500MHz fanspeed. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat hij verticaal gemonteerd is, maar wel in een O11 D XL met 10 casefans dus aan frisse lucht geen tekort.
Maar dat is toch gewoon conform de specs?
Beetje vreemd om een kaart die gewoon doet wat ie zou moeten doen te gaan herroepen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Santee binnen 14 dagen mag ie retour, hoef je geen reden voor op te geven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hackus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:19:
Daar heb je in principe gelijk in, maar dat is in dit geval wel misbruik maken van betreffende regeling, want feitelijk doet de kaart wat hij moet doen en is een goede overclock geen eigenschap welke jij mag verwachten van het product. Daarnaast door te rommelen met de specs, mogelijk schade aanrichten op langer termijn, waar je een ander weer mee op gaat zadelen.

Met overclocken of out-off-specs draaien neem jijzelf een risico... als leverancier dit zou kunnen constateren kan ik mij voorstellen dat de regeling komt te vervallen, tevens eventuele garantie claims.

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 29-11-2023 22:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Yaksa schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:13:
[...]

Maar dat is toch gewoon conform de specs?
Beetje vreemd om een kaart die gewoon doet wat ie zou moeten doen te gaan herroepen.
Nou 'de specs' bij een Sapphire Nitro+ zijn hopelijk dat ik een stillere, goed gekoelde kaart krijg en met mazzel een redelijke chip om te overclocken. 70C en 90C hotspot zijn temperaturen die ik bij de 2 fan reference model verwacht, niet bij een 1,6kg wegende kaart die ook nog €50 duurder is dan reference.
Hackus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:19:
Bedankt, alleen jammer dat de prijzen ondertussen gestegen zijn. Er zijn gewoon geen gpu deals op het moment :X

[ Voor 21% gewijzigd door Santee op 29-11-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
_Dune_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:30:
[...]

Daar heb je in principe gelijk in, maar dat is in dit geval wel misbruik maken van betreffende regeling, want feitelijk doet de kaart wat hij moet doen en is een goede overclock geen eigenschap welke jij mag verwachten van het product. Daarnaast door te rommelen met de specs, mogelijk schade aanrichten op langer termijn, waar je een ander weer mee op gaat zadelen.

Met overclocken of out-off-specs draaien neem jijzelf een risico... als leverancier dit zou kunnen constateren kan ik mij voorstellen dat de regeling komt te vervallen, tevens eventuele garantie claims.
Overclock was secundair. Primair is dat die gewoon erg veel herrie maken en warm wordt, veel warmer dan de 5 reviews die ik van de kaart heb gezien. Dit komt overigens wel vaker voor, heeft meestal te maken met een brakke thermal paste óf te weinig druk op de koeler.

"waar je een ander weer mee op gaat zadelen": Hier zit je wel een beetje drama te maken om niks, ik heb die kaart zondag geinstalleerd en ondertussen 3 uurtjes een game op gespeeld? Ook wordt zo'n kaart meestal bij webshops als '2e kans' oid verkocht, dus je krijgt een paar euro korting voor een zgan product 8)

Bij Sapphire vervalt garantie niet bij overclocken :X

[ Voor 15% gewijzigd door Santee op 29-11-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In de reviews die jij gelezen hebt hoe is de kaart geplaatst? Jij geeft aan dat je de kaart verticaal hebt geplaatst, de koeling (met heatpipes) is gebouwd op horizontale plaatsing, dat de koeling dan wat minder presteert wanneer de kaart niet horizontaal hangt kan ik mij (technisch) voorstellen.

Tevens geef je aan 10 fan's te gebruiken in de behuizing, dat zegt opzich niet zoveel. Hoe is de positionering van de fan's en daarbij welke fan's zijn intake en welke out-take, met andere woorden hoe is de daadwerkelijke aitrlow. Er zijn zoveel redenen buiten de kaart zelf te bedenken waarom deze een paar garden warmer wordt.

Bij het terug brengen van de kaart naar standaard specs zakt de temperatuur al naar 90 graden, mogelijk bij standaard positionering onder de 90 graden, waarbij de fan's hoogstwaarschijnlijk ook langzamer gaan draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
_Dune_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:43:
In de reviews die jij gelezen hebt hoe is de kaart geplaatst? Jij geeft aan dat je de kaart verticaal hebt geplaatst, de koeling (met heatpipes) is gebouwd op horizontale plaatsing, dat de koeling dan wat minder presteert wanneer de kaart niet horizontaal hangt kan ik mij (technisch) voorstellen.

Tevens geef je aan 10 fan's te gebruiken in de behuizing, dat zegt opzich niet zoveel. Hoe is de positionering van de fan's en daarbij welke fan's zijn intake en welke out-take, met andere woorden hoe is de daadwerkelijke aitrlow. Er zijn zoveel redenen buiten de kaart zelf te bedenken waarom deze een paar garden warmer wordt.

Bij het terug brengen van de kaart naar standaard specs zakt de temperatoor al naar 90 graden, mogelijk bij standaard positionering onder de 90 graden, waarbij de fan's hoogstwaarschijnlijk ook langzamer gaan draaien...
Soms in een kast, soms op een testbench in verticale positie. Ik kan begrijpen dat die misschien wat lastiger z'n warme lucht naar beneden kan blazen en een deel rouleert. Overigens zijn het 9 casefans. 2 stuks aan de achterkant intake, 3 stuks intake aan de onderkant, 3 stuks outtake op de bovenkant en 1 stuk outtake bovenin/achterin.

Op de 3 stuks onderin en bovenin zit overigens wel een vrij dikke radiator, die zal ook de airflow een stukje blocken.

Vraag: vervalt bij Sapphire je garantie als je de koeler eraf haalt? Anders vervang ik gewoon de koelpasta en ga ik checken of de temps dan beter zijn.

Overigens wil ik nog iets algemeens toevoegen: Volgens mij is het herroepingsrecht uitgevonden juist zodat je een product kan testen en als je niet tevreden bent deze zonder opgaaf retourneren. Ik had duidelijk andere verwachtingen van die kaart. Dat het misschien 3-5graden minder zou zijn zou ik mee kunnen leven. Maar 10C+ én 800rpm meer op de koeler vind ik teveel. Ik zal morgen nog eens proberen zonder zijpaneel... dat is het hele airflow argument ook eigenlijk weg.

[ Voor 18% gewijzigd door Santee op 29-11-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Santee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:00:
[...]

Inderdaad, net gedaan. Draait die rond de 2500MHz op 70C GPU en 90C hotspot op een 1500MHz fanspeed. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat hij verticaal gemonteerd is, maar wel in een O11 D XL met 10 casefans dus aan frisse lucht geen tekort.
Monteer hem voor de gein eens normaal en kijk eens wat dan de resultaten zijn. Ik heb al meermalen gezien dat verticale montage, hoewel het er soms leuk uit ziet, voor de prestaties een downgrade kan zijn.

Test benches kan ook lastig vergelijken zijn, reviewers testen bijvoorbeeld vaak in geconditioneerde ruimtes en met airflow over de bench, dan krijg je soms flink andere resultaten dan bij montage in eens kast. Mijn kaart is in mijn Define R7 bijvoorbeeld ook wat warmer dan in de reviews, maar dat is over het algemeen ook te verwachten.

Verder zou ik me over de temperaturen ook niet zo druk maken, tenzij je daadwerkelijk throttling ziet en performance verliest, maar dat zou volgens mij op de temps die jij hebt nog niet mogen voorkomen. Uit mijn hoofd mag deze kaart 110c hotspot aantikken voordat deze gaat throttlen.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 29-11-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Dennism schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:03:
[...]

Monteer hem voor de gein eens normaal en kijk eens wat dan de resultaten zijn. Ik heb al meermalen gezien dat verticale montage, hoewel het er soms leuk uit ziet, voor de prestaties een downgrade kan zijn.
Dat is dus wel lastig, kost even tijd en morgen is de laatste dag voor mijn herroeping (14 dagen na ontvangst product). Ik moet wel zeggen dat het met open kast een stuk beter gaat, resultaat ernaast is van TPU:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB9p7r4GsdiYhdJMuLu18yPMOA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2DBAC7NLLwkBQCA7xcub66TI.png?f=fotoalbum_large

Lijkt er mogelijk toch op dat vertical mount + slechte airflow door die radiatoren de temperatuur in de kast dusdanig doen oplopen... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als de verkoper kan zien hoeveel uur de kaart heeft gedraaid en dat er overklokken is toegepast kan dat wel een gevolg hebben voor de wkoa.

Met overklokken neem je risico op schade aan de kaart en vervalt je garantie normaal gesproken ook.

De wkoa is bedoeld om wat te testen zoals je in een winkel ook zou kunnen doen. Nu mag je natuurlijk best wel wat doen maar dit gaat denk ik tever.

Gelukkig mogen ze wkoa nooit weigeren maar wel waarde vermindering toepassen. De vraag is hoeveel is reeel.

• Santee
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:27:
Als de verkoper kan zien hoeveel uur de kaart heeft gedraaid en dat er overklokken is toegepast kan dat wel een gevolg hebben voor de wkoa.

Met overklokken neem je risico op schade aan de kaart en vervalt je garantie normaal gesproken ook.

De wkoa is bedoeld om wat te testen zoals je in een winkel ook zou kunnen doen. Nu mag je natuurlijk best wel wat doen maar dit gaat denk ik tever.

Gelukkig mogen ze wkoa nooit weigeren maar wel waarde vermindering toepassen. De vraag is hoeveel is reeel.
Volgens mij is er geen manier om dit te bekijken. Hoeveel uur de kaart heeft gedraaid is geloof ik ook niet aan de orde.

Overklokken is een goed punt, maar volgens mij vervalt bij Sapphire garantie sowieso niet als je overclockt (zou ik moeten nakijken, maar is lastig te vinden). In 2018 iig niet.

Precies de kaart testen, alleen overklokken is vrij genormaliseerd (bovendien is overklokken via rdna3 vooral undervolten, dan komen je clocks vanzelf mee) en wordt deze kaart gemarket juist om mee over te clocken en dat het binned chips zijn. Dit staat er op de verpakking note bene:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAN38ARRO17xIBkHUXibCrPlCJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INtQxFWw3QnFKobMXnhD9gcq.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, mijn vraag ging niet over óf je herroeping mag gebruiken, want dat is volgens mij gewoon mijn recht als een consument, de vraag ging erover óf het ergens anders aan zou kunnen liggen: Airflow+verticale mount dus duidelijk, maar gevoelsmatig zit er ook nog winst in de koelpasta + mounting pressure.

https://www.reddit.com/r/...7800_xt_nitro_high_temps/

[ Voor 11% gewijzigd door Santee op 30-11-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Als het gaat om het technische gedeelte, verhuis ik het topic richting VB.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Santee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:52:
[...]de vraag ging erover óf het ergens anders aan zou kunnen liggen: Airflow+verticale mount dus duidelijk, maar gevoelsmatig zit er ook nog winst in de koelpasta + mounting pressure.
En wanneer je dan de koelpasta en de mounting pressure hebt 'aangepast' naar je gevoel blijkt dat je misschien 3% performancewinst en van 80FPS naar 82FPS bent gegaan.
Gevoelsmatig zeg ik dan dat je daar geen ene hol van merkt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Santee
Yorinn schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:00:
[Mbr]Als het gaat om het technische gedeelte, verhuis ik het topic richting VB.[/]
Bedankt, ik wist even niet zo goed waar het moest.
Yaksa schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:20:
[...]

En wanneer je dan de koelpasta en de mounting pressure hebt 'aangepast' naar je gevoel blijkt dat je misschien 3% performancewinst en van 80FPS naar 82FPS bent gegaan.
Gevoelsmatig zeg ik dan dat je daar geen ene hol van merkt.
Ik heb net de Sapphire site gecheckt, en die zeggen dat je garantie vervalt als je de koeler eraf haalt. Hoe toepasbaar dit is in de praktijk weet ik niet, maar hiermee vervalt in ieder geval mijn wil om de koelpasta te vervangen wel.

Het gaat mij vooral om de fanspeed. Rond de 1100 rpm is nog stil/onhoorbaar, rond de 1600rpm (op stock) is goed hoorbaar, zelfs door dichte headphones heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Santee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:38:
Het gaat mij vooral om de fanspeed. Rond de 1100 rpm is nog stil/onhoorbaar, rond de 1600rpm (op stock) is goed hoorbaar, zelfs door dichte headphones heen.
Tja, een videokaart in het wat hogere segment moet natuurlijk wel z'n warmte kwijt kunnen.
En hoe hoger het opgenomen vermogen, hoe meer hitte er vrijkomt.
Maar misschien kun je met FanControl een zodanig profiel voor je fans instellen dat ze wat langzamer gaan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Santee Je mag de GPU testen waarvoor die bedoeld is, en zonder opgaaf van reden retourneren.
Je hoeft niets te zoeken op site van fabrikant, omdat je niet rechtstreeks van hen hebt gekocht.

Wil je nu retourneren of de GPU tunen ?
undervolt met lichte OC kan ook schelen, maar lees nergens wat je instellingen zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
Even een update. Nitro+ gaat terug. Draai nu de TUF met exact dezelfde config (stock) en het verschil is aanzienlijk in het voordeel van de Asus (zelfde locatie cyberpunk bijna maxed 3440x1440p).

Wel jammer want qua uiterlijk is de Nitro mooier en hij is 300 gram zwaarder, dus je zou betere koelprestaties verwachten. Dit is gewoon 10 op de core en 13C op de hotspot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aJIZE4bTIuvK9Ty936rLf6qa0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1XmCyJzQKO5DUNVxzAqTib4K.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MM1LEb3JUBN8SvEgMbZ5TQF8IU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wgCJgTu55f318Ev9RwSK4Hpo.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Santee op 01-12-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De TUF zal stock idealer zijn, maar Sapphire is een goed merk.
Ik heb zelf nu de uitvoering: Sapphire AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
en veel vaker Sapphire gehad eo gebruikt, nooit problemen mee. maar ik ga ook fine tunen. als je click&go gpu wilt, ben je dan blijkbaar beter uit met de TUF.

kan ook zijn dat je de bios switch moet omzetten van quiet-bios

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7800-xt-nitro/images/biosswitch.jpg

Pagina: 1