Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 20:40
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven.

Ik wil graag dat er met mij meegedacht wordt.

Een schets van de huidige situatie: Ik heb nu een 8 tot 10 jaar oude laptop (Asus met een GTX 850m, i7, 8gb, 512gb hdd ) en dit oude beestje begint echt op zijn laatste loodjes te lopen. Een simpel programma als libreoffice, kan soms 3 minuten duren om alleen het begin scherm te laden. Ik speel met regelmaat een spelletje: Zoals Fallout NV, Arcanum of steamworks and magick obscura, Baldur's Gate 1 en 2, Shadowrun, Witcher 1 en 2, Vampire the masquerade en Kingdom come Deliverence (deze ben ik gestopt, omdat laptop echt tegen zijn beperkingen aanliep).

Wat ga je met je laptop doen?

Het is een huiskamer keukenlaptop, dit wil zeggen: Hij ligt in een laptoptas in de voorraadkast, wordt er uit gepakt, iemand doet zijn ding en gooit hem weer terug in de kast. Hij wordt primaire gebruikt om office zaken op te doen. Soms worden er grote (>2gb) presentaties op gemaakt en of gecorrigeerd, heel sporadisch een beetje fotobewerking. Ik speel er een keer een spelletje op zoals hierboven benoemt. .

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Hij wordt primaire gebruikt om office zaken op te doen. Soms worden er grote (>2gb) presentaties op gemaakt en of gecorrigeerd, heel sporadisch een beetje fotobewerking.
Ik zou graag kingdom come deliverance, goed willen kunnen draaien. Graag mooiere graphics mods kunnen draaien voor Morrowind en Fallout NV en Ik zou heel graag BG3 op zijn aller mooist mogelijk willen spelen en Cyberpunk 2027 willen spelen dat het mooi vloeiend verloopt.
En verder allerlei hobbie-achtige tweaker dingen.

Wat is je budget?

Flexibel, tussen 100 en 2500 euro, mag iets meer zijn. Ik koop liever goed onderbouwt een laptop van 3k waar ik weer ruim 8 jaar mee verder kan, dan voor nu een mooie laptop van 1200,-, maar dat ik over 3 jaar weer een topic moet starten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

De laptop gaat niet veel het huis uit, maar zal wel regelmatig, zonder stroom gepakt worden, niet goed worden uitgedaan En zoals ik al beschreef, het is een huiskamer/ keukenlaptop en dit betekend dat hij soms door hectiek van het gezin letterlijk in de kast gegooid kan worden. (voor iedereen die samen leeft met een vrouw of man, die niks om ICT geeft, behalve dat 'het, het gewoon moet doen', weet misschien waar ik op doel). Dus een goede sterke laptop is wel van belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, geen voorkeuren voor merken, wel het liefst 16 inch,

Maar wel een aantal aanvullende vragen / dilemma's:

- 32gb verstandig om aan te schaffen, gericht op de toekomst of is 16gb ook prima en hoe kan ik zien of eventueel uitbreiden / upgraden van een geheugen makkelijk gaat bij een betreffende laptop?

- SSD het liefst minimaal 1tb, maar meer is altijd welkom.

- GPU:
Zoals in de topic titel staat: 4070 vs 4080. Het lijkt een beetje dat het compromissen sluiten is.Wat ik verder aan jullie wil vragen:

* Wat is jullie ervaring, is een 1080p scherm voor nu prima, of gaat dit in de toekomst problemen opleveren voor het spelen van spellen of kun je met de huidige mogelijkheden toch niet echt de genoemde spellen op high-end settings draaien of is aanschaf van een hogere resolutiescherm zijn geld op langer termijn en of gebruikers gemak waard?

* Wat heeft voor de toekomst meer nut: een snellere processor of een krachtige GPU, als men kijkt naar wat ik wil doen met deze laptop of gwoon over het budget heen gaan en voor een krachtige i9 en 4080 gaan?.

* Wat zijn goed gebouwde laptops, die dus wel echt tegen een stootje kunnen. Ook belangrijk waar je mee op schoot kan zitten in de bank, zonder dat je trainingsbroek begint weg te smelten.

* Privacy: Lenovo is een chinees merk, waar veel terechte zorgen om heen zijn. Hoe is de staat van dit merk nu, en zijn er ook mogelijkheden om eigen OS te draaien?

Privacy: Hoe is dit gesteld bijv. bij HP, Asus, MSI Skikk etc, hoemakkelijk zijn webcams helemaal uit te schakelen, enz, welke programma's worden je extra opgedrongen?

Als laatst ik zit niet aan een merk, type etc vast sta open voor feedback en of misschien verhelderende vragen die mij kunnen helpen met verder een keuze maken.

Dus alle tips zijn welkom.

[ Voor 216% gewijzigd door korenpc op 29-11-2023 21:33 . Reden: Topic start ]

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:47
Keuze tussen de eerste 2 is, als gamen belangrijk is, eenvoudig. De i7 met RTX 4080 zal een stuk sneller zijn dan de i9 met RTX 4070.

Anderzijds is een RTX 4060 niet zoveel trager dan een RTX 4070, dus als een RTX 4060 veel goedkoper is, zou ik daarvoor gaan.

Dus, kort samengevat: Ofwel een RTX 4080 op 1440p resolutie, ofwel een RTX 4060 op 1080p resolutie.
Van deze 2 zal de laatste combinatie het langst meegaan op accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:05
Ik ben zelf ook weken op zoek geweest naar een "huis-tuin-en-keuken" laptop, waar af en toe op gegamed zal worden. De laptop moest niet te opvallend en niet te zwaar/log zijn, maar wel redelijk presteren.

Heb wat opties op mijn verlanglijstje gezet en gewacht tot black friday.

Ook de https://tweakers.net/pric...-5-16aph8-82y900a7mh.html stond op mijn verlanglijst.

Tijdens black friday is deze prijs niet omlaag gegaan, wel heb ik de https://tweakers.net/pric...-5-16aph8-82y9008nmh.html op de kop kunnen tikken voor 1299 Euro. Dit is dezelfde laptop, maar standaard met minder RAM en SSD geheugen.

Hier heb ik zelf de volgende onderdelen vervangen/aangepast:

Het RAM geheugen vervangen door de volgende 2x16GB modules:
https://tweakers.net/pric...ucial-ct2k16g56c46s5.html

En de volgende SSD in het lege M.2 slot geinstalleerd:
https://tweakers.net/pricewatch/1908772/lexar-nm710-2tb.html

Na verkoop van de oude RAM stickies heb ik nu 32GB RAM en 2,5TB opslag voor z'n 1450 Euro totaal. Aanzienlijk minder dan de Legion die jij hebt gelinkt, maar met "betere" specificaties.

De meeste "vergelijkbare" laptops binnen dit budget hebben een RTX 4060. Het verschil met een RTX 4080 is vrij groot (goedkoopste met 1440p scherm is 2499 Euro).