TV gekocht, nu niet meer leverbaar en duurder, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 12:59
Hoi,

Na lang wachten hebben we met Black Friday een tv gekocht die we al lang wilden. Die zou dinsdag al geleverd moeten worden. Toen hij vandaag nog niet eens verstuurd bleek, maar eens een berichtje gestuurd. De reactie:

Goedemidag, Helaas is uw besteling tussen ons en de bezorgdienst beschadigd geraakt. Omdat we dit product inmiddels niet meer voorradig hebben moeten we helaas annuleren. De terugbetaling zal zsm via [de verkoopwebsite] plaats gaan vinden, onze excuses voor het ongemak. Met vriendeiljke groet, Ewin

Op moment van kopen was de tv 817 euro, nu is de goedkoopste in de pricewatch 927 euro. Geld terug hebben we dus niet zoveel aan. Ik heb al teruggestuurd dat ik geen geld terug wil, maar een vervangend exemplaar. Wat zijn mijn opties?

Omdat ik weet dat het noemen van de shop niet altijd mag hier, maar het wellicht in dezen wel van belang zou kunnen zijn hier even aan het einde zodat het makkelijk weg te halen is als het niet zou mogen: Het is gekocht via Webwinkel , die dan blijkbaar weer een externe verkoper er tussen hebben gezet. Daarmee heb ik contact, maar in principe heb ik betaald aan Webwinkel .

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 29-11-2023 20:40 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

--Christiaan-- schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:10: Het is gekocht via Winkel , die dan blijkbaar weer een externe verkoper er tussen hebben gezet. Daarmee heb ik contact, maar in principe heb ik betaald aan Winkel.
Je hebt gewoon gekocht bij een verkoper die Winkel gebruikt voor de website en de afhandeling van de betaling…… Winkel heeft er helemaal geen “externe verkoper tussen gezet”.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 29-11-2023 20:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

--Christiaan-- schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:10:

Omdat we dit product inmiddels niet meer voorradig hebben moeten we helaas annuleren.
De winkel is verplicht te leveren en kan daar niet zonder jouw instemming onderuit komen. Je hebt recht op levering van de verkoper. Het is zaak om vast te stellen wie de verkoper is: het platform of een andere partij, en die aan te spreken.

https://www.acm.nl/nl/pub...an-duidelijk-wie-verkoper
https://www.amsadvocaten....nissenrecht/dekkingskoop/
https://www.arag.nl/consu...p/product-niet-leverbaar/

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Als je netjes je geld terugkrijgt dan is het toch geen probleem? Kan gebeuren zoiets…

Ongetwijfeld zul je meer rechten hebben maar je eindigt toch niet slechter dan dat je begon?

Misschien een mailtje aan wagen, krijg je een extraatje, maar bespaar je verder de moeite zou ik zeggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --Christiaan--
Deruxian schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:42:
Als je netjes je geld terugkrijgt dan is het toch geen probleem? Kan gebeuren zoiets…

Ongetwijfeld zul je meer rechten hebben maar je eindigt toch niet slechter dan dat je begon?

Misschien een mailtje aan wagen, krijg je een extraatje, maar bespaar je verder de moeite zou ik zeggen
Ik eindig wel slechter dan ik begon. Ik kocht een tv voor een bepaald bedrag. De tv is nu duurder. Met het kopen van de zelfde tv ben ik dus nu slechter af, vandaar dat ik hoopte dat er hier wat mogelijk was ;).

@fopjurist Dank, ik ga hier naar kijken, en morgen sowieso even webwinkel bellen.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 30-11-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht even uit de slachtofferrol stappen…. Je krijgt bij aankoop duidelijk te zien bij welke verkoper je koopt. Daar moet je zijn met je klacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:21
Alleen wat webwinkel gaat doen is gewoon je geld terug storten en als je het er nietmee eens bent moet je maar een rechtzaak aanspannen wat je niet gaat doen..

dus praktijk is dat je niks kunt doen
gewoon ergens anders een tv zoeken

als je even laat weten welke je had besteld vinden we vast wel een vergelijkbare of betere voor hetzelfde geld als we goed zoeken

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 30-11-2023 09:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:05
Je begint met 817 euro zonder tv en eindigt nu met 817,- op je rekening ook zonder tv...

Is volgens mij hetzelfde.

Je bent een voordeeltje misgelopen. Waarschijnlijk is i in januari weer goedkoper dan 817,-?

Ik heb ooit via een retourdeal via een van de twee blauwe sites een tv gekocht van 999,- voor 690.- met de opmerking dat enkel de doos open was geweest. Hier was niets aan gelogen. Ik was eerst altijd van nieuw kopen maar ik doe dit nu steeds vaker en bevalt altijd goed. Retourneren kan altijd maar dan alleen het wettelijke.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10

Maar heeft nu wel extra black friday shopping gemist. En dat is nu net het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:06
BlueSS50 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:47:
Je begint met 817 euro zonder tv en eindigt nu met 817,- op je rekening ook zonder tv...

Je bent een voordeeltje misgelopen. Waarschijnlijk is i in januari weer goedkoper dan 817,-?

Ik heb ooit via een retourdeal via een van de twee blauwe sites een tv gekocht van 999,- voor 690.- met de opmerking dat enkel de doos open was geweest. Hier was niets aan gelogen. Ik was eerst altijd van nieuw kopen maar ik doe dit nu steeds vaker en bevalt altijd goed. Retourneren kan altijd maar dan alleen het wettelijke.
Zoals fopjurist toch zegt kan de verkoper niet zonder toestemming / eenzijdig onder de afspraak uit. Er is een overeenkomst gesloten. TS heeft recht op dat product. Ik wist zelf ook niet dat er zoiets bestaat als 'dekkingskoop' dus weer iets geleerd.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:48

Natuurlijk is topicstarter slechter uit dan hoe ze begonnen. Er was een TV gekocht voor een bepaalde voordelige prijs en die wordt nu niet geleverd. Als ze ergens anders de TV voor een hogere prijs zouden moeten kopen hebben ze nadeel. Als de verkoper niet meer kan of wil leveren is dekkingskoop inderdaad de oplossing. Maar ook hier geldt: helaas is bij dit soort grote winkels gelijk hebben en gelijk krijgen niet altijd hetzelfde. En hoe meer mensen het erbij laten zitten, hoe normaler winkels dit soort praktijken gaan vinden. En waar praten we over, een paar tientjes? Wel heel kleingeestig als de rijkste webwinkel ter wereld zelfs daar moeilijk over gaat doen (al gaat bij dit bedrijf misschien het gezegde op "wie de kleine misstand niet eert, is de grote niet weerd").

*knip* Offtopic. Opmerkingen als deze voegen niets toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 30-11-2023 09:03 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:26

OMD

Even vanuit een webwinkeleigenaar gezien:

Ik snap dit nooit. Uiteraard gebeurt bij ons ook wel is een keer dat er iets verkocht wordt wat er niet meer is door een voorraadverschil/defect/menselijke fout of wat dan ook. Dan is het toch jouw verantwoordelijkheid? (dus de winkel) dan moet je maar zorgen dat dat soort dingen nooit kunnen gebeuren, zo werkt het nou eenmaal.

Ik lever meestal iets soortgelijks uit (na goedkeuring uiteraard) of iets beters tegen verlies. DIT is nou ondernemersrisico. Je kan niet met aanbiedingen lopen strooien wat je niet hebt, dat is zo ontzettend kansloos.

Pak een vergelijkbaar TV toestel, leg voor aan de klant en indien akkoord uitleveren. Niet akkoord? -> Samen met de klant kijken naar een oplossing, zo moeilijk is het allemaal niet.

[ Voor 13% gewijzigd door OMD op 30-11-2023 09:48 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• ucsdcom
  • Laatst online: 29-09 16:48
De andere kant is dat er webshops zijn die een goed lopend/goed getest model aanbieden tegen een super prijs. Waarbij het gekozen model uitverkocht blijkt en er een "duurder" (lees voor de webshop beter) toestel als alternatief wordt geboden of geld terug.

Dat is ook niet echt prettig omdat je dan achteraf toch tot de koop van een ander model wordt verleid. En dan soms een import model waarop bijvoorbeeld de Ziggo Ci+ insteekkaarten etc. niet meer werken.

Op zich netjes als een shop geen beschadigd model aan je wil verkopen. Anderzijds, ze kunnen dit model met beschadiging ook tegen een extra korting aan jou aanbieden of je het vervangende toestel in het vooruitzicht stellen wat bij omruil bij de fabrikant geleverd gaat worden.

En vlak ook de zaken niet uit die op deze manier de showmodellen opruimen uit de filialen. TV's die soms maanden lang vaak dag en nacht aangestaan hebben in de etalage of in de schappen. Wat gelijk te stellen is aan 1 of meerdere jaren gebruik.

Mijn advies: koop bij een betrouwbare shop. Wees blij dat je nu vermoedelijk ellende bespaard wordt doordat je je geld terug krijgt. Er komt vast wel een nieuwe aanbieding.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Om welke tv ging het?
Ga even chatten met Hellotv of smits Arnhem, misschien krijg je een goede prijs daarzo en kan je de tv direct kopen.

En anders toch de juridische weg inslaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online

Nee, dat klopt niet. De TS wil een televisie en die is nu blijkbaar € 927 waard.

De verkoper en de TS hebben een overeenkomst en elke overeenkomst moet nagekomen worden. Alleen als er een grond is voor ontbinding of vernietiging van de overeenkomst kan de verkoper ontbinden of vernietigen.

Maar (1) die grond lijkt er helemaal niet te zijn en (2) als er ontbonden kon worden door de verkoper dan is de partij door wie de tekortkoming een grond voor ontbinding heeft opgeleverd, verplicht haar wederpartij de schade te vergoeden die de wederpartij lijdt (art. 6:277 lid 1 BW).

Die schade is het prijsverschil, want dat moet de TS bijleggen.

Maar de verkoper kan gewoon zelf de duurdere televisie kopen. Het gaat dus gewoon om minder winst of verlies voor de verkoper.

Ik snap niet hoe je tot de conclusie komt dat de verkoper zo zou kunnen handelen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 29-09 16:48
Kortom: de verkoper had beter de beschadigde TV toch kunnen toezenden, de TS had melding gemaakt en vervolgens had de winkel gezegd: niet meer leverbaar.

Of de TS had zo lang moeten wachten dat hij na verloop van weken kwispelend zelf de koop ontbond?

Dat is precies gedrag van shops die je echt niet wilt. Allemaal extra moeite voor niets zou ik zeggen.

De beschadigde TV zonder mogelijkheid om een nieuwe in te kopen lijkt mij wel een grond van ontbinding. Of in iedergeval stopt het meteen de ellende. Gegokt op een reseller en mis gegokt.

Laat een review achter over de reseller op het platform en stop je energie in een mooie TV van een betere shop.

Stel: na 1 maand was de TV plotseling uitgevallen en niet meer leverbaar...dan had je met deze shop precies hetzelfde probleem gehad.Het enige wat je nog kan vragen is een alternatief te bieden in plaats van deze TV.

[ Voor 26% gewijzigd door ucsdcom op 30-11-2023 14:16 ]

• --Christiaan--
NicoHF schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:41:
Om welke tv ging het?
Ga even chatten met Hellotv of smits Arnhem, misschien krijg je een goede prijs daarzo en kan je de tv direct kopen.

En anders toch de juridische weg inslaan
Betreft een Samsung The Frame 50".

@Hierboven dank voor de input so far :)

Verwijderd

Zoals wel vaker ben ik het met fopjurist eens, in theorie sta je in je gelijk, maar in praktijk krijg je gewoon je geld terug en is de zaak voor hun afgedaan en klagen levert dan niks op. Wil je voor die 100 euro nog wat alles uit de kast trekken de meeste mensen niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Altijd toch weer bijzonder te lezen dat sommige mensen het normaalste zaak van de wereld vinden om afspraken niet na te komen en/of eenzijdig te cancelen. "het is te veel moeite je recht halen of je hebt je geld toch terug" is precies waar sommige bedrijven op gokken in dit soort situaties.

De oplossing is al lang geven en dat is dat TS nog steeds recht op deze TV heeft aangezien het wel leverbaar is. De vraag is alleen wil @--Christiaan-- op zijn strepen wil gaan staan en een mogelijke lange adem heeft.

De rest is gewoon ruis.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
Arthion-nl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:18:
Altijd toch weer bijzonder te lezen dat sommige mensen het normaalste zaak van de wereld vinden om afspraken niet na te komen en/of eenzijdig te cancelen. "het is te veel moeite je recht halen of je hebt je geld toch terug" is precies waar sommige bedrijven op gokken in dit soort situaties.

De oplossing is al lang geven en dat is dat TS nog steeds recht op deze TV heeft aangezien het wel leverbaar is. De vraag is alleen wil @--Christiaan-- op zijn strepen wil gaan staan en een mogelijke lange adem heeft.

De rest is gewoon ruis.....
Ik denk dat een deel van de mensen het niet voorkomen normaal vinden dat afspraken niet nagekomen worden of eenzijdig gecanceld worden, maar het wel voorkomen normaal vinden dat je voor 100 euro niet enorm veel moeite gaat doen, in de wetenschap dat de kans dat je je gelijk haalt (niet te verwarren met in je recht staan) beperkt is. Persoonlijk zou ik ook nog maximaal een half uurtje nemen om er één mooie mail aan te wijden met wat verwijzingen naar artikelen of rechtspraak, en wie weet levert dat nog een korting op of een voucher of weet ik wat. Meer tijd zou ik er in ieder geval ook niet in gaan stoppen. Dat heeft niets met "normaal vinden" te maken, en alles met hoeveel je je eigen tijd waard vindt ;)

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:31
In België zou je kunnen gebruikmaken van onderstaande.
Artikel 1590 bw
Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien:
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden,
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
Bestaat in Nederland niets gelijkaardig?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
--Christiaan-- schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:46:
[...]

Betreft een Samsung The Frame 50".

@Hierboven dank voor de input so far :)
Denk dat hij bedoelt dat je bij hellotv om korting kan vragen. Als je naar de website gaat en je gaat naar het product wat je wil kan je letterlijk via de chat op die website vragen om korting.
Misschien dat je nog dan nog goed uitkomt mocht je met de andere winkel er niet uitkomen omdat ze niet willen doen.

Verder eens met wat al gezegt is. Webwinkel moet de tv leveren conform de koopovereenkomst.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
geforce5_guy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:54:
[...]

Denk dat hij bedoelt dat je bij hellotv om korting kan vragen. Als je naar de website gaat en je gaat naar het product wat je wil kan je letterlijk via de chat op die website vragen om korting.
Misschien dat je nog dan nog goed uitkomt mocht je met de andere winkel er niet uitkomen omdat ze niet willen doen.

Verder eens met wat al gezegt is. Webwinkel moet de tv leveren conform de koopovereenkomst.
Precies^ en onthoudt eerste aanbod is niet de final prijs.
Ligt er ook een beetje aan wie je krijgt, vind je dat je te weinig korting krijgt probeer het dan paar uur laten ofzo nog een keer in de hoop dat je iemand anders treft.
Met Hellotv ben ik zelf heel tevreden mee, mooie kortingen en service (Athands nog geen gebruik hoeven te maken van afterservice, wou ik eigenlijk ook zo houden 😅).

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 19:21
NicoHF schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:04:
[...]

Precies^ en onthoudt eerste aanbod is niet de final prijs.
Ligt er ook een beetje aan wie je krijgt, vind je dat je te weinig korting krijgt probeer het dan paar uur laten ofzo nog een keer in de hoop dat je iemand anders treft.
Met Hellotv ben ik zelf heel tevreden mee, mooie kortingen en service (Athands nog geen gebruik hoeven te maken van afterservice, wou ik eigenlijk ook zo houden 😅).
Ligt er een beetje aan. Ik heb rondom Black Friday meerdere malen om een prijs van een TV gevraagd. Deze kreeg ik eerst aangeboden voor € 979,-. Even later (dezelfde dag) werd deze voor € 959,- aangeboden. Daarna nog een paar keer gepolst maar die bleef toen voor € 959,- staan.

TV is nog niet binnen maar zodra deze binnen is zal ik een shopreview plaatsen. Ik heb liever gewoon de laagste prijs op de website staan i.p.v. dit soort ondoorzichtige spelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41

Stel je wacht op de grote blackfriday actie en je koopt iets voor een mooie prijs maar kan niet geleverd worden. Nu ga je op de volgende blackfriday wachten, maar je bent niet slechter af, ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:14
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:51:
Zoals wel vaker ben ik het met fopjurist eens, in theorie sta je in je gelijk, maar in praktijk krijg je gewoon je geld terug en is de zaak voor hun afgedaan en klagen levert dan niks op. Wil je voor die 100 euro nog wat alles uit de kast trekken de meeste mensen niet.
Dan ben je het toch juist niet met fopjurist eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Figo112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:34:
[...]

Stel je wacht op de grote blackfriday actie en je koopt iets voor een mooie prijs maar kan niet geleverd worden. Nu ga je op de volgende blackfriday wachten, maar je bent niet slechter af, ok
En je bespaart dan ook 1 jaar aan stroomkosten van de tv en je hebt meer vrije tijd omdat je geen tv hebt.

Als ik met Black Friday een tv koop dan is dat vaak omdat de oude aan vervanging toe is. Ik kan vaak nog wel even een paar maanden wachten (bijvoorbeeld op Black Friday) om een nieuwe tv te kopen. Meestal heb ik dan de koop dus al uitgesteld.

Nu moet je wellicht wachten tot eind januari of eind mei (media markt btw vrije dagen). Maar als dat niet meer kan?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1