Anti aanbaklaag laat los, garantie afgewezen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.688 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Een tijdje terug hebben we hier alle teflon pannen weggedaan omdat ze versleten waren. Vond het ook een mooi moment om over te gaan op keramische pannen.

We hadden de Tefal Ingenio Renew ON op het oog en heb die besteld met twee extra handgrepen, en een wokpan met een vaste handgreep.

Na nog niet eens twee maanden gebruik viel het me op dat er pitjes aan de rand kwamen op de anti aanbaklaag. Zowel op de koekenpannen als de diepe pannen.

Heb met Tefal contact opgenomen en die zegt doodleuk dat de handgrepen tijdens het koken er niet op mogen volgens de algemene voorwaarden. Hierdoor vervalt mijn garantie.

De handgreep zou alleen gebruikt moeten worden bij verplaatsen van de pan volgens hun en niet tijdens het koken :?

Ik was hier mee oneens en gaf aan dat normaal gebruik van een pan de steel erop moet. Hoe wil je anders roerbakken of pannenkoeken bakken 8)7

Had wat uitzoekwerk gedaan en de ‘afneembare’ wordt toch echt geadverteerd dat het ruimtebesparend is. Ik heb op hun officiele Youtube kanalen zelfs promotiefilmpjes gezien waarbij de handgreep er op zit bij het koken.
Er bestaat zelfs een speciale pannenkoekenpan in deze serie. Mag je mij vertellen hoe je die wilt gebruiken zonder handgreep.

De schade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYnesnbpo75LzXmlCMiFlaI3dwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C21tDeP7vHMObnVzJjz45f3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqt95gZw7X30-a_DyElBx2huhi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxaIxX5waDi3Nr8YufhKXLDy.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de reclamefilmpjes:

YouTube: Tefal Ingenio pannen

YouTube: Jamie Oliver Ingenio by Tefal - Frittata 60sec

YouTube: Check Out Why Charis Loves Using the Easy To Use Tefal Ingenio Handle

YouTube: Ingenio Renew Recipe - Risotto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT7qKrxqPe4xsF67AzwdADGBAK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6YxmUE2JlCCWnxdLF6uBAhm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie dit aan als een ontwerpfout en vind dat ik recht heb op garantie. Dit is een inferieur product. Vind het heel vreemd dat een ‘afneembaar’ handgreep blijkbaar alleen gebruikt mag worden om pannen te verplaatsen.

Wat vinden jullie hier van en zijn jullie het eens met mijn onvrede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

"Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Mocht het nodig zijn dat je goede pannen aan wenst te gaan schaffen en daarbij advies nodig hebt.....

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 29-11-2023 19:01 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:01
Is Tefal ook de verkoper? Of zijn zij de fabrikant?
Want garantie kan je het best via de verkoper regelen(beter beschermd door de wet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
loki504 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:02:
Is Tefal ook de verkoper? Of zijn zij de fabrikant?
Want garantie kan je het best via de verkoper regelen(beter beschermd door de wet).
Tefal is de verkoper. Heb het via hun webshop besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 12:35
Hoe leg je de pannen weg? Als je ze op elkaar zet dan krijg je deze beschadigingen.

Daarnaast komt het niet door het handvat van eraf en erop klikken? ( geen idee hoe dat handvat erop komt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
corporalnl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:11:
Hoe leg je de pannen weg? Als je ze op elkaar zet dan krijg je deze beschadigingen.

Daarnaast komt het niet door het handvat van eraf en erop klikken? ( geen idee hoe dat handvat erop komt )
Ik heb panbeschermers en we leggen ze in elkaar. Zeker omdat ze nieuw waren deden we er wat zuiniger mee. De schade is rondom de rand en weet vrijwel zeker dat het door de handgreep is ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 12:35
Denk dat je een zeer lange adem nodig hebt als ik de reviews mag geloven over tefal webshop.

https://nl.trustpilot.com/review/tefal.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 18:55
Suf ontwerp maar op die plek geen ramp lijkt me.

Wat erger is is dat de antiaanbak van deze pan heel misleidend als PFOA-vrij verkocht wordt. De verzamelnaam van deze stoffen is PFAS en als je bij de veelgestelde vragen kijkt blijkt het gemaakt te zijn van PTFE (Teflon) wat ook een PFAS is.

Eet smakelijk!

Het geweazel is zo erg dat de pannen op bol.com als PFAS vrij worden verkocht :X

Edit: lol, verkeerde veelgestelde vragen / marketing materiaal op de productpagina zetten is sneu. Het geweazel geldt blijkbaar voor de Teflon pannen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 29-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Rukapul schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:30:
Suf ontwerp maar op die plek geen ramp lijkt me.

Wat erger is is dat de antiaanbak van deze pan heel misleidend als PFOA-vrij verkocht wordt. De verzamelnaam van deze stoffen is PFAS en als je goed zoekt blijkt het gemaakt te zijn van PTFE wat ook een PFAS is.

Eet smakelijk!

Het geweazel is zo erg dat de pannen op bol.com als PFAS vrij worden verkocht :X
Hier was ik een beetje bang voor. Ik werd wel moe van PFOA/PFAS en dacht dat met keramische pannen wel goed zat. Niet dus.

Ik snap dat dit geen high end pannen zijn, onder conformiteit versta ik dat deze set wel minimaal een jaar of 2 moet meegaan. Heb hiervoor de teflon Tefal pannen wel 10 jaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 18:55
com2,1ghz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:36:
[...]

Hier was ik een beetje bang voor. Ik werd wel moe van PFOA/PFAS en dacht dat met keramische pannen wel goed zat. Niet dus.

Ik snap dat dit geen high end pannen zijn, onder conformiteit versta ik dat deze set wel minimaal een jaar of 2 moet meegaan. Heb hiervoor de teflon Tefal pannen wel 10 jaar gebruikt.
Zie mijn edit.

Elders is wel duidelijk dat deze serie PFAS vrij is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Will_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:57:
"Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Mocht het nodig zijn dat je goede pannen aan wenst te gaan schaffen en daarbij advies nodig hebt.....
Leuk, maar zoals bij zoveel topics op Tweakers is dit echt een Rabbit Hole terwijl de meeste normale mensen gewoon de pan willen pakken, olie erin, en bakken maar.

Die gaan niet inbranden, per gerecht kijken of iets wel of niet in de pan kan, en alles moet in de vaatwasser kunnen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jeroenneman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:41:
[...]

Leuk, maar zoals bij zoveel topics op Tweakers is dit echt een Rabbit Hole terwijl de meeste normale mensen gewoon de pan willen pakken, olie erin, en bakken maar.

Die gaan niet inbranden, per gerecht kijken of iets wel of niet in de pan kan, en alles moet in de vaatwasser kunnen.
En net zoals bij zoveel topics op Tweakers staat er in de OP hier weinig aan nuttige info. Het maakt bijvoorbeeld al heel veel uit op wat voor een 'vuur' de TS aan het bakken en braden is.

Tefal (TEFlon/ALuminium) pannen acteren bijvoorbeeld op een moderne inductie kookplaat meestal niet al te best.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:16

paQ

corporalnl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:11:

Dit komt 100% zeker door de handgrepen.

Dat systeem werkt echt perfect! Mw paQ is er al jaaaaren fan van. Maar die randen gaan er idd zeer snel aan. Er komt best wat frictie op precies dat randje. Ik wil niet weten hoeveel teflon we zo al op hebben gegeten de afgelopen jaren.
Dat die handgreep eraf kan maakt ze ideaal voor in de over, maar ze stonden bij ons zelden op de kookplaat zonder greep. Zo wat worden zeg dat je elke keer de greep moet pakken in de gauwigheid :S

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Will_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:47:
[...]

En net zoals bij zoveel topics op Tweakers staat er in de OP hier weinig aan nuttige info. Het maakt bijvoorbeeld al veel uit op wat voor een 'vuur' de TS aan het bakken en braden is.

Tefal (TEFlon/ALuminium) pannen acteren bijvoorbeeld op een moderne inductie kookplaat meestal niet al te best.

>:)
Tefal heeft tig pannen in de collectie, die op inductie natuurlijk ook prima werken. Maakt ook niet uit, want OP vraagt of dit normaal is voor deze pan.

Ontopic: zeker niet wat je mag verwachten, maar zoals altijd, hoeveel tijd en energie wil je erin steken om Tefal van hetzelfde te overtuigen? Gewoon een flinke ontwerpfout als het afneembare handvat zelf de anti-aanbaklaag kan beschadigen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:36
Dat de handgreep tijdens het koken er niet op mag lijkt me gezwets. Als ik de garantievoorwaarden nalees staat daarin dat het niet gedekt is als de handgreep door een gasvlam smelt, wat niet onredelijk is. Ik denk dat de Tefal-medewerker gewoon het verkeerde script heeft gepakt (namelijk voor de situatie dat iemand klaagt dat die de handgreep per ongeluk boven de gasvlam heeft gezet).

Maar ik betwijfel of dit een garantiegevalletje is. Het is cosmetische schade/gebruikssporen die verder het functioneren van de pan niet beïnvloedt. Ik denk dat je van een verwijderbare handgreep niet kan verwachten dat bij gebruik daarvan de pan altijd puntgaaf blijft op de plek waar het handvat zit. Of omgekeerd: leg mij eens uit waarom je dat wél zou mogen verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

com2,1ghz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:54:
Ik zie dit aan als een ontwerpfout en vind dat ik recht heb op garantie. Dit is een inferieur product. Vind het heel vreemd dat een ‘afneembaar’ handgreep blijkbaar alleen gebruikt mag worden om pannen te verplaatsen.
Dit is wel makkelijk gesteld, we moeten eerst vaststellen of dit wel onder de fabrieksgarantie of onder de wettelijke garantie valt. De fabrieksgarantievoorwaarden zeggen:
De anti-aanbaklaag is ook gedurende 2 jaar gegarandeerd tegen blaarvorming en afbladderen.
In de foto zie ik putjes, geen afbladderen. Volgens mij wordt dit niet gedekt.

Voor de wettelijke garantie gaat het erom dat de pan de eigenschappen moet bezitten die je mocht verwachten. Bij een normale pan staan de putjes een normaal gebruik niet in de weg en denk ik niet dat je wat kunt doen. In dit geval is het een speciale pan met een laagje PTFE, wat heel ongezond is als je het binnenkrijgt. Juist daarom staat dit gebrek normaal gebruik wel in de weg en is de pan niet conform. Dat betekent dat je recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging.

Als de verkoper dat niet wil, kun je de koopovereenkomst ontbinden en een termijn voor terugbetaling stellen. Daarna kun je een EPVG starten (de identiteit van de verkoper staat in de verkoopvoorwaarden) als de verkoper niet op tijd terugbetaalt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 20:42
Geen aandacht meer aan besteden, geen energie meer in investeren. Vloek een keer, en mik ze alle 5 bij het grofvuil of zet ze bij de kringloop bij het afvalscheidingsstation, nog beter. Zeg het merk vaarwel, die zooi lijkt goed maar valt hoe dan ook binnen 5 jaar toch uit elkaar. Koop fatsoenlijke pannen, ja die zijn 144,99 euro per pan ja (ipv per set), ga voor kwaliteit en duurzaamheid, RVS, gietijzer, je doet er de rest van je leven mee. Anti-aanbaklagen zijn marketing-onzinpraatjes, als je met pannen kunt omgaan is het niet nodig: kipfilet bijvoorbeeld komt vanzelf los van de bodem door de maillard reactie en moet je niet te vroeg omscheppen, want dan kleeft 't er inderdaad nog aan. Koken is een leuke hobby, en goedkope anti-aanbaklaag-pannen van vier tientjes van de blokker / tefal horen daar niet in thuis, my 2 cents.

Voor 25 euro per pan krijg je, vooral als daar 'anti aanbak' pfas meuk op zit, baggerpannen. Kijk bv eens hier: https://www.kookwinkel.nl/pannen/koekenpannen.

Wegblijven uit de strijd met budgetmerken die dan lullig doen in de communicatie, het is zonde van de 80 jaar die je op aarde hebt, echt waar.

[ Voor 5% gewijzigd door Znorkus op 29-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
Znorkus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:07:
Geen aandacht meer aan besteden, geen energie meer in investeren. Vloek een keer, en mik ze alle 5 bij het grofvuil of zet ze bij de kringloop bij het afvalscheidingsstation, nog beter. Zeg het merk vaarwel, die zooi lijkt goed maar valt hoe dan ook binnen 5 jaar toch uit elkaar. Koop fatsoenlijke pannen, ja die zijn 144,99 euro per pan ja (ipv per set), ga voor kwaliteit en duurzaamheid, RVS, gietijzer, je doet er de rest van je leven mee. Anti-aanbaklagen zijn marketing-onzinpraatjes, als je met pannen kunt omgaan is het niet nodig: kipfilet bijvoorbeeld komt vanzelf los van de bodem door de maillard reactie en moet je niet te vroeg omscheppen, want dan kleeft 't er inderdaad nog aan. Koken is een leuke hobby, en goedkope anti-aanbaklaag-pannen van vier tientjes van de blokker / tefal horen daar niet in thuis, my 2 cents.

Voor 25 euro per pan krijg je, vooral als daar 'anti aanbak' pfas meuk op zit, baggerpannen. Kijk bv eens hier: https://www.kookwinkel.nl/pannen/koekenpannen.

Wegblijven uit de strijd met budgetmerken die dan lullig doen in de communicatie, het is zonde van de 80 jaar die je op aarde hebt, echt waar.
Goede pannen hoeven echt geen 150 euro te kosten per pan hoor. Ik heb De Buyer pannen van carbonstaal en die kosten 30-50 euro per pan en gaan echt een eeuwigheid mee.

En een hoop mensen koken niet als hobby, maar die koken omdat ze 's avonds wat warms willen eten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ozzie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:12:
[...]

Goede pannen hoeven echt geen 150 euro te kosten per pan hoor. Ik heb De Buyer pannen van carbonstaal en die kosten 30-50 euro per pan en gaan echt een eeuwigheid mee.

En een hoop mensen koken niet als hobby, maar die koken omdat ze 's avonds wat warms willen eten.
En los daarvan willen de mensen die koken wel als hobby hebben soms niet het hele proces van prepareren van een pan door en dan in de stress schieten als iemand met zeep de pan wil schoonmaken. etc etc etc

Bij mij lekker Tefal en eens per jaar gewoon een stel nieuwe...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
jeroenkb schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:28:
[...]

En los daarvan willen de mensen die koken wel als hobby hebben soms niet het hele proces van prepareren van een pan door en dan in de stress schieten als iemand met zeep de pan wil schoonmaken. etc etc etc

Bij mij lekker Tefal en eens per jaar gewoon een stel nieuwe...
Naja dat is ook gewoon een persoonlijk ding, want ik doe helemaal niks speciaals met mijn pannen. Behalve wat langer voorverwarmen. Dat niet schoonmaken met zeep is ook echt onzin, want dat kan gewoon. Je moet ze alleen niet in de vaatwasser stoppen en iets meer olie/boter gebruiken dan in een pan met anti-aanbaklaag. Pannen zijn om op te koken, niet te moeilijk over doen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Ben ik het niet helemaal mee eens. Inderdaad, voor bijna al het voedsel gaat een stalen/gietijzeren pan meer dan prima, maar er zijn gevallen waarbij teflon toch wel een goede keuze is.
Dan denk ik aan omelet, roerei en, mocht je de techniek niet helemaal in de vingers hebben, fragiele vis.

Ook die bereidingen zijn te doen in een goed voorbereide/ingebrande pan, maar niet iedereen heeft die, of heeft zin dat te regelen en bij te houden.

Verder hoeft een pan echt geen 100+ euro te kosten, dan zit je al snel in de hippe namen, weinig toegevoegde waarde pannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:36
fopjurist schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:01:
In dit geval is het een speciale pan met een laagje PTFE, wat heel ongezond is als je het binnenkrijgt.
Dat valt wel mee ("[...] there are no known risks to humans from using Teflon-coated cookware"). Het heeft een slechte reputatie, maar PTFE kan je bij wijze van spreken rustig eetlepels van eten zonder dat je er iets van krijgt. De dampen die vrijkomen als je PTFE te hoog verhit kunnen wel schadelijk zijn, en het bij productieproces worden er vaak vervelende stoffen gebruikt, maar die komen in principe niet in het uiteindelijke product. Als Tefal in de procedure een beetje z'n best doet om dit argument te ontkrachten ga je het heel moeilijk krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
fopjurist schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:01:
[...]

Dit is wel makkelijk gesteld, we moeten eerst vaststellen of dit wel onder de fabrieksgarantie of onder de wettelijke garantie valt. De fabrieksgarantievoorwaarden zeggen:

[...]

In de foto zie ik putjes, geen afbladderen. Volgens mij wordt dit niet gedekt.

Voor de wettelijke garantie gaat het erom dat de pan de eigenschappen moet bezitten die je mocht verwachten. Bij een normale pan staan de putjes een normaal gebruik niet in de weg en denk ik niet dat je wat kunt doen. In dit geval is het een speciale pan met een laagje PTFE, wat heel ongezond is als je het binnenkrijgt. Juist daarom staat dit gebrek normaal gebruik wel in de weg en is de pan niet conform. Dat betekent dat je recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging.

Als de verkoper dat niet wil, kun je de koopovereenkomst ontbinden en een termijn voor terugbetaling stellen. Daarna kun je een EPVG starten (de identiteit van de verkoper staat in de verkoopvoorwaarden) als de verkoper niet op tijd terugbetaalt.
Dat PTFE ongezond is dat is discutabel. Dat wordt blijkbaar gezien als "veilig": Consumentenbond. Waarschijnlijk bedoelen ze daar mee dat je er wel mee kan koken maar niet moet innemen. De Consumentenbond geeft ook aan dat PTFE blijkbaar zacht materiaal is en het krast. Daar kan ik me wat bij voorstellen, maar dan is deze pan een ontwerpfout denk ik dan. Dan ga je geen metaal op metaal afneembare handgreep voor bedenken.

Ik gebruik het precies zoals ze het adverteren in hun filmpjes.
[...]

Nou ja dit waren ook niet de allergoedkoopste pannen. Heb zelfs ikea koekenpannen gehad en die hielden het gerust 5 jaar vol en de grillpan ligt nog steeds in de kast.
Geen aandacht meer aan besteden, geen energie meer in investeren. Vloek een keer,

....

Waarschijnijk wordt dit het.

Ik voel me gewoon belazerd, ookal gaat het maar om 145 euro. Zijn ook geen Action pannen ofzo. Ik vind dit zo zonde van mn tijd dat ze me zo afwipelen als zo n groot bedrijf zijnde.

Ze zaten ook echt te zoeken in hun reacties. Vragen als hoe ik hem was. met welk afwasmiddel en spons. Vervolgens weer een mail met hoe ik de handgreep gebruik.

Dit was gewoon oh ik zie krassen in onze teflon pannen, wegflikkeren en meteen een nieuw set besteld. We hebben een druk gezin en zoals iemand anders ook al zei er moet voedsel op tafel komen.
Normaliter zoek ik van alles uit als ik wat haal, maar het is vermoeiend als je dit letterlijk voor alles moet doen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ozzie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:38:
[...]

Naja dat is ook gewoon een persoonlijk ding, want ik doe helemaal niks speciaals met mijn pannen. Behalve wat langer voorverwarmen. Dat niet schoonmaken met zeep is ook echt onzin, want dat kan gewoon. Je moet ze alleen niet in de vaatwasser stoppen en iets meer olie/boter gebruiken dan in een pan met anti-aanbaklaag. Pannen zijn om op te koken, niet te moeilijk over doen.
Helemaal eens. En aangezien ik niet met teveel vet wil koken gebruik ik dus Tefal oid. En als het eerste stukje er vanaf is dan komt er een nieuwe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
jeroenkb schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:45:
[...]

Helemaal eens. En aangezien ik niet met teveel vet wil koken gebruik ik dus Tefal oid. En als het eerste stukje er vanaf is dan komt er een nieuwe
Is ook helemaal prima, hiervoor had ik ook Tefal pannen met anit-aanbaklaag. Als je daar zuinig mee omgaat dan kunnen die ook relatief lang meegaan. Ik heb ze na 7 jaar pas vervangen, toen begon bij 1 vd 4 pannen de anti-aanbaklaag een beetje los te laten. Dus toen meteen de andere ook maar vervangen.

Ik wilde alleen aangeven dat het echt niet zo duur hoeft te zijn om goede pannen zonder anti-aanbaklaag te kopen. Ik wilde eerst een set gietijzeren Le Creuset koekenpannen kopen (200+ euro per pan, https://www.lecreuset.nl/...outen-handvat/CI0258.html) alleen toen ik in de winkel was vond ik ze zo ongelofelijk zwaar dat ik naar alternatieven ben gaan kijken en toen op de De Buyer pannen uitgekomen die een stuk lichter zijn en ook nog een heel erg betaalbaar.

@com2,1ghz Ik vind het wel bizar dat ze zo snel stuk gaan want ik heb best goede ervaringen met Tefal pannen in die prijs-klasse, maar deze serie met afneembaar handvat heb ik nog nooit gebruikt. Heb er wel naar zitten kijken dit voorjaar omdat ik nieuwe pannen wilde voor op de camping en deze leken me wel handig omdat het wel lekker compact opbergen is zonder handvatten, maar nu ik dit zo lees denk ik dat ze af vallen.

• paQ

paQ

Ozzie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:23:
[...]

@com2,1ghz Ik vind het wel bizar dat ze zo snel stuk gaan want ik heb best goede ervaringen met Tefal pannen in die prijs-klasse, maar deze serie met afneembaar handvat heb ik nog nooit gebruikt. Heb er wel naar zitten kijken dit voorjaar omdat ik nieuwe pannen wilde voor op de camping en deze leken me wel handig omdat het wel lekker compact opbergen is zonder handvatten, maar nu ik dit zo lees denk ik dat ze af vallen.
Dat handvat is geweldig, de pan zelf totaal niet duurzaam.
Er is hier 12 jaar lang elke 2-3 jaar een nieuwe set gekocht voor 44 euro per pan }:|

sinds 3 maanden overgestapt naar "hybride" pannen
https://onyxcookware.nl/p...brcT3GF5nLA0aAreeEALw_wcB

Bevallen vooralsnog goed, maar wel wennen met eiwitrijk voedsel... Zal me eens inlezen over dat maillard gebeuren...

[ Voor 84% gewijzigd door paQ op 30-11-2023 10:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• com2,1ghz
paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:33:
[...]

Dat handvat is geweldig, de pan zelf totaal niet duurzaam.
Er is hier 12 jaar lang elke 2-3 jaar een nieuwe set gekocht voor 44 euro per pan }:|
Tja tegenwoordig zit er wel op alles een abonnementsmodel op :9

• paQ

paQ

com2,1ghz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:35:
[...]

Tja tegenwoordig zit er wel op alles een abonnementsmodel op :9
ja zo zou je het bijna kunnen stellen

Overigens, na een jaar of 3 springt vanzelf de bodem een keer los tijdens het koken :')

POING!!!!

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 18:00
Beter koop je teflon pannen meer al die stukjes pfas die je eet is niet goed voor je. Ga voor gietijzer en gezond en niet voor gemak en ongezond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

talin

ES-MA

Figo112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:37:
Beter koop je teflon pannen meer al die stukjes pfas die je eet is niet goed voor je. Ga voor gietijzer en gezond en niet voor gemak en ongezond
ik doe echt mn best om dit fatsoenlijk te intrepeteren maar mn hoofd doet zeer!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:42
talin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:33:
[...]

ik doe echt mn best om dit fatsoenlijk te intrepeteren maar mn hoofd doet zeer!
Ik vermoed dat dit moest zijn:
"Beter koop je geen teflon pannen meer. Al die stukjes PFAS die je eet is niet goed voor je. Ga voor pannen van gietijzer en gezond en niet voor gemak en ongezond."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Figo112 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:37:
Vziw valt dat we mee:
Deeltjes PTFE die van de Teflon-laag loskomen kunnen in het voedsel belanden. "Dit is ongewenst, maar niet schadelijk. PTFE is een stof die niet door het lichaam kan worden opgenomen of verteerd en het verlaat het lichaam in onveranderde vorm."
Het grootste gevaar zit op de productie locaties vziw:
Hoogleraar milieuchemie en toxicologie Jacob de Boer onderzoekt chemische stoffen en richt zich de laatste jaren op PFAS, inclusief PTFE en GenX. "PFAS kan in je bloed terecht komen, daar jarenlang in blijven en leiden tot nierkanker, teelbalkanker, een verhoogd cholesterol en leverproblemen", vertelt hij.
"Dat gebeurt niet via normaal gebruik van Teflon-pannen, maar doordat PFAS ingezet wordt bij de productie en daarna weer geloosd moet worden, verdwijnt het in ons leefmilieu. Iedereen in Europa heeft PFAS, dankzij DuPont, in zijn bloed."
https://www.nu.nl/weekend...-van-pannen-met-pfas.html

Dus ja, het is beter om PFAS vrije pannen te kopen en te gebruiken, maar dan voornamelijk zodat die minder geproduceerd worden en op de productie locatie de stoffen niet vrij komen.
Verder zal het idd ook beter kunnen zijn voor je baksels afhankelijk van je gebruik :)

Beter stop je wat effort in je post leesbaar maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 07-12-2023 11:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

De algemene discussie over anti aanbaklagen en wat wel/niet goed is, mag stoppen hier. Die gaat teveel offtopic om nog nuttig te zijn voor TS.

Deze discussie past beter in een (eigen) topic in AZ.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik zou gewoon even deze brief sturen:

https://www.juridischloke...ing-ondeugdelijk-product/

De algemene voorwaarden hebben het over een aanbeveling, beetje raar. Verder lekker afscheid nemen van de pannen en een negatieve review achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Tja het is een gebruiksvoorwerp en op de rand kook je ook niet hoop ik, ik zou er niet te zwaar aan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 21:03

mjl

Ugh

com2,1ghz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:08:
[...]

Dat PTFE ongezond is dat is discutabel. Dat wordt blijkbaar gezien als "veilig": Consumentenbond. Waarschijnlijk bedoelen ze daar mee dat je er wel mee kan koken maar niet moet innemen. De Consumentenbond geeft ook aan dat PTFE blijkbaar zacht materiaal is en het krast. Daar kan ik me wat bij voorstellen, maar dan is deze pan een ontwerpfout denk ik dan. Dan ga je geen metaal op metaal afneembare handgreep voor bedenken.

Ik gebruik het precies zoals ze het adverteren in hun filmpjes.

[...]

Nou ja dit waren ook niet de allergoedkoopste pannen. Heb zelfs ikea koekenpannen gehad en die hielden het gerust 5 jaar vol en de grillpan ligt nog steeds in de kast.

[...]

Waarschijnijk wordt dit het.

Ik voel me gewoon belazerd, ookal gaat het maar om 145 euro. Zijn ook geen Action pannen ofzo. Ik vind dit zo zonde van mn tijd dat ze me zo afwipelen als zo n groot bedrijf zijnde.

Ze zaten ook echt te zoeken in hun reacties. Vragen als hoe ik hem was. met welk afwasmiddel en spons. Vervolgens weer een mail met hoe ik de handgreep gebruik.

Dit was gewoon oh ik zie krassen in onze teflon pannen, wegflikkeren en meteen een nieuw set besteld. We hebben een druk gezin en zoals iemand anders ook al zei er moet voedsel op tafel komen.
Normaliter zoek ik van alles uit als ik wat haal, maar het is vermoeiend als je dit letterlijk voor alles moet doen.
Ik zou me ook belazerd voelen, zeker als je bij een garantie claim als een domme eindgebruiker wordt weggezet. Als je een rechtsbijstand verzekering hebt kan je die vragen hierbij te helpen, als ze er de tijd voor willen nemen laat Tefal dan maar voelen dat ze fout zitten. Ik zou het ook zien als een princiepe kwestie, en 144 euro is best geld…. Wellicht voor jou of mij niet een drama maar er zijn ook mensen die het niet kunnen missen, die worden ook zo behandeld en ik vind dat niet kunnen.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
[...]

Nou heb me ingelezen en ben ook gegaan voor een set De Buyer Carbone Plus. Holy shit wat een verbetering is dit zeg. Gewoon een pan zonder gezeik. Inmiddels laat de Tefal set ook deeltjes los op het oppervlakte. Een goed lesje geweest voor mij. Het is ook een stuk leuker nu omdat het eten een stuk aantrekkelijker uitziet en smaakt omdat er een krokante laagje komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kji5bBEw9GJ2cFwb7xadj6VHgUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ka6M7GSLT3SK9WZDAonAKxQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgjvoMgv-YXV4DmkPbflYM9s-bI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuDBh7Pb193wkGMW1dngAa49.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Verdere discussie over pannen mag in Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 worden gevoerd. Dan doe ik dit topic op slot, gezien het hier niet meer over een garantieafhandeling gaat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.