Onzuinige maar fijne auto inruilen voor iets zuinigers ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 16:38
Ik ben de trotse eigenaar van een Hyundai Santa Fe uit 2004, eigenlijk compleet in topstaat met nog geen 160 duizend Nap op de teller. En ik ken hem al vanaf nieuw, overgekocht voor 1700 euro, en is nu ongeveer 3000 a 3500 waard.

Maar:
De wegenbelasting is duur (rond de 80 per maand) en hij rijdt 1 op 9 a 1 op 10. Qua onderhoud (wat ik zelf doe) ben ik ongeveer 35 euro per maand kwijt. En hij is redelijk traag met zijn 2.0 op 1600 kg

Bij 10 duizend kilometer per jaar kost de auto me ongeveer 300 euro per maand met de huidige benzineprijzen.

Nu is het een toffe auto en hij kan goed 1 keer in de 3 maanden een aanhanger trekken, maar hij is eigenlijk minder praktisch dan de ford focus station 1.6 die ik hiervoor had.

De laatste tijd twijfel ik dus wat ik ermee moet. Voor 3500 a 4000 koop je niet persee iets betrouwbaarders en vaak met meer kilometers, als het om een station gaat.
Dus af en toe denk ik eraan om iets kleins en simpels terug te kopen. Een swift of Aygo is per kilometer een stuk goedkoper, en dat zal me bij 10.000km per jaar rond de 1200 a 1600 schelen op jaarbasis.

Hoe kijken jullie tegen dit soort zaken aan? De een zegt dat 300 per maand alsnog een best groot bedrag is voor een auto uit 2004, de ander vind het weer kei weinig als ik voor die 300 10 duizend km kan rijden en de auto zelf onderhoud.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
Rij zelf een Subaru Forester en ben dus gewend aan hoge wegenbelasting en verbruik

Maar de auto die je nu rijd ken je qua onderhoud en is effectief afgeschreven.
Meest rendabele optie is dan met zo weinig kilometers doorrijden en vervangen als het nodig is.

Zoals je zelf zegt zit er tussen een Sante Fe en een Swift of Aygo wel flink wat tussenin.

Dus bepaal eerst wat wil je met je auto en waar voel je je prettig bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:23
Voor 300 euro per maand zou ik lekker door rijden in een Santa Fe. Met een prius ben ik bijna hetzelfde bedrag kwijt per maand (onderhoud dealer) maar heb ik geen trekhaak -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

Ik denk dat je met die kilometers prima dat verbruik op de koop kan nemen. Een goede betrouwbare auto met een beetje comfort vind je voor dat geld namelijk niet meer terug... 2e hands markt is echt schreeuwend duur geworden.

En als je een Sante Fe hebt gereden dan ga je je doodergeren aan een Aygo.

Ik rij 35000 per jaar ongeveer, maar ik zou (ookal is ie super zuinig) niet een A-segment auto kopen. Wees er van bewust dat die kleine auto'tjes erg gewild zijn... je krijgt voor het zelfde geld veel meer auto in de wat grotere klassen.

Laat ik het zo zeggen: Met die kilometrage is het prijsvoordeel van een zuinigere auto verwaarloosbaar als je het hebt over comfort, maar ook zeker gezien het risico dat je loopt op qua reparaties bij 2e handse autos in die prijsklasse...

en ja 300 euro per maand is tegenwoordig echt heel weinig voor autorijden.. helaas

[ Voor 5% gewijzigd door Momentumlol op 29-11-2023 18:59 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Door rijden! d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:35
Met de Santa Fe weet je nu wat je hebt. Vervang je deze dan heb je geen idee waarom de vorige eigenaar hem heeft weggedaan. Bespaar je aan de ene kant 1000 euro per jaar aan brandstof dan ben je aan de andere kant 2000 kwijt aan garagekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 16:38
Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee
Denk dat ik uiteindelijk wel blij zou zijn met een ford focus of Volvo v50/ kia cee'd station. Maar misschien hoeft dat niet meteen, en kan ik eerst eens sparen om echt wat nieuwers te kopen.

De 300 euro per maand is inderdaad eigenlijk al erg weinig

In de tussentijd misschien gewoon deze afrijden.. Blijft lastig..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1