Vocht onder deurmat

Pagina: 1
Acties:

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:18
Goedemiddag mede-Tweakers,

Heb even een second opinion nodig voordat ik met mijn twee linkse handen wat ga doen ;)

Al een paar winters merkte we dat in de winter er veel vocht (lees tot soms klein plasje aan toe) onder de deurmat ontstond bij de dorpel van de voordeur. Hier zit ook het kruipruimte luik in de buurt. De vloer zelf is PVC.

De vloer is een cement dekvloer, aan de onderkant geisoleerd met een dikke (piep?)schuim laag. Huis zelf is houtskeletbouw. Kruipruimte is +/- 60cm hoog nog.

Nu was het mij al opgevallen dat de kruipruimte in de winter altijd erg nat is. Grond is erg modderig met wat plasjes en de druppels hingen aan de onderkant van het isolatieschuim, en als je een keer in de kruipruimte kroop had je lokale regenbuien. Daarnaast waren ook de funderingsbalken kletsnat. Dit alles ondanks dat er meerdere ventilatieopeningen in de kruipruimte zitten, maar ons perceel grenst ook direct aan de rivier de linge, dus wat dat betreft is wat drassigheid te verwachten.

Nu was mijn vermoeden altijd, dat dit ook de oorzaak was van het vocht onder de deurmat. Dat het daar ergens omhoog kroop. Toen hebben we afgelopen jaar maar de kruipruimte met een 30cm chips laag vol gegooid (ja ik weet dat sommige hier fel tegen zijn en met zeil werken, voordeel is, ik heb een kleine vrouw van 1m50 die het zo aan de kant kan schuiven als we ergens bij moeten).

De funderingsbalken zijn nu netjes droog en ook geen druppels meer aan de onderkant van de vloer.

Het leek ook goed te gaan onder de deurmat, maaaaaar..... vandaag zag ik tot mijn verbazing wederom wat nattigheid.

Ik heb meteen grof geschut ingezet en de stukjes PVC daar weg getrokken. Nu zie ik dat daar het cement/egaline niet netjes tegen de dorpel zit en ik vermoed dat het vocht hierdoor nog naar binnenkomt? Ik kan iets onder het hout doorsteken met een kleine schroevendraaier Het lijk alsof ze met de vloer leggen dit wat dicht hebben gesmeerd met de vloerlijm, die moest ik er een beetje uitpeuteren, maar that's it.

Is dit de mogelijke oorzaak volgens jullie? Zo ja, is het kwestie van wat egaline of cement in laten lopen om het dicht te maken en opgelost of moet ik nog andere maatregelen treffen?

Buiten zie ik overigens niets geks

Hoor graag jullie mening!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Daxc75FSSOIahRpwNYwvkv_toYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpOyKUc7HjpNaaiqucTMiqta.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76cJjr2VNyr7H0LFg9HTQF8iqlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QNAWAOBa4dHkXKnMUvgP7vz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EApI7AS97nlfWE-MaU8LZmbXOf8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scoLEnJIByxldYfdkZEivn63.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtaF0wq24J4ZQ-stW9YAjJHyQCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0AIgbpLeAQjilj5v0mpzuEa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WiFv-UNX9mNRyD7LjzwWOB_ONE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1MGppwIFk4M3ujLct17nVA1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh-SnT-DPSenjlhQHEZLPRXl294=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvHb3pWKuVIZO0ivYunMbKu5.jpg?f=fotoalbum_tile

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-12 23:09
Geen oplossing, maar wat mij opvalt is dat de schroeven van je strip aan de binnenzijde verroest lijken te zijn.
Leg daar eens wat gerecycled papier (ikea handleiding is ideaal ;) ) om te kijken of je vocht niet van boven af komt.
Wel even een paar regen buien afwachten met bij voorkeur wind richting de deur

[ Voor 17% gewijzigd door The-Source op 29-11-2023 15:29 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Als je vermoed dat er vocht langs de dorpel komt, daar waar je met je schroevendraaier tussen past, kan je die rand dan niet even beetje afkitten ofzo?

Goedkope oplossing, als het werkt zou je denken.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:21
Niet gewoon condens wat van het ruitje naar beneden loopt? De plek heeft dezelfde maat als de ruit, zo lijkt het op de foto.

Wat gebeurt er als je de verwarming in de gang wat hoger zet? Misschien verdwijnt het condens dan wel. (Als condens de oorzaak is.)

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Flight777
The-Source schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:29:
Geen oplossing, maar wat mij opvalt is dat de schroeven van je strip aan de binnenzijde verroest lijken te zijn.
Leg daar eens wat gerecycled papier (ikea handleiding is ideaal ;) ) om te kijken of je vocht niet van boven af komt.
Wel even een paar regen buien afwachten met bij voorkeur wind richting de deur
Goeie, kan ik nog even proberen
Dracula schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:29:
Als je vermoed dat er vocht langs de dorpel komt, daar waar je met je schroevendraaier tussen past, kan je die rand dan niet even beetje afkitten ofzo?

Goedkope oplossing, als het werkt zou je denken.
Zou ook kunnen, maar er zat al lijm, pvc en een kit randje aan bovenkant pvc vloer tussen...
Skynett schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:35:
Niet gewoon condens wat van het ruitje naar beneden loopt? De plek heeft dezelfde maat als de ruit, zo lijkt het op de foto.

Wat gebeurt er als je de verwarming in de gang wat hoger zet? Misschien verdwijnt het condens dan wel. (Als condens de oorzaak is.)
Ruitje zit in het midden van de deur, deze plek zit een stuk verder naar links in de hoek. Ruitje zelf is ook niet vochtig oid.

• Flight777
Bovenkant van de mat is overigens niet vochtig

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-12 17:57
Sluit de tochtstrip onderaan de deur wel goed af? Hier een iets hogere dorpel, beton. Binnen op die dorpel een natte plek aan de binnenkant. Tochtstrip van 30 jaar oud vervangen voor een nieuwe en de plek was weg. Bleek dus tocht te zijn onder de deur door dat condenswater achterliet op de koude dorpel.

Addicted to silent computing

Pagina: 1