DIY frankenstein-powerpack vraagjes (SSR + BMS)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
normaal post ik wat uitgebreider, het lange verhaal kort is dat ik diverse accu's wil koppelen tot 1 grote accu-pack, omdat de accu's van diverse kwaliteit zijn, wil ik een Arduino of ESP gebruiken om ze individueel te markeren als "goed" of "kapot"

sorry als ik dingen wat minder duidelijk of onjuist verwoord

Ook al bestempel ik ze als "goed" wil niet zeggen dat je elke accu de zelfde mA waarde zal hebben en bij bijvoorbeeld 600mA is hij gewoon afgeschreven --> afvoeren naar de milieu straat.

ik wil alles eigenlijk via USB-C aansluiting opladen & gebruiken (5-20v max 6A (120W))

Ik wil een Esp of Arduino inzetten om elke accu in / uit het circuit te zetten dit wil ik via Solid State Relays (SSR)doen en gelijk daarmee bepalen of de aangesloten accu binnen de spec's valt die verwacht worden.
+ een "verwachte runtime van huidig verbruik" (resterende aantal Watt's)

Losse li-ion (18650 of platte powerpacks) op een aparte "5v lijn" en bv boormachine accu (14v/18v/20v) op bv "12v lijn" waar nodig zet ik dan een step up naar 20v of step down naar 9v/5v (als de USB-C PD board dat niet zelf kan ;)

1x per x tijd wil ik de accu's testen (individueel) dus bv een 20W load en trek ze maar leeg en laad ze maar weer op.. voldoet het niet aan de "spec" --> slecht ---> afvoeren

uitgangs postitie = stel ik heb 20 accu's parallel aangesloten (0,5A-1A max per accu)
Dan zijn mijn vraagje(s)
Kan ik dan een SSR gebruiken om een rotte accu eruit te halen zonder invloed op de rest ? of moet ik extra maatregelen nemen om eventuele rimpels weg te nemen ?
Ik stel me zo voor dat als ik met 0,5A per accu zou rekenen, en mijn ondergrens is 3A dat ik minimaal 7 werkende accu's moet hebben om iets wat aangesloten is te voorzien van stroom. (zit ik dan op het goede spoor?)

ps de accu's komen uit oude telefoons/laptops o.a en waren ooit bedoelt als powerwall project
maar het is allemaal net niet genoeg/variabel van specificaties, dus vandaar dit project
Daarnaast het leuk zou zijn om bv via een adapter een accu-pack van een powertool oid aan te kunnen sluiten of je auto accu te laden (in nood) maar dat is een brug te ver
als UPS gebruiken of een inverter aansluiten/zie ik ook niet gebeuren.

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Waarom zou je een Solid-state relais (SSR) willen gebruiken? Uit je verhaal maak ik op dat het hier enkel gaat om gelijkspanning, SSR's hebben een nuldoorgang nodig om te schakelen en worden naar mijn weten alleen gebruikt in AC schakelingen.

In dit geval lijkt het mij logischer om FET's / MOSFET's te gebruiken om de losse accu's te schakelen. Als je dit wil combineren met een ontlaad lus heb je dus 2 FET's per accu nodig. Een om de accu af te koppelen van de rest van het systeem en een FET om een accu per keer door te verbinden met het 20 W element.

Opzich kun je met oude accu-packs met 18650 cellen nog prima hergebruiken, alleen waarom zou je nog geld en moeite stoppen in oude telefoon accu's? Qua vormfactor en aansluitingen lijkt mij dit niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er bestaan ook SSR's voor DC spanningen, maar dat terzijde.

Inderdaad kan je prima met een FET een DC spanning in en uit schakelen. Maar je wilt iets van een laad/ontlaad test doen om te kijken of ze op conditie zijn? Waarom dan geen simpele iMax B6 lader pakken, eventueel 6 gelijke accu's in serie schakelen met een balancekabel aan de lader? Dan kan je wat laad cyclussen er op los laten en het balanceren in de gaten houden als ook bij vol een interne weerstand test doen. Een simpele B6 achtige lader heb je al voor 40 tot 50 euro op een 220v voeding en zelfs voor een 20 euro voor op een 12v voeding.

USB-C kan niet direct een accu laden, je zult toch een laadcircuit moeten hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@TorxWorx SSR omdat omdat ik een newb ben op electronica gebied ik, een relay gebruikt word hier om een "ups" te maken. YouTube: DIY UPS - part 3 - with 12V and 19V (for Asus router) (magnetische relay) alleen in dit filmpje kost alleen 33ms - 13ms om van 230 (adapter) naar bms accupack te schakelen, dat vond ik nog wel een minpunt. en ik zag dat ze ook in through-hole vorm komen.
Opzich kun je met oude accu-packs met 18650 cellen nog prima hergebruiken, alleen waarom zou je nog geld en moeite stoppen in oude telefoon accu's? Qua vormfactor en aansluitingen lijkt mij dit niet ideaal.
bedoelde eerder verschil tussen flatpack vs 18650,

@memphis denk dat ik eigenlijk uitkom op een DIY Imax dingus, maar dan gelijk met powerbank functie

de FrankenPowerpack is meer bedoeld omdat ik langzaam toch wel een stapeltje heb van redelijke accu's en zonde vind om ze tussen 2A en 1A (bijvoorbeeld) naar de mileustraat af te voeren wil ik ze nog gebruiken, dat houd wel in dat ze vervangbaar moeten zijn. alles wat in betere staat is kan ik gebruiken om mijn powertool accu(s) te fixen

ps als ik een lood accu (auto) kan laden is dat mooi meegenomen maar als dat niet kan ook goed.

Voor nu ga ik me lekker in mosfet(s) verdiepen,

ps wat zouden jullie als oscilloscoop aanraden ? is zoiets als dit https://www.eleshop.nl/fnirsi-dso152-oscilloscoop.html beetje geschikt ? prijs is meer omdat ik als het het "kapot maak" ik minder tranen laat lopen en makkelijker (geinformeerder) kan kiezen..

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 29-11-2023 21:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt meerdere cellen van dezelfde chemie toch gewoon parallel laten staan? Maakt niet uit als ze achteruit gaan. Pas als de cel intern gaat lekken, dan moet hij weg. In serie wordt lastig. Dan moet de capaciteit gematched zijn.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
xah5kiDe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:33:
Je kunt meerdere cellen van dezelfde chemie toch gewoon parallel laten staan? Maakt niet uit als ze achteruit gaan. Pas als de cel intern gaat lekken, dan moet hij weg. In serie wordt lastig. Dan moet de capaciteit gematched zijn.
niet zo makkelijk, want de ene cel dropt langzamer in Voltage dan de ander.

Dan zou ik een step up per cel moeten doen naar 5v, met een BMS ertussen die under/over bescherming heeft,

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
vso schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:49:
ps wat zouden jullie als oscilloscoop aanraden ? is zoiets als dit https://www.eleshop.nl/fnirsi-dso152-oscilloscoop.html beetje geschikt ? prijs is meer omdat ik als het het "kapot maak" ik minder tranen laat lopen en makkelijker (geinformeerder) kan kiezen..
Het enige nadeel wat ik zie bij deze oscilloscoop is dat je maar 1 kanaal hebt. Als je bijv. iets van I2C of SPI wil bekijken werkt het beter met een 2 kanaals scope. Bandbreedte en sample rate zou ik in deze prijsklasse niet al te veel op letten.

De bediening is natuurlijk subjectief, zelf vind ik draaiknoppen voor de verticale en horizontale schaalverdeling het prettigst. Een USB oscilloscoop kan ook een goede optie zijn, nadeel is dat je altijd een laptop erbij moet hebben staan. Bij de gelinkte scope lijkt mij qua bediening een beetje twijfelachtig. De merken UNI-T en Owon lijken dit wat beter voor elkaar te hebben. Een vriend van mij heeft een handheld Owon scope/multimeter combi (type weet ik zo even niet) en is daar best tevreden mee. De prijs ligt wel een stuk hoger dus wellicht kun je beter proberen of een goedkope voor jou voldoet, een duurdere en betere oscilloscoop kopen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TorxWorx schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:24:
[...]

Het enige nadeel wat ik zie bij deze oscilloscoop is dat je maar 1 kanaal hebt. Als je bijv. iets van I2C of SPI wil bekijken werkt het beter met een 2 kanaals scope. Bandbreedte en sample rate zou ik in deze prijsklasse niet al te veel op letten.

De bediening is natuurlijk subjectief, zelf vind ik draaiknoppen voor de verticale en horizontale schaalverdeling het prettigst. Een USB oscilloscoop kan ook een goede optie zijn, nadeel is dat je altijd een laptop erbij moet hebben staan. Bij de gelinkte scope lijkt mij qua bediening een beetje twijfelachtig. De merken UNI-T en Owon lijken dit wat beter voor elkaar te hebben. Een vriend van mij heeft een handheld Owon scope/multimeter combi (type weet ik zo even niet) en is daar best tevreden mee. De prijs ligt wel een stuk hoger dus wellicht kun je beter proberen of een goedkope voor jou voldoet, een duurdere en betere oscilloscoop kopen kan altijd nog.
Dank, ik heb diverse tools, SDR, Buspirate, logic analyzer o.a die aan een RPi worden gekoppeld met touchscreen

Osciliscoop heb ik nog niet en denk met boven staande tools is het signaal vinden om verder te analyzeren met die tools wel makkelijk, powerpack die ik wil bouwen gaat het geheel transporteerbaar maken..

maar alles op 1 scherm is inderdaad niet altijd even handig, 2 kanalen (vergelijk van A en B) is ook wel goeie ik ga eens verder zoeken erop.. nogmaals dank

wat ik alleen niet tof vind is dat wegvallende accu-spanning(en) het geheel opeens uitvalt, dus als ik tijdig een afsluit signaal kan sturen naar de RPI als de runtime nog 5min is oid dan ben ik happy
+ soort van multi-traps dingetje zijn waarbij ik keuze hebt tussen zeg x aantal W per verzameling accu's (meer om bv nog een gsm of iets anders op te laden) maar dat zijn 10 stappen verder voor nu weer lekker terug naar de tekenbank

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

vso schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:20:
[...]

niet zo makkelijk, want de ene cel dropt langzamer in Voltage dan de ander.

Dan zou ik een step up per cel moeten doen naar 5v, met een BMS ertussen die under/over bescherming heeft,
Niet waar. Cellen die parallel staan hebben allemaal dezelfde spanning ongeacht hun capaciteit. De stroom per cel is wel anders.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die scoop zal prima voldoen om laagfrequent een signaal te volgen. Ik heb zelf (voor erbij) een DS202, dat is een 2 kanaals scoop met ongeveer dezelfde specs. Maar inderdaad, als je meer wilt moet je toch wel wat meer neerleggen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:32
tip van flip: Investeer dan ook in een goede brandblusser/zandbak om brandjes de kiem in te smoren.
Dit soort projecten, hoe tof ook, vind ik ook altijd een hoog gehalte 'vlambaarheid' bevatten.
Tof project, maar weer voorzichtig!

*sowieso

• memphis

memphis

Yep, lithiumbrand is het beste te stoppen met zand, water maakt het erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@DonJunior snap je insteek maar zand is niet het meest beste @memphis water is eigenlijk "beter"
afgezien daarvan deel ik wel de tip van flip insteek.. :+

maar praktisch zijn beide niet omdat: water + elektra is niet erg handig is totdat het product eenmaal "defect" is; Dan word het opeens erg nuttig blusmiddel want het haalt 2 van de 3 vereiste weg voor "vuur" namelijk hitte en brandstof, alleen de gebruikte stoffen in de accu's lossen slecht op in water wat uit het water halen niet positief resultaat geeft (hierom liggen tesla's 7 dagen in een container met water en dan nog zijn ze gevaarlijk)

Zand isoleert te goed en je geproduceerde warmte (zolang het product werkt) maakt het niet bevoordelijk voor de levensduur; ,En zoals hierboven 1maal defect haalt het (mits voldoende zand) alleen de lucht weg dus vandaar wat slechter

Zoiets als dit is wellicht het beste bij je electronica in huis (maar je wilt er niet in de buurt slapen waar dit object hangt)
Afbeeldingslocatie: https://www.mabo-brandblussers.nl/environment/cache/images/500_500_productGfx_226f8d13d41997848d48b03908e6e775.jpg

ps ik heb daadwerkelijk het t-shirt en (klein) litteken om het te bewijzen .. voor de rest pretendeer ik niet het "beter" te weten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 30-11-2023 13:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Veel brandweerkorpsen hebben een uitgebreid onderzoek gedaan nadat een brand van een elektrische auto niet te blussen was en kwamen tot de conclusie dat ze kennis moesten bijspijkeren.

Hier wat over LiPo branden https://www.vdp.com/NL/Ni...je-een-batterijbrand.html

Pagina: 1