Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrnoo
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn gaming desktop-PC.

Sinds twee weken geleden viel mijn PC bij het gamen plots zonder waarschuwing uit. De PC kon wel opnieuw opgestart worden. Wanneer ik de PC opnieuw opstartte kwam er wel een vreemd statisch geluid uit mijn headset.
Dit is een aantal keren gebeurd, maar ik kon telkens mijn PC opnieuw opstarten zonder problemen.
Er was ook geen verlies aan vermogen tijdens het gamen, alles werkte zoals normaal.

Echter gebeurde dit eergisteren opnieuw. Maar deze keer sprong de zekering van mijn bureauruimte in de elektriciteitskast uit. Ik vermoed dus een soort kortsluiting.
Sinds dat dit gebeurd is start mijn pc helemaal niet meer op.

Ik had meteen het gevoel dat er iets mis was met mijn PSU, dus heb ik een nieuwe PSU aangekocht en uitgetest. Wanneer ik de nieuwe PSU verbind met de PC, brand het lichtje van mijn WIFI component dat aan mijn moederbord verbonden is. Dus er komt wel energie door het moederbord.

De PC startte nog steeds niet op, dus besloot ik om een heel nieuw moederbord te installeren, omdat ik online had gelezen dat een kapot moederbord plotse uitvallen kan veroorzaken.

Nadat ik het nieuwe moederbord heb geïnstalleerd (zelfde moederbord als voorheen) werkt mijn PC nog steeds niet.

Weet er iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Het gaat om een custom build PC, die ik 4 jaar geleden heb gemaakt. De PC heeft altijd heel goed gewerkt.

De onderdelen van mijn PC zijn:
- AsRock B450M PRO4 R2.0 Moederbord
- Gigabyte GP-UD850GM PG5 PSU
- AMD Ryzen 5 2600 Processor
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 RAM
- Intel 660p 512GB M.2 SSD
- Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM008 Barracuda HDD
- Cooler Master Hyper 212 EVO CPU Fan
- Gigabyte GeForce RTX 2060 Windforce 6G (Rev 2.0) GPU
- TP-LINK WLAN Adapter Archer T6E AC 1300 PCI-E Wifi

Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartblitz
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-01-2024
Heb je al naar de power cable gekeken of hier iets mis mee is? Of misschien de stekkerdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrnoo
Bartblitz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:13:
Heb je al naar de power cable gekeken of hier iets mis mee is? Of misschien de stekkerdoos?
Ja die heb ik allemaal al getest. Heb ook meerdere stopcontacten uitgetest maar geen succes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartblitz
Je weet ook zeker dat je RAM nog werkt? Of uberhaupt alles wat op het moederbord vast zat toen de pc random uitging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrnoo
Bartblitz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:20:
Je weet ook zeker dat je RAM nog werkt? Of uberhaupt alles wat op het moederbord vast zat toen de pc random uitging?
Ik heb de PC proberen opstarten met elke RAM stick apart. Alsook zonder GPU. Beide hadden hetzelfde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft je hardware een flinke klap gehad van een defecte voeding. Het lijkt mij verstandig om de PC te brengen naar een speciaalzaak want dit kan nog een hele flinke klus worden. Elk component kan namelijk aangedaan zijn.

Het is zuur, zeker, maar bezuinig nooit op je voeding en zeker niet bij zelfbouw. Als je een prebuild hebt en die voeding gaat fout dan heb je garantie (dat het weer gemaakt wordt). Bij zelfbouw moet je dat kunnen bewijzen en dit kan lastig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrnoo
Update:

Ik heb de oorzaak gevonden. Het waren de kabels die kapot waren.

Ik heb de computer eerst opgestart met enkel 1 RAM stick en hij startte meteen op.
Vervolgens heb ik systematisch componenten toegevoegd en hij bleef opstarten.
Tot ik de kabel van de PSU naar de CPU op het moederbord connecteerde, toen startte hij niet op.

Ik heb deze kabel dan vervangen en nu werkt hij weer zoals het hoort.

Toch bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Fijn om te horen. Dit moet een pak van je hart zijn. Met een beetje pech zijn dit hele dure grapjes.

Dus een groter stuk vlees bij het kerstdiner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:54
Arrnoo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:41:
Update:

Ik heb de computer eerst opgestart met enkel 1 RAM stick en hij startte meteen op.
Tot ik de kabel van de PSU naar de CPU op het moederbord connecteerde, toen startte hij niet op.

Als ik het goed begrijp: heb je de oude PSU kabels bij de nieuwe PSU gebruikt? Dit is vragen om problemen: bij vervangen PSU altijd de meegeleverde kabels gebruiken. Tenzij je hem 1 op 1 met exact dezelfde voeding hebt vervangen. Maar 4 jaar na dato is er grote kans dat een voeding met zelfde naam niet meer echt 100% gelijk is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-06 22:14
Update:

Wat was je vorige voeding?
Waarom heb je nu zo'n prutmerk voeding gekocht? Gigabyte heeft MEIC als OEM en die bakken er tot nu toe niet erg veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartblitz
Update:

Ah kijk! Top dat je het gevonden hebt!
Pagina: 1