[Unifi] Multi-Gig internet + 10G thuisnetwerk + Wifi 6E

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje86
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-04-2024
Ik ben op zoek naar wat feedback inzake deze setup die ik in gedachten heb voor woning die ik volgend jaar ga betrekken. Mijn uitgangspunten;

- Wifi 6E waarbij de accesspoints met 2.5G naar PoE switch gaan
- Bekabeling is cat6a door huis; devices die via wandcontactdoos inprikken primair op 10G
- Woning heeft 2 glasvezel aansluitingen, primair 5G Delta, secundair 1G KPN (backup)

In het netwerk rack heb ik de volgende opstelling in gedachten;
  1. UDM-SE
  2. USW-Pro-Aggregation
  3. USW-Enterprise-24-PoE
  4. USW-EnterpriseXG-24
Door het huis; 3x U6-Enterprise-IW en 1x U6-Enterprise

Het idee is de UDM-SE met UACC-DAC-SFP10-0.5M te verbinden met de USW-Pro-Aggregation en om vanaf de USW-Pro-Aggregation middels UACC-DAC-SFP28-0.5M de USW-EnterpriseXG-24 aan te sluiten om hem op 25G te krijgen.

De USW-Enterprise-24-PoE hangt dan aan de USW-Pro-Aggregation middels UACC-DAC-SFP10-0.5M kabel.

Vervolgens prikken de access points, deurbel en chime (allemaal PoE) in op de USW-Enterprise-24-PoE, en gaan de rest van de end-devices naar de USW-EnterpriseXG-24.

Ik ben nieuw in de wereld van Unify dus mogelijk heb ik onlogische keuzes gemaakt en kunnen zaken slimmer / efficiënter.

Hoor graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De vraag die ik me eerst altijd stel als ik zo een opstelling zie is waarom mensen voor thuis toch zoveel geld willen uitgeven aan dure 10G netwerken.

Volgens mij moet de eerste persoon die thuis van 10G gebruik gaat maken zelfs nog geboren worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje86
FightingFalcon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:43:
De vraag die ik me eerst altijd stel als ik zo een opstelling zie is waarom mensen voor thuis toch zoveel geld willen uitgeven aan dure 10G netwerken.

Volgens mij moet de eerste persoon die thuis van 10G gebruik gaat maken zelfs nog geboren worden :-)
Niet helemaal de soort reacties naar waar ik op zoek ben. Vast goed bedoeld maar gaat mij inhoudelijk om feedback in het Unify ecosysteem of dit slimmer / efficiënter kan. Niet over de nut of noodzaak voor 10G thuis :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:43
@tweakje86 Wat is precies het doel van de UDM-SE? Ik begrijp dat hier alles op zit, maar wanneer ik kijk naar je opzet zou ik eerder gaan voor de Gateway Professional. Deze lijkt* mij juist meer ontworpen voor beveiliging en het routeren van (internet)verkeer. Dit kan mogelijk wel het verschil maken in het halen van de 5Gb internet of niet.
Zo moet de UDM-SE het geheugen en cpu delen met de controller en protect.

Gezien de enige deurbel zou ik voor de protect en controller, kiezen voor een cloud key. Of de controller in de cloud van Unifi.

Verder.. :+ kan ik wel dezelfde opmerkingen maken als @FightingFalcon, maar stel ik liever de vraag: Waarom 25G/10G in je netwerk? Als back-bone 10G en verder 2,5Gb poorten kan ik zeker wel inkomen als je opnieuw begint, maar 10Gb switch x24?

Ik ben wel heel benieuwd wat je doet dat dit nodig is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje86
PeeCee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:30:
@tweakje86 Wat is precies het doel van de UDM-SE? Ik begrijp dat hier alles op zit, maar wanneer ik kijk naar je opzet zou ik eerder gaan voor de Gateway Professional. Deze lijkt* mij juist meer ontworpen voor beveiliging en het routeren van (internet)verkeer. Dit kan mogelijk wel het verschil maken in het halen van de 5Gb internet of niet.
Zo moet de UDM-SE het geheugen en cpu delen met de controller en protect.

Gezien de enige deurbel zou ik voor de protect en controller, kiezen voor een cloud key. Of de controller in de cloud van Unifi.

Verder.. :+ kan ik wel dezelfde opmerkingen maken als @FightingFalcon, maar stel ik liever de vraag: Waarom 25G/10G in je netwerk? Als back-bone 10G en verder 2,5Gb poorten kan ik zeker wel inkomen als je opnieuw begint, maar 10Gb switch x24?

Ik ben wel heel benieuwd wat je doet dat dit nodig is....
Goed punt. Ik heb beide modellen even naast elkaar gezet maar beide draaien dezelfde CPU ( Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz).

Via https://eu.store.ui.com/e...-gateways/products/udm-se geeft men 3.5 Gbps als IDS/IPS doorvoer maar helaas ontbreken deze details op https://eu.store.ui.com/e...gateways/products/uxg-pro

Alles bij elkaar denk ik dat de UDM-SE cost-wise het meest voor de hand liggend is omdat er geen losse UCK-G2-PLUS (188 ex btw) + CKG2-RM (rack mount voor 93 ex btw) voor hoeft te komen.

Reden voor de USW-EnterpriseXG-24 is dat deze reguliere 10G poorten heeft (non SFP+) en dus een hoop SFP+ modules scheelt. Gaat op dit moment om 15 aansluitingen op 10G die theoretisch ook op de USW-Pro-Aggregation zouden passen maar dan moet je dus ook aardig wat modules kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:12
Vanwaar de aggregation er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje86
jadjong schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:54:
Vanwaar de aggregation er tussen?
Ik heb hier ook mijn twijfels over. In mijn overzicht heb ik deze meegenomen omdat je dan naar de USW-EnterpriseXG-24 kunt koppelen over de SFP28 poort (25G). Zo te zien kun je ook gewoon die poort vullen met de 10G SFP+ module alleen draaien dan alle SFP28 poorten in 10G mode wat op zich prima is.

Volgende zou dan inderdaad de USW-Pro-Aggregation besparen;
  1. UDM-SE
  2. UACC-DAC-SFP10-0.5M
  3. USW-EnterpriseXG-24
  4. UACC-DAC-SFP10-0.5M
  5. USW-Enterprise-24-PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als je die extra SFP+ stekkers niet nodig hebt is het geld snel bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Lees het topic van workaholic eens
2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel

Vergelijkbare hardware/connecties maar heeft nogal gedoe gehad t werkend te krijgen.
ik zou ander merk overwegen of wachten tot dit wat meer commodity is bij ubiquiti

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 29-11-2023 19:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

laurens0619 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:45:
Lees het topic van workaholic eens
2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel

Vergelijkbare hardware/connecties maar heeft nogal gedoe gehad t werkend te krijgen.
ik zou ander merk overwegen of wachten tot dit wat meer commodity is bij ubiquiti
Delta doet geen PPPoE volgens mij, dan heb je die performance issues niet. Die KPN gigabit is geen probleem om te halen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
nelizmastr schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:28:
[...]

Delta doet geen PPPoE volgens mij, dan heb je die performance issues niet. Die KPN gigabit is geen probleem om te halen.
Probleem lag niet in ppoe. Leek te maken met mix van 10gbit, 2.5 (buffer)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
tweakje86 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:31:
[...]

Goed punt. Ik heb beide modellen even naast elkaar gezet maar beide draaien dezelfde CPU ( Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz).

Via https://eu.store.ui.com/e...-gateways/products/udm-se geeft men 3.5 Gbps als IDS/IPS doorvoer maar helaas ontbreken deze details op https://eu.store.ui.com/e...gateways/products/uxg-pro
Na wat meer onderzoek denk wel dat daar een reden voor is ;-)
Zie ook: https://community.ui.com/...6f-4b10-976a-34f70c007747

Zelf heb ik de aanname gedaan dat de volledige CPU+Memory voor alleen routing/ips/ids sneller zou werken dan CPU+Memory voor routing/ips/ids + protect + controller... Immers is het doel van de UXG Pro routing/ips/ids...
tweakje86 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:31:
[...]

Alles bij elkaar denk ik dat de UDM-SE cost-wise het meest voor de hand liggend is omdat er geen losse UCK-G2-PLUS (188 ex btw) + CKG2-RM (rack mount voor 93 ex btw) voor hoeft te komen.

Reden voor de USW-EnterpriseXG-24 is dat deze reguliere 10G poorten heeft (non SFP+) en dus een hoop SFP+ modules scheelt. Gaat op dit moment om 15 aansluitingen op 10G die theoretisch ook op de USW-Pro-Aggregation zouden passen maar dan moet je dus ook aardig wat modules kopen...
Blijf nog steeds benieuwd wat je dan op 10G doet?
tweakje86 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:16:
[...]

Ik heb hier ook mijn twijfels over. In mijn overzicht heb ik deze meegenomen omdat je dan naar de USW-EnterpriseXG-24 kunt koppelen over de SFP28 poort (25G). Zo te zien kun je ook gewoon die poort vullen met de 10G SFP+ module alleen draaien dan alle SFP28 poorten in 10G mode wat op zich prima is.

Volgende zou dan inderdaad de USW-Pro-Aggregation besparen;
  1. UDM-SE
  2. UACC-DAC-SFP10-0.5M
  3. USW-EnterpriseXG-24
  4. UACC-DAC-SFP10-0.5M
  5. USW-Enterprise-24-PoE
Het is jammer dat je vanaf de UDM naar de 1e switch een SPF module moet gebruiken, anders kan je beide Switches op elkaar aansluiten met 2x 10Gb.

Bij het schrijven van die zin dacht ik het volgende...:
UDM -> 5x 1Gb UTP aggregatie -> USW-Ent-24 (5 G verbinding)
USW-Ent-24 -> 2x 10Gb SPF aggregatie-> USW-Ent-24-Poe (20 G verbinding)

Zie ook: Wikipedia: Link aggregation

Hoewel ik _niet_ weet of de UDM-SE de 5 poorten kan samenvoegen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Heeft ook weinig nut want die 1Gbit poorten van de UDM zitten intern allemaal op een enkele 1Gbit uplink naar de rest van het apparaat. Je kan dan intern slechts 1Gbit halen van het ene naar het andere vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@tweakje86
Hier ook pas alles vervangen. In de meterkast een USW-Enterprise-24-poe en 2 servertjes op 2.5g aangesloten.
Vervolgens een USW-Enterprise-8-poe naar zolder waar de werkkamer zit. 2stuks sfp+ modules gekocht en nu tussen de 2 switches 10gig op een cat6 kabel met rj45.

Ook 2 access points USW-enterprise op 2.5g aangesloten met cat6.
Ik kan weer wat jaren voorruit.

Als firewall zo ik gewoon een topcon kastje kopen met een pf/op*sense firewall. hierop zit dan 2.5g die je op je switch kan aansluiten.
De kpn zit dan ook met 2,5g op je topcon verbonden.

En de USW-Pro-Aggregation switch en dream machine laten vervallen.

[ Voor 25% gewijzigd door nike op 03-12-2023 14:42 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
jadjong schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:25:
Heeft ook weinig nut want die 1Gbit poorten van de UDM zitten intern allemaal op een enkele 1Gbit uplink naar de rest van het apparaat. Je kan dan intern slechts 1Gbit halen van het ene naar het andere vlan.
Dan is het inderdaad vrij nutteloos om te doen. Wel bijzonder dat je dan dus geen vol gebruik kan maken van de wan.. immers haal je dan nooit meer dan 1Gbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als je 10G wan<>lan wilt zit je aan de SFP's vast.
Pagina: 1