Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvandenBerg
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
Beste forumleden,

Allereerst excuses als deze post hier niet hoort.

Als NEET je niks zegt, het is een afkorting voor Not in Education, Employment, or Training. Tijdens mijn WO studie klinische neuro-psychologie, kreeg ik een steeds erger wordend probleem met eczeem op het huid in mijn gezicht, nek en andere plekken. Hierdoor ben ik in het 3de jaar afgehaakt. Daarna iets van 8 jaar sociaal teruggetrokken en geen studie of werkervaring opgedaan. Mijn huid begint eindelijk weer beter te worden door goede medicatie en dieet. Maar ik zit met het volgende probleem.

Op 34 jarige leeftijd nu amper werkervaring en alleen vwo diploma/propedeuse psychologie. Niks dus in feite om ergens op niveau wat te doen. Alle vacatures waar ik naar kijk en die interessant lijken vragen om een afgerond HBO/WO bachelor of master. Andere vacatures vragen om een studie in bepaalde richting zoals finance of iets dergelijks. Ik zit momenteel echt klem en weet even niet goed waar ik op moet of kan solliciteren om maar niet te spreken over mijn zelfvertrouwen.

Ik zit nu te denken om ergens bij de bouw te gaan solliciteren waar geen bepaalde technische vooropleiding voor nodig is of administratief werk zonder benodigde hoge eisen. Tussentijds hoop ik mijzelf te leren programmeren en daarmee iets te kunnen doen. Ben momenteel mijzelf C++ aan het leren en ik vind het best interessant, maar ik zou niet zomaar zonder kwalificaties bij een IT bedrijf kunnen starten helaas.

Maar goed. De reden dat ik deze post maak is omdat ik best advies kan gebruiken over hoe is het snelst uit mijn situatie kan komen. Mijn woonsituatie is ook niet stabiel moet waarschijnlijk over 5 maanden dit pand verlaten en ergens anders onderkomen zien te vinden. Heel stressvol allemaal.

Elk beetje feedback is meegenomen zeker van mensen met een soortgelijke ervaring die erbovenop zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 08:17
EvandenBerg schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:42:
Op 34 jarige leeftijd nu amper werkervaring en alleen vwo diploma/propedeuse psychologie. Niks dus in feite om ergens op niveau wat te doen. Alle vacatures waar ik naar kijk en die interessant lijken vragen om een afgerond HBO/WO bachelor of master. Andere vacatures vragen om een studie in bepaalde richting zoals finance of iets dergelijks. Ik zit momenteel echt klem en weet even niet goed waar ik op moet of kan solliciteren om maar niet te spreken over mijn zelfvertrouwen.
Je komt géén vacatures tegen waarin wordt gevraagd om hbo/wo werk- en denkniveau? Dat is nadrukkelijk iets anders dan dat er een diploma behaald moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:08

Thompson

Beeromaniac

De afgelopen 8 jaar heb je dan in de bijstand gezeten? En ook weinig contact met anderen?

Dan lijkt de allerbelangrijkste stap me überhaupt aan het werk gaan. Maakt geen drol uit wat, al is het een paar maanden in de spoelkeuken, orderpicken of wat dan ook. Je zult wellicht genoegen moeten nemen met minimumloon en iets wat je in eerste instantie niet leuk lijkt maar je bouwt wel contacten op en leert ontdekken waar je energie uit haalt. Wellicht kun je doorgroeien bij het bedrijf waar je zit of ontdek je dat je een bepaalde sector juist wel/niet ziet zitten.

Mocht je uit regio West-Brabant (Roosendaal / Etten-Leur) komen stuur me een DM en dan heb ik wellicht per direct iets voor je.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvandenBerg
wheel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:50:
[...]

Je komt géén vacatures tegen waarin wordt gevraagd om hbo/wo werk- en denkniveau? Dat is nadrukkelijk iets anders dan dat er een diploma behaald moet zijn.
Jawel maar die hebben meestal ook een vereiste van een aantal jaar werkervaring in die sector of iets dergelijks wat ik niet heb.
Thompson schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:58:
De afgelopen 8 jaar heb je dan in de bijstand gezeten? En ook weinig contact met anderen?

Dan lijkt de allerbelangrijkste stap me überhaupt aan het werk gaan. Maakt geen drol uit wat, al is het een paar maanden in de spoelkeuken, orderpicken of wat dan ook. Je zult wellicht genoegen moeten nemen met minimumloon en iets wat je in eerste instantie niet leuk lijkt maar je bouwt wel contacten op en leert ontdekken waar je energie uit haalt. Wellicht kun je doorgroeien bij het bedrijf waar je zit of ontdek je dat je een bepaalde sector juist wel/niet ziet zitten.

Mocht je uit regio West-Brabant (Roosendaal / Etten-Leur) komen stuur me een DM en dan heb ik wellicht per direct iets voor je.
Ik kom helaas niet uit die regio maar regio Amsterdam. Je hebt idd wel gelijk, ik moet gewoon geen pretenties hebben en genoegen nemen met welke baan dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30
Als programmeren je (wel) lijkt te liggen zou ik kijken/zoeken naar IT traineeships. Ga (alvast) hobby-matig leren programmeren in een van de talen die je in zo'n traineeship waarschijnlijk gaat leren (Java of C# bijv.) en solliciteer op zo'n trainingsplek. Daarna ligt de weg redelijk open om een carrière op te bouwen, afhankelijk van hoe goed je in je vak bent, zonder een HBO/WO papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
EvandenBerg schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:21:
[...]

Jawel maar die hebben meestal ook een vereiste van een aantal jaar werkervaring in die sector of iets dergelijks wat ik niet heb.

[...]

Ik kom helaas niet uit die regio maar regio Amsterdam. Je hebt idd wel gelijk, ik moet gewoon geen pretenties hebben en genoegen nemen met welke baan dan ook.
Probeer eens bij de OBA (bibliotheek) te vragen naar vrijwilligerswerk. Meestal kun je dan 1 a 2 dagen of dagdelen in de week aan de slag. Erg laagdrempelig, en je bouwt werkervaring en werkritme op en ook direct een netwerk. En via je netwerk kon je vaak weer aan werk. De dagen dat je daar niet werkt kun je gebruiken om te solliciteren naar passender werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Wellicht is er bij een bedrijf als Calco wel interesse. Zij bieden IT traineeships aan.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Waarom ben je C++ aan het leren?

Vacatures daarvoor zullen veeleisender zijn dan voor de gemiddelde PHP / Java / .NET developer lijkt me.

Ik heb zelf een achtergrond in C++, maar heb - weliswaar 20 jaar geleden - ervoor gekozen om .NET te gaan doen omdat daar veel meer werk voor was (destijds ook veel junior dev banen).

C++ is meer low level, waardoor je als programmeur meer kennis van allerlei details moet hebben die veel hedendaagse developers niet eens meer bezitten :) Je kunt dus ook veel meer fouten maken en een team van C++ devs zal vrij kritisch naar nieuwe collega's kijken denk ik zo.

Mijn advies is dus om een meer mainstream taal en framework te kiezen. Kans is aanwezig dat je daarmee ook sneller iets tastbaars produceert dat je kunt laten zien.

C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do it blows your whole leg off :P

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 29-11-2023 20:59 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Gertjuhjan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:20:
Wellicht is er bij een bedrijf als Calco wel interesse. Zij bieden IT traineeships aan.
Ja calco of zo'n development bootcamp waar werkgevers bij betrokken zijn waar je vervolgens aan de slag zou kunnen. Mocht je dan tzt andere skills hebben / verder willen ontwikkelen kun je misschien nog de team lead / product owner / scrummaster / projectmanager kant op... Maargoed, dat is aangenomen dat je iets in IT wil. :P

Verder eens met wat er eerder gezegd werd. Je hoeft niet meteen een droombaan voor het leven te vinden, maar ga "iets" doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 29-11-2023 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Neem eens contact op met uwv over re-integratie. Bijvoorbeeld dit:
https://www.uwv.nl/zakeli...le-plaatsing-en-steun-ips

En anders kan je ook bij je gemeente aankloppen voor hulp omtrent jouw situatie. Succes!

En idd, ga sowieso vrijwilligerswerk en andere baantjes doen zodat je ervaring opbouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvandenBerg
Lethalis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:56:
Waarom ben je C++ aan het leren?

Vacatures daarvoor zullen veeleisender zijn dan voor de gemiddelde PHP / Java / .NET developer lijkt me.

Ik heb zelf een achtergrond in C++, maar heb - weliswaar 20 jaar geleden - ervoor gekozen om .NET te gaan doen omdat daar veel meer werk voor was (destijds ook veel junior dev banen).

C++ is meer low level, waardoor je als programmeur meer kennis van allerlei details moet hebben die veel hedendaagse developers niet eens meer bezitten :) Je kunt dus ook veel meer fouten maken en een team van C++ devs zal vrij kritisch naar nieuwe collega's kijken denk ik zo.

Mijn advies is dus om een meer mainstream taal en framework te kiezen. Kans is aanwezig dat je daarmee ook sneller iets tastbaars produceert dat je kunt laten zien.

C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do it blows your whole leg off :P
Ik had voor C++ gekozen omdat ik een eerstejaars computer Science curriculum had gevonden online waarin zij begonnen met het leren van C++. Misschien was dat niet de slimste keuze.
Charly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:00:
[...]

Ja calco of zo'n development bootcamp waar werkgevers bij betrokken zijn waar je vervolgens aan de slag zou kunnen. Mocht je dan tzt andere skills hebben / verder willen ontwikkelen kun je misschien nog de team lead / product owner / scrummaster / projectmanager kant op... Maargoed, dat is aangenomen dat je iets in IT wil. :P

Verder eens met wat er eerder gezegd werd. Je hoeft niet meteen een droombaan voor het leven te vinden, maar ga "iets" doen.
Ik heb me daarbij aangemeld gisteren en cv opgestuurd, hopelijk hoor ik nog wat van ze.

Als dat niet lukt, ga ik via de jobcoach van de gemeente een baan zoeken. Moet niet teveel eisen en gewoon gaan werken ergens ook al is het niet geweldig werk. En dan buiten het werk om mijzelf verder ontwikkelen in programmeren want ik vind het toch wel interessant.

Dat is mijn voorlopige plan in ieder geval. Hopelijk komt het goed met mij en gaat het allemaal lukken. Bedankt voor de reacties allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:41
Er zijn ook bedrijven die zich richten op (ambitieuze) schoolverlaters. Calco is al genoemd, maar bijvoorbeeld ook https://www.newskool.nl/traineeship (zelf geen directe relatie mee, maar een klant van ons wel).

Ik ben het er mee eens dat je eerst maar eens aan de slag moet voordat je eisen/wensen kunt stellen. Het is in mijn ogen niet realistisch om te verwachten dat je na 10 jaar afwezigheid op hetzelfde niveau instromen als leeftijdsgenoten die wel werkervaring en afgeronde opleiding(en) hebben, ook al heb je misschien ook de capaciteit. Juist de eerste jaren tussen een afgeronde opleiding en een productieve IT-professional zijn het lastigste, maar wel/geen afgeronde opleiding maakt voor die start in mijn ogen weinig verschil.

Dat gezegd hebbende denk ik niet dat je nu moet settelen voor order picker of in de spoelkeuken. Dat zijn lastige plekken om positief op te vallen en ze kosten wel energie die je nodig bent als je jezelf daarnaast wilt ontwikkelen als IT'er. Dan zou ik eerder voor een Helpdesk of Systeembeheer-functie kiezen. Indien je een beetje affiniteit en een goed oplossend vermogen hebt, dan zou je met 2-3 jaar praktijkervaring een route uit kunnen stippelen, mogelijk met een avondopleiding, certificeringen of zie je een pad waarin dat niet nodig is (bijv. zzp'en of bij één van je klanten in vaste dienst gaan).

Op je 34e ben je zeker nog niet te oud; die 5 jaar haal je makkelijk in als je daar zelf zin in hebt. Ter referentie, ik ben 33 en heb ca. 8 jaar IT ervaring en zit nu in de afrondende fase van een voltijd vervolgstudie. Alles behalve de top-functies hoef je niet uit je hoofd te zetten, maar het wordt nu wel tijd om een plan te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 29-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 21:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat @Aikon ook schrijft.

Waarschijnlijk biedt je gemeente hulp aan voor mensen met 'een afstand tot de arbeidsmarkt'. Dan kan je bijv. een stage lopen om werkervaring op te doen en zo door te stromen naar betaald werk.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 19:19
Ik zou vooral kijken wat je leuk lijkt om te doen, zomaar ieder baantje aannemen hoeft nou ook weer niet in deze markt, in de tijd dat je NEET bent geweest heb je andere levenservaring opgedaan, je hebt je shit nu beter op de rails en je hoeft je niet perse vanaf ‘t diepste punt op te krabbelen.

Traineeships zijn interessant, en betalen vanaf het begin een redelijk salaris (stukken beter dan in de spoelkeuken staan).

• Lethalis
  • Niet online
EvandenBerg schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:37:
[...]
Ik had voor C++ gekozen omdat ik een eerstejaars computer Science curriculum had gevonden online waarin zij begonnen met het leren van C++. Misschien was dat niet de slimste keuze.
Kan zijn dat je dan een iets oudere cursus te pakken hebt. Op veel hogescholen en universiteiten leer je meestal Java of .NET tegenwoordig.

Ik heb vroeger op de HTS ook C en C++ gehad, in 1998 :) Overigens wel eerst gewoon C, en daarna pas C++. 10 jaar later ging ik aan de Open Universiteit studeren en kreeg ik Java. En de zoon van een collega van mij kreeg .NET op de hogeschool.

C++ heeft nog steeds nut, maar is wel gericht op een bepaalde markt. Embedded, industriële automatisering, etc. Al is er vanuit de grote bedrijven - als voorbeeld neem ik ff Microsoft - een beweging om veel te herschrijven naar Rust. Zo is de Windows GDI library in Windows 11 al herschreven.

Dit doen ze vooral om de security van Windows te verbeteren.

Maar goed, voor de gemiddelde frontend of backend developer baan heb je dat allemaal niet nodig. Dat is vaak Java, .NET of PHP in de backend en een Javascript framework in de frontend zoals Angular, React of Vue.

En leer vooral ook iets over relationele databases! SQL Server of PostgreSQL. Ook MySQL / MariaDB wordt veel gebruikt.

Want 99,9% kans dat je met data werkt :)

De Open Universiteit heeft trouwens prima cursussen. Kost alleen wel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-10 13:36
Een traineeship lijkt me wel een goede om een opleiding te krijgen en te starten als ontwikkelaar. Alleen verwacht ik wel dat ze een stuk betere kandidaten hebben om uit te selecteren.
Je zou dus moeten kijken wat je nog kan doen om jezelf te ontwikkelen voordat je zo'n stap kan maken. Een helpdesk baan wordt vaak genoemd als iets wat het meest laagdrempelig is om mee te beginnen in de IT. Het heeft geen groeipad naar software ontwikkeling maar je moet kunnen laten zien dat je wel gewoon een serieuze baan aan kan.

Een bootcamp kan ik niet aanraden. Je gaat dan best wel veel investeren met een grote kans dat je dan qua profiel nog niet interessant bent voor werkgevers. Andere bootcamp'ers zullen interessanter zijn en er is altijd een deel wat alsnog geen baan vindt aan het einde van de rit.

Het lijkt me wel goed om zelf te leren programmeren. Ook om te valideren of je het echt leuk vindt. C++ lijkt me niet echt geschikt om redenen die andere al genoemd hebben. Ik kan Java aanraden aangezien de traineeship clubs daar nu het meeste vraag naar hebben.
Java is ook wel een goede basis. Qua taal misschien niet iedereens favoriet maar als je eenmaal begonnen ben dan komen er ook altijd wel weer andere talen aan bod waar je nog in verder kan. In het begin is het overigens wel belangrijk om een taal te kiezen een niet meer te switchen tot je er echt goed in bent en ook al aan het werk bent als ontwikkelaar.

• EvandenBerg
Lethalis schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:46:
[...]

Kan zijn dat je dan een iets oudere cursus te pakken hebt. Op veel hogescholen en universiteiten leer je meestal Java of .NET tegenwoordig.

Ik heb vroeger op de HTS ook C en C++ gehad, in 1998 :) Overigens wel eerst gewoon C, en daarna pas C++. 10 jaar later ging ik aan de Open Universiteit studeren en kreeg ik Java. En de zoon van een collega van mij kreeg .NET op de hogeschool.

C++ heeft nog steeds nut, maar is wel gericht op een bepaalde markt. Embedded, industriële automatisering, etc. Al is er vanuit de grote bedrijven - als voorbeeld neem ik ff Microsoft - een beweging om veel te herschrijven naar Rust. Zo is de Windows GDI library in Windows 11 al herschreven.

Dit doen ze vooral om de security van Windows te verbeteren.

Maar goed, voor de gemiddelde frontend of backend developer baan heb je dat allemaal niet nodig. Dat is vaak Java, .NET of PHP in de backend en een Javascript framework in de frontend zoals Angular, React of Vue.

En leer vooral ook iets over relationele databases! SQL Server of PostgreSQL. Ook MySQL / MariaDB wordt veel gebruikt.

Want 99,9% kans dat je met data werkt :)

De Open Universiteit heeft trouwens prima cursussen. Kost alleen wel geld.
Ik zit best in een lastige situatie met aankomend dakloosheid in 5 maanden, dus ik moet echt een inkomen hebben om ergens een kamer te kunnen huren. Ik kan helaas niet zomaar een nieuwe opleiding beginnen of bekostigen helaas. Na de 30 krijg je geen studiefinanciering meer. Maar ik stap wel over op Java nu en ga me daar in verdiepen en SQL lees ik ook vaak wat over bij vacatures dus dat ook. Gelukkig kan ik bijna alles wel online vinden wat betreft lesmateriaal.
retoohs schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:47:
Een traineeship lijkt me wel een goede om een opleiding te krijgen en te starten als ontwikkelaar. Alleen verwacht ik wel dat ze een stuk betere kandidaten hebben om uit te selecteren.
Je zou dus moeten kijken wat je nog kan doen om jezelf te ontwikkelen voordat je zo'n stap kan maken. Een helpdesk baan wordt vaak genoemd als iets wat het meest laagdrempelig is om mee te beginnen in de IT. Het heeft geen groeipad naar software ontwikkeling maar je moet kunnen laten zien dat je wel gewoon een serieuze baan aan kan.

Een bootcamp kan ik niet aanraden. Je gaat dan best wel veel investeren met een grote kans dat je dan qua profiel nog niet interessant bent voor werkgevers. Andere bootcamp'ers zullen interessanter zijn en er is altijd een deel wat alsnog geen baan vindt aan het einde van de rit.

Het lijkt me wel goed om zelf te leren programmeren. Ook om te valideren of je het echt leuk vindt. C++ lijkt me niet echt geschikt om redenen die andere al genoemd hebben. Ik kan Java aanraden aangezien de traineeship clubs daar nu het meeste vraag naar hebben.
Java is ook wel een goede basis. Qua taal misschien niet iedereens favoriet maar als je eenmaal begonnen ben dan komen er ook altijd wel weer andere talen aan bod waar je nog in verder kan. In het begin is het overigens wel belangrijk om een taal te kiezen een niet meer te switchen tot je er echt goed in bent en ook al aan het werk bent als ontwikkelaar.
Je hebt gelijk, kreeg een mail vandaag dat ze veel reacties hebben ontvangen en alleen kandidaten kiezen die het beste aansluiten. Een andere traineeship, waar ik bij wou solliciteren vroegen eerst via een chatbot op whatsapp naar al me informatie om op het einde te vermelden dat een volmaakte HBO/WO een harde eis is, ook al staat op hun website van niet. Verder ook bij een HR servicedesk medewerker positie gesolliciteerd vandaag en verder maar even kijken.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-10 13:36
[b]EvandenBerg in "Van NEET naar werk"EvandenBerg schreef op donderdag 30 november 2023 @
Je hebt gelijk, kreeg een mail vandaag dat ze veel reacties hebben ontvangen en alleen kandidaten kiezen die het beste aansluiten. Een andere traineeship, waar ik bij wou solliciteren vroegen eerst via een chatbot op whatsapp naar al me informatie om op het einde te vermelden dat een volmaakte HBO/WO een harde eis is, ook al staat op hun website van niet. Verder ook bij een HR servicedesk medewerker positie gesolliciteerd vandaag en verder maar even kijken.
Je zou ook nog naar traineeships bij het rijk kunnen kijken. Ze hebben traineeships waarbij je tegelijkertijd een bachelor volgt.
Ook daar geldt wel dat je er op een of andere manier positief tussen uit moet springen. Ze nemen niet zomaar iedereen aan. Op het moment is je CV een leeg papiertje dus er is nog wel wat werk nodig om daar wat aan te doen.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 13:57

Glewellyn

is er ook weer.

In de ICT beginnen zonder afgeronde opleiding is best moeilijk, zeker als je wil programmeren. Maar ergens tussen de spoelkeuken en het DevOps team in zou je misschien wel op een helpdesk kunnen beginnen.
Als ik kijk naar bij voorbeeld deze vacature zou je dat best kunnen proberen:

https://www.ictergezocht....-ict-helpdesk-medewerker/

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Mmm niet zoveel toe te voegen anders dan: wat een nare situatie en wat k*t dat die eczeem je studie en meer zo heeft verpest. Beetje advocaat van de duivel hier maar heb je een plan voor als de eczeem terugkomt als je bijv. een stage/leertraject/werk hebt gevonden? Ik kan me zo voorstellen dat onder (gezonde) stress wat iedereen denk ik wel eens ervaart bij nieuwe situaties, het misschien weer een dingetje kan zijn. Niet dat ik je er veel zorgen over wil laat maken maar is misschien wel belangrijk om daar alvast een beetje over na te denken.

Ik sluit me overigens niet aan bij sommigen die zeggen dat beginnen in de IT misschien erg lastig kan zijn. Tuurlijk het zal zonder ervaring een uitdaging zijn maar gezien jouw denkniveau en dat is gewoon behoorlijk goed als je VWO hebt afgerond en succesvol 3 jaren W.O. hebt gedaan, zou je zeggen dat iets in de richting van programmeren wel zou moeten lukken. Helemaal als je thuis al eea aan het leren bent. Kijk, als je vanwege financiën iets moet dan moet je alles aanpakken maar ik zou echt voorzichtig zijn met dingen zoals helpdesk want daar wordt je met jouw denkniveau volgens mij alleen maar ongelukkig van. Ik zou dan toch iets van een traineeship proberen te vinden. Dwing desnoods een assessment af waarin je kan bewijzen dat je een bepaald werk- en denkniveau hebt. Of kijk naar bijv. een leertraject als softwaretester. Volgens mij is dat wat toegankelijker.

Tot slot, erg veel respect dat je er ondanks tegenslag toch weer iets van probeert te maken en dat je, gezien je reacties, ook kritisch naar jezelf en situatie durft te kijken d:)b

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je al op banen gesolliciteerd eigenlijk? En zo ja, wat zijn de reacties bij afwijzingen?

Ik ben de afgelopen jaren betrokken geweest bij veel sollicitatieprocedures en ga veel met onze recruiters om. Ook wij krijgen regelmatig sollicitaties binnen van mensen met weinig of geen arbeidsverleden of opleiding op jouw leeftijd. Wat heel erg helpt: benoem dit zelf in de brief. Je hoeft natuurlijk niet in detail te treden, maar kan bijvoorbeeld wel benoemen dat je om medische redenen geen arbeidsverleden kon opbouwen of een volledige opleiding hebt gevolgd. Daar is vaak veel meer begrip voor dan het helemaal niet benoemen. Bij het niet benoemen merk ik dat dit soort sollicitanten altijd onderop de stapel komen te liggen.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
EvandenBerg schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:43:
[...]
Ik zit best in een lastige situatie met aankomend dakloosheid in 5 maanden, dus ik moet echt een inkomen hebben om ergens een kamer te kunnen huren.
Mag jouw huidige verhuurder jou er zomaar uitzetten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvandenBerg
sOid schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:09:
Heb je al op banen gesolliciteerd eigenlijk? En zo ja, wat zijn de reacties bij afwijzingen?

Ik ben de afgelopen jaren betrokken geweest bij veel sollicitatieprocedures en ga veel met onze recruiters om. Ook wij krijgen regelmatig sollicitaties binnen van mensen met weinig of geen arbeidsverleden of opleiding op jouw leeftijd. Wat heel erg helpt: benoem dit zelf in de brief. Je hoeft natuurlijk niet in detail te treden, maar kan bijvoorbeeld wel benoemen dat je om medische redenen geen arbeidsverleden kon opbouwen of een volledige opleiding hebt gevolgd. Daar is vaak veel meer begrip voor dan het helemaal niet benoemen. Bij het niet benoemen merk ik dat dit soort sollicitanten altijd onderop de stapel komen te liggen.

Succes in ieder geval!
Dat stelt me best gerust. I krijg namelijk van mensen heel veel conflicterende berichten over het wel of niet vermelden van een medisch verleden. Mensen die zeggen dat ik het niet moet vermelden geven als reden op dat een werkgever iemand met een medisch verleden minder snel zal aannemen omdat ze in hun ogen misschien weer terug kunnen vallen of zich sneller ziek zullen gaan melden.

Ik neem aan dat ik zoiets in een motivatie brief moet melden niet de cv zelf?
Lethalis schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:58:
[...]

Mag jouw huidige verhuurder jou er zomaar uitzetten dan?
Het is een lang verhaal en er is nog geen uitsluitsel want ze moeten nog officieel een beslissing nemen. Maar na het gesprek dat ik met de woning coöperatie had kan ik vrijwel zeker concluderen dat ik eruit wordt gezet binnen 5 maanden ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:58
Waar je direct van af moet, is allerlei lange verhalen en afkortingen, dat is iets wat in je gaat zitten volgens mij als je niets bereikt door wat voor reden dan ook en jezelf een label wil opplakken. Dat bedoel ik om je te motiveren: Je bent er nu, je hebt zin om te werken en te leren, dat is wat je moet uitstralen.

Je hebt een inkomensprobleem zonder opleiding -> zoek een baan waar je direct aan de slag kan. Bouw is een goede sector.
Ik zei altijd tegen mijzelf als het niets werd, ging ik wel aan de slag in de kassenbouw als zzp'er. Dan verdien je gelijk 60/70k per jaar. Alternatieven zou kunnen zijn kozijnen/serredeuren, zonnepanelen (ligt momenteel een beetje stil), warmtepompen monteren, elektricien of andere vergelijkbare beroepen. Je zou dat eerst een paar maanden bij een ander kunnen doen als leerling en dan vanuit daar weer verder. Bijvoorbeeld partijen als Eneco, voorbeeld: https://www.werkenbijenec...gio-amsterdam-utrecht-618, Stedin of een ander bedrijf zoals Tennet, Alliander etc. geven je gelijk een goed salaris en helpen je het vak te leren, bijv. slimme meters monteren ofzoiets simpels. Ik heb bijv. een elektro cursus gedaan in de avond uren, paar maandjes in de avond na het werk aanschuiven en je hebt zo je eerste opleiding binnen en overdag kan je werken. Deze trajecten zijn er in overvloed, ook voor airco monteurs, loodgieters etc. Als je maar wil. En het zijn allemaal beroepen, als je voor jezelf werkt, je flink kan verdienen omdat er overal een tekort is. De reden dat ik die opleiding had gevolgd, was eigenlijk alleen uit privé oogpunt omdat ik geen zin had om al die dure jongens te betalen. Ik ga volgende week ook naar een stuc cursus om dezelfde reden, 15/20k per woning om een paar muren glad te maken, ook zo'n beroep waar je lekker kan verdienen.

Over je opleiding -> ga eerst eens werken en dan kan je vanuit daar weer verder kijken maar een traditioneel pad zorgt alleen maar voor meer armoede en onzekerheid op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 01-12-2023 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
EvandenBerg schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:07:
[...]

Dat stelt me best gerust. I krijg namelijk van mensen heel veel conflicterende berichten over het wel of niet vermelden van een medisch verleden. Mensen die zeggen dat ik het niet moet vermelden geven als reden op dat een werkgever iemand met een medisch verleden minder snel zal aannemen omdat ze in hun ogen misschien weer terug kunnen vallen of zich sneller ziek zullen gaan melden.
Er zullen ook werkgevers zijn die zo denken, ja. Maar dus ook werkgevers die daar zeker anders over denken. Ik vind het juist getuigen van inlevingsvermogen in de werkgever. Het gaat er vooral om dat je een verklaring geeft waarom je x-jaar niet hebt gewerkt. Dit kunnen, in het algemeen, natuurlijk veel verschillende redenen zijn. Medische redenen is er maar één van. Mantelzorg of zorgen voor kinderen zijn natuurlijk ook heel legitieme redenen.

Ik zou er wel voor waken dat je niet te veel in detail treedt. Probeer het ook zo te formuleren dat je nu juist wél klaar bent voor de arbeidsmarkt, wat je eventueel hebt gedaan om jezelf wel te ontwikkelen in de afgelopen jaren (zoals het aanleren van C++) en wat je geleerd hebt van de tijd dat je niet werkzaam bent geweest (doorzettingsvermogen bijvoorbeeld). Met andere woorden: kijk of je wat positiefs kan halen uit deze negatieve periode, en verwoord dit.
Ik neem aan dat ik zoiets in een motivatie brief moet melden niet de cv zelf?
Ja. Wat betreft motivatiebrief nog een paar tips:
  • Kijk goed naar de vacaturetekst en ga ook in op punten uit zo'n tekst. Waarom wil je bij een bedrijf werken? Op welke punten heeft een werkgever meerwaarde aan jou als werknemer? En op welke punten zou jij jezelf nog kunnen ontwikkelen?
  • Maak het niet te lang. Maximaal 1 a4'tje.
  • Pluspunten als je zelf nog wat onderzoek doet naar het bedrijf/de organisatie. Gewoon even op de website kijken en rondneuzen. Leuk als je daar wat van benoemd (zonder het er te dik bovenop te leggen).
  • Kijk naar de aanhef. Staat er een contactpersoon onder de brief? Schrijf de brief dan ook aan deze persoon ipv generieke "Geachte heer, mevrouw".
  • Pas op met hergebruik van brieven voor een functie bij een ander bedrijf.
Als je deze punten volgt, is je brief al beter dan 90% van wat ik binnen zie komen. Als je het prettig vindt, lees ik met alle plezier even met je mee bij een eerste brief.

Ik heb zelf ook een a-typisch arbeidsverleden gehad, dus geef mensen in een enigszins vergelijkbare situatie graag een duwtje in de goede richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvandenBerg
wm1234 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:41:
Waar je direct van af moet, is allerlei lange verhalen en afkortingen, dat is iets wat in je gaat zitten volgens mij als je niets bereikt door wat voor reden dan ook en jezelf een label wil opplakken. Dat bedoel ik om je te motiveren: Je bent er nu, je hebt zin om te werken en te leren, dat is wat je moet uitstralen.

Je hebt een inkomensprobleem zonder opleiding -> zoek een baan waar je direct aan de slag kan. Bouw is een goede sector.
Ik zei altijd tegen mijzelf als het niets werd, ging ik wel aan de slag in de kassenbouw als zzp'er. Dan verdien je gelijk 60/70k per jaar. Alternatieven zou kunnen zijn kozijnen/serredeuren, zonnepanelen (ligt momenteel een beetje stil), warmtepompen monteren, elektricien of andere vergelijkbare beroepen. Je zou dat eerst een paar maanden bij een ander kunnen doen als leerling en dan vanuit daar weer verder. Bijvoorbeeld partijen als Eneco, voorbeeld: https://www.werkenbijenec...gio-amsterdam-utrecht-618, Stedin of een ander bedrijf zoals Tennet, Alliander etc. geven je gelijk een goed salaris en helpen je het vak te leren, bijv. slimme meters monteren ofzoiets simpels. Ik heb bijv. een elektro cursus gedaan in de avond uren, paar maandjes in de avond na het werk aanschuiven en je hebt zo je eerste opleiding binnen en overdag kan je werken. Deze trajecten zijn er in overvloed, ook voor airco monteurs, loodgieters etc. Als je maar wil. En het zijn allemaal beroepen, als je voor jezelf werkt, je flink kan verdienen omdat er overal een tekort is. De reden dat ik die opleiding had gevolgd, was eigenlijk alleen uit privé oogpunt omdat ik geen zin had om al die dure jongens te betalen. Ik ga volgende week ook naar een stuc cursus om dezelfde reden, 15/20k per woning om een paar muren glad te maken, ook zo'n beroep waar je lekker kan verdienen.

Over je opleiding -> ga eerst eens werken en dan kan je vanuit daar weer verder kijken maar een traditioneel pad zorgt alleen maar voor meer armoede en onzekerheid op dit moment.
Thanks voor die Eneco link, dat is precies wat ik zocht eigenlijk. Aan de bak zo snel mogelijk een vak leren erbij. En dan kan ik buiten het werk om mezelf verder ontwikkelen in iets anders.
sOid schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:45:
[...]

Er zullen ook werkgevers zijn die zo denken, ja. Maar dus ook werkgevers die daar zeker anders over denken. Ik vind het juist getuigen van inlevingsvermogen in de werkgever. Het gaat er vooral om dat je een verklaring geeft waarom je x-jaar niet hebt gewerkt. Dit kunnen, in het algemeen, natuurlijk veel verschillende redenen zijn. Medische redenen is er maar één van. Mantelzorg of zorgen voor kinderen zijn natuurlijk ook heel legitieme redenen.

Ik zou er wel voor waken dat je niet te veel in detail treedt. Probeer het ook zo te formuleren dat je nu juist wél klaar bent voor de arbeidsmarkt, wat je eventueel hebt gedaan om jezelf wel te ontwikkelen in de afgelopen jaren (zoals het aanleren van C++) en wat je geleerd hebt van de tijd dat je niet werkzaam bent geweest (doorzettingsvermogen bijvoorbeeld). Met andere woorden: kijk of je wat positiefs kan halen uit deze negatieve periode, en verwoord dit.

[...]

Ja. Wat betreft motivatiebrief nog een paar tips:
  • Kijk goed naar de vacaturetekst en ga ook in op punten uit zo'n tekst. Waarom wil je bij een bedrijf werken? Op welke punten heeft een werkgever meerwaarde aan jou als werknemer? En op welke punten zou jij jezelf nog kunnen ontwikkelen?
  • Maak het niet te lang. Maximaal 1 a4'tje.
  • Pluspunten als je zelf nog wat onderzoek doet naar het bedrijf/de organisatie. Gewoon even op de website kijken en rondneuzen. Leuk als je daar wat van benoemd (zonder het er te dik bovenop te leggen).
  • Kijk naar de aanhef. Staat er een contactpersoon onder de brief? Schrijf de brief dan ook aan deze persoon ipv generieke "Geachte heer, mevrouw".
  • Pas op met hergebruik van brieven voor een functie bij een ander bedrijf.
Als je deze punten volgt, is je brief al beter dan 90% van wat ik binnen zie komen. Als je het prettig vindt, lees ik met alle plezier even met je mee bij een eerste brief.

Ik heb zelf ook een a-typisch arbeidsverleden gehad, dus geef mensen in een enigszins vergelijkbare situatie graag een duwtje in de goede richting.
Ik heb tot nog toe toevallig die tips opgevolgd bij de motivatiebrieven die ik heb verstuurd, maar het is goed om ze te weten. En ik ga inderdaad niet te depressief doen wanneer ik die gap in me cv uitleg maar proberen positie te spinnen. Bedankt voor je voorstel ook om mee te kijken, als het echt niet lukt zal ik je contacteren hier. Maar het gaat wel lukken denk ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:38
Misschien helpt mijn anekdotische eigen ervaring je met je mindset.

TLDR: wees eerlijk tegenover jezelf en anderen, deel hoe je jezelf inschat, benoem zowel de positieve als negatieve zaken in je leven, neem verantwoordelijkheid over je verleden en de toekomst en... motiveer jezelf en laat dit merken aan anderen.

Ik heb een aantal jaar geleden besloten te stoppen met werken en een lange periode te nemen om een aantal dromen te verwezenlijken, helemaal te ontsnappen uit de sleur (zoals ik die aanvoelde) en mezelf (nog) beter te leren kennen. Ben er uiteindelijk zo'n 3 jaar tussenuit geweest. Nu is m'n situatie iets anders omdat ik wel dat papiertje heb, maar toch had ik het gevoel dat ik achterliep qua kennis, dat mijn papiertje niet veel meer waard was en dat ik niet overtuigend over zou kunnen komen omdat ik wist dat ik inhoudelijk weinig nieuws kon brengen. Vervolgens heb ik in mijn sollicitatiegesprek/eerste indruk dit allemaal aangegeven en daarnaast mijn verlangens/zelfverbeterings doelen geformuleerd. Daarbij vind ik het niet onbelangrijk om een motiverend verhaal te hebben waarvan je zelf overtuigd bent. Zoals eerder gezegd staan sommigen daarvoor open en anderen wat minder.
Wat ik heb geleerd is dat het vaak belangrijker is dat iemand laat blijken iets te willen in plaats van het zegt te kunnen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Winst = Papie = ZeroT0ne

Pagina: 1