Water door waterdichte bekuiping kelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-05-2024
Dag allemaal

Met de hevige regenval van de laatste weken is het regenwaterpeil weer op het niveau als ooit tevoren. De kelder van onze woning is volledig bekuipt, drainage voorzien in de vloer om het water naar een putje te brengen etc.

Nu merk ik deze herfst dat bij hevige regenval er toch een plasje water ontstaan in een bepaalde hoek. Waarschijnlijk heeft de waterdruk hier voor een scheurtje gezorgd waar het water door kan.

Op zich is het geen groot probleem, maar de ligging is nogal vervelend aangezien het op een "gangetje" is die twee ruimtes verbind en ik dan steeds natte voeten krijg als ik het niet opveeg :)

Mijn vraag heel concreet nu: is er een manier om dit eenvoudig/goedkoop op te lossen? Het probleem is niet van die aard dat ik er duizend(en) euro('s) tegen wil gooien, maar als iets kleins kan helpen wil ik het graag proberen. Ik dacht er bijvoorbeeld aan om nog wat waterdichte cement er tegen te smeren om het nog wat dikker te maken. Kan dat werken? Of zal dat het probleem enkel verplaatsen aangezien water sowieso een weg zoekt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-05 18:00
De beste oplossing bevindt zich altijd zo dicht mogelijk bij de bron, dus kijk of er een mogelijkheid is om minder regenwater tegen je kelderwand te krijgen (bijv. wijzigen van de afwatering van het maaiveld buiten - de grond moet oplopen naar je keldermuur toe).

De simpelste en goedkoopste oplossing is om een vlonder neer te leggen, als je het plasje water niet zo heel erg vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat er geen water omhoog komt door het putje en dan naar het laagste punt loopt op je vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-05-2024
Bedankt voor jullie reacties!
arievz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:54:
De beste oplossing bevindt zich altijd zo dicht mogelijk bij de bron, dus kijk of er een mogelijkheid is om minder regenwater tegen je kelderwand te krijgen (bijv. wijzigen van de afwatering van het maaiveld buiten - de grond moet oplopen naar je keldermuur toe).

De simpelste en goedkoopste oplossing is om een vlonder neer te leggen, als je het plasje water niet zo heel erg vindt.
Het plasje loopt soms wel af richting het putje waardoor het een hele strook wordt. Vlonder lijkt me dan niet echt optimaal.
De wand waar het water uitkomt is ook het "midden" van de woning. Ik weet dus niet goed of werken aan de buitenmuur dan echt het verhoopte effect zal hebben.
pagani schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:03:
Weet je zeker dat er geen water omhoog komt door het putje en dan naar het laagste punt loopt op je vloer?
Ja heel zeker - het water loopt namelijk uiteindelijk richting het putje aangezien de rest van de vloer wat "afloopt" richting dat putje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Pieterjan94 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:25:
Het plasje loopt soms wel af richting het putje waardoor het een hele strook wordt. Vlonder lijkt me dan niet echt optimaal.
De wand waar het water uitkomt is ook het "midden" van de woning. Ik weet dus niet goed of werken aan de buitenmuur dan echt het verhoopte effect zal hebben.
Met drainage zorg je voor een lager grondwaterpeil tussen de drainagebuizen (of open water wat in de buurt ligt). Daardoor minder grondwaterdruk. Drainkoffers met drainage naast een gevel zorgt voor dat het regenwater niet te ver de grond in komt maar wel meteen afgevoerd wordt. Daardoor minder water onder de woning.