Kraan/leiding 's ochtends warm.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwhoedje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-12-2023
Hallo!

Ik woon in een appartementsgebouw met 1 appartement onder mij.

Ik heb gemerkt dat ongeveer 2 dagen per week, de leidigen/kranen in mijn badkamer (kraan van bad en van bidet) serieus warm staan en er dan ook direct warm water uit komt.

Normaal duurt het (heel) lang eer er warm water is daar (als ik het nog niet gebruikt heb die dag), omdat het een super lang circuit is van mijn ketel in de kelder, door de kruipkelder, door het appartement van die onderbuurman, naar mij.

Nu is mijn vraag:
Wat kan hier de reden zijn dat die kranen soms heet staan terwijl ik ze helemaal nog niet gebruikt heb?
Tapt die buurman af van mijn warm water? Of kan dit ook een andere reden hebben?

Iedereen kan gewoon bij iedereen's individuele ketel in de kelder.
Dus bij kwaadmoedigheid neem ik aan dat iemand de boel kan afzetten, wat omleggen, en terug aan.

Onze ketels (op gas) zijn individueel. Ons (koud) water is collectief (en zonder metertjes).

Verstandhouding met die buurman is slecht.
Maar ga er nu zeker niet van uit dat die zoiets zou doen.
Maar... wat is hier de verklaring??

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:30
Heb je ergens een meter? Die kun je gaan bijhouden. Eventueel een dubbele meter? Een bij de ketel en een bij ingang van je woning?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heel misschien dat een comfort stand nog wat tijd weg kan halen maar zou ook neigen naar een foutje qua aansluiten.

Inderdaad eens met een meter bijhouden of hij loopt zonder dat jij vraag hebt, zeker op de dagen dat je het voelt.

Of eens je warm water bij de ketel dicht zetten. Dan zou er geen water meer uit je kraan moeten lopen. En de buurman zou niet moeten gaan klagen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 06:52
Misschien een instelling op de ketel die alvast het water warm maakt.
Maarja, als je leidingwerk door zijn woning loopt kan daar een tappunt op gezet worden. Kan ook per ongeluk, hoeft niet meteen met opzet.

Idd meten is weten. Houdt je water- gas verbuik in de gaten.

15x330 SW38

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:30
Benedenbuurman gebruikt 's ochtends warm water en zijn leidingen raken ergens die van jou?
Zeker gezien je schrijft dat jouw leidingen door zijn appartement lopen...

[ Voor 1% gewijzigd door TheOmen op 29-11-2023 12:25 . Reden: buurman = zijn ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:22
Of je hebt altijd direct warm water, dan heb je een hotel lus waar er met een pomp continue water door de ketel circuleert zodat je altijd meteen warm water hebt.

Of je hebt al ergens water gebruikt en dan moet het vlak bij je kraan zijn of na je kraan in dezelfde hoofdleiding.
(bovenbuurman bijvoorbeeld)

Heb je digitale (slimme)elektra en gas meter?
Dan kan je een homewizzard P1 meter in de elektrameter drukken.

Dan kan je ook je gasverbruik zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:06
Ik zou ook aanraden een paar dagen de warmwaterkraan bij jou ketel dicht te draaien, en in de gaten te houden of de buurman klaagt.
Gezien de verstandhouding moeilijk is wil je niet beschuldigend overkomen met je vraag.

Kan de buurman nog vrolijk warm water nemen, is er niets aan de hand (tenzij jij dat ook nog kan, dan zit jij op zijn warm water --> heel andere insteek om gesprek aan te gaan). Dan lopen de leidingen mss vlak tegen elkaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja zoals al door anderen gezegd: houd je gasmeter in de gaten.
Springt jouw ketel aan als jij warm water tapt of springt de ketel van jouw onderbuurman dan aan?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwhoedje
Om dit echt te meten neem ik aan dat ik effectief al zelf een paar dagen helemaal niks moet verbruiken en kijken of m'n teller verderloopt. Maar: loopt de teller zelfs dán niet sowieso verder, gezien ik ketel/boiler heb, en er dus wellicht altijd wel een bepaald verbruik is? Of heb ik dat mis?
Een digitale gasteller of een slimme heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwhoedje
:?

[ Voor 100% gewijzigd door blauwhoedje op 09-12-2023 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoeft op zich niet dagen. Je schrijft dat het vaak 's ochtends is. Je zou anders een paar keer de verwarming temperatuur echt heel laag kunnen zetten dat die in de nacht geen vraag gaat geven (of CV deel uit). Dan schrijf je de stand op. En voor je 's morgens warm water pakt kijk je eerst weer naar de stand. Deze mag dan niet opgelopen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Als er echt direct warm water uit je kraan komt en ook blijvend warm is (dus niet warm / koud / warm), dan moet de volledige leiding wel gevuld zijn met warm water en is er afgetapt.

Een CV ketel kan ook een comfortstand hebben met een interne boiler die af en toe aan slaat. Houdt hier rekening mee met opschrijven meterstanden, want dat kan een vertekend beeld geven. Dus zorg dat deze optie uit staat en zorg dat je geen warmtevraag in je appartement hebt, dan kan je controleren of er aftap is met het bijhouden van je gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwhoedje
Bedankt iedereen! Ik ga 's aan het meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55
Heb je een slimme meter? Dan kun je die uitlezen, bijvoorbeeld via https://slimmemeterportal.nl/ en kijken of er gasverbruik is op rare momenten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:38
Warmwater leiding op je toilet aangesloten? Ga 's morgens eerst naar toilet, vult het reservoir zich, heb je direct overal warm water. Omdat het normaal lang duurt voordat je warm water hebt, kan het best zijn dat je dit normaal niet merkt omdat je maar kort op toilet bent en er niet genoeg warm water in het reservoir komt om dit op te merken. Maar zal niet de eerste keer zijn dat een reservoir op de warmwater leiding zit en dit nooit opgemerkt wordt. Kun je uiteraard eenvoudig testen, toiler 2x doorspoelen en voelen of reservoir flink warm wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door barbarbar op 29-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gezien het je eigen CV is, trek daar de stekker gewoon eens van los gedurende de nacht als je zelf toch geen warmtevraag hebt (appartementen koelen ook nu niet zo snel terug dat er wat gaat bevriezen). Als die leidingen dan alsnog opwarmen weet je meteen dat 't niet op jouw kosten gebeurd.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 00:53
Hebben wij ook in ons huis. Vermoedelijk komt het doordat de waterleiding van de badkamer langs die van de verwarming lopen. 's ochtends als de verwarming al een uurtje heeft gedraaid is dit duidelijk merkbaar als je je handen voor het eerst wast na het opstaan. Het water is dan verrassend aangenaam warm. Zelfs als de kraan op "koud" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:06
blauwhoedje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:10:
...Maar daarna, ging die weer heel druk aan het klussen, boren en verbouwen in z'n badkamer, en nu stel ik dus vast dat af en toe (niet elke ochtend) mijn kranen heet staan 's ochtends.
Hmm, dan moet je je bedwingen om foute dingen te denken.... maar net zo goed is er ongewild een foutje gebeurd.
Zet gewoon de warmwaterkraan dicht bij jou ketel, voor een paar dagen, dan weet je het snel genoeg. Je kan je wel ff wassen met koud water, of 's avonds even openzetten en dan douchen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
naftebakje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:08:
[...]

Zet gewoon de warmwaterkraan dicht bij jou ketel, voor een paar dagen, dan weet je het snel genoeg. Je kan je wel ff wassen met koud water, of 's avonds even openzetten en dan douchen.
Maar dan weet je toch juist niks eigenlijk. Tenzij je kraan nog wel warm blijft, dan heb je zelf gratis warm water. Maar in alle andere gevallen weet je eigenlijk niets. Je kan beter de verwarming uitzetten en gas stand noteren voordat en nadat je zelf warm water gebruikt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
RocketKoen schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:20:
Heb je een slimme meter? Dan kun je die uitlezen, bijvoorbeeld via https://slimmemeterportal.nl/ en kijken of er gasverbruik is op rare momenten.
De "resolutie" is wel een heel stuk lager als direct op de meter uitlezen.

Je kan niet zien bijvoorbeeld dat er om kwart voor 7 gasverbruik is geweest als je zelf om 7 uur verbruik creëert.

Ook kan je met bijvoorbeeld homewizzard een extra sensor plaatsen voor de watermeter.
Dan kan je gasverbruik voor warm water visueel splitsen van verwarming gebruik.

Mogelijk is ook dat al je leidingen door dezelfde koker lopen, en het warm water opwarmt door de CV leiding die erlangs loopt.
Dikke kans dat al die leidingen als een bundel naar beneden gaan.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:15
Wat bedoel je exact met: "serieus warm staan" of "soms heet staan"

De stand van de kraan, of de temperatuur van de kraan zelf?

Om een kraan zelf wam te laten worden dient er echt heel dichtbij warm water gebruikt te worden (dus niet een meter eerder in het circuit) Of als het een doorgaande leiding is met een korte aftakking naar de kraan toe is er vraag geweest verderop in de leiding.

E is bijna geen andere mogelijkheid dan dat de buurman weer met zijn klauwen aan jouw leidingen heeft gezeten.

Zou toch de buurman aanspreken en als die het blijkt te zijn hem ook een rekening presenteren. 1x kan een ongelukje zijn, 2x is dat niet.

Is het huur of koop? En is er een actieve VEV?

• Groningerkoek
FRANQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:45:
[...]
Mogelijk is ook dat al je leidingen door dezelfde koker lopen, en het warm water opwarmt door de CV leiding die erlangs loopt.
Dikke kans dat al die leidingen als een bundel naar beneden gaan.
Maar dan maar 2x per week en zelfs je kraan zelf die warm aanvoelt, daar geloof ik niet in. Dan is er lijkt mij ook een groot probleem met sterk verhoogde kans op legionella wat aangepakt moet worden, als de buren jouw leidingen telkens verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

Opifex schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:30:
Hebben wij ook in ons huis. Vermoedelijk komt het doordat de waterleiding van de badkamer langs die van de verwarming lopen. 's ochtends als de verwarming al een uurtje heeft gedraaid is dit duidelijk merkbaar als je je handen voor het eerst wast na het opstaan. Het water is dan verrassend aangenaam warm. Zelfs als de kraan op "koud" staat.
Hier ook. Mijn schoonvader vond het enorm luxe: warm water om je handen te wassen op de wc. De CV man vond het verontrustend (legionella). Ik vind het zonde (verloren warmte).

Bron is (waarschijnlijk) de verticale schacht waar veel leidingen doorheen lopen.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 00:53
pietje63 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:55:
[...]

De CV man vond het verontrustend (legionella).
Dit is iets waar ik de afgelopen weken ook erg vaak aan heb zitten denken! Al dat lauwe stilstaande water... de ideale broedhaard voor legionella. Net dat water dan gebruiken om te douchen en tanden poetsen... Ik ben er niet helemaal gerust in.

Maar tegelijkertijd is het wat gek om hiervoor de muren open te gaan breken. Het verhalen op de verkopers als "verborgen gebrek" is natuurlijk ook wat absurd. Zeker aangezien we het nu pas (maanden later) ontdekken.

• FRANQ
Opifex schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:59:
[...]

Dit is iets waar ik de afgelopen weken ook erg vaak aan heb zitten denken! Al dat lauwe stilstaande water... de ideale broedhaard voor legionella. Net dat water dan gebruiken om te douchen en tanden poetsen... Ik ben er niet helemaal gerust in.

Maar tegelijkertijd is het wat gek om hiervoor de muren open te gaan breken. Het verhalen op de verkopers als "verborgen gebrek" is natuurlijk ook wat absurd. Zeker aangezien we het nu pas (maanden later) ontdekken.
Vooral doodlopende stukken leiding van ~1 meter, van een oude kraan ofzo, zijn gevaarlijk.
De leiding die naar je kraan gaat doe je meerdere keren per dag open, dan is het risico niet zo heel erg groot.
En anders even door laten lopen.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@blauwhoedje Als de kraan en jouw leiding zo warm wordt.... zou je dan met een IR-warmtecamera het verschil tussen de warme en koude dag v/d kraan kunnen zien omdat er dan een leiding zichtbaar wordt die er bij gebruik van de kranen in mijn badkamer niet warm wordt....
Dus je moet op de koude kraan-dag om die foto te kunnen maken nog wel een keer het warme water goed laten stromen om het verschil met het warme leidingen patroon op een warme-kraan dag te kunnen zien....
In principe lijkt dit prima te doen en als het lukt heb je iets heel concreets in de hand om eens met de buurman te gaan overleggen... en nu???? :?

• Groningerkoek
FRANQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:33:
[...]
Vooral doodlopende stukken leiding van ~1 meter, van een oude kraan ofzo, zijn gevaarlijk.
De leiding die naar je kraan gaat doe je meerdere keren per dag open, dan is het risico niet zo heel erg groot.
En anders even door laten lopen.
Tot je 3 weken op vakantie gaat en je leidingen elke dag flink worden verwarmd.. dan moet je maar hopen dat even de kraan laten lopen afdoende is.

• Groningerkoek
Opifex schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:59:
[...]

Als mijn buurman dit zou hebben gedaan al dan niet bewust zou ik hem desnoods zijn hele badkamer laten slopen om dit te fixen.

Verborgen gebrek werkt trouwens alleen als je aan kunt tonen dat de vorige bewoners hier kennis van hadden. (normaal gebruik van de woning is hier geen issue)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Groningerkoek schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:24:
[...]

Tot je 3 weken op vakantie gaat en je leidingen elke dag flink worden verwarmd.. dan moet je maar hopen dat even de kraan laten lopen afdoende is.
Als het goed is zet je dan je kachel uit.

En het advies is sowieso om je kranen door te laten lopen na een aantal weken vakantie.

Het is nou niet dat je even een koofje in je eigen huis moet openen om het te fixen. Dus gewoon rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

Groningerkoek schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:26:
[...]

Als mijn buurman dit zou hebben gedaan al dan niet bewust zou ik hem desnoods zijn hele badkamer laten slopen om dit te fixen.

Verborgen gebrek werkt trouwens alleen als je aan kunt tonen dat de vorige bewoners hier kennis van hadden. (normaal gebruik van de woning is hier geen issue)
Als de velligheid in het geding is, is normaal gebruik wel een issue

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:03

Aardedraadje

Met kabelschoen

FRANQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:37:
[...]
Hey ho :) Ook als je op vakantie bent moet je toch een soort minimaal binnenklimaat hanteren om vocht en schimmels geen kans te geven. Volgens mij is het devies toch wel minimaal 15/16 graden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Heel lang geleden had een vriend van mij dit ook, bleek dat de onderburen een hennepkwekerij hadden en zijn leidindingen door een van die muren liepen en de boel flink opwarmde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34
Bij buren met een hennep kwekerij hoort wel veel bouwen en zagen...dus misschien was het geen badkamer verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
FRANQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:37:
[...]

Waarom zouden de buren hun kachel uitzetten als jij met vakantie bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoben1988
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:49
@blauwhoedje , is er nog een update?
Pagina: 1