Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who_Dat
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-08 07:16
Sinds de temperatuur lager wordt ben ik momenteel volop aan het verwarmen met mijn airco.

Nu zag ik op de buitenmuur een vochtplek ontstaan. Ik kan niet goed bepalen of dit lekkage uit de buis is, of dat het door neerslag komt.

Heeft iemand hier een idee wat de oorzaak van deze vochtplek kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwTD16NZUkyjttn8bRsvAWbvM0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGmErow1pERV5KOHpD54tSye.jpg?f=fotoalbum_large
...

Beste antwoord (via Who_Dat op 16-01-2024 13:45)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:48
Het water dat tegen die houten wand bovenaan valt loopt naar beneden via dat kleine overstekje en valt naar beneden net voor de gevel langs, behalve waar de leidinggoot zit; daar valt het op de leidinggoot.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je ziet inderdaad ook wat druppels aan de goot hangen, zou gewoon wat (ontdooid) sneeuw of ijs kunnen zijn van de nacht.

Het is echter wel normaal dat de buitenunits condens geven bij verwarmen rond deze temperaturen. Maar dat loopt gewoon uit de gaatjes in het midden onderin de buitenunits weg, niet via de goot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je ziet dat er rechts onderin een klein buisje uitsteekt, daar moet het condenswater door afgevoerd worden. Het zou goed kunnen dat de condens afvoer los geschoten is in de bocht, daar zal waarschijnlijk een koppeling zitten, waardoor het nu ophoopt in de buis en dan door kieren weg druipt. Niet perse schadelijk op korte termijn maar wel zo netjes om even op te laten lossen.

Je moet het overigens ook vrij goed kunnen zien doordat er geen vocht uit de afvoer zelf komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:14
Condenswater vanuit de buitenunit loopt op de drainplaat (onderplaat van de buitenunit) en loopt door een gat weg. Daar kan een buisje op aangesloten te worden om dit weg te dirigeren, maar dat is zowel niet aan te raden ivm vorst en dat is hier niet toegepast zie ik. Volgens mij loopt de condensafvoer van de binnenunit wél in die goot, te zien aan inderdaad het buisje. Gooi eens een flesje water in de condensbak van de binnenunit, om te kijken of er water uit die hoek komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie tussen de twee units ook een heel stuk natte muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Tsurany schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:30:
Je ziet dat er rechts onderin een klein buisje uitsteekt, daar moet het condenswater door afgevoerd worden.
TereZz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:35:
Volgens mij loopt de condensafvoer van de binnenunit wél in die goot, te zien aan inderdaad het buisje. Gooi eens een flesje water in de condensbak van de binnenunit, om te kijken of er water uit die hoek komt.
An sich prima om de afvoer van de binnenunits te testen, kan geen kwaad, maar daar loopt alleen condens uit als je koelt. Met verwarmen nadrukkelijk zou er geen condens vanuit de binnenunits moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:14
Aardedraadje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:40:
[...]

[...]

An sich prima om de afvoer van de binnenunits te testen, kan geen kwaad, maar daar loopt alleen condens uit als je koelt. Met verwarmen nadrukkelijk zou er geen condens vanuit de binnenunits moeten komen.
Wellicht een klein beetje bij een defrost, binnenunit koelt dan juist eventjes. Maar dat zal echt minimaal zijn mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
Dankjewel voor de reacties. Ik heb de installateur een bericht gestuurd en wacht op zijn reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Gezien ook regen/sneeuw/condens naar het laagste punt loopt, het lijkt erop dat het stuk tussen tuitje en bocht niet afloopt richting het tuitje (als de voeg waterpas is), dat is wat slordig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08 13:18
Mijn vermoeden:

De kabelgoot is aan de bovenkant open. Bij veel regen kan ik mij voorstellen dat het kleine afvoerslangetje rechts onderin het niet aan kan, zeker niet als dit deel ook nog eens niet waterpas is. Dan zal het water in het horizontale deel van de goot lekken en een plek op de muur veroorzaken.

[ Voor 9% gewijzigd door -En4Cer- op 29-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who_Dat
-En4Cer- schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:55:
Mijn vermoeden:

De kabelgoot is aan de bovenkant open. Bij veel regen kan ik mij voorstellen dat het kleine afvoerslangetje rechts onderin het niet aan kan, zeker niet als dit deel ook nog eens niet waterpas is. Dan zal het water in het horizontale deel van de goot lekken en een plek op de muur veroorzaken.
Dat had ik in eerste instantie niet eens gezien, maar dat kan zeker een reden zijn. Dankjewel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:48
Het water dat tegen die houten wand bovenaan valt loopt naar beneden via dat kleine overstekje en valt naar beneden net voor de gevel langs, behalve waar de leidinggoot zit; daar valt het op de leidinggoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
ASW1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:16:
Daar had ik dus nooit aan gedacht, wat een goed inzicht! Dankjewel, dat klinkt heel logisch. Kan de installateur waarschijnlijk dus ook niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:52
Ik heb precies hetzelfde, volgens mij komt dit doordat het water erlangs loopt en onderdaan tegen de muur komt en daar verzadigt. Ik heb het namelijk ook bij de zonnepanelen PVC buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs5yHcWXDZ07v1qa2GgzviEZCHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHGjpHwrXqdR6iKMA5EocLpu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzh-ASNWXkcBr-Wdcja4YOTYdqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UY1PVERwpEtcotbuJJfOIQCI.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1