Volgorde en manier van isoleren garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zanelr
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hi Tweakers,

Wij hebben een schuur die is geschakeld aan onze woning (Rode lijn). Deze muur betreft een spouw muur die reeds geïsoleerd is. Ook zitten er twee geïsoleerde deuren in.

De rest van de schuur is nog niet geïsoleerd. De wanden betreffen enkelsteens muren. De wanden wil ik gaan isoleren met ventilatielatten waarop ik PIR+OSB platen schroef/lijm. Het dak waarschijnlijk ook met PIR+GIPS platen of steenwol/glaswol. Op de vloer heb ik zoon 6 centimeter ruimte om te verhogen. Anders komt de vloer boven de dorpels van de deuren uit. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik de vloer nu het beste kan isoleren. PIR+OSB? XPS+PVC? PIR/XPS+gietvloer? Ik ben namelijk bang voor vocht problemen op de vloer. Aangezien met extreme regen de wanden wel is vochtig kunnen worden. Hoopt er dan geen vocht op onder de vloer.

Ook vraag ik me de volgorde af, eerst de vloer en het plafond en dan de wanden? Of juist eerst de wanden en daarna de vloer en het plafond?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arbjcVhhKMYeq2vDrdEXj5q1Fss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vO968V2tNAZV9Fn2qpTrOYgt.png?f=fotoalbum_large

De schuur wordt voornamelijk gebruikt voor 1x in de week 4 a 5 uurtjes hobby. Ook staat er een koelkast/vriezer die het niet fijn vind als het onder de 4 graden wordt in de schuur.

Thanks!

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je schuur bouwkundig niet goed is (lees: er komt water binnen als het gaat regenen of overmatig optrekkend/doorslaand vocht) zou ik niet gaan isoleren totdat dit is opgelost.

Veder een ruimte wordt niet warm van isoleren, je moet verwarmen om te verwarmen. isoleren zorgt ervoor dat dit met minder energie kan.nu kan het zijn dat restwarmte van een koelkast daar voor kan zorgen, maar dan moet je een flinke koelkast hebben :P vergeet immers niet dat isoleren erook voor zorgt dat eventuele zonnewarmte de ruimte moeilijker kan bereiken.

Voor 1 keer in de week 4 uurtjes kan je denk ik goedkoper gewoon een kacheltje neerzetten.

• zanelr
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
In de schuur hangt ook een radiator die aangesloten is aan de CV. Die gebruik ik soms maar ook een elektrisch kacheltje.

Ik zou graag de schuur wat aangenamer maken, aangezien ik het wel warm kan stoken maar de koude vloer zorgt er nog steeds voor dat het niet lekker is in de schuur.

Het vocht wat binnen komt is erg minimaal, je kunt soms wel wat vochtplekken zien op de onderste steen van de muur. Hoe kan ik dit eerst oplossen? De buitenmuur impregneren? Is dit ook echt nodig als ik een spouw creëer met de ventilatielatten?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Het dak kan je niet zomaar met PIR van binnenuit isoleren, want dan sluit je de dakconstructie mogelijk van beide kanten dampdicht op (met alle gevolgen van dien).

Doortrekkend vocht bij een enkelsteensmuur zou ik eerst aanpakken. Je kan een muur impregneren om hem beter waterafstotend te maken. Een mooiere maar rigoreuze oplossing is gevelbekleding. In dit geval kan er nooit meer regenwater op je muur komen en heb je ook een goed beluchte spouw aan de buitenzijde. Snap dat dit niet zomaar gaat, want dit behoeft ook aanpassingen met aansluiting dak etc.