Keuze leasewagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:03
Tegen volgende week woensdag moeten we de knoop doorhakken over een nieuwe leasewagen, maar we zijn er nog altijd niet uit...

We zijn vertrokken van volgende longlist:
- Kia EV6: Interieur beviel ons niet, veel harde plastics gebruikt en infotainment systeem leek maar erg matig te werken.
- Hyundai: Zowel interieur als exterieur zijn niet onze smaak. En we vermoeden dat het probleem met het infotainment systeem hetzelfde zal zijn als bij de EV6.
- Mustang Mach-e: Op zich ok, ruim en goed afgewerkt, maar ik lees dat er redelijk veel problemen mee zijn.
- BMW i4: Op zich zeker ok, maar binnenruimte te beperkt voor gezin met 2 kinderen.
- Mercedes EQB: Een echt busje, maar daar kunnen we wel mee leven want ruim, maar het interieur is erg druk en sommige van de gebruikte materialen lijken van de jaren stilletjes.
- Volkswagen ID4/Skoda Enyaq/Audi Q4 etron: We hebben weinig met de VW groep en ik hoor veel negatieve zaken over het gebruikte platform.

Volgende 2 wagens staan op de shortlist:

- Tesla Y RWD
- BMW iX1 20e of 30e

Beide lijken goede keuzes te zijn, maar bij beide hebben we nog wat twijfels.

BMW:
- Infotainment systeem lijkt niet zo vlot te werken. In ieder geval minder dan dat van de Tesla. Ik zou graag werken met het ingebouwde systeem en niet altijd met Apple Carplay of Android Auto.
- Gebruikte interieurmaterialen zijn wat mij betreft niet zo overtuigend als ik gedacht had.

Tesla:
- Twijfels over het glazen dak, zowel op vlak van akoustiek, warmte en reflecties van het interieur.
- Bouwkwaliteit en geluidsdemping minder dan deze van de BMW.

Ter referentie, momenteel rijden we met een BMW 3 GT en een Renault Austral. De BMW is op vlak van ruimte onze referentie en de Austral op vlak van infotainment (Google Automotive, met native google maps, Spotify,...) en interieur.

Alle auto's passen binnen het budget, dus de factor prijs is eigenlijk niet van belang.

Wat zouden jullie kiezen? Dat mag zowel een auto zijn van op de shortlist als op de longlist.

Thanks voor jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De i4 en iX1 schelen in bagageruimte slechts 20 liter (470 vs 490 liter). Mensen verkijken zich snel op de "ruimte" in een SUV. Ja, als je tot het dak gaat stapelen is er ruimte, maar in feite is het meestal een opgehoogde hatchback.

Als het echt om ruimte gaat is in deze klasse de Y koning met 600-700 liter.

Wij zijn (voor over een of twee jaar) ook kijkende. Als een busvorm prima is en ruimte het ding zou ik ook naar de ID Buzz kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 29-11-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
In de i4 was de koffer zeker ruim genoeg, maar het was voornamelijk de binnenruimte die wat minder was. Wij zijn niet groot en de voorzetels stonden dus redelijk vooraan, maar toch hadden de kinderen relatief weinig beenruimte. En ook de ruimte tussen de 2 kinderstoelen was heel beperkt.

ID Buzz kunnen we niet kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 17:32
De Model Y lijkt me hier de ruimste en ook nog eens de meest voordelige keuze. Tenzij je de geluidsdemping niet acceptabel vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 29-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Geluidsdemping is natuurlijk relatief als je van een niet elektrische auto komt, maar in vergelijking met andere EV's lijkt het wat minder. Maar op zich geen breekpunt zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:56
Mijn vorige auto was een EQA, vrijwel hetzelfde model als de EQB. Niet dat ik het een hele fraaie auto vond, maar het is wel de fijnste auto* die ik ooit gehad heb. Het infotainment systeem is echt geweldig en de rijondersteuning werkt zodanig fijn dat je nooit het gevoel hebt in te moeten grijpen. Een echt ondergewaardeerde auto wat mij betreft. Teslas vind ik niet om aan te gluren.

*enige referentie door de jaren heen: Alfa 159, Jaguar X-type, BMW 530d, Nissan X-trail, Alfa Giulia

[ Voor 4% gewijzigd door coinman63 op 29-11-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 16:46
Een voordeel van de model Y is dat er enorm veel aftermarket producten voor te krijgen zijn. Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar er zijn diverse zonneschermen verkrijgbaar voor de model Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 21:35
De Polestar 2 heeft ook Google Automotive, is dat geen optie?

Maargoed, eigenlijk is de Model Y wat mij betreft de enige goede keus, full options, heerlijk ruim en licht (juist door dat dak). Het Tesla laadnetwerk, en over the air updates die je auto na verloop van tijd steeds beter maakt. En waarom niet de Long range AWD? Die is qua prijs nog altijd interessanter dan een iX en rijdt verder, laadt sneller.

Het dak zou ik me geen zorgen over maken, ik heb Model 3 gereden in de zomer dat ‘t voor ‘t eerst 40C werd, kan me niet herinneren dat het problemen opleverde. Hij werd wel warm als ie in de zon geparkeerd werd, maar dat worden alle auto’s, en je kunt ‘m laten automatisch ventileren boven een bepaalde temperatuur zonder dat ‘t al te veel accu kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08

BCC

Y - zeker met het supercharging network van Tesla.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:05
Als de EV6 en Hyndai niets zijn en de Y staat in het lijstje dan is dat verreweg de beste keuze. Meer ruimte, sneller, betere range. Afwerking is ook prima. Je zult in ieder geval geen hard plastic tegenkomen in het interieur.

Wellicht nog even kijken naar de MG Marvel R of Xpeng?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
BCC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:14:
Y - zeker met het supercharging network van Tesla.
Na te kijken of dit effectief een voordeel is voor TS. Zelf krijg ik een laadkaart bij mijn leasewagen, deze is echter niet te gebruiken bij het Tesla netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08

BCC

Invictus66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:18:
[...]

Na te kijken of dit effectief een voordeel is voor TS. Zelf krijg ik een laadkaart bij mijn leasewagen, deze is echter niet te gebruiken bij het Tesla netwerk.
Als je er (evt mee op vakantie gaat in het buitenland, dan is het netwerk nog steeds de moeite waard imho. Ook op eigen kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 29-11-2023 11:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Het Tesla supercharger netwerk is ook toegankelijk voor andere merken EV's. Ik zie het voordeel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Laden bij het Tesla netwerk is blijkbaar niet mogelijk met mijn laadkaart. Maar in het buitenland zie ik zeker wel het voordeel ervan in. Maar zoals opgemerkt wordt vermoed ik dat ook andere EV's hiervan gebruik kunnen maken? Of is er een ander voordeel?

De long range past helaas niet in mijn budget. Is dat een groot gemis?

Ik merk wel dat de prijs van een Tesla veel lager ligt in vergelijking met de andere EV's (bv. i4 of EQB), maar dat de leaseprijs hoger ligt. Zou dit te maken hebben met het onstabiel prijsbeleid van Tesla?

De Polestar is wat krap vrees ik. Is die MG iets?

Puur vanuit een praktisch oog is de EQB met zijn 7 zitplaatsen de winnaar. Maar het interieur is niet echt ons ding. Dat het infotainment systeem goed werkt is natuurlijk een grote plus. We hebben er niet mee gereden, is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Proefrit maken.> verkocht 😃
Aan het wat kitcsherige interieur een je wel. Gewoon de sfeerverlichting aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:24
Als je niet gebruik wil maken van Carplay of AA dan is er eigenlijk maar 1 keuze: de Model Y. Qua software, responsiviteit en snelheid van het systeem ligt Tesla mijlen ver voor op de rest.

Ik heb zelf sinds kort een Model Y LR en qua comfort, geluid, rijgedrag kan ik niet anders zeggen dat het erg goed is. Iedere keer weer plezier onderweg :)
Past een LR echt niet in budget. Als je de standaard witte zonder de zwarte LM velgen zou je een heel eidn moeten komen.

En qua laden. Ik kan ook niet bij de SuC's terecht met mijn laadpas, maar Arval heeft het zo geregeld dat afrekening hiervan via hun loopt. Contactpersoon gaf aan dat het een kwestie van inpluggen was en rest gaat automagisch :) Dus ik zou dat nog eens navragen bij je LM.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:24

DjVe

Hatsaflats!

EQB is by far de meest comfortabele EV waar ik in tijden mee heb gereden. Heerlijk stil, zweeft over de weg en de stoelen zitten heel behoorlijk. Bediening werkt erg prettig en afwerking binnen is gewoon erg goed.

Ik vind hem qua interieur alleen wat té (niet mijn smaak). De achterbank zit niet niet heel prettig en ik vond de kofferbak wat tegenvallen.

Ik ben voor een model Y gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 17:04
Is Volvo XC40 recharge een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tommi4444 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:05:
In de i4 was de koffer zeker ruim genoeg, maar het was voornamelijk de binnenruimte die wat minder was. Wij zijn niet groot en de voorzetels stonden dus redelijk vooraan, maar toch hadden de kinderen relatief weinig beenruimte. En ook de ruimte tussen de 2 kinderstoelen was heel beperkt.
Ik herken dit totaal niet, ik heb 6 maanden een ID4 gereden, ben best lang en heb regelmatig met 3 volwassen passagiers comfortabel rond gereden. Wellicht dat er specifiek als je kinderzitjes achterin hebt staan minder beenruimte? Voor de rest meer dan prima wagen, als ik nog een auto nodig had dan had ik er nog in gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Tommi4444 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:28:
Laden bij het Tesla netwerk is blijkbaar niet mogelijk met mijn laadkaart. Maar in het buitenland zie ik zeker wel het voordeel ervan in. Maar zoals opgemerkt wordt vermoed ik dat ook andere EV's hiervan gebruik kunnen maken? Of is er een ander voordeel?
Tja vroeger kreeg je nog levenslang gratis laden. Maar nu zou ik niet weten wat de voordelen zijn van het supercharge netwerk tov een Fastned of Ionity (die in mijn ervaring beide betrouwbaar en gebruiksvriendelijk werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
@PolarBear: Spreek je van een VW ID4 of een BMW i4?

Ik ga eens kijken voor een proefrit voor die EQB. Misschien kan ik me wel over het interieur zetten, maar voorlopig zijn 'kitsch' en 'te' wat mij betreft goede omschrijvingen.
Ik las wel dat er een facelift komt. Zou dat ook iets aan het interieur veranderen?

@DjVe: Tevreden van de model Y? Long of standard range?

Volvo XC40 is in principe ook een optie, maar gevoelsmatig dacht ik dat deze een stuk kleiner was dan een Tesla Y en iX1? Ook het interieur ziet er een beetje uit alsof het van een vorige generatie is, met bijvoorbeeld het kleine middenscherm en de manier waarop het scherm voor de bestuurder is geintegreerd.

Ik zit bij Leasplan. Nog eens informeren of ik de afrekening van de SuC's via hen kan laten lopen. Persoon hier op het werk wist er in ieder geval niets van, maar dat is wel vaker...

Levertermijnen zijn wat mij ook belangrijk. Ik vermoed dat Tesla hier zijn zaakjes het best op orde heeft?

Ik lees van de iX1: Neem alleen al de gebruikte materialen en de afwerking van het interieur. Dit is echt heel fraai. Mooi kunstleer op de portieren, prachtige materialen en zo kan ik nog wel even doorgaan. BMW heeft in dit segment Audi en Mercedes echt op een bijna onoverbrugbare achterstand gezet. Zo goed is het interieur in elkaar geschroefd.
Ik vind dat dus niet, of ben ik echt te kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

PolarBear schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:45:
[...]

Tja vroeger kreeg je nog levenslang gratis laden. Maar nu zou ik niet weten wat de voordelen zijn van het supercharge netwerk tov een Fastned of Ionity (die in mijn ervaring beide betrouwbaar en gebruiksvriendelijk werken).
Zag vanochtend nog een rijtje staan bij fastned naast de A28 (en zelf ook al een x ingestaan, half uurtje wachten..), dat heb ik persoonlijk bij supercharges nog nooit meegemaakt/gezien (op een doordeweekse dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Tommi4444 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:08:
@PolarBear: Spreek je van een VW ID4 of een BMW i4?
Oh sorry je had het over de i4. |:( Lekkere originele namen ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Oid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:15:
[...]

Zag vanochtend nog een rijtje staan bij fastned naast de A28 (en zelf ook al een x ingestaan, half uurtje wachten..), dat heb ik persoonlijk bij supercharges nog nooit meegemaakt/gezien (op een doordeweekse dag).
Aan de andere kant zijn er maar 33 locaties in Nederland vs 150+ van Fastned. Zeker als je op vakantie bent vind ik het een stuk relaxeter om niet perse bij 1 van de aanbieders te moeten willen laden. Als je Fastned, Ionity en Tesla kan gebruiken heb je gewoon een veel betere dekking en veel meer alternatieven, juist ook in een situatie als jij schetst. In de zomervakantie langs de bekende routes naar het zuiden zijn Tesla laders ook druk.

[ Voor 30% gewijzigd door PolarBear op 29-11-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
Tommi4444 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:08:

Volvo XC40 is in principe ook een optie, maar gevoelsmatig dacht ik dat deze een stuk kleiner was dan een Tesla Y en iX1? Ook het interieur ziet er een beetje uit alsof het van een vorige generatie is, met bijvoorbeeld het kleine middenscherm en de manier waarop het scherm voor de bestuurder is geintegreerd.
Dat is niet enkel gevoelsmatig. De XC40 is zeker een stuk kleiner dan een model Y. Over de iX1 kan ik niet oordelen, ik had die voor mezelf eigenlijk al afgeschreven omdat ik dacht dat hij klein zou zijn, 't is tenslotte "maar" een 1 reeks.

Ps. Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd over je keuze mogelijkheden. Ik lease bij Alphabet en een model Y LR past ruim in mijn budget, een iX1 30 is duurder en past net, maar dan kan ik er eigenlijk bijna geen opties bij nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Invictus66 op 29-11-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Ik begrijp ook niet goed hoe de lease juist werkt en hoe de prijs in rekening wordt gebracht. Een Tesla Y LR past niet en met een iX1 30 met alle denkbare opties aangevinkt heb ik nog budget over...

• EDR
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-04 10:38

EDR

Hier gekozen voor EQB.

Op vlak van materialen, binnenafwerking en kwaliteit staan Mercedes en BMW ver boven Tesla.
Tesla staat daar tussen Huyndai en Kia en dan nog.
De Ioniq 5 is wel een leuke wagen naar design (je moet er voor zijn) en binnen ook ruim maar lange levertijden.
BMW i4 ook heel goed afgewerkt, maar middentunnel achteraan is hinderlijk voor gezin.
Wij hebben tevens een bench voor de hond en dan wordt je al snel beperkt tot de SUV's van BMW en Mercedes.
EQB 250 + heeft grote actieradius, rijdt heel stil en soepel. Van binnen heel ruim en overzichtelijk.

(Tesla heeft als voordeel de snelle levertijd en als je eens lekker wil sprinten, maar daar houdt het bij op vind ik en ik hou van een juiste combinatie van fysieke knoppen en schermen.)

Vroeger veel gereden uit de VW groep, maar het design van hun generatie EV voertuigen vindt ik tegenvallen

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 21:04
Tommi4444 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:57:
Ik begrijp ook niet goed hoe de lease juist werkt en hoe de prijs in rekening wordt gebracht. Een Tesla Y LR past niet en met een iX1 30 met alle denkbare opties aangevinkt heb ik nog budget over...
Tesla's schrijven heel hard af omdat Tesla de nieuwprijs te pas en te onpas veranderd. Dit zorgt ervoor dat de 2e hands markt van Tesla's niet stabiel is. Dat risico prijst een LM in. BMW wordt nieuw vaker duurder dan goedkoper. Dat is weer je voordeel.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:42
edit -
Sorry verkeerde plek geantwoord, wil niet je topic kapen...

[ Voor 100% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-11-2023 11:42 ]

• Tommi4444
We beginnen steeds meer naar de iX1 te neigen. Ik hoor er veel goeds van. Op een aantal punten minder dan de Tesla (ruimte en infotainment), maar in zijn geheel lijkt het de betere keuze.
Pagina: 1