Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
Ik kan het niet goed eenduidig vinden maar ik wil graag weten wat werkgever / werknemer / uwv kan doen om de aanvraag zo goed mogelijk kan doen zodat het voor de werknemer zo gunstig mogelijk is en of er gevallen zijn dat het voor de werkgever weer gunstiger is?

Ik vindt bijvoorbeeld;
We nemen de datum van 1 maand voor uw verlof. Als u per 4 weken betaald krijgt, dan nemen we de datum van 4 weken voor uw verlof.
Vanaf die datum kijken we 1 jaar terug. We bekijken wat uw sv-loon in dat jaar was.

Dus ik lees dat als peildatum 1 maand voor geboorte kind en dus geen bewegingsruimte voor werkgever / uwv om hier iets mee te doen. Correct?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 14:15
Volgens mij maakt het niet uitbaat je doet: je krijgt 70% van je loon (tot max dagloon) en of je dat over 40 uur of 36 uur krijgt maakt niet uit immers je verlof blijft hetzelfde tenzij je aan de grens van het max dagloon raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Sammy_tukker schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:28:
Volgens mij maakt het niet uitbaat je doet: je krijgt 70% van je loon (tot max dagloon) en of je dat over 40 uur of 36 uur krijgt maakt niet uit immers je verlof blijft hetzelfde tenzij je aan de grens van het max dagloon raakt.
Zo zat ik er ook in totdat ik las hoe 'loon' berekend werd en dus ging nadenken over meer interpretatie dingetjes zijn waar ik rekening mee moet houden.

Dit sv-loon delen we door 261 dagen. Dit is het gemiddelde aantal werkdagen per jaar. Als u korter dan een jaar in dienst bent, dan delen we het sv-loon door het aantal werkdagen dat u betaald kreeg. De uitkomst hiervan is uw dagloon.

Je 'loon' voor het UWV (sv loon) is dus ander dan je maandloon bij de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:28
Per wanneer ben je indienst?
Als je langer dan 1 jaar in dienst bent, kijken ze niet naar het verleden maar naar je huidige salaris ( het salaris wat je krijgt 1 maand voor je verlof ). Dit wordt door 261 dagen gedeeld.

Worden 2 dingen door mij door elkaar gehaald.

https://www.uwv.nl/partic...aanvullend-geboorteverlof

https://www.uwv.nl/werkge...betaald-ouderschapsverlof

Bij vragen kan je het beste bij UWV stellen en bij je werkgever om 100% zeker te zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door corporalnl op 29-11-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:06
Hier heeft het intern ook gespeeld. De aanvraag voor de uitkering kan in maximaal 3 delen gedaan worden. Voor het UWV maakt het niet uit wanneer jij deze dagen pakt (binnen de geldende periode), zolang jouw werkgever maar aanvraagt wat jij echt hebt opgenomen (zo bij ons door HR met UWV afgestemd).

In jouw geval zou ik dus proberen om een zo groot mogelijk deel aan te laten vragen met datum opname in 2025 (want je hebt tot 1 jaar), waarbij de peildatum nog in 2024 komt te vallen volgens de regels. Dan pakken ze jouw jaarloon van 2024 die dan hoger is dan in 2023 (altijd rekening houdend met het max dagloon voor de uitkering).

FYI voor jouw jaarloon kijkt het UWV naar alle sv-loon componenten: salaris incl vakantiegeld, bonussen etc (je uren die je daarvoor maakt zijn overigens niet relevant). Als jij in 2023 een hele dikke bonus krijgt en in 2024 niet, dan is 2023 wellicht interessanter als peildatum. Je moet dus echt je totaal loon weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
corporalnl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:17:
Per wanneer ben je indienst?
Als je langer dan 1 jaar in dienst bent, kijken ze niet naar het verleden maar naar je huidige salaris ( het salaris wat je krijgt 1 maand voor je verlof ). Dit wordt door 261 dagen gedeeld.

Bij vragen kan je het beste bij UWV stellen en bij je werkgever om 100% zeker te zijn.
Kun je hier een bron delen?
Ikzelf start 2 januari met mijn verlof, maar volgens mij gaat het gewoon over de afgelopen 12 maanden. Zal zelf ook even opnieuw opzoek gaan.

Edit:
Bron: https://www.uwv.nl/partic...geboorteverlof/index.aspx
- We nemen de datum van 1 maand voor uw verlof. Als u per 4 weken betaald krijgt, dan nemen we de datum van 4 weken voor uw verlof.
- Vanaf die datum kijken we 1 jaar terug. We bekijken wat uw sv-loon in dat jaar was.
- Het sv-loon delen we door 261 dagen. Dit is het gemiddelde aantal werkdagen per jaar. Bent u korter dan een jaar in dienst? Dan delen we het sv-loon door het aantal dagen dat u betaald kreeg. De uitkomst hiervan is uw dagloon.

[ Voor 33% gewijzigd door Phyrozi op 29-11-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Phyrozi schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:54:
[...]

Kun je hier een bron delen?
Ikzelf start 2 januari met mijn verlof, maar volgens mij gaat het gewoon over de afgelopen 12 maanden. Zal zelf ook even opnieuw opzoek gaan.

Edit:
Bron: https://www.uwv.nl/partic...geboorteverlof/index.aspx

[...]
Ik heb hem nu ook anders uitgelegd gekregen inderdaad. Allemaal op basis van exact dezelfde tekst :+

1 maand voor ingang verlof en de 12 maanden daarvoor wordt dat sv-loon over berekend. Een berekening over je complete salaris, dus incl. bonus en incl. lease budget mocht je deze hebben. Daarvan 70%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Furion2000 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:11:
[...]

Ik heb hem nu ook anders uitgelegd gekregen inderdaad. Allemaal op basis van exact dezelfde tekst :+

1 maand voor ingang verlof en de 12 maanden daarvoor wordt dat sv-loon over berekend. Een berekening over je complete salaris, dus incl. bonus en incl. lease budget mocht je deze hebben. Daarvan 70%.
Yup. Bij mijn vrouw ook helaas. Die is er net 1000 op vooruit gegaan. Ikzelf een dikke 400. Haha. Achja
Wij nemen alles in een keer op en zijn vrij tot mei 2024. Daarna gaan we emigreren naar de US.

Gefeliciteerd met de komst van de kleine in ieder geval!

[ Voor 5% gewijzigd door Phyrozi op 29-11-2023 18:58 ]

Pagina: 1