Datum tijd vastzetten (niet herberekenen)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Its_me_Harry
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11-2024
Mijn vraag
... ik gebruik de functie nu() in de cellen van kolom C, welke automatisch gevuld worden als in dezelfde rij van kolom A iets ingevuld wordt

formule in C4: =ALS(A4=0;"";NU())

als ik echter een minuut later iets in (bv) A6 iets invul, wordt C6 gevuld maar wijzigt ook de datum/tijd in C4 in de huidige datum/tijd
deze waarde mag niet meer wijzigen

de cellen in kolom C zijn geblokkeerd en mogen door de gebruiker niet gewijzigd worden

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Office 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik zoek (denk ik) een manier om de waardes in de cellen (mits ze niet leeg zijn) te kopiëren en plakken?

Hoe krijg ik zoiets voor elkaar?

Alvast bedankt voor het meedenken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
De functie nu() doet precies wat ie moet doen.
Verandert continu, omdat nu nu eenmaal nu is.
Is er geen functie toen()?

Nee, geintje.
Wat is je Use Case voor dit scenario?
Waarom gebruik je een functie, terwijl je kennelijk een vast waarde wilt gebruiken?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Its_me_Harry
De waardes in de cellen van kolom A worden door een barcodescanner gevuld, waarbij de datum/tijd vastlegging van belang is (en blijft). Deze wordt dan ook automatisch gevuld als de barcode gescand is.

De datum tijd kan/mag niet handmatig vastgelegd worden.
Het proces moet zodanig automatisch zijn dat alleen barcodes achter elkaar gescand worden.
Er hangt nog meer aan in het werkblad, maar dit is het laatste wat ik dan nog gerealiseerd zou willen hebben.

Bedankt voor het meedenken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 07:52
Dus je wil eigenlijk weten wanneer de cel die gevuld wordt door de barcodescanner is gevuld?

NU() zal altijd mee veranderen en is dus, zoals je al constateert, niet bruikbaar. Handmatig kun je ctrl + shift + ; gebruiken voor de huidige tijd die dan vastgezet wordt in de cel.

Wat jij zoekt moet je m.i. oplossen met VBA of OfficeScript. Ik zou niet weten hoe je dit met een standaardformule kunt oplossen, omdat in de cel properties niet wordt opgeslagen (of althans niet op te halen met een formule) wanneer de cel voor het laatst is bijgewerkt.

Hoe gaat het scannen nu in zijn werk? Ze scannen, daarna drukken ze op een knop om naar de volgende regel te gaan? Als dat het is, zou je het heel lelijk ook met een Macro kunnen opnemen. Dus dan zou je scannen, vervolgens druk je op een sneltoets en dan gaat hij eerst naar een bepaalde kolom, gebruikt daar de shortcut ctrl + shift + ; en daarna gaat hij naar de volgende regel. Dat zou je vervolgens ook kunnen automatiseren als er een cel verandert maar ik adviseer het eerst klein te houden ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:24
Vind de juiste hotkeys.

Op MacOS krijg ik in Excel de huidige datum met Control + ; (dus de semikolom) en de huidige tijd (in een andere cel) met Cmd + ;

Dat zal in Windows vergelijkbaar zijn met Ctrl + ; en Ctrl + shift + ; of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

Ga naar Bestand > Opties en dan links kiezen voor formules.
Rechts staat bovenin het aanvinkvakje Iteratieve berekening inschakelen. Vink dit aan en druk op OK
In cel B1 typ je de volgende formule:
code:
1
=ALS(A1<>"";ALS(B1="";NU();B1);"")

Maak Cel B1 op als Datum (of Datum & Tijd als je wilt)
Als je nu iets typt in cel A1 dan zie je dat cel B1 gevuld wordt. Deze zal ook niet meer wijzigen tenzij je cel A1 leeg haalt en opnieuw vult

[ Voor 15% gewijzigd door eagle00789 op 29-11-2023 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:40

m-vw

Dus?

eagle00789 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:15:
Rechts staat bovenin het aanvinkvakje Iteratieve berekening inschakelen. Vink dit aan en druk op OK
code:
1

Als je nu iets typt in cel A1 dan zie je dat cel B1 gevuld wordt. Deze zal ook niet meer wijzigen tenzij je cel A1 leeg haalt en opnieuw vult
Weer iets nieuws geleerd.

Maar als een andere het bestand opent dan veranderen alle gegevens toch gewoon? VZIW zijn dit programma gebonden instellingen en niet bestand gebonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

m-vw schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:21:
[...]
Maar als een andere het bestand opent dan veranderen alle gegevens toch gewoon? VZIW zijn dit programma gebonden instellingen en niet bestand gebonden.
Dat klopt inderdaad wel ja. Dat is dan ook het enige nadeel, maar dit is de enige methode (buiten vba programmeren cq. een externe macro) die doet wat de TS wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Its_me_Harry
eagle00789 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:15:
code:
1

Dit ziet er fantastisch uit.
Terechte vraag of dit voor het bestand van toepassing is of moet elke gebruiker dit inschakelen?

We zijn een grote stap verder

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Its_me_Harry
Arjan90 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:04:

Hoe gaat het scannen nu in zijn werk? Ze scannen, daarna drukken ze op een knop om naar de volgende regel te gaan? Als dat het is, zou je het heel lelijk ook met een Macro kunnen opnemen. Dus dan zou je scannen, vervolgens druk je op een sneltoets en dan gaat hij eerst naar een bepaalde kolom, gebruikt daar de shortcut ctrl + shift + ; en daarna gaat hij naar de volgende regel. Dat zou je vervolgens ook kunnen automatiseren als er een cel verandert maar ik adviseer het eerst klein te houden ;)
het scannen gaat met een BT verbinding met een iPad.
Inderdaad tikken ze na het scannen handmatig op de cel met de zojuist gescande barcode. (de automatische voorgeprogrammeerde enter gaf niet de juiste barcode weer)

De optie van de macro opname zou kunnen werken ... hoe activeer ik deze dan?

Bedankt to zover ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:40

m-vw

Dus?

Its_me_Harry schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:38:
[...]

het scannen gaat met een BT verbinding met een iPad.
Inderdaad tikken ze na het scannen handmatig op de cel met de zojuist gescande barcode. (de automatische voorgeprogrammeerde enter gaf niet de juiste barcode weer)

De optie van de macro opname zou kunnen werken ... hoe activeer ik deze dan?

Bedankt to zover ...
Dat kan met Worksheet_Change

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Not Intersect(Target, Lijst1) Is Nothing Then
        Target.offset(0,1).value=Now
    End If

End Sub

Target is de cel waar de barcode in komt.

Met Intersect controleer je of de cel in het bereik (Lijst1) zit waar je wilt dat er iets gebeurd.

EDIT: Eigenlijk geen idee of VBA werkt op een Ipad.

[ Voor 11% gewijzigd door m-vw op 29-11-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 07:52
@m-vw Helaas, die werken inderdaad niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Iteratieve berekening inschakelen heeft bijwerkingen. En geeft geen garantie dat de tijd niet wijzigt.

VBA wil je ook niet tenzij alleen voor jezelf of binnen je bedrijf waar je certificaten kunt gebruiken.
Vincm schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:13:
Vind de juiste hotkeys.

Op MacOS krijg ik in Excel de huidige datum met Control + ; (dus de semikolom) en de huidige tijd (in een andere cel) met Cmd + ;

Ik zou heel erg dit doen. Of 'gewoon intypen'

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11

DukeBox

loves wheat smoothies

@Its_me_Harry
Een andere optie is om een form te maken in excel/sheets, daarmee kan je barcode invoegen in de sheet en automatisch ook datum en tijd in een andere cell mee zetten. Dit werkt ook mooi wanneer je met meerdere tegelijk in dezelfde sheet werkt.
Vincm schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:13:
Iets dergelijks heb ik in een grijs verleden ook zo gebruikt;

Sommige barcode scanners (zoals symbol) kan je ook programmeren zodat deze extra waardes (key input) meesturen net als cr/lf, zo kan je bijv. ook ctrl+shift+; sturen gevolgd door tab en de barcode. Op dit manier heb je minder kans dat een andere gebruiker de sheet opent en door een verkeerde formule de boel vernagelt. Dit werkt af en toe wel anders met excel online en google sheets maar meestal gebruik je de barcode op een vaste plek met dezelfde software.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 29-11-2023 13:51 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Its_me_Harry
bedankt voor alle input

ik ga er mee aan de slag
Pagina: 1