Alternatief Squeezebox Classic (audiostreamer)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:14

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Ik zoek een?
Mijn Squeezebox Classic uit 2009 begint helaas steeds meer mankementen te vertonen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een plug&play alternatief. Ik gebruik vrijwel alleen mysqueezebox.com voor internetradio en de Squeezebox server functionaliteit heb ik nauwelijks gebruikt.

Wat is je budget?
200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil er internetradio mee luisteren (en mogelijk streaming providers met hogere kwaliteit) via mijn Marantz CR503 met Boston Acoustics A25 speakers.

Wat heb je zelf al gevonden?
Dat er eigenlijk vrijwel geen echt vergelijkbare alternatieven zijn. Bijna alles is zonder display (enkel artiest + titel in een leesbaar formaat zou voldoen) en ook vrij prijzig, zoals de Bluesound Node. Een Chromecast Audio wordt niet meer verkocht, behalve voor de hoofdprijs op Marktplaats/eBay. Een Logitech Bluetooth Audio adapter lijkt mij ook geen ideale oplossing.

Ik lees veel goede verhalen over de WiiM Mini (identieke DAC als de WiiM Pro), maar vrijwel iedereen gebruikt 'm in combinatie met een losse DAC. Aangezien ik geen behoefte heb aan een losse DAC vraag ik mij af of ik dan niet beter kan kiezen voor bijvoorbeeld de Argon Audio Solo (de Stream 3 MK2 heeft ook nog een display maar vermoedelijk toch te klein om op afstand te lezen en qua looks bevalt de Solo beter). Al schijnt de WiiM Home app prettig in gebruik te zijn en heeft Argon Audio geen eigen app.

Welke vragen heb je hier nog over?
Aangezien je mijn huidige audioset niet high-end kan noemen (al voldoet deze wel aan mijn eisen), vraag ik mij af of ik überhaupt verschil zal horen tussen digitaal aangesloten via mijn Marantz of analoog aangesloten via de WiiM Mini of de Argon Audio Solo (en mijn huidige Squeezebox Classic).

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op Audiosciencereview kan je metingen vinden van o.a. de Chromecast Audio en WiiM Pro. Als ik het zo zie zijn de ingebouwde DACs niet perfect, maar goed genoeg voor jouw set. Hoewel het misschien raar voelt om een oude Chromecast te kopen voor meer dan wat hij nieuw kostte, is het in absolute zin de goedkoopste optie.

De Argon Audio Solo is niet meer in de aanbieding en valt nu buiten je budget. Je voegt hem toe aan je netwerk via de Google Home app. De Argon Audio Stream 3 MK2 kan je bekijken in de winkels van HiFi Klubben, om te zien of het scherm voldoet.

Welke streamingdiensten heb je op het oog?

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 29-11-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@TBTL bedankt voor je reactie. Toevallig had ik de Argon Audio Solo reeds voor 200 euro besteld juist vanwege die aanbieding (ook bijna de WiiM Mini besteld voor €85, maar ik bestel liever niet onnodig en dan zou er sowieso 1 teruggaan). Ik kon van de Argon Audio Solo echter geen meting vinden bij Audiosciencereview. Ik zie overigens dat er een vestiging van HiFi Klubben hier in de buurt zit, dus daar even langsgaan is een goeie tip.

Ik zou wel graag weten hoe deze alternatieven zich verhouden tot de Squeezebox Classic. Zowel de Chromecast Audio als de WiiM Mini kunnen volgens mij niet worden uitgezet en zal je eerder ergens uit het zicht plaatsen. De Argon Audio Solo zou echter niet misstaan bovenop mijn Marantz.

Het belangrijkste voor mij is kwalitatief goed geluid en een stabiele werking qua stream (uiteraard los van de internetverbinding) icm degelijke hardware die jarenlang meegaat.

Qua streamingdiensten zat ik voor nu enkel aan Spotify te denken (vooralsnog geen Hi-Res beschikbaar). Ik heb nog geen ervaring met Tidal of Qobuz en vraag me af of ik het verschil überhaupt ga horen en het dus de meerprijs van zo'n Hi-Res abonnement waard is. Ik heb overigens nog nergens een betaald abonnement op een muziek streaming service. Ik gebruik momenteel enkel Spotify Free, internetradio via Replaio Radio en internetradio op de Squeezebox via TuneIn service.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Laguna schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:02:
Ik kon van de Argon Audio Solo echter geen meting vinden bij Audiosciencereview.
Het enige wat ik kon vinden is dit bericht. THD+N = 0,000343 % = -107 dB en SNR = 121 dB. Dat is beter dan van de WiiM Pro. Overigens bestaat er ook een duurdere WiiM Pro Plus die nog een fractie beter presteert. Of je deze verschillen ook kan horen, tsja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik gebruik de WiiM app voor een IOTAVX NP3 die ook streamed maar die start de spotify app en vraagt om spotify premium om met het apparaat te verbinden, telefoon audio via bluetooth kan wel.
Geen idee of er verschil zit in WiiM app voor de NP3 en het WiiM kastje zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• undisclosed
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 16:48
Mocht je overwegen het Squeezebox-ecosysteem trouw te blijven: toevallig zat ik een paar weken geleden met dezelfde vraag. Mijn eigen Squeezebox Classic herstartte zichzelf steeds na korte tijd, en een op Marktplaats aangeschafte vervanger vertoonde precies hetzelfde gedrag. Waarschijnlijk wel op te lossen, maar met een apparaat van 20 jaar oud leek me het daarna wachten op het volgende probleem.

Omdat ik ook nog een goed werkende Squeezebox Radio heb, wel gebruik maak van Logitech Media Server om een eigen muziekcollectie af te spelen én iPeng een fijne app vind, heb ik gekozen m'n Classic te vervangen door een Raspberry Pi Zero 2 met Allo miniBOSS DAC - maar (goedkopere) alternatieven als de Hifiberry DAC zero zijn vermoedelijk ook prima. Daarop draait PiCore Player, wat fungeert als zowel Squeezebox-speler als -server.

Dit is geen kant-en-klare oplossing; ik moest op de pi een pin header solderen om de DAC te kunnen installeren, maar uiteindelijk was het hele systeem (kosten ongeveer 100 euro) evengoed binnen een uur of twee operationeel.

De pi is bij mij aangesloten op een Rotel RA-01 met twee Q Acoustics 2020-speakers; redelijk vergelijkbaar met jouw combinatie, denk ik. Een kwaliteitsverschil tussen de Squeezbox Classic en pi met Mini Boss hoor ik niet - volgens mijn niet-audiofiele gehoor klinken ze allebei prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@undisclosed dat is wel heel toevallig ik ervaar momenteel precies hetzelfde met mijn Squeezebox Classic, random reboots. Nog wel de hoop gehad dat een nieuwe voedingsadapter het probleem mogelijk zou oplossen maar helaas. Vervolgens ook een vervangend exemplaar via Marktplaats gekocht, maar daarvan ging het scherm niet eens aan. Net als bij jou, in de wetenschap dat bij nog een vervangend exemplaar de kans op problemen vrijwel onvermijdbaar is, was dit voor mij ook de reden om naar een alternatief op zoek te gaan.

iPeng is inderdaad een mooie app voor Apple, maar ik ben zelf een Android gebruiker en voor mij was Orange Squeeze een fijne app. Al heb ik de laatste maanden wel vaak last dat de app de verbinding kwijt is, wat deels te wijten is aan de reboots.

Ik ben zelf echter wel op zoek naar een kant-en-klare oplossing. Een stabiele verbinding bij de app die je gebruikt om op afstand muziek af te spelen en volume te regelen is voor mij essentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undisclosed
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 16:48
@undisclosed dat is wel heel toevallig ik ervaar momenteel precies hetzelfde met mijn Squeezebox Classic, random reboots. Nog wel de hoop gehad dat een nieuwe voedingsadapter het probleem mogelijk zou oplossen maar helaas.
Dat is inderdaad opmerkelijk; het is bijna alsof deze apparaten een (blijkbaar heel precies te voorspellen ;) ) THT-datum hebben... Met het vervangen van de adapter was ik na het lezen van Joe's tech blog ook begonnen. Net als bij jou zonder resultaat.

Ik heb helaas geen ervaring met andere audiostreamers, maar succes met het vinden van de juiste vervanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:08

FeaR

In GoT we trust

Laguna schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:48:
@undisclosed dat is wel heel toevallig ik ervaar momenteel precies hetzelfde met mijn Squeezebox Classic, random reboots.
Je hebt er niets aan maar de twee Squeezebox Touch hier in huis doen exact hetzelfde. Als het één keer per maand is dan is het veel dus ik kan er wel mee leven. Wel typisch gedrag.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:29:
[...]

Je hebt er niets aan maar de twee Squeezebox Touch hier in huis doen exact hetzelfde. Als het één keer per maand is dan is het veel dus ik kan er wel mee leven. Wel typisch gedrag.
Ik begrijp dat daar mee te leven valt. Hier ligt de frequentie beduidend hoger, als in meerdere keren per uur.

De Argon Audio Solo staat nu te spelen, klinkt goed al hoor ik geen verschil met de Squeezebox. De Solo is mooi solide gebouwd, geen plastic behuizing zoals WiiM. Wel is de status LED aan de voorzijde te fel. Tevens maak ik gebruik van een VPN op mijn telefoon en dat verhindert helaas om te casten naar de Solo (inmiddels verholpen na aanzetten 'local network discovery' in de VPN app). Vreemd genoeg is dit bij Spotify geen probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Laguna op 02-12-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:03

Snoes

marcel

Ik weet niet of het nog nut heeft in dit topic, maar ik heb mijn goed werkende squeezebox radio al vele jaren geleden aan de kant gezet voor een Sonos. Heeft me geen problemen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoes

Snoes

marcel

Deze staat nu dus al die jaren bij mij op een kast, mocht er interesse zijn, ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@Snoes dat heeft inderdaad geen nut ;) een Squeezebox Radio is namelijk niet vergelijkbaar met een Squeezebox Classic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoes

Snoes

marcel

Laguna schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
@Snoes dat heeft inderdaad geen nut ;) een Squeezebox Radio is namelijk niet vergelijkbaar met een Squeezebox Classic.
Jammer, ik dacht wellicht iemand ermee te kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nuttige aanvulling dan wellicht: Ropieexxl voor op een pi kan prima de squeezebox vervangen vziw. Link: https://ropieee.org/xl/ :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
@The Eagle bedankt maar dat is geen plug&play oplossing :) ik ben overigens voor nu tevreden met de Argon Audio Solo. Ik mis wel het display van de Squeezebox om het nummer wat speelt te kunnen aflezen bij het gebruik van internetradio want bij het casten via je telefoon is dat helaas ook niet zichtbaar. Ongetwijfeld ligt dat aan Google en kan dat makkelijk verholpen worden, maar ja Google :/

Pagina: 1