Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 19:23
Goedenavond meelezer,

Voor mijn firma wil ik een nieuwe NAS aanschaffen omdat onze huidige NAS(DS718+), met 2x8TB bijna vol is qua volume en alweer enkele jaren oud. Voor mij thuis zou die nog prima dienst kunnen doen en mijn 218+ kunnen vervangen.

Ik deel hier mijn verhaal om ideëen, kritiek en tips te ontvangen.

Doel waarvoor de NAS wordt gebruikt:
- Netwerkschijf voor 20 pc's die +-300.000 pdf bestanden per jaar versturen, verwerken etc.
- Ook de netwerkschijf voor alle andere essentiële bestanden.
- Hyper back-up naar externe raid (ook 2x8TB) die handmatig wekelijks gewisseld wordt.
- Hyper back-up naar Synology C2 Cloud elke nacht.
- doelschijf voor twee keer per dag een image van de server op te slaan 12:30 en 20:00
- SFTP voor EDI orders waar meerder gewhite-liste partijen gebruik van maken

andere info
UDM Pro, 1gbit verbinding en UPS aangesloten.

Attentiepunten:
- nu nog 1 van de 8 TB beschikbaar, wil dus minimaal naar 16TB of wellicht nog meer als dit economisch niet te gek wordt.
-Snelheid waarmee backups gedraaid worden is belangrijk en me veel waard.
- overweeg virtuele machines te gaan draaien in de toekomst

Wat ik overweeg:
1 van deze 3 Nas'en:
https://tweakers.net/pric.../1780190;1848922;1279837/

waar bij mijn voorkeur uitgaat voor de Synology RackStation RS822RP+ met 4 x 18TB WD RED pro in RAID 6.
Dan heb ik ruim 32.7 TB beschikbaar

Overweeg nog een M2D20 erbij te nemen met 2 SSDs Samsung 990 Pro à 4 TB voor de maximale snelheid er uit te halen.

Hebben jullie andere ideëen qua NAS of overwegingen?
Moet het ik wellicht helemaal anders bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 12:25
Heb je al genoeg snelheid? Of wordt het met 20 gebruikers al traag? Want als je geen extra snelheid nodig hebt, zou ik niet voor de flash oplossing gaan. Als de huidige opstelling snel genoeg is, zou ik voor de goedkopere oplossing gaan, als je ooit VMs er bij wilt hebben, kun je de VMs ook op een aparte box draaien natuurlijk. En wat voor een VMs zou je willen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
Snelheid is op het moment zeker geen probleem.
Het is ook meer dat het dan weer voor de komende 3-5 jaar weer goed geregeld is.

Oke duidelijk, dat zou dan echt volledige systemen zijn, andere toepassingen zie ik voorlopig nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Zou gewoon de disken vervangen door grotere disken.

Verder klinkt het dat je geen SHR gebruikt, dat lijkt me voor een productie systeem erg onverantwoord.
Ook als je een prima backup hebt, krijg je met behoorlijke restore tijden en dus productieverlies te maken als er een disk defect raakt.

Ik zou zeggen een 8TB disk eruit, nieuwe 16TB disk erin daar een SHR op aanmaken, de data van de achtergebleven 8TB naar die SHR kopiëren en dan die vervangen door een tweede 16TB disk die je toevoegt aan de SHR.

Veel goedkoper dan een nieuwe Nas kopen en veel beter dan nu omdat je bij een diskfailure gewoon door kunt blijven werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hou er wel rekening mee dat de DS718 al discontinued is en 3 jaar garantie had. Zeker voor een bedrijf lijkt me een keuze met wat meer bays/disks/flash zeker de moeite waard. Met een actueel model heb je meteen ook weer langer ondersteuning op DSM 7.x.

Je keuze voor de Synology RackStation RS822RP+ met 4 x 18TB WD RED pro in RAID 6 kan ik mij dan wel in vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door Microkid op 29-11-2023 16:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
Denk nu toch te gaan voor een DS923+ en daarbij te kopen:

HDD
huidige 2x 8 Tb combineren met
aankoop van 2x Seagate IronWolf Pro 24 TB
of wat is in de praktijk het maximum, zie ook genoeg verhalen van 20TB

1x NVME M2.80 WD black SN770 1TB
Waarom zou je er twee pakken?
Of waarom 2TB ipv 1 TB?

en dat dit script gebruiken om de hdds bruikbaar te maken:
https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 08:37
Leuke vraag!

Ik gebruik mijn ds1621+ zakelijk en ben er erg blij mee. 2 gebruikers.

Mijn tips zouden zijn:
Als ik zakelijk nas gebruik ga ik nooit, maar dan ook nooit een externe script runnen. Downtime kan je meer geld kosten dan een investering die kunt aftrekken voor wat duurdere hardware.

Je schommelt nogal in je wensen. Van een pro set naar een huis tuin en keuken set. Om het even duidelijk te hebben: twijfel je financieel over de investeringen is er een andere reden dat je twijfelt?

Let wel op: als je 2x8 en 2x24 in shr laat lopen, dan ben je sowieso 1 24tb kwijt aan redundantie. Dus je koopt 48, maar gebruikt actief 24.

Als up time belangrijk is dan zou ik sowieso voor meer bays gaan, desnoods met kleinere schijven die je later kunt upgraden en in shr1 (liever 2) zetten. Ds1821 kun je reguliere schijven in kwijt (geloof ik) en kun je de bestaande 8 met 6x8 mee opschalen.

Kort verhaal lang: ik zou voor zekerheid gaan als het zakelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Godlikev schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:28:
Denk nu toch te gaan voor een DS923+ en daarbij te kopen:

HDD
huidige 2x 8 Tb combineren met
aankoop van 2x Seagate IronWolf Pro 24 TB
of wat is in de praktijk het maximum, zie ook genoeg verhalen van 20TB
Gewoon volstoppen met bijv. 4x10TB ofzo. Heb je 30TB netto. Of je begint met 3x 12TB. Heb je ook 24TB netto en kan je later nog uitbreiden met nog eens 12TB. Daarnaast is Raid-5 sneller met lezen dan raid-1.
1x NVME M2.80 WD black SN770 1TB
Waarom zou je er twee pakken?
Of waarom 2TB ipv 1 TB?
Hier ook gewoon 2, niet beknibbelen. Met 1 SSD heb je alleen read-cache. Met 2 SSD's heb je read-write cache. Zeker handig als je met meerdere gebuikers op het ding bezig bent.
en dat dit script gebruiken om de hdds bruikbaar te maken:
https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
Hebben jullie helemaal gelijk in.
dat script ga ik ook niet doen, dat is na goed gelezen te hebben ook alleen als je SSDs ook als volume wil opslaan.
Sta nu op het punt om te gaan voor:
DS1522+
met
2x WD Black SN770 1TB (1x read + 1 write)
1x read + 1 write

We werken gewoon met véél kleine bestanden en is de IOps dus (hoop ik) een grote snelheids verbetering.

Dan zet ik in eerste instantie mijn WD red plus 8TB's over, want na een gortige schoonmaak kan ik qua capaciteit toch vooruit.
Of hoeveel zouden de Exos sneller zijn tov van mijn WD red pro 5400 RPM van 2018, ga ik dat merken?

Nee financieel maakt het me niets uit, het moet gewoon goed en actueel zijn, en de euros moeten niet verkwist worden. maar of het nu 1000/3000/5000 is, is niet van belang.

Zoals je zelf ook al juist aangeeft, is uptime simpelweg het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Godlikev schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:30:
DS1522+
met
2x WD Black SN770 1TB (1x read + 1 write)
1x read + 1 write

We werken gewoon met véél kleine bestanden en is de IOps dus (hoop ik) een grote snelheids verbetering.

Dan zet ik in eerste instantie mijn WD red plus 8TB's over, want na een gortige schoonmaak kan ik qua capaciteit toch vooruit.
Als IOps belangrijk is, kies dan aub meteen voor 3 of 4 nieuwe disks. Ga je echt wel plezier van hebben. Want als je doorgaat met je 8TB disks, kan je ook alleen maar 8TB disks toevoegen. Groter kan wel, maar de extra ruimte wordt niet gebruikt, totdat alle disks dezelfde omvang hebben (dan moet je je oude 8TB's disks vervangen). Dus beter om het in 1x goed te doen. Je zegt dat geld geen issue is, maar toch krabbel je steeds terug naar (imho) inferieure oplossingen.
Kijk ook even naar een geheugenupgrade, dan kan er meer in cache blijven staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 07-02-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
Dank, heb nu gewoon de nas met de ssds en 4x exor 20TB gedaan.
De standaard 8 GB geheugen zal ruim voldoende zijn lijkt me?
Of denk je dat ik in de praktijk een upgrade naar 16GB ga merken?
bvd voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Houd er wel rekening mee dat de SSD's (voor cache) alleen optimaal werken in bepaalde omstandigheden.
Zoiezo heb je wel voordeel maar afhankelijk van hoe je deze benut meer/minder.

je RAM vraag --> zie huidige nas .. als je aan je max zit dan is meer beter .. gebruik je maar 20% dan zou ik niet eens de moeite nemen.

Goeie "nassen" werken met Tier(s) waarbij recente data op SSD staat en verouderde data op HDD, poor mans solution is dat je 1:1 backup doet (alleen nieuwe bestanden maar niet verwijderen van bestanden) van snel naar traag. dat kan met een directe (DAC) koppeling tussen 2 nassen bijvoorbeeld.

omdat SSD op dit moment nog eigenlijk kleine schijven/volume(s) zijn dwing je gebruikers ook wat meer bewust met hun opslag/werkwijze om te gaan wat weer resulteert in efficentere backup(s)

Tja vanalles

Pagina: 1