AEG aansluiting niet duidelijk, 2 fasen perilex mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 15:05
Ha allen,

Wij zitten even met een installatieprobleem.
Mijn zusje is kortgeleden de gelukkige bewoner geworden van een sociale huurwoning. Man van de woningbouw zei haar een elektrisch fornuis met 3 fase perilex aansluiting te regelen. Zo gezegd, zo gedaan.
Maar nu blijkt, ding in huis, dat er helemaal geen 3 fase aansluiting is, maar een 2 fase fornuis groep (staat ook bij liander beschreven als 1x40 a ).
Nu staan er op de achterkant van 't AEG fornuis (type cib6642abw) echter 3 aansluitmogelijkheden waarbij ik het idee krijg dat 2 fasen toch mogelijk is, maar lijkt het alsof dit wel 400 watt nodig heeft.

Iemand een idee of dit toch werkzaam te krijgen is of beter om maar gewoon een ander fornuis aan te slepen? De groep upgraden naar 3 fasen lijkt mij 1: duur en onpraktisch voor sociale huur (ze woont er ook alleen) en bovendien 2: schijnt daar enorme wachttijd ok te zitten bij liander en wil ze graag binnenkort gewoon kunnen koken.

Online lees ik wel vergelijkbare plaatjes waarbij men idd de perilex aansluit op deze manier (2 fasen). Helaas is de documentatie van AEG niet echt bijdragen over hoe je dit kan aansluiten.
Foto van de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8bWj0QyuOIISIMIBot85FXexA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WT2HVN4IJzOEbm3ur9bwguKP.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluitschema achterop de aeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_4zzZa37iJw-UJtqlR_kx4YdvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQuoU7OHL4sGUMXASy4Jw10Y.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
Schema rechts onder, maar dan met twee blauwe draden zonder de koppeling tussen 4-5. Of een grijze draad vermomd als undercover blauw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mja, dan heb je geen 2 fasen maar zoals op het schema. Je hebt dan 2 keer een fase, dezelfde fase welteverstaan.

Stuk gaat het er niet van, het is inderdaad het proberen waard. Je krijgt alleen geen spanningsverschil tussen de "fasen" van 400 Volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je haalt 2x16A (één fase tweemaal uitgevoerd) en 2-fase door elkaar. 2-fase ofwel 400V heb je twee echt verschillende fases voor nodig. De faseverschuiving onderling (120°) zorgt namelijk voor een hoger vermogen dat je tot je beschikking krijgt.

Je schrijft dat je 1x40A hebt, dan speelt dat niet en moet je het eerste aansluitschema aanhouden, dus voor 230V.

edit: Of inderdaad wat @jadjong schrijft proberen, maar ik denk dat je er geen extra vermogen uit gaat krijgen t.o.v. schema 1.

[ Voor 15% gewijzigd door Aardedraadje op 28-11-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
Ha allen, dank voor de antwoorden.
Nu aangesloten conform schema 3 en dan met los 4 en 5 op de corresponderende N vanuit de perilex stekker.
Dan werkt het inderdaad allemaal naar behoren.

Wat ik me tenslotte dan nog wel afvraag is a, of dit nu inderdaad iets extra doet tov schema 1, maar ik neem aan dat schema 1 eigenlijk bedoeld is voor een 'normale' stekker, toch? Dit terwijl je nu het fornuis wel 2x16a tov 1x16 a aanbiedt? Het extra vermogen van de 400v aansluiting mis je dan uiteraard.

en b, gaat ze nu op deze manier deze oven aangesloten nog wat missen tov een zo bedoelde '2-fase' fornuis ?(ik weet het, die term klopt eigenlijk niet). Dit ook omdat het aanbod hierin gewoon wat minder is en de moeite van dit product terugsturen (en de kosten) het wel waarde moeten zijn tov wat je ervoor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:28
Voor het vermogen maakt het niet uit of je twee verschillende fasen aansluit of twee maal dezelfde fase. Wat wel verschilt is de stroom door de nul. Bij twee verschillende fasen is de nulstroom nooit hoger dan de hoogste stroom per fase. Bij twee maal dezelfde fase is de nulstroom het totaal van de twee fasen. Daarom moet je ook twee afzonderlijke nuladers aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
Hoe bedoel je dat precies? Ik heb nu bovengenoemde schema 3 gebruikt, maar zonder de brug tussen 4 en 5, maar daarop N1 en N2 aangesloten, dat zou dan dus verschillen tov 1 nul aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:28
Het zit zo goed aangesloten.
Bij een voeding van 400 Volt is er maar 1 nulader nodig. Bij jouw kookgroep zijn er 2 nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik heb de handleiding van het ding er eens bij gepakt.

Hier staat geschreven dat de aansluitwaarde 10,9 kW is. En het volgende:
Bij aansluiting 3 fase+nul 5x 1.5 mm² kabel nodig.
Bij aansluiting op 1 fase 3x 6 mm² kabel nodig.

Het lijkt er dus toch op dat hij de volledige 10,9 kW over de kabel heen trekt voor de twee kookzones en de oven als je 230V aansluit.

Let hier even goed op, dit zijn geen standaard kabels en je hebt een apparaat dat eigenlijk 3x16A nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 19:39

Ligone

Moeha!

Het is een kookgroep, hij heeft de brug niet gelegd maar N1 en N2 vanuit de perilex aangesloten. Als het goed is gaat er dus 4*2.5mm (dat is gissen maar het zou belachelijk zijn als het 1.5 was) richting kookplaat. De zekering is 2x16A dus zelfs voldoende voor 1.5

Je bent afgezekerd voor 2*16A= 7360W. Je volledige fornuis is 10900.

Als je zus dus pattatten kookt, vlees bakt, saus opwarmt, groenten stooft en nog een pizza in de oven bakt zal de zekering afspringen.

Het normale gebruik zal dus niet te snel over die waarden heen schieten en indien wel weet ze dat ze een pannetje minder moet opzetten.

Maar dit alles alleen als je zeker weet dat er 2 effectieve nullen aangesloten zijn tot aan je kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ligone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:20:
Het is een kookgroep, hij heeft de brug niet gelegd maar N1 en N2 vanuit de perilex aangesloten. Als het goed is gaat er dus 4*2.5mm (dat is gissen maar het zou belachelijk zijn als het 1.5 was) richting kookplaat. De zekering is 2x16A dus zelfs voldoende voor 1.5

Je bent afgezekerd voor 2*16A= 7360W. Je volledige fornuis is 10900.

Als je zus dus pattatten kookt, vlees bakt, saus opwarmt, groenten stooft en nog een pizza in de oven bakt zal de zekering afspringen.

Het normale gebruik zal dus niet te snel over die waarden heen schieten en indien wel weet ze dat ze een pannetje minder moet opzetten.

Maar dit alles alleen als je zeker weet dat er 2 effectieve nullen aangesloten zijn tot aan je kookgroep.
Vooral de aardedraad vind ik in deze opstelling riskant. Als je apparaat om wat voor reden dan ook sluiting naar het chassis maakt, én de aardlek springt er om wat voor reden dan ook niet uit, dan moet de aardedraad de volledige kortsluitstroom van de fase af kunnen voeren. Dat gaat in dit geval niet goed. Maar het is wel een dubbele fout dus de kans erg klein.

2 kookzones en de oven vollast aan dat zal inderdaad bijna niet voor komen, en zowel dan gaat uiteindelijk de 40A hoofdautomaat wel af.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 28-11-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
Ha allen, excuus voor de radiostilte. Voor mij (uiteraard) ook nog een leven naast het fixen van een oven voor mn zusje :)

Ik bemerk een beetje een gemengde opinie inderdaad, ik wil uiteraard vooral dat de boel wel vooral ook veilig voor haar geregeld is.
Wat ik me nog afvraag (en wie weet weet niemand dit antwoord), maar verwacht iemand dat dit ding minder zal presteren dan een fornuis specifiek gemaakt voor '2 fasen' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 19:39

Ligone

Moeha!

Minder? nee, het is geen kwestie van prestaties. Het is een kwestie van verdeling. Bij een specifiek 2 fase fornuis zijn de kookzones minder qua vermogen en kan je dus meer dingen tegelijk doen op max setting.

Ik zie bvb dat de kookzones 3600watt(16A), 2500w(10A),2800w(13A)en 2800w(13A) zijn. totaal: 52A
bij een kookvuur gericht op 2 fases wordt dit bvb: 2500w(10A), 2000w(9A), 2000w(9A) en 2500w(10A). totaal 38A.

Ga je dus op je zusjes kookvuur water koken gaat het sneller aan de kook zijn dan op kookvuur B. Ga je echter meerdere dingen tegelijk koken/bakken op max gaat de zekering sneller springen bij je zusjes kookvuur dan bij kookvuur B.

Maar niemand kookt met 4 platen tegelijk op max.
Pagina: 1