Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:39
Vandaag ben ik er achter gekomen dat dat mijn vloerverwarming niet meer warm word.

Situatie schets:
Ketel op zolder, 1 winter oud
Eerste verdieping, radiatoren, worden goed warm.
Beneden verdieping, alleen vloerverarming in beton met plavuizen. En hier hangt ook een split unit airco.

Vandaag was er niemand thuis, dus kachel uit. Uurtje voordat ik naar huis ging de CV en de Airco aangezet.

Thuis komend is het lekker aan het opwarmen zowel boven als beneden, maar na het eten is nog steeds de vloer beneden koud. De radiatoren boven zijn lekker warm.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuOnA0pr06P6peCg8FoUivIM8cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bg3AC2FafQ7eBcEngkXyd92y.jpg?f=user_large

De enige leiding die warm wordt is rood gemarkeerd, de rest van de installatie is koud.
1: Thermostaat kraan, staat op 43 graden
2: Onbekende kraan, open of dicht? Stond half open, open gedraaid, maakt geen verschil
3: Bovendeel, koud
4: Onderdeel, koud
5: Pomp, staat op stand 3, was aangesloten met pomp schakelaar, deze is nu tussen uit. Ik hoor de pomp lopen
6: Onbekend onderdeel
7: Onbekend onderdeel
8: Thermometer ~22 graden geeft ie aan.

Wat is er veranderd?
Ongeveer 1,5 jaar geleden is de ketel vervangen. Vorig jaar heb ik radiatoren boven vervangen door T22 modellen voor betere warmteafgifte. De ketel produceer cv-water op 40 graden.

Waar zou het aan kunnen liggen dat de vloer koud blijft?

Zou het kunnen dat de water temp van 40 graden een probleem is voor deze verdeler?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Ja, je hebt een HT-mengverdeler, en die zijn berekend op een hogere aanvoer dan 40 graden. Zet ‘m eens op 50 graden en kijk wat het doet. Je ketel is tot iets van 58 (?, ben ff kwijt wat het was) efficiënt in het HR-bereik aan het stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

2 is je bypass, daar moet je niet zomaar aan draaien.
6 moet helemaal open. als die dicht is komt er geen druppel warm water meer door.

kan zijn dat je thermostaat stuk is. dus even met de hand helemaal opendraaien om te controleren of de onderste balk (4) dan warm word.

denk wel dat je wat hoger moet dan 40 met deze oude verdeler, die vinden 40 graden niet zo tof omdat ze teveel bijmengen en niet genoeg liters verpompen

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 28-11-2023 20:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:24
ymoona schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:20:
Vandaag ben ik er achter gekomen dat dat mijn vloerverwarming niet meer warm word.
[..]
Beneden verdieping, alleen vloerverarming in beton met plavuizen.[..]

Uurtje voordat ik naar huis ging de CV en de Airco aangezet.

Thuis komend is het lekker aan het opwarmen zowel boven als beneden, maar het eten is nog steeds de vloer beneden koud.[..]

[..]
Je vloer is toch nooit warm binnen 1 uur? Bij mij heeft de vloer daar echt wel veel en veel meer tijd voor nodig.
Ik zet daarom de vloerverwarming nooit uit die staat standaard op 20 graden.
Als ik wat langer van huis ben mag deze een graden zakken maar anders duurt het veel te lang voordat de woning weer op temperatuur is.
Nu snap ik dat je bijwarmt met een airco maar daardoor wordt je vloer niet sneller warm.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou beginnen met 2 dicht te zetten en 6 helemaal open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
Ik heb de ketel op 60 graden gezet om te testen.
@flippy ok, deze heb ik weer gezet in de stand waarin hij stond. Hoe zou ik de goede stand kunnen bepalen?
@DonJunior Klopt, dat duurt wel wat langer, maar inmiddels zijn we 3 uur verder. De AC kan het ook nog wel aan, maar als kouder wordt is het handig als de vloer ook weer warm wordt.

Ik zal zo even kijken wat de stand is van 2, maar dat is geen draai knop. Maar een inbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:51
Even voor de zekerheid: de enige thermostaat voor CV die je hebt hangt ook beneden waar de vloerverwarming en CV zijn?
Niet dat de airco verwarmt en daarbij de toevoer voor de vloerverwarming uitschakelt?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
@Cyriel85 Ja goed punt. De kamerthermostaat hang in de woonkamer waar ook de airco hangt. Maar met een stukje home automation override ik het setpoint van de thermostaat. Dus de ketel stookt wel.

@Sethro 2 is dicht, 6 is open.

En met de hogere stook temperatuur zie ik nu ook de thermometer op de onderste verdelen oplopen en nu op ongeveer 30 graden.

[ Voor 29% gewijzigd door ymoona op 28-11-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:20

WouterG

Dit is geen ondertitel

Het kan dat je thermostaatknop vast zit. Als je hem op z’n warmste stand zet kun je hem daarna verwijderen door los te draaien of klikken. Eronder zit dan een metalen pinnetje wat je in moet kunnen drukken waarna hij weer terug zou moeten veren. Niet aan dat pinnetje trekken, als je hem eruit trekt heb je een waterballet.

[ Voor 13% gewijzigd door WouterG op 28-11-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Het lijkt erop dat door een hogere temperatuur in te stellen de verdeler weer zijn werk doet. Ik heb hem nu op 50 gezet, maar ga op een ander moment verder testen. Anders wordt het te warm in huis.

@WouterG Dat zal ik ook eens testen.

Maar het lijkt er dus op dat als ik mijn temperatuur van mijn ketel wil verlagen, ik een lt verdeler nodig heb. Weer wat geleerd.

[ Voor 21% gewijzigd door ymoona op 28-11-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nogmaals: je ketel presteert het beste wanneer deze in HR-bereik opereert. Het gaat niet om de laagste aanvoertemperatuur, maar om een niet te hoge retourtemperatuur. Alles onder de 55 graden is goed en je zult niet (veel) minder gas verstoken bij een lagere temperatuur. Dus als je vvw bij 60 graden keteltemperatuur lekker warm wordt, zit je echt wel onder de 55 graden retourtemp. Dus laat die ketel gewoon wat hoger staan. Je vvw-thermostaat zorgt ervoor dat de vloertemoeratuur niet te hoog wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 28-11-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gramser schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:27:
Nogmaals: je ketel presteert het beste wanneer deze in HR-bereik opereert. Het gaat niet om de laagste aanvoertemperatuur, maar om een niet te hoge retourtemperatuur. Alles onder de 55 graden is goed en je zult niet (veel) minder gas verstoken bij een lagere temperatuur. Dus als je vvw bij 60 graden keteltemperatuur lekker warm wordt, zit je echt wel onder de 55 graden retourtemp. Dus laat die ketel gewoon wat hoger staan. Je vvw-thermostaat zorgt ervoor dat de vloertemoeratuur niet te hoog wordt.
bijna, als je zeker wilt zijn dat je volledig condenseert wil je uitgaande temperatuur onder de 53 blijven. dan zal je altijd blijven condenseren in de hele brander.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
flippy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:54:
[...]

bijna, als je zeker wilt zijn dat je volledig condenseert wil je uitgaande temperatuur onder de 53 blijven. dan zal je altijd blijven condenseren in de hele brander.
Ah, 53. Ik deed een snelle Google en kwam uit op een site (milieucentraal geloof ik, whoeps) die het over 55 had. I stand corrected!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
@Gramser je hebt het over de retour temperatuur, terwijl @flippy het heeft over de uitgaande temperatuur. Met CV temp ingesteld op 50 graden zou het dan prima moeten zijn toch, want dan is retour altijd minder als 50. Als ik hem op 60 is ook prima, gasverbuikt scheelt blijkbaar niet zoveel? Zolang de retour maar onder de 53 zit. Ik plot zowel de in als uit (en ww) van de ketel in HomeAssistant, dus kan het prima bij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jij snapt het, en @flippy en ik bedoelen hetzelfde :)

De hogere Ta zorgt ervoor dat jouw mengverdeler beter zijn werk kan doen. Qua gasverbruik zal het marginaal schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Het is de laatste dagen koud genoeg geweest. Dus ik heb uitgebreid kunnen testen, met vandaag een lange stook run kunnen doen. De hogere aanvoer temperatuur doet de truuk. Vloer is nu heerlijk warm, duurt ongeveer 3 uur. Retour temp komt niet boven de 45 graden, dus wellicht dat ik wat kan tunen. Maar weet nu waar ik op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:22
@ymoona
Als je wilt weten hoe een mengverdeler werkt zoals jij hebt: hier heb ik dat al eens eerder uitgelegd

https://gathering.tweaker...message/72930050#72930050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Dank je wel! Ja ik ging er nog vanuit dat lager beter was kwa rendement. Inmiddels ben ik ook tot de conclusie gekomen dat een gasvrije woning niet iets is voor de korte termijn <10 jaar. Een gedeelte van mijn besparing bleek dus ook minder verwarming te zijn. Verbruik is nu hoger, maar ook weer comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ymoona schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:43:
Dank je wel! Ja ik ging er nog vanuit dat lager beter was kwa rendement. Inmiddels ben ik ook tot de conclusie gekomen dat een gasvrije woning niet iets is voor de korte termijn <10 jaar. Een gedeelte van mijn besparing bleek dus ook minder verwarming te zijn. Verbruik is nu hoger, maar ook weer comfortabeler.
je kan gewoon een warmtepomp installeren hoor. je hebt vloerverwarming (grotendeels) dus er zijn maar heel weinig aanpassingen nodig, meschien een radiator vervangen of zo.

zoizo de airco die je hebt maximaal laten stoken en die het meeste werk laten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 02-12-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
flippy schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:15:
[...]
je kan gewoon een warmtepomp installeren hoor. je hebt vloerverwarming (grotendeels) dus er zijn maar heel weinig aanpassingen nodig, meschien een radiator vervangen of zo.
Even een korte opsomming:
  • Nieuwe kookplaat
  • Nieuwe meterkast
  • Zwaardere aansluiting, heb nu maar 1x25
  • Nieuwe mengverdeler (LT)
  • Nieuwe warmtepomp (lucht/water)
  • Nieuwe boiler voor sww
De eerste vier kosten voornamelijk geld, en zijn drop in replacements. De laatste 2 kosten geld en (veel) ruimte. Ruimte die ik nu niet heb, of wil opofferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ymoona schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:50:
Het is de laatste dagen koud genoeg geweest. Dus ik heb uitgebreid kunnen testen, met vandaag een lange stook run kunnen doen. De hogere aanvoer temperatuur doet de truuk. Vloer is nu heerlijk warm, duurt ongeveer 3 uur. Retour temp komt niet boven de 45 graden, dus wellicht dat ik wat kan tunen. Maar weet nu waar ik op moet letten.
Ik mag hopen dat je 45 graden retour op je CV bedoeld en niet op je vloerverwarming...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
@Microkid correct. Dat is de temperatuur gemeten op de retour leiding van de cv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ymoona schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:34:
[...]

Even een korte opsomming:
  • Nieuwe kookplaat
  • Nieuwe meterkast
  • Zwaardere aansluiting, heb nu maar 1x25
  • Nieuwe mengverdeler (LT)
  • Nieuwe warmtepomp (lucht/water)
  • Nieuwe boiler voor sww
De eerste vier kosten voornamelijk geld, en zijn drop in replacements. De laatste 2 kosten geld en (veel) ruimte. Ruimte die ik nu niet heb, of wil opofferen.
De SWW tank kan gewoon hangen op de plek waar nu de ketel hangt en de warmtepomp zelf neemt binnen geen ruimte in beslag als ie een monoblok neemt. Kosten vallen ook wel mee als je de subsidie terughaalt, dat is 2700 op een aanschafprije van 3800.

Het hoeft ook niet allemaal in 1x, dat verzacht de pijn ook wat.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 03-12-2023 13:06 ]

Pagina: 1