Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc is negen jaar oud. Het moederbord hapert soms, dan moet ik opnieuw opstarten. Ik wil daarom een nieuwe pc samenstellen. Het gaat om zwaar wetenschappelijk rekenwerk, maar geen deep learning, wel natuurkundige berekeningen. Geen gaming, dat doe ik nooit. Dit keer wil ik ook een GPU inzetten voor het rekenwerk. De GPU in het lijstje gebruik ik dus niet voor gaming maar voor rekenwerk. Ik ga dit keer niet voor Intel, maar voor AMD, op aanraden van collega's. 4TB schijfruimte om gegevens op te slaan (dus twee keer de SSD in het lijstje). Ik heb ook veel werkgeheugen nodig voor de berekeningen en voor mijn IDE. Mijn favoriete Linux distro (Endeavour) installeer ik zelf.
Ik zou hem graag aan de muur monteren. Mijn huidige wandmontage is ermee opgehouden, die moet ik ook vervangen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 3000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik kan niks van mijn oude systeem hergebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eén krachtige CPU en één krachtige GPU zijn voldoende. Als ik meer nodig heb, voor lange rekenopdrachten, heb ik toegang tot een cluster.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ga nu voor AMD wat betreft de CPU en de videokaart (GPU), vanwege aanbevelingen door collega's. Wat betreft de andere componenten heb ik geen merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet echt een stil systeem zijn, want hij staat midden in mijn woonkamer. Voor de rest is mijn vraag aan jullie of de koeling voldoende krachtig is. pcpartpicker geeft 622 W voor dit systeem, dus een voeding van 850W zou prima moeten zijn. Maar de koeling...Heeft de Noctua NH-D15 voldoende vermogen en is ie voldoende stil, zodat je hem niet hoort onder je bureau?

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken, dat is me te veel gedoe.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of deze componenten compatibel zijn, of de koeling voldoende is, of hij voldoende stil is, of de voeding voldoende krachtig is (denk het wel) en of ik iets over het hoofd heb gezien waardoor ik voor een geringe meerprijs veel meer rekenkracht kan krijgen. De CPU en de GPU bijvoorbeeld, daar is nog wel wat te kiezen, net iets ander type bijvoorbeeld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Tray€ 324,-€ 324,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 7900 XTX€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 229,36€ 229,36
1VoedingenSeasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart€ 144,99€ 144,99
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 106,99€ 106,99
Totaal€ 1.253,24

Beste antwoord (via AlexvHouten op 01-12-2023 10:33)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-06 15:53
Wat is Sapphire Nitro? Is dat een aparte koeler voor de GPU? Heb ik die nodig?
Ik zie DDR6 staan, is dat wel compatibel met mijn andere componenten (DDR5)? (DDR6 stond trouwens ook bij mijn oorspronkelijke videokaart, zie ik nu :? )
Sapphire is het merk en Nitro is het model. Dit zijn merken die componenten bij AMD inkopen en dan zelf een printplaat met stroomvoorziening en een koeler ontwerpen. Deze koelers zijn in de regel veel beter en stiller dan de standaard koeler die AMD maakt. Dit geeft verder geen compatibaliteitsproblemen en je hoeft ook geen andere drivers te installeren. Voor je OS is de kaart identiek aan het referentie model van AMD / Nvidia.
In de regel koopt iedereen een Sapphire/XFX/Asus/Gigabyte/etc kaart en bijna nooit het referentiemodel van AMD.
Met Nvidia kaarten is het precies hetzelfde. De referentiemodellen van de 4000 serie zijn echter best goed, dus die worden meer verkocht dan normaal.

De versie van het geheugen op de videokaart kun je buiten beschouwing laten. Dit heeft niets te maken met het intern geheugen van de CPU/slots op het moederbord. Dit geheugen zit op de printplaat van de videokaart en is niet uitbreidbaar. Voor compatibaliteit is dit dus een nutteloze specificatie. Het is ook voor iedere 7900XTX hetzelfde. Overigens is het GDDR6 en geen normaal DDR6. GDDR geheugen is compleet anders dan DDR geheugen en de versienummers hebben dus ook niets met elkaar te maken.

Als je de voorkeur hebt voor Nvidia, kom je uit bij:
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4090 X3 OC

Aan de hand van je budget. Ik weet niet of jullie rekenwerk heel veel videogeheugen gebruikt. Als dat zo is, zou ik voor de 4090 gaan.

Ik zou goed kijken wat voor ondersteuning je nodig hebt voor de berekeningen die je wilt doen. Als het allemaal CUDA is, dan zou ik het nvidia prijskaartje gewoon slikken voor compatibaliteit. Als het allemaal ook AMD compatible is dan wordt dat pas interessant.

Was je van plan de muurmontage zelf te fabriceren of wil je graag een kast die daar voor bedoeld is? Dat bestaat namelijk wel, maar hebben vaak geen stoffilters omdat ze bijna volledig open zijn.

Als je voor een Noctua processorkoeler gaat, zou ik de uitvoering: Noctua NH-D15S kiezen. Deze heeft een fan minder dan de reguliere D15 en is goedkoper. De performance is identiek omdat de luchtstroom niet de beperkende factor is bij deze koeler. Er wordt in de doos een adapter kabeltje meegeleverd. Noctua noemt ze low noise adapters. Deze kun je aan de ventilator kabel vastmaken om zo het maximum toerental en daarmee het geluidsniveau op hardware niveau te begrenzen.
Ook kun je de snelheden van al je fans finetunen via de moederbord bios of https://gitlab.com/coolercontrol/coolercontrol ofzo

[ Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 29-11-2023 12:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:38
Neem een stille en leverbare videokaart zoals de Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB. Overigens kom ik uit een wereld waar met CUDA gewerkt (voor NVidia videokaarten), werken jullie met iets als OpenCL?

Je zou wat kunnen besparen op je moederbord, met bv. ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI, en er dan een iets krachtigere CPU opzetten, zoals de AMD Ryzen 9 7900, dit is de zuinige variant, er is er ook een met de naam eindigend op een X, die gebruikt meer stroom en is lastiger koel te houden, tenzij je die in eco mode zet.

Je kunt ook een 4TB SSD nemen, Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 10:10
Wat voor software wordt gebruikt? Sommige slikken beter Nvidia ipv AMD.

De NH-D15 is vooral duur. Een Thermalright Peerless Assassin 120 SE is ook stil voor minder dan 4 tientjes. Kun je het verschil weer investeren in een uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed. Gewoon in ECO zetten, want de 7900 is momenteel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
@martyw Dank voor de tips.
Ik zie DDR6 staan, is dat wel compatibel met mijn andere componenten (DDR5)? (DDR6 stond trouwens ook bij mijn oorspronkelijke videokaart, zie ik nu :? )

Wij werken ook meestal met NVIDIA kaarten, vanwege de betere softwareondersteuning (inderdaad CUDA). Alleen, in termen van FLOPs/€ zou AMD beter moeten scoren. Ik ga graag de uitdaging aan om de moeilijkheden met software te overbruggen. Ik zie dat aspect als een hobby, AMD videokaarten zijn ook voor mij nieuw terrein, dus welke software ik ga gebruiken om de videokaart aan te sturen, weet ik nog niet. We gaan het zien, als het niet lukt, is er geen man overboord.

Is het erg dat dat Lexar NM790 geen heatsink heeft?
Ja, ik dacht twee aparte 2TB SSDs, dan kan er een dienen als backup, voor het geval er een crasht.

@Djarune Dank voor de tips. Wat is het idee met boxed? Zit er dan een koeler bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 10:49

silverball

De wagen voor moderne mensen

AlexvHouten schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:19:

Ja, ik dacht twee aparte 2TB SSDs, dan kan er een dienen als backup, voor het geval er een crasht.
RAID, en ook een los aangestuurde schijf in dezelfde case (JBOD), is geen backup he?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
Nog eens met een andere collega overlegd.....die heeft wel een voorkeur voor NVIDIA, vanwege de veel betere/uitgebreidere toolkit.

Welke GPU van NVIDIA zouden jullie kiezen, mocht ik toch voor NVIDIA gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 10:10
AlexvHouten schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:19: Wat is het idee met boxed? Zit er dan een koeler bij?
Boxed betekent het komt in een doosje.
Tray betekent het zit enkel in een zakje.

Bij sommige CPU’s krijg je er ook een koeler bij. Bij de 7900 krijg je de (vrij waardeloze) Wraith Prism koeler. De 7900x komt zonder koeler.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
Sapphire is het merk en Nitro is het model. Dit zijn merken die componenten bij AMD inkopen en dan zelf een printplaat met stroomvoorziening en een koeler ontwerpen. Deze koelers zijn in de regel veel beter en stiller dan de standaard koeler die AMD maakt. Dit geeft verder geen compatibaliteitsproblemen en je hoeft ook geen andere drivers te installeren. Voor je OS is de kaart identiek aan het referentie model van AMD / Nvidia.
In de regel koopt iedereen een Sapphire/XFX/Asus/Gigabyte/etc kaart en bijna nooit het referentiemodel van AMD.
Met Nvidia kaarten is het precies hetzelfde. De referentiemodellen van de 4000 serie zijn echter best goed, dus die worden meer verkocht dan normaal.

De versie van het geheugen op de videokaart kun je buiten beschouwing laten. Dit heeft niets te maken met het intern geheugen van de CPU/slots op het moederbord. Dit geheugen zit op de printplaat van de videokaart en is niet uitbreidbaar. Voor compatibaliteit is dit dus een nutteloze specificatie. Het is ook voor iedere 7900XTX hetzelfde. Overigens is het GDDR6 en geen normaal DDR6. GDDR geheugen is compleet anders dan DDR geheugen en de versienummers hebben dus ook niets met elkaar te maken.

Als je de voorkeur hebt voor Nvidia, kom je uit bij:
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4090 X3 OC

Aan de hand van je budget. Ik weet niet of jullie rekenwerk heel veel videogeheugen gebruikt. Als dat zo is, zou ik voor de 4090 gaan.

Ik zou goed kijken wat voor ondersteuning je nodig hebt voor de berekeningen die je wilt doen. Als het allemaal CUDA is, dan zou ik het nvidia prijskaartje gewoon slikken voor compatibaliteit. Als het allemaal ook AMD compatible is dan wordt dat pas interessant.

Was je van plan de muurmontage zelf te fabriceren of wil je graag een kast die daar voor bedoeld is? Dat bestaat namelijk wel, maar hebben vaak geen stoffilters omdat ze bijna volledig open zijn.

Als je voor een Noctua processorkoeler gaat, zou ik de uitvoering: Noctua NH-D15S kiezen. Deze heeft een fan minder dan de reguliere D15 en is goedkoper. De performance is identiek omdat de luchtstroom niet de beperkende factor is bij deze koeler. Er wordt in de doos een adapter kabeltje meegeleverd. Noctua noemt ze low noise adapters. Deze kun je aan de ventilator kabel vastmaken om zo het maximum toerental en daarmee het geluidsniveau op hardware niveau te begrenzen.
Ook kun je de snelheden van al je fans finetunen via de moederbord bios of https://gitlab.com/coolercontrol/coolercontrol ofzo

[ Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 29-11-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06 19:13

ResuCigam

BOFH

AlexvHouten schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:03:
Welke GPU van NVIDIA zouden jullie kiezen, mocht ik toch voor NVIDIA gaan?
Een beetje afhankelijk van je budget en je voeding: Een 4070ti , een 4080 of een 4090. Ik denk dat de 4080 wel vergelijkbaar is met die 7900 xtx kaart die je eerder had uitgezocht.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
@youridv1 Dank voor je uitgebreide antwoord. 16GB geheugen zou genoeg moeten zijn. Maar NVIDIA is wel een stuk duurder, zeg! Kan inderdaad toch het geld waard zijn, vanwege de betere softwareondersteuning.
Als ik je goed begrijp, is wat Sapphire doet voor de AMD GPU hetzelfde als wat Inno3D doet voor de NVIDIA GPU.

Wat betreft muurmontage dacht ik iets simpels te kopen als dit

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Computer accessoiresStartech.com 2U 19 inch Scharnierende Beugel voor Wandmontage Patchpanelen€ 25,-€ 25,-
Totaal€ 25,-

Dat ziet er hetzelfde uit als mijn huidige systeem, met een klem. Alleen is de klem ermee opgehouden, zodat ik ternauwernood kon voorkomen dat mijn pc op de grond viel. :S Een meer solide oplossing is dus ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
De 4080 en 7900XTX zwerven allebei een beetje rond de 1200 euro. Dus wat dat betreft is het om het even. De 4090 is een heel stuk duurder, maar ook een klasse erboven qua compute voor zover ik weet.
Pagina: 1